| Author |
Topic Search Topic Options
|
Paki Muslim
Groupie
Online Status: Offline
|
Topic: Vil forby niqab Posted: 08 Februar 2007 at 08:51 |
Vil forby niqab ved universitet og høgskoler:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/08/491319.html
Muslimer må kjempe for vor retten til utøve vores
religionen
(bare fikset linken, Linda)
Edited by Linda
|
 |
mario
Senior Member
|
Posted: 08 Februar 2007 at 09:01 |
|
Unnskyld meg men jeg er faktisk enig med han proffesoren her. Og det er forsåvidt alle de muslimene jeg kjenner. Jeg hadde ikke klart å undervise noen med niqab hvis jeg var lærer. Skal man kunne kommunisere må man se på hverandre. Man kan heller ikke forvente seg å finne seg jobb med niqab. Tenk deg å komme inn til tannlegen og se at tannlegen ligner på et spøkelse. Vil man bruke det i ute, eller i privatlivet greit nok det. men på skolen eller jobben, nei.
|
 |
Stardog
Senior Member
|
Posted: 08 Februar 2007 at 09:27 |
Originally posted by Paki Muslim
religionen  |
Det er da ingen som vil forsøke å hindre dere i å utøve religionen. Men om en muslim ønsker å ha en jobb og en utdanning i tillegg til en religiøs identitet, så kan man ikke gå med niqab. Ikke i Norge i 2007. Forhåpentligvis aldri i Norge.
Jeg jobber i en relativt stor bedrift, med i underkant av 100 ansatte. Av disse er det ikke en eneste som er fremmedkulturell. Det er noe jeg beklager på det sterkeste. Jeg håper at vi etterhvert får ansatt minst en utlending fra Asia, Midtøsten eller Afrika. det kan godt være en muslimsk kvinne som dekker sitt hår. Men jeg vet at en kvinne som dekker sitt fjes aldri vil få jobb i en "ordinær" bedrift i Norge. Og det har jeg ingen problemer med å forstå.
Edited by Stardog
|
 |
Basim
Admin Group
Online Status: Online
|
Posted: 08 Februar 2007 at 09:35 |
religionen  |
Jeg synes ikke dette er verdt en kamp. Rett er det heller ikke.
Jeg har all forståelse for et slikt forbud.
Står mange og kjemper for niqab vil de svekke hijab-saken som jeg anser som mye viktigere.
Husk at muslimer ikke er den eneste gruppe som har en religion. Alle andre har det også.
Hva hvis det kommer noen som mener at deres religion sier de må gå med sverd i klasserommet, eller noen som krever å være nakne under undervisnignen, eller eller eller ...
Islam selv forbyr niqab i enkelte sammenhenger. Vil vi også kjempe mot islam da for å ha på oss niqab? 
|
 |
mario
Senior Member
|
Posted: 08 Februar 2007 at 10:07 |
Kunne ikke sagt det bedre selv, bror basim
|
 |
Stardog
Senior Member
|
Posted: 08 Februar 2007 at 10:44 |
Originally posted by Basim
Vil forby niqab ved universitet og høgskoler: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/08/491319.html Muslimer må kjempe for vor retten til utøve vores religionen  |
Står mange og kjemper for niqab vil de svekke hijab-saken som jeg anser som mye viktigere.
Husk at muslimer ikke er den eneste gruppe som har en religion. Alle andre har det også.
Hva hvis det kommer noen som mener at deres religion sier de må gå med sverd i klasserommet, eller noen som krever å være nakne under undervisnignen, eller eller eller ...
Islam selv forbyr niqab i enkelte sammenhenger. Vil vi også kjempe mot islam da for å ha på oss niqab?  |
Naken i undevisningen??? Hvilken religion og hvor melder jeg meg inn?
|
 |
Nabila
Moderator Group
Hand me a bat!
|
Posted: 08 Februar 2007 at 11:39 |
|
En lærer jeg hadde på ett kurs jeg tok i fjor, hevdet at kun dårlige lærere ikke klarer å undervise jenter med niqab. Han skulle lage ett "hersens rabalder" dersom hans skole ville utvise elever på grunn av kledsel.
|
|
Antagelser er alle misforståelsers mor!
|
 |
Paki Muslim
Groupie
|
Posted: 08 Februar 2007 at 12:24 |
Originally posted by Nabila
En lærer jeg hadde på ett kurs jeg tok i fjor, hevdet at kun dårlige lærere ikke klarer å undervise jenter med niqab. |
Din lereren er helt riktig viss ikek kann under vise jenter med niqab det er for di kverulerer og rasisme.
På barne skole der vores ungeste barn gikk lerere ignorert barn med Burka og Niqab.
Dem lerere bør veret opp sagt.
Originally posted by Gule
Dessuten kan ikke studenter som velger slik klesdrakt forvente å få jobb etterpå, sier Gule til Klassekampen. |
Arbeid giver kann ikek nekte ansatte bruke hijab/niqab.
Det er diskrimineringen av minoritet og forbudet
av nork låven (husker dere hijab saken?)
Nå i dagen låvene er sjerpet fra da denn gangen.
Edited by Paki Muslim
|
 |
Haneefah
Moderator Group
Sr. Ass. Mullah Chaw Shin
|
Posted: 08 Februar 2007 at 12:28 |
|
Det kan jo ikke sammenliknes i det hele tatt. Niqaab er et personlig valg, som ikke skader andre.
|
Nomatter how many palaces you built in our mountains... Kurdistan  is not yours!
|
 |
Haneefah
Moderator Group
|
Posted: 08 Februar 2007 at 12:34 |
På barne skole der vores ungeste barn gikk lerere ignorert barn med Burka og Niqab.
|
Niqaab og burka på barneskolen bhai???
|
Nomatter how many palaces you built in our mountains... Kurdistan  is not yours!
|
 |
Linda
Moderator Group
Reformatrix
|
Posted: 08 Februar 2007 at 12:46 |
Originally posted by Haneefah
|
Det kan jo ikke sammenliknes i det hele tatt. Niqaab er et personlig valg, som ikke skader andre.
|
Det skader ingen at folk går nakne heller..
Hvis man skal argumentere for individets frihet til å velge niqaab, så må også folk kunne gå (halv-)nakne hvis de ønsker.
Det er imidlertid ikke ønskelig islamsk sett og får en rekke konsekvenser på andre islamske prinsipper.
|
|
Fanatics Fight Better
|
 |
Haneefah
Moderator Group
|
Posted: 08 Februar 2007 at 12:50 |
Originally posted by Linda
|
|
Det skader ingen at folk går nakne heller..
Hvis man skal argumentere for individets frihet til å velge niqaab, så må også folk kunne gå (halv-)nakne hvis de ønsker.
Det er imidlertid ikke ønskelig islamsk sett og får en rekke konsekvenser på andre islamske prinsipper.
|
Mange mange går da allerede (halv)nakne! Det jeg tenkte på var eksemplet om sverd, som ikke i alle situasjoner er veldig safe...
Ellers, siden man har gått halvnaken på skolen de siste 15årene iallefall, så ser jeg ikke grunnen nå til å forby niqaab. De burde applaudere.
|
|
 |
Linda
Moderator Group
Reformatrix
|
Posted: 08 Februar 2007 at 12:58 |
Jeg mener islam gjelder for samfunnet og ikke bare enkelt-individet.
Islam er for meg politikk, og jeg ville støttet ethvert lovforslag som forbydde uanstendig klesdrakt, spesielt hvis det var i skolesammenheng. Det er rektorer som har satt foten ned og det er veldig bra.
Hva skaper mest fitna: å gå halvnaken eller å kle seg med vanlig heldekkende hijab, men la ansiktet synes?
Niqaab skaper misnøye mot muslimer, fordi det representerer negative konnotasjoner og vekker uheldige assosiasjoner. Slikt det politiske klimaet er i verden i dag, er det best å ligge litt lavt synes jeg.
Edited by Linda
|
|
Fanatics Fight Better
|
 |
Basim
Admin Group
|
Posted: 08 Februar 2007 at 12:59 |
At noen går halvnakne kan helberedes med at andre kan gå halvkledde 
Hvis du argumenterer for heldekkede (niqab) må du akseptere at noen går helnakne. (og ikke halv-)
|
 |
Stardog
Senior Member
|
Posted: 08 Februar 2007 at 13:00 |
|
Jeg har ved flere anledninger gitt uttrykk for at jeg ikke er noen motstander av innvandring, og at jeg mer enn gjerne får en muslim ansatt i bedriften hvor jeg jobber. Men likevel så reagerer jeg innstinktivt negativ når jeg ser folk i niqaab. Hvis jeg for eksempel går med en venn, så flirer jeg og sier for eksempel "Å hjelp, der går Spøkelseskladden!"
Jeg annerkjenner selvsagt alles rett til å gå med de klærne de ønsker. Men jeg oppfatter bruk av niqaab som et uttrykk for manglende respekt for det norske samfunnet og et ønske om å distansere seg fra alt som ikke er muslimsk. Det kan selvsagt hende at vedkommende som bruker niqaab, faktisk har stor respekt for det norske samfunnet, osv, men det er ikke det signalet som sendes ut.
Hijab derimot kan være meget stilig. I går så jeg en dame med moteriktig leopardmønstret hijab. Supertøft!
|
 |
Hypatia
Senior Member
|
Posted: 08 Februar 2007 at 13:02 |
< =>
>
 - Et glimrende resonement!
|
 |
Haneefah
Moderator Group
|
Posted: 08 Februar 2007 at 13:04 |
At noen går halvnakne kan helberedes med at andre kan gå halvkledde 
Hvis du argumenterer for heldekkede (niqab) må du akseptere at noen går helnakne. (og ikke halv-)
|
Det er jo veldig upraktisk i disse minusgradene...
Men jeg ser uansett ikke hvorfor det skal legges ned så store krefter på å forby niqaab, som faktisk ikke ville støtt noen-andre enn de med fordommer. Og fordommer er til for å knekkes eller..?
Da burde de heller rette sin holdningskampanje mot å få tenåringsjenter til å kle på seg, dette har vært forsøkt gjort av enkelte skoler - men vært møtt med ramaskrik.. Hvorfor? Jo, frihet til å gå kledd som man vil..
Jeg synes det er stor forskjell på å utsette andre for sin nakne det ene og det andre, enn å være heldekket.
Hadde dette vært et omfattende problem hvor tvang var inne i bildet, så hadde jeg støttet tiltak.
Edited by Haneefah
|
|
 |
Linda
Moderator Group
Reformatrix
|
Posted: 08 Februar 2007 at 13:13 |
Jeg synes det er stor forskjell på å utsette andre for sin nakne det ene og det andre, enn å være heldekket. |
Det synes jo selvfølgelig jeg som muslimsk kvinne også, men jeg vet også at de aller fleste blir mye mye mer provosert av å se en kvinne med niqaab enn av å se halvnakne kropper (som man forøvrig ser overalt, om man vil eller ei).
Synd at det er slik, men det er den sosiale virkeligheten.
Hvis niqaab eller andre ansiktsdekkende plagg skulle forbyes måtte det være pga. sikkerhetsgrunner (risikoen ved at folk skjuler sin identitet, uavhengig av intensjonen med det).
|
|
Fanatics Fight Better
|
 |
Basim
Admin Group
|
Posted: 08 Februar 2007 at 13:15 |
jeg er enig i at niqab faktisk ikke er et problem, fordi den ikke er så spredt. I hele Norge er det bare få damer som bruker niqab.
Men jeg tror prinsipp er prinsipp.
De som forsvarer niqab for en eller to må også forsare den hvis det blir tusener som velger den.
Jeg tror det er muslimene som må tilpasse seg det norske samfunnet og ikke motsatt, og det er fullt mulig hvis man bare er villig.
De som ønsker å lære samfunnet å bli vant til/respektere niqab har for store ambisjoner, tror jeg.
|
 |
Haneefah
Moderator Group
|
Posted: 08 Februar 2007 at 13:15 |
Originally posted by Linda
Jeg synes det er stor forskjell på å utsette andre for sin nakne det ene og det andre, enn å være heldekket. |
Det synes jo selvfølgelig jeg som muslimsk kvinne også, men jeg vet også at de aller fleste blir mye mye mer provosert av å se en kvinne med niqaab enn av å se halvnakne kropper (som man forøvrig ser overalt, om man vil eller ei).
Synd at det er slik, men det er den sosiale virkeligheten.
Hvis niqaab eller andre ansiktsdekkende plagg skulle forbyes måtte det være pga. sikkerhetsgrunner (risikoen ved at folk skjuler sin identitet, uavhengig av intensjonen med det).
|
Hvis det hadde blitt nødvendig, er jeg enig!
|
|
 |
Amelia
Groupie
|
Posted: 08 Februar 2007 at 13:22 |
|
Hadde det bare vært for niqab eller å dekke seg fullstendig, ville flere muslimske kvinner ta utdannelse, i arbeid og være aktiv(barnas utdannelse/aktiviteter).
|
 |
Stardog
Senior Member
|
Posted: 08 Februar 2007 at 13:42 |
|
Amalie, det var litt vanskelig å helt skjønne hva du mener, men forsøkte du å si at hvis det ble mer akseptabelt å gå med niqab, så ville flere muslimske kvinner få seg utdanning og jobb, osv?
Vel, det er ikke akseptabelt i Norge. Så hva skal du da gjøre om du er muslimske kvinne eller mann, og mener at niqab burde vært akseptert?
Jeg har en enkel løsning. Get over it. Kom deg ut av niqaben og på med hijaben. Hvis du er en mann, så kan du jage konemor ut av sofaen og ut i fineværet. Hold opp å leve livet som om dere er en religiøse martyrer. Dere er ikke det. Om man ønsker å delta i samfunnslivet fra innsiden av et dynetrekk, så finnes jo det mange fullverdige kvalitetssamfunn hvor dette ikke bare er akeptert, men hvor man også blir oppmuntret til denne type påkledning.
Livet er for kort til å oppholde seg i et samfunn som radikalt skiller seg fra de fundamentale holdningene som man selv har.
Edited by Stardog
|
 |
abdul_kareem24
Moderator Group
Kjendis
|
Posted: 08 Februar 2007 at 14:03 |
i min menig er hijab et må og niqab "sunnath altså ikke må men bra" men i for eks saudi så tokk jo de ofte av seg sløret for an ansiktet for å drikke i pass kontroll osv men i pass kontrollen hadde de gjerne en kvinne da samme der de skal igjenoom metall detektoren det var eget rom med kvinner skjønner ikke hva problemet med å ha en samtale med en i niqab eller burka er går fint det synes ikke det er ekelt men persjonlig synes jeg hijab holder da men jeg vil gjerne støtte de som vil ta valget og gå i niqab det er jo opp til dem hva de føler seg bra i men de må jo vise seg nårde skal legimentere seg da men vis det er et veldig stort problem så bare få en kvinne til å sjekke iden
men den dagen noen sier forby hijab da her jeg fått nok
|
|
Ma`a Salama
A.K
|
 |
Anton
Senior Member
Erkeateist
|
Posted: 08 Februar 2007 at 14:05 |
Jeg tror det er muslimene som må tilpasse seg det norske samfunnet og ikke motsatt, og det er fullt mulig hvis man bare er villig.
|
Flott sagt, Basim. Samtidig skal vi nordmenn være åpne og respektere andres tro. Dette blir mye lettere når muslimer generelt har den holdningen du her fremviser. Det er et stykke frem dit, men det er bra at slike stemmer kommer frem.
Ja, tro det eller ei: jeg er FOR innvandring, så lenge de som kommer hit innser at de må tilpasse seg det samfunnet de kommer til - ikke motsatt.
Det betyr ikke det samme som å forkaste sin tro, selv om jeg personlig tror verden hadde vært et fredeligere sted uten religion, men man kan ikke forvente at religionsuttrykk som fremstår som en hån mot våre verdier skal bli godtatt av storsamfunnet.
|
 |
mario
Senior Member
|
Posted: 08 Februar 2007 at 14:07 |
|
|
 |
Stardog
Senior Member
|
Posted: 08 Februar 2007 at 14:15 |
Originally posted by abdul_kareem24
men den dagen noen sier forby hijab da her jeg fått nok |
Og da vil jeg gå ved din side i demonstrasjonstoget. Men det hjelper ikke så mye at du som er muslim synes at det er greit å føre en samtale med en kvinne i niqab. Majoriteten av den ikke-muslimske befolkningen i dette landet er ikke enig med deg. Og det bør man forholde seg til. Igjen, jeg vil ikke forby niqab heller, men jeg mener at dersom man velger dette plagget, så får man akseptere de fordommer og stengsler som følger av dette valget. Og det samme mener jeg naturligvis om utagerende homofile. Hvis man er skrullehomo og går med lakk, lær og nagler og med bukse med åpen luke i baken, så får man også akseptere at andre mener at dette er en uanstendig og ekkel påkledning.
|
 |
abdul_kareem24
Moderator Group
Kjendis
|
Posted: 08 Februar 2007 at 14:18 |
Originally posted by Anton
|
Flott sagt, Basim. Samtidig skal vi nordmenn være åpne og respektere andres tro. Dette blir mye lettere når muslimer generelt har den holdningen du her fremviser. Det er et stykke frem dit, men det er bra at slike stemmer kommer frem.
Ja, tro det eller ei: jeg er FOR innvandring, så lenge de som kommer hit innser at de må tilpasse seg det samfunnet de kommer til - ikke motsatt.
Det betyr ikke det samme som å forkaste sin tro, selv om jeg personlig tror verden hadde vært et fredeligere sted uten religion, men man kan ikke forvente at religionsuttrykk som fremstår som en hån mot våre verdier skal bli godtatt av storsamfunnet.
|
jeg vil tippe hun på bilde er nosk siden hun er vit og har blå øyne og er noesk hvorfor skal ikke hun få kle seg som hun vil ? de kan heller sette krav på at de må vise ansikkte ved id sjekk
|
|
Ma`a Salama
A.K
|
 |
abdul_kareem24
Moderator Group
Kjendis
|
Posted: 08 Februar 2007 at 14:22 |
Originally posted by Stardog
Originally posted by abdul_kareem24
men den dagen noen sier forby hijab da her jeg fått nok |
Og da vil jeg gå ved din side i demonstrasjonstoget. Men det hjelper ikke så mye at du som er muslim synes at det er greit å føre en samtale med en kvinne i niqab. Majoriteten av den ikke-muslimske befolkningen i dette landet er ikke enig med deg. Og det bør man forholde seg til. Igjen, jeg vil ikke forby niqab heller, men jeg mener at dersom man velger dette plagget, så får man akseptere de fordommer og stengsler som følger av dette valget. Og det samme mener jeg naturligvis om utagerende homofile. Hvis man er skrullehomo og går med lakk, lær og nagler og med bukse med åpen luke i baken, så får man også akseptere at andre mener at dette er en uanstendig og ekkel påkledning. |
ja noe må de som velger å gå i niqab føye seg sef ved id det er viktig men det går an og finne løsninger der som ikke er kompliserte og min frykt for allah er større en at jeg tørr og si ikke gå med niqab men det er jo meg da men som jeg har lært og forstått er hijab et minimum og det er det viktigste
Edited by abdul_kareem24
|
|
Ma`a Salama
A.K
|
 |
Stoltmuslim
Senior Member
|
Posted: 08 Februar 2007 at 14:39 |
religionen  |
Islam selv forbyr niqab i enkelte sammenhenger. Vil vi også kjempe mot islam da for å ha på oss niqab? 
|
helt enig bror Basim. dette er ikke noe å diskutere.
|
 |
Abu Zarr
Senior Member
|
Posted: 08 Februar 2007 at 15:00 |
Islam er enkelt til å praktisere! Men det finnes jo en ayat hvor Allah swt sier at for noen er det enkelt å holde seg inni i islam, men for andre er det svært vanskelig!
Så vi trenger ikke faktisk å bry oss mye! Ta vare på sitt sjel først!
|
 |