Koranen snakker både om fred og om krig. Det er beklagelig at enkelte, lett, kan bli lurt av fiendtlige propaganda som presenterer Koranen som "krigshåndbok".
Koranen snakker både om fred og om krig. Det er beklagelig at enkelte, lett, kan bli lurt av fiendtlige propaganda som presenterer Koranen som "krigshåndbok". Måten dette gjøres på er å sitere tekster fra Koranen og rive dem vekk fra sammenhengen de kommer i. De hopper bevisst over de tekstene som entydig forklarer at krigen i islam bare er tillatt som selvforsvar. Resultatet blir som å hevde at Oslo bare er et sprøyterom, et fengsel og et overvåkingspoliti. |
De nevner ikke at USA, israel og mange andre land har et skremmende antall atomvåpen. De nevner ikke heller at Norge har F16 og et selvforsvars apparat! De unnlater å tenke på hvorfor USA lager så mange atomvåpen dersom de ALDRI skal tenke på å bruke dem. Her skal vi vise, ut fra Koranen selv, hvilken innstilling islam har til fred og hva Koranen mener om krig. Versene nede er bare eksempler. Koranen er ellers full av slike tekster. |
I Mekka mens profeten og de troende var utsatt for grov tortur var Koranens budskap klart: Hold ut og vis vakkert tålmod. Koranen lar altså ingen tvil om hvilken metode islam velger. Ord mot ord og argument mot argument. Vold har ingen plass. Al-Muzammil 73:10
Dette verset, historisk sett, er en av tidligste Koranvers. Profeten får veiledning om å være tålmodig. Hvis folk møter ham med stygge ord eller stygge handlinger, er han oppfordret til å holde ut og ikke svare med samme mynt. Dette er til tross for at hans fiender brukte alle voldelige midler for å stoppe ham. |
Ordet ”Jihad” som er oversett her til ”før kamp” kommer for første gang i Koranen (historisk sett). Det betydde å argumentere og føre en ren demokratisk kamp der ord står mot ord. På dette tidspunktet var vold ikke tillatt i islam. Ikke i selvforsvar engang. Al-Furqan 25:56
Tidlig i Mekka forklarte Koranen hva profetens rolle er. Han er bare en gledesbudbringer og advarer. Dette betyr i praksis at han kun hadde ordet som våpen og kampen mot avgudsdyrking var en meget sivilisert kamp (ord mot ord og argument mot argument). En slik tankegang ble forkastet av mekkanerne. |
Når profetens stilling er kun å være nådebevisning, vil alle menneskelige verdier være inkludert i hans budskap. Han er "nåde" både til mennesker, dyr og alt annet i denne verden. Al-Fat-h (Seieren) 48:01
Denne seieren Koranen prater om er ikke noe annet enn en fredsavtale som profeten undertegnet med Mekka-folket i år 8 h (etter hijrah). Dette viser islams syn på krig og fred og er entydig når det gjelder hva islam foretrekker. Al-Insan 76:9
Vi bespiser dere for Guds skyld og vi ønsker verken gjengjeldelse eller takk fra dere. Koranen forteller om de gode troende og nevner deres egenskaper. Blant annet nevnes det at de bespiser mennesker også når det selv trenger maten. Legg merke til at en "fange" på denne tiden, som regel var ikke-muslim. Å bespise ham/henne i følge Koranen er en god gjerning som Gud belønner for. I dette verset understreker Koranen at de gir mat også når de har behov for den. Mer menneskelig enn dette finner man neppe!! |
Den islamske karakteren slik Koranen beskriver er entydig. Ordet fred forklarer islams holdning til vold. Maryam 19:47 [48]
Etter en lang diskusjon mellom Abraham og hans far, hvor faren er truende, sier Abraham dette. I denne diskusjonen forsøkte faren å vende Abraham tilbake fra sin tro og allikevel sier Abraham ”Fred være med deg”. Al-Qasas 28:55
hadde mennesker følgt disse koraninstruksjonene, hadde det neppe vært krig på jorden. Az-Zukhruf 43:89
Profeten oppfordres til å tilgi fiendene sine, og til å si Salam ”Fred” også når de er urimelige mot ham. |
Koranen viser oss hvordan Guds budskap skal forkynnes. Den skal forkynnes med pene ord og kjærlighet. Sverd og aggresjon har ingen plass i denne prosessen. Her ser man at rykter om at islam ble spredt med sverd og blod bare er grunnløse. Luqman 31:18
Den muslimske karakteren slik den kommer frem her er å være ydmyk og vennlig ovenfor de andre. Al-Jathiyah 45:14 [13]
Koranen oppfordrer gang på gang til tilgivelse, fred og ydmykhet. Ordet ”si til dem som tror” er bare tegn på at saken er meget viktig. |
Koranen gir instrukser til profeten og fastsetter regler for fred og krig. Koranen slår fast her at dersom fienden virkelig ønsker fred så skal profeten også gå for det. An-Nisaa 4:90 [92]
Koranen lar ingen tvil over at det er fred som er målet. Når fienden ikke kriger mot dere og tilbyr i stedet fred, så har Gud ikke gitt muslimene ”lov” til å angripe dem. At-Tawbah 9:36
Kampen fortsetter så lenge de kriger mot muslimer. Stopper de krigen, har muslimene ingen grunn for å gå til krig. Al-Baqarah 2:190
Her er det ingen tvil over hvem krigen i islam kan føres mot. Slutter "fiendene" å krige mot muslimer, må muslimene også slutte å krige. Blir muslimene tvunget til å krige i selvforsvar, er de pålagt å ikke gjøre seg skyldige i "krigsforbrytelser". De må ikke drepe uskyldige, brenne trær drepe dyr eller nedlegge hus o.l. |
Når Gud selv ikke har tvunget menneskene til å bli troende, har verken profeten eller de troende rett til å tvinge noen til det. Spørsmålet ”Ville du …” betyr at du ikke har rett til … Al-Ma’idah 5:2
Rettferdighet er en kjerneverdi. Muslimer må ikke være urettferdige mot noen. Ikke mot dem som nektet dem å besøke den hellige moskeen heller. Koranen slår også fast at de må samarbeide [med alle andre] for å opprettholde rettferdighet [og alt godt] og bekjempe ondskap. Al-Hujurat 49:13
Koranen snakker her til alle mennesker. De må kjenne og støtte hverandre. Verken hudfarge eller etnisk tilhørighet har noe å si. Det er kun egne gjerninger som telles. |
Når det IKKE er tvang i religion, har sverd ingen funksjon i spredning av troen, annet enn å beskytte den mot angrep. Det er altså selvforsvar som er tillatt. Al-Mumtahina 60:8
Legg merke her til at ordet "Gud forbyr dere ikke" er en måte å si "respekter dem som .. og vis godhet til ..". Det er i hvert fall slik det er på arabisk, Koranens språk. Legg merke også til at verset slutter med å understreke at Gud liker dem som viser rimelighet. Det er med andre ord IKKE riktig at verset betyr "respekter hvis dere vil. Å vise respekt er ikke forbudt!" slik noen hevder. |