Tilbake til islam.no
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Topic ClosedSelvmordsbombere og alternativene

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Online Status: Offline
Direct Link To This Post Posted: 23 Oktober 2004 at 21:47

muslim22: Du viser dessverre gang på gang at du ikke har skjønt noenting. Det er bedre i så fall å ikke tre som lærer, men heller som elev. Les historie, spør om politikk, les mer i Koranen og diskuter for å forså og ikke for å undervise andre.

Hva vet du om Palestina-saken? Hva vet du om settlere og deres adverd? Vet du hvor mange slike "uskydlige" settlere som har bosatt seg midt i Khalil (hypro) og som har plaget livet av flere hundre tusen palestinere? Vet du at de, alle sammen, går med maskingiværer hjemt under klærne?

Hamas eller hvem som helst annen av palestinske motstands organisasjoner har full rett til å stå frem og til å forsvare seg mot okkupanten.

Den dagen jeg ser at en palestiner angriper skolebarn, vil jeg fordømme aksjonen med en gang, men når "landetyver" blir angrepet er det en helt naturlig og lovlig aksjon som jeg har full forståelse for.

Jeg ser at du har spesialisert seg på å fordømme Hamas. Du fordømmer ikke Sharon engang. Det er jo din sak, men Allah (sw) samler folk i Dommens dag med dem de, i dette livet, var glad i. Så sjekk dine hensikter kjære lillebror..

Wassalam.
Basim

Back to Top
MedlemNr4 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2004 at 01:33

Du fremstår ikke akkurat som noen fredsdue, Basim.

I kristendommen er det haram å dømme andre. Det er ikke slik i islam, skjønner jeg?

Back to Top
Hasan View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2004 at 05:54
Jeg deler Basim Ghozlan syn på selmordsbombing.. Eks: amerikanske soldater og deres allierte i Irak er lovlige mål,bevæpnete okkupanter og sionister i Palestina osv..

Tror dere at det er Rettferdig skyte/kaste fra luft og land, bomber til uskyldige..Muslimen i Irak,Palestina,Afganistan osv har ikke sånne tungt våpen,hva skal han gjøre for å forsvare seg,kona,barna,foreldrene,landet og da blir Selvmordsbombing et rettferdig alternativ..
Back to Top
Molly View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2004 at 09:03

16:28 Da ropte Samson til Herren og sa: Herre, Herre! Kom mig i hu og styrk mig bare denne ene gang, min Gud, så jeg kan få hevne mig på filistrene for ett av mine to øine!

16:29 Så grep Samson om de to mellemste stolper, som huset hvilte på, og trykte sig inn til dem; den ene grep han om med sin høire, og den andre med sin venstre hånd.

16:30 Og Samson sa: La mig dø sammen med filistrene! Så bøide han sig fremover av all sin makt; da falt huset sammen over høvdingene og over alt folket som var der inne, og de som han drepte i sin død, var flere enn de han hadde drept i sitt liv.

Dette er historien om Samson og Dalila fra Bibelen, hvor en israelit begår selvmord og drar med seg flere tusen filistre i døden... Var ikke han den første religiøse selvmords"bomber"? Tar "filistrene" det igjen?

Ofte (heldigvis) hender det at de eneste som blir drept i slike aksjoner i dag er kun selve selvmordsbombere. Og da lurer man på om Gud virkelig bruker dette virkemiddelet til å oppnå noe. Hvem skal stå for ansvar for det menneskets liv? Han selv eller han som lurte ham til selvmord? Eller begge to? Er de som rekruterer selvmordsbombere, selvmordsbombere selv? Har vanskelig for å tro det. De mener de er viktige. Uten dem ingen nyttige idioter. Det gjelder alle verdens ledere i alle religioner til alle tider.

Ja, palestinere skal for all del kjempe for sine hjem, sitt land og sin frihet med alle tillate midler, selvmord inkludert hvis de velger det, men for Guds skyld, la Gud være i fred. Gud har ikke opprettet noen online forbindelse med palestinere og arabere, eller hva?

Med vennlig hilsen

Molly

Back to Top
tema View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 28 Oktober 2004 at 17:58

Kjære Molly

Jeg måtte smile da du trakk fram søndagsskolens store helt, Samson. Joda, når "selvmordsbomben" rammet palestinere (avledet av filistere), ble ikke bare handlingen akseptert, den ble satt som et forbilde for oss kristne småbarn.

Påminnelsen din kan jo tjene til advarsel mot hovmot for noen hver.

Men jeg vil gjerne gripe fatt i et annet utsagn fra deg, sitat: "Hvem skal stå for ansvar for det menneskets liv? Han selv eller han som lurte ham til selvmord?"

Det har vært tilfeller av at selvmordsbombere har vært hjernevasket til å handle slik, jeg husker blant annet en gutt uten full tankekraft. Det er helt klart at om noen oppfordrer ungdom til slike handlinger, er det forkastelig.

Personlig mener jeg at selvmordsbomber tjener liten hensikt, men i den grad slike aksjoner skal benyttes, må de utføres av voksne etter fri vilje og moden overveielse. Slike handlinger i følelsesmessig affekt utført av barn, er bare trist. Nå er ikke jeg god på religion, men om det er noe som kan kalles synd, må det være å lokke et barn (les under 18 år) til å ta sitt liv, uansett hva formålet måtte være.

Også i forhold til denne problemstillingen vil en geriljataktikk være langt å foretrekke. Men aller best virkning vil trolig en systematisk ikkevoldskamp ha.

Med hilsen

Terje Marøy

Back to Top
Molly View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2004 at 10:34

Hei Terje,

Jeg synes også det er litt pussig hvor "glemsk" man blir når man angriper andre for urettferdigheter utført mot mål man selv har interesser i. Ja, hva med Samson, kan man spørre seg!

Men, du skjønner, jeg har like lite sans for Samson som jeg har for moderne selvmordsbombere. Jeg har en såpass stor reverens for menneskeliv at både mord og selvmord blir uakseptable for meg. Hva er forresten forskjell mellom mord og selvmord, liv tatt i betraktning? Begge handlinger viser mangel på respekt for liv, men denne formuleringen kan jo fort bli forkastet som noe meget snevret forklaring. Det kan vi da snakke om en annen dag. :-) Drap i selvforsvar eller uaktsomt drap kan jeg forstå. Masserekruttering av unge mennesker til selvmord, derimot, ovegår all "kuffarisme" og barbarisme.

Et religiøst menneske, Terje, har ikke noen gruppetilhørighet. Det finnes ikke noe gruppetro eller noe organisert tro på Gud. Et menneske hører kun til sin skaper og jo fortere man forstår det desto fortere vi kommer til å oppleve en bedre verden.

Med vennlig hilsen

Molly

Back to Top
muslim22 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2004 at 15:43

Hei Basim

Jeg fordømmer Sharon og jeg hater israels politikk.

Men uansett så liker jeg ikke selvmordsbombing. Selv om i hvor elendighet palestinere bor i.

Jeg må innrømme at jeg bryr ikke masse om når det gjelder palestina/israel konflikt. Men jeg bare bryr om at muslimer skal ikke misbruke islam og dermed kalle seg forsatt muslimer.  For eksempel Hamas kan gjerne kjempe for sin sak, jeg støtter dem hvis de slutter å lage  video der selvmordsbomber har koranen i hånden og leser sure osv.

Jeg ble fortalt at selvmord er ulovlig innen islam, er det sant?

Det er ikke noe å diskutere, det er bare slik jeg tenker.

Back to Top
tema View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 04 November 2004 at 15:50

Kjære debattanter

Fra tid til annen søker jeg på mitt eget navn på internett for å se om noen har brukt av mine artikler. I dag var jeg en tur innom kvasir.no med søkeord "marøy".

Der fant jeg at en rekke kristelige publikasjoner, blant andre dagen.no, hadde grepet fatt i Basims og mine uttalelser her på islam.no.

Der får man tydelig illustrert at kristne, som krever sannhet av andre, overhodet ikke er redd for selv å lyve når de tror at ingen følger med. Blant annet hevder lederen for Israelsmisjonen at Basim og jeg støtter terror og selvmordsbomber mot sivile, selv om han vet at vi begge har tatt skarp avstand fra dette.

Igjen er dette et klart eksempel på hva Jesus sa i en av sine taler: "Du ser flisa i din brors øye, men bjelken i ditt eget er du ikke oppmerksom på." (Jeg har brukt litt andre ord enn den offisielle bibelversjonen for å få fram betydningen for de av islam.no sine lesere som ikke er helt stødig i kirkelig språk).

La oss kappes i gode gjerne sier mange av mine meddebattanter. La meg tilføye, la oss kappes i sannhet.

Med ennlig hilsen

Terje Marøy

Back to Top
tema View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 04 November 2004 at 16:33
Kjære debattanter

Jeg er ikke den eneste norske offiser som skiller mellom selvmordbombere og terrorister. En terrorist kan være selvmordsbomber, men ikke nødvendigvis. Det kommer helt an på om han angriper sivile eller militære mål.

Jeg fant dette innlegget (se nedenfor) i margen på islam.no, og der har jeg ikke vært oppmerksom på det. Men det er like interessant her på debattsidene.

Svein Ødegården er brigader, graden under general og høyere enn oberst. Tidligere var han øverste sjef for Forsvarets sanitet, og har tjenestegjort blant annet i UNIFIL. Med sin bakgrunn er han en av Norges fremste eksperter på krig og krigens følger.

Med hilsen

Terje Marøy

Selvmordsbomberen – en terrorist eller en helt?

Skrevet av Svein Ødegården, pensjonert brigader og tidligere sanitetsinspektør i Hæren.

Det har vakt sterke reaksjoner at Basim Ghozlan har forsvart selvmordsbombere som et legalt stridsmiddel. Det ser ut som de fleste som uttrykker avsky for en slik handling ikke greier å skille mellom selvmordsbomberen som ”våpen” og hvem som er selvmordsbomberens mål. Problemet her synes å være at vi straks assosierer selvmordsbomberen med en som sprenger seg selv og så mange uskyldige sivile som mulig i luften – slikt kaller vi terrorisme.

Men det er ikke det samme som om å si at alle selvmordsbombere er terrorister. Hva med om selvmordsbomberen kjører en lastebil fylt med sprengstoff inn i en viktig fiendtlig militær installasjon? (slik det skjedde mot amerikanske og franske militære avdelinger i Beirut i 1983)

I dagens stridsmiljø vil vi ofte stå overfor en høyteknologisk militærmakt i strid med en lavteknologisk motstandsbevegelse, slik vi ser det i Tsjetsjenia, Irak og i Palestina / Israel. Det er vanskelig å se at det skal være mer høyverdig å slippe en laserstyrt ”smart” bombe mot et sivilt boligområde i Bagdad eller Gaza enn at en selvmordsbomber sprenger seg selv og et fiendtlig militært mål i luften.

Selvmordsbomberen kan på mange måter sees på som en lavteknologisk, men veldig ”smart” bombe. Er det ikke direkte ”feigt” å sitte 30000 fot over bakken å drepe kvinner og barn (også kalt kollateral skade) – sammenliknet med en som ofrer sitt eget liv for å drepe så mange av fiendens soldater som mulig? Så lenge selvmordsbomberen retter sitt angrep mot militære mål er han etter folkeretten ikke å betrakte som en terrorist, men en lovlig stridende.

Har vi ikke selv hyllet motstandsfolk som ofret sitt liv ved å styrte sitt fly inn mot et viktig fiendtlig mål? Har vi ikke i alle år blitt foret med amerikanske krigsfilmer hvor nettopp dette ble fremhevet som en stor heltedåd? Var ikke de japanske kamikaze-flygerne lovlig stridende? Hvorfor er fienden alltid en terrorist, mens vi selv sloss en rettferdig krig?

Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 05 November 2004 at 08:55

Hei Terje Marøy og alle andre.

Det er vireklig tragisk at slike sider bruker direkte løgn for å svartmale meningsmotstandere. Direkte løgn selv om det lett kan etterprøves.

Det verste er at andre aviser og fora kopierer fra dem og publiserer falske "nyheter" og unnskylder seg med at de til slutt sier "Hevder idag.no" eller noe liknende. De gidder ikke å sjekke selv for å se om slike påstander stemmer med virkeligheten eller ikke. Dette er til tross for at artiklene det snakkes om ligger åpne på Internet og alle lett kan sjekke dem.

Jeg søkte en gang etter mitt navn og fant mye rart. Se og Hør refrerer blant annet til meg og hevder at jeg har sagt at "en ikke-muslimsk mann kan resikere å bli drept dersom han gifter seg med en muslimsk kvinne". Dette har jeg aldri sagt. Videre fant jeg at flere aviser (og NRK.no) har rapportert dette og henvist til Se og Hør slik "bla bla sier Basim Ghozlan til Se og Hør".

Jeg kalget selvfølgelig og skrev til disse, men klagene mine hjalp ikke. Jeg har dessverre ikke tid til å følge opp og saksøke alle som får meg til å ha sagt noe jeg ikke har sagt.

Wassalam.
Basim Ghozlan

Back to Top
tema View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 07 November 2004 at 16:21

Kjære debattanter

I  morgen tidlig (8.nov) drar jeg til Sierra Leone og Liberia for å lage reportasjer om livsvilkårene for amputerte og rygmmargskadde i disse to landene. Dermed kan jeg ikke følge opp denne debatten før i slutten av måneden.

Jeg håper imidlertid at dere driver debatten videre, slik at det ligger mange interessante innlegg her når jeg kommer hjem igjen.

Med hilsen

Terje Marøy

Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 19 November 2004 at 22:40

Artikkelen er nå å finne på aljazeera.nett. Denne nettsiden er en av de mest leste arabiske nettsider. (Selv sagt er den oversatt til arabisk)

Her er adressen:
http://www.aljazeera.net/NR/exeres/FF6881A4-9DFD-413A-B6C3-A 0CC88F1080E.htm

Wassalam.
Basim Ghozlan

Back to Top
tema View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 20 Desember 2004 at 17:47

Kjære debattanter

Verdens fattigste land er i følge FN Sierra Leone. Landet er hjemsøkt av krig og annen elendighet. Befolkningen er i hovedsak delt i  muslimer og kristne.

Like fullt er Sierra Leone et godt eksempel på at religioner kan bestå side ved side, med full respekt for hverandres egenart i alle offentlige og private sammenhenger. Borgerkrigen som nyss er avsluttet hadde ingen elementer av religionskrig i seg.

I BO, en av diamantbyene (jeg kjøper aldri diamanter etter å sett deres forbannelse i Sierra Leone), leste jeg en underlig tekst på en biltilhenger: "God bless Islam 50-50". Jeg spurte sjåføren, hva mener du med 50-50?

Han svarte: Som muslim ber jeg selvfølgelig Allah velsigne oss. Som menneske ber jeg ham også velsigne mine kristne naboer.

Jeg skal ikke mene noe om religionen i dette, men omtanken var gripende.

Og i dette samfunnet med gjensidig respekt fins selvfølgelig ikke selvmordsbombere. For det må undertrykkelse til før noen ser at døden er å foretrekke for livet. Fattigdom alene vil ikke utløse hverken selvmordsbomber eller terror.

Kanskje har vi noe å lære fra det fattige Afrika om toleranse?

Med vennlig hilsen

Terje Marøy

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0.063 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: