Hei, dette er bare et spørsmål sånn generelt. Personlig er jeg veldig imot abort eller jeg synes jo at livet begynner når barnet blir til inne i sin mor så det er jo galt å drepe noen som er uskyldig. Er det egentlig rett å beholde et barn som blir til under voldekt? Hva sier islam om dette? Jeg har en venninne som har blitt voldtatt men hvordan behandler jeg henne? Jeg har hittil vært grei og gitt henne støtte men bør jeg egentlig ta avstand fra henne? eller skal jeg hjelpe henne? Mange takk :-)
SvarAssalaamu aleikum, jeg ser ingen grunn til at du skal ta avstand fra henne, voldtekten var vel ikke hennes skyld? Det er ikke hun som har begått den straffbare handlingen, og hun trenger nok sine venners støtte nå mer enn noensinne...En voldtekt er en veldig traumatisk opplevelse, selv om hun kanskje forsøker å skjule det har hun nok veldig vondt inne i seg fortsatt. Når det gjelder abort er det forskjellige diskusjoner om dette blant de lærde. Noen mener at abort er helt forbudt så lenge det ikke finnes alvorlig fare for morens liv. Andre er litt mildere og mener at fosteret ikke får et "menneskelig" liv før de blir 40 dager på vei. Selv har dessverre ingen kompetanse til å ta stilling til dette, så jeg limer inn en fatwa jeg fant på www.islam-qa.com : “1 – It is not permissible to abort the pregnancy at any of its various stages except for a legitimate shar’i reason, and within very narrow limits. 2 – If the pregnancy is in the first stage, which is forty days, and aborting it will serve a legitimate shar’i interest or ward off some harm, then it is permissible to abort it. But aborting it at this stage for fear of difficulty in bringing up children or in providing for them or teaching them, or fear for their future, or because the couple feel that they have enough children – this is not permitted. 3 – It is not permissible to abort the pregnancy once it has become an ‘alaqah (clot) or mudghah (chewed lump of flesh) i.e., after 40 days’ gestation unless a trustworthy medical committee has stated that allowing the pregnancy to continue poses a danger to the health of the mother, such that there is the fear that she will die if the pregnancy continues. In this case it is permissible to abort the pregnancy, after exhausting all other means of trying to ward off that danger. After the third stage, and after the completion of four months of pregnancy, it is not permissible for you to abort the pregnancy unless a group of trustworthy specialist doctors decide that leaving the foetus in his mother’s womb will lead to the death of the mother; this is after exhausting all possible means of keeping the foetus alive. Performing an abortion subject to these conditions is permitted in order to ward off the greater of the two harms, and to preserve the greater of the two interests.” (Quoted from al-Fataawa al-Jaami’ah, vol. 3, p. 1055) Jeg ønsker din venninne lykke til, og håper Allah skal gi henne styrke til å gå videre i livet sitt med hevet hode! Hun trenger støtte av familie og venner nå, og vi må alle huske henne i våre dua, inshaallah. Wassalaam Lene Amina Goubrini