Søndag, 11.06.2023 - 22. Dhul Qi'dah 1444 h.

Om Islam

SPØRSMÅL OG SVAR

Parallellfortellinger i Koranen og Bibelen

Spørsmål

Koranen og Bibelen har endel "Parallellfortellinger". Et eksempel er når Aron kaster staven, som blir til en slange foran farao. Men det jeg lurer på er hvorfor Koranen har så lite detaljer i forhold til Bibelen.I Koranen er bare "sluttpoenget" med,og ikke hele historien som i Bibelen. Koranen bytter også om på rekkefølgen av hvem som kastet staven(e) først. I Bibelen er det Aron, men i Koranen er det faraos tjenere. Jeg lurer også på hvorfor det er så mye repitisjon av det samme stoffet i Koranen.

Svar

Hei på deg og takk for mailen. Koranen forteller historier for langt viktigere mål enn bare det å fortelle historie. Alle historier i Koranen blir fortalt for å lære oss noe. Enten for å vise oss betydning av en handling, konsekvensene av et valg, innsatsen tidligere profeter har gjort osv. Derfor hopper Koranen over alle detaljene som ikke er viktige i denne sammenhengen historien kommer i. Når Gud f eks. vil vise oss hvordan de endte med Farao som nektet å tro på Gud og Hans profet Moses så forteller Han den delen av historien der Farao druknet i havet. Han sier ikke navnene til dem som var med, ikke antallet av Faraos soldater og ikke heller hvor dette akkurat skjedde, det er jo like gyldig når det gjelder formålet av historien. Samme historie kan fortelles flere ganger i Koranen og hver gang er det forskjellige deler som blir understreket, alt etter hva meningen med historien er. Les gjerne mer om dette til Sayyed Qutb om "Presentasjons kunsten i Koranen". På arabisk: "attasweer alfanni fi alquran". Meget god bok om slike metoder. Når det gjelder å bytte rekkefølge som i tilfelle Aron og stavene sine er Koranen klar på dette punktet om at det var Faraos tjenere som først kastet. De spurte om Moses skulle kaste først. Moses sa dere kaster først. Så kastet han etterpå. Legg merke til at det, i følge Koranen ikke var Aron som kastet, men Moses. Det er selvfølgelig det vi tror på.

  • Basim Ghozlan
  • 08.10.2003