toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Topic ClosedArrangerte ekteskap

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
trine View Drop Down
Newbie
Newbie

Online Status: Offline
Direct Link To This Post Topic: Arrangerte ekteskap
    Posted: 06 Juni 2006 at 18:42

Hei!

Jeg lurer på hva Koranen sier om arrangerte ekteskap, og søker hjelp her inne. Er arrangerte ekteskap en del av religionen islam, eller er dette et fenomen som heller hører til ulike tradisjoner?

Jeg leste et sted at man i utgangspunktet bestemmer selv, men foreldrene bør ha en supplerende rolle. Stemmer dette? Og hva ligger det i dette - altså hvem har det siste ordet om foreldrene ikke er fornøyd med ens valg av potensiell ektefelle? Har foreldrene vetorett (for å si det på en litt klønete måte..)?

Er det slik at man er en god muslim om man lar foreldrene arrangere ekteskapet?

Sikkert mange dumme spørsmål, men setter stor pris på svar!

Back to Top
Nabila View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Hand me a bat!

Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2006 at 18:50
Arrangerte ekteskap er lov i islam, med begge de innvolverte sitt samtykke. Foreldre skal ikke ha vetorett, med mindre de føler det kan gå ut over religionen til sønnen/datteren.

Mange avslår desverre potensielle friere fordi de ikke er rike nok, pene nok, eller andre verdslige årsaker, uten å se på hvordan personen praktiserer religionen. Mange jenter feks lider under dette. De har sett praktiserende brødre i moskeen, men får ikke gifte seg med de pga at foreldrene ikke vil ha en snekker men lege til svigersønn, selv om han mashaAllah ber og er aktiv i moskeen og alt, det hjelper ikke, for de vil heller ha status...

Man bestemmer selv, men om man vil, kan man legge alt i foreldrenes hender. Det har ingenting å si om man er bedre eller dårligere muslim, men det er obligatorisk i islam å høre på sine foreldre, særlig sin mor.
Antagelser er alle misforståelsers mor!
Back to Top
lafel View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2006 at 18:54

Hei trine, og velkommen til forumet

Jeg vil bare understreke at det er en stoor forskjell mellom tvangsekteskap og arrangert ekteskap. Tvang er IKKE lov i Islam.

Mange blander dette....

Back to Top
trine View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2006 at 19:21

Hei, og takk for svar!

Jeg har noen spørsmål til:

Hvis jeg har forstått dere rett, er arrangerte ekteskap en del av religionen islam. (Og jeg ser forskjellen mellom arrangerte ekteskap og tvangsekteskap, og skal ikke blande inn tvangsekteskap :) )

Hvis foreldene finner en ektemake:

Man bør respektere det valget og den ektemaken foreldrene finner, men man kan i prinsippet nekte? (Når er det "greit" å si nei? Når er det ikke "greit" å si nei?)

Hvis man finner en ektemake på egenhånd:

Foreldrene kan i prinsippet kun sette foten ned dersom ektemaken ikke er religiøs nok?

Takker for svar !

Back to Top
Radikal View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Bedreviter

Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2006 at 20:13
< => To hadith fra Profeten saaw kan avklare dette:

Profeten sa:
      Det beste av alt er et ekteskap mellom to som er glad i hverandre.

En ung pike kom løpende til profeten og sa:
      Min far sier at jeg skal gifte meg med den mannen, er det ikke skrekkelig!
      Du bør lytte til ham, sa profeten.
      Jeg godtar det ikke! svarte piken.
Profeten sa: Gift deg ikke med mannen, om du ikke selv vil!
Piken svarte: Jeg vil! Men far har ikke rett til å si det.

Back to Top
queen_of_sind View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Juni 2006 at 12:45

Hvis jeg har forstått dere rett, er arrangerte ekteskap en del av religionen islam. (Og jeg ser forskjellen mellom arrangerte ekteskap og tvangsekteskap, og skal ikke blande inn tvangsekteskap :) )

I asia så gifter både kristne, hinduer, budister og muslimer seg på denne måtten. Kan være veldig kulturelt tror jeg.

Kjære Gud, her er en bønn. Kan du fortelle alle som lyver og snakker usant at dette er dumt? De forstår ikke at det var en usanhet de fikk.
Back to Top
Irene View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Juni 2006 at 15:54
Hva er det som gjør at enkelte utfører tvangsekteskap i regi av arrangert ekteskap?
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Juni 2006 at 17:33

Hvis vi tenker tilbake til Norge så var det for og lage 2 små gårder til 1 større en.
Eller og bevare verdier inne i en familie.

Nå er det vel litt anderledes. Men noen vil jo at de skal gifte seg innen familien. Og for jenter er jo vanskelig eller helt umulig og treffe gutter og blir venner samme gjelder vel for gutta.

Det blir da foreldrene som gjør dette finner en de kan gifte seg med. Og dette blir bare slik. Noen sier at dette ikke er tvang. Jeg sier det er frivillig tvang. Ingen tørr si nei.

De som gjør det kan risikerer og blir utfrosset av familien.

Kjære Gud, her er en bønn. Kan du fortelle alle som lyver og snakker usant at dette er dumt? De forstår ikke at det var en usanhet de fikk.
Back to Top
Irene View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Juni 2006 at 21:23
Er glad vi i den vestlige verden kan velge vår livsledsager selv. Det kan selvsagt oppstå problemer, men valget er hovedsaklig fritt.
Back to Top
lafel View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Juni 2006 at 21:52

Originally posted by Irene

Er glad vi i den vestlige verden kan velge vår livsledsager selv. Det kan selvsagt oppstå problemer, men valget er hovedsaklig fritt.

Men i den vestlige verden er det også veldig høy statistikk for skillsmisser

Og en annen ting......man KAN velge sin livsledsager i muslimske land også!!!!

Muslimer har, som jeg skrev over rett til å bestemme selv hvem man vil gifte seg med.

Men i veldig mange muslimske land treffer ikke menn og kvinner hverandre på kafeer...utesteder og på fester. Vanskelig å bli kjent med en mann på egen hånd. Derfor godt å vite at andre kan hjelpe.

Men allikevel mannens og kvinnens avgjørelse.

Edited by lafel
Back to Top
Maldon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Juni 2006 at 22:18
Back to Top
Irene View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 08 Juni 2006 at 16:47

Det er trist dette med skilsmisser. Det er alt for lett her på våre breddegrader. Enkelte tar det for gitt. Er de ikke sikker på et forhold, bør de heller ikke gifte seg, eller de bør prøve å løse det på en annen måte.

Ikke alle som har fått sitt ekteskap arrangert er like lykklige. Det som gjør at skillsmisse-statistikken er så lav i muslimske land, kan være kulturen og at de har et annet syn på det.

Back to Top
lafel View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 08 Juni 2006 at 22:55

Det er trist dette med skilsmisser. Det er alt for lett her på våre breddegrader. Enkelte tar det for gitt. Er de ikke sikker på et forhold, bør de heller ikke gifte seg, eller de bør prøve å løse det på en annen måte.

Ikke alle som har fått sitt ekteskap arrangert er like lykklige. Det som gjør at skillsmisse-statistikken er så lav i muslimske land, kan være kulturen og at de har et annet syn på det.

Du har helt rett i, at mange muslimer har ett annet syn på ekteskap enn mange ikke-muslimer.

Kjærlighet er viktig for alle....uansett religion.  Men man kan faktisk bli forelsket i sin mann eller kone, etter at man har giftet seg også. Jeg har hørt mange slike rørende historier.

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 08 Juni 2006 at 23:22
Originally posted by lafel

Men man kan faktisk bli forelsket i sin mann eller kone, etter at man har giftet seg også. Jeg har hørt mange slike rørende historier.

Ja, er det ikke sånn at arrangerte ekteskap er sånn at man lærer å elske sin ektemake etter hvert.
Har hørt av mange også at de hadde arrangert ekteskap, og at de hadde bygget opp en kjærlighet til hverandre som tiden gikk
Back to Top
Irene View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2006 at 09:28
Mange blir mer forelsket i sin ektefelle etter at de er gift. Uansett religion og kultur. Det er så søtt når ektefeller i 80 årene sier at de er like forelsket som da de traff hverandre første gangen. Synd at ikke alle er like heldige...
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2006 at 12:46

Snakket litt med noen muslimer om Ektenskap,

Hva er det for dem?
De sa de hadde flere former for ektenskap.
Nå er noe kalt nick annet noe annet som jeg ikke huset Wadi eller noe slikt (men jeg kan være helt på jorde også)

De sa de hadde kontrakter på 3-6-12 måneder. Og når kontrakten var over så flyttet de frahverandre.
Lurer jo litt jeg hva dette er for noe. Og hva de blir med de barna som blir født inne i dette?
Hvis en kvinne skifter partner slik selv om det er med kontrakt eller si en mann. Så blir min neste tanke umoral. Selv med kontrakt så blir dette umoralskt i mitt hode.

Beklager, men tenk da på barna og det tullet det blir da. Og skifte hjem og pratner og eiendeler slik. Må jo bli mer tull enn hygge. Men noen vil ha det slik sa de. Da gikk ikke mannen lei kvinnene han var sammen med. Han kunne ha flere slike av gangen, beklager menn som har det slik jeg ville kalle dere horebukker. Og i mitt hjem kommer dere ikke inn.

Så hva mener andre her inne om dette. Med konrtaker på kortvarig partnerskap??
Så noe om dette på tv for en stund siden. Og det var bare tull.

Back to Top
Irene View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2006 at 15:49

Enig her.

Men det er vel ikke helt ekteskap dette vel...?! For meg varer et ekteskap livet ut, med en og samme ektefelle.

Dette du nevner her queen, høres mer eller mindre ut som et rullerende samboerskap. Vil ikke si at det har noe med ekteskap å gjøre...

Back to Top
Nabila View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Hand me a bat!

Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2006 at 15:59
Dette er snakk om Mutaa, som er forbudt i islam. Shiaa er de eneste som godtar dette, men også blandt shiaa finnes det noen som også mener at det er haram.

Disse tidsekteskapene, de passer jo ikke inn i det islamske synet på ekteskapet, som skal være som det kristne, for better or worse...
Antagelser er alle misforståelsers mor!
Back to Top
lafel View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2006 at 22:58

Mange blir mer forelsket i sin ektefelle etter at de er gift. Uansett religion og kultur. Det er så søtt når ektefeller i 80 årene sier at de er like forelsket som da de traff hverandre første gangen. Synd at ikke alle er like heldige...

Men det finnes også de som forelsker seg ved første øyekast...under ett arrangert ekteskap. 

Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 10 Juni 2006 at 07:21

Enig her.

Men det er vel ikke helt ekteskap dette vel...?! For meg varer et ekteskap livet ut, med en og samme ektefelle.

Dette du nevner her queen, høres mer eller mindre ut som et rullerende samboerskap. Vil ikke si at det har noe med ekteskap å gjøre...

Det var dette jeg også tenkte på. Jeg har jo sett at hvis en kvinne blir enke og har barn har de mye problemer etter på. Den nye mannen blir ikke like snill mot barna som deres far mang en gang. Og hvis de har denne praksisen noen og enhver, da blir det mye tull hvem er far til barna.

Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 10 Juni 2006 at 07:28

Ja, nå kan vi gjøre dette. Men ennå er det mange andre som ikke kan. Og de gjør best i og høre på deres foreldre ellers kan det blir mye bråk. Han jeg har giftet meg med han hadde et forferdelig lurveleven i 10+ år med sin familie og flere. Han ville ikke gifte seg med noen av dem de kom med til ham. De hadde til slutt 3 flotte jenter gående på gress for at han skulle bite på men NEI.

Når jeg bodde der nede før vi giftet oss, var jeg på et hotel det meste av tiden. Og ditt sendte de disse jentene for at de skulle se med egne øyne at jeg var virkelig. Noen uker etter det var de forlovet og gift. Men det går ennå ei der som ikke ble gift. Så jeg er glad jeg er herifra og født her. Kan være meg selv. Men bestemor sa til min mann, hans farmor så ham hardt i øynene når hun fikk greie på at vi var gift, at hun ville ikke høre om noen skillsmisse det var et ord som ikke fantes i deres familie. Nei sa min mann det skal du slippe.

Vi lot familiens overhode se meg og snakke med meg og tok ting sakte og forsiktig. Når vi regnet med at han hadde snakket med alle giftet vi oss. Like stille og rolig.  Hadde regnet med at vi måtte gjøre det om igjen når vi kom hit på ferie. Men det slapp vi.  Gjorde bare hva sognepresten sa vi måtte gjøre.

Back to Top
Irene View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 10 Juni 2006 at 16:49
Originally posted by lafel

Men det finnes også de som forelsker seg ved første øyekast...under ett arrangert ekteskap. 

Det er klart . For mange er det kjærlighet ved første blikk som varer livet ut.

Back to Top
Amiya View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2006 at 23:14

Ahsalaam aleycum.

Koranen sier ingen ting om arrangering av ekteskap. Men den sier at du skal respektere dine foreldre.

Så der imellom ligger grenselandet.

Ikke så greit i mer marginale samfunn der familie og økonomi spiller en viktig rolle!

Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2006 at 08:14

Bare en tanke fra meg i disse dager om arangert ektenskap.

To familier sitter og snakker sammen, eller de lager barn samme tid eller noen tid forskjellig.

Nesten alt fra fødselen av er det bestemt at de skal gifte seg.
Ingen spør de to, ingen lurer på hva som vil skje.

Igjen tenker jeg på hvis alt var Allhas plan, hvorfor legger han da inn groms som gjør at ting blir rare etter en tid da??

En kvinne eller jente for den sak skyld som skal gifte seg, hun flytter ut av sitt kjente og kjære og trygge, og inn i mannens hjem. Der blir hun gående og gjøre det hennes svigermor gjorde. Nå er det hun som skal ta vare på sine svigerforeldre og andre.

Men så skjer det mye da, og hvor skal denne jenten, kvinnen gjøre av seg da?? Derfor lurer jeg på, har de først denne type ektenskap så bør det finnes en plan for resten også. Derfor burde det være rett og slett et nettverk som kan fange opp dette.

Back to Top
Irene View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2006 at 16:35
Originally posted by Amiya

Ahsalaam aleycum.

Koranen sier ingen ting om arrangering av ekteskap. Men den sier at du skal respektere dine foreldre.

Så der imellom ligger grenselandet.

Ikke så greit i mer marginale samfunn der familie og økonomi spiller en viktig rolle!

Står heller ingenting om det i Bibelen.

Det kommer en tid da barnet skal løsrive seg fra foreldrene sine og da mener jeg det å kunne ta sine egne valg også hører litt med her. Regner med at dette med arrangert ekteskap er mer kulturelt?

Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2006 at 17:17

Hva er det som gjør at enkelte utfører tvangsekteskap i regi av arrangert ekteskap?

De gjør det vel for og sikre verdier men også sine barn. ????????????

Back to Top
Irene View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2006 at 17:39

Det er vel ikke alltid at foreldrene gjør det beste valget .... Det er ikke sikkert at de kjenner den  utkårede så godt.

Hvet om en som ble gift via arrangert ekteskap i Pakistan. Mannen kom fra en velstående og religiøs familie, og han holdt på med høyere utdanning. Etter noen år og de var blitt etablert med hus, hjem og barn, begynte mannen å endre helt atferd. Han ble mer hissig og aggresiv og levde et vilt liv uten hensyn til familien. Hun jeg kjenner begynte å bli lei det utsvenede livet hans og at han ikke deltok i ansvaret som var i familien. Han tente på alle plugger og slo henne nesten ihjel. Hun var så heldig å slapp unna og klatre å ta med seg barna og kom til Norge.

Dette er nok ikke et engangstilfelle, men håper det er få...

Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2006 at 10:02

Jo takk kjære Irene jeg har sett og hørt de frykteligste ting.

Jeg ble bedt om og jobbe for human right i pakistan og det jeg så var ikke mye bra.
Men det rare er og beklager alle som nå kommer til og tenne på alle plugger les og svelg og tenk og så gå ut og løp kom så tilbake og så svar.

Men jenter blir oppdratt til og gjøre sine foreldres vilje så sin manns. Jenter er null niks ingen ting. Og en skillsmisse er en stygge ting i mange familier. Jentene kan risikere og bli drept av sine brødre eller fedre eller andre hvis de skiller seg. Så de utholder gangske mye rart. De blir slått nesten drept ennå går de inn med kontrakkt for og bli som konen som blir sendt til en eller annen landsby for og bli der til hun dør. Ander kvinner øvslører hvem som er på et krisesenter for de finnes de også der som her. Men jentene er ikke trygge der. De blir slått de blir kuttet opp og gjort ennå mer med, uten at noen reagere.

Dette er grunnlaget for at foreldrene prøver NÅ og gifte bort jenter til NÆRE familie medlemmer fordi da tørr ikke mannen gjøre jenta noe. Også da passer mannens familie på henne også fordi de er normalt hennes tant eller onkel eller noe slikt.

Det er mange som blir giftet bort fortidlig og får for fort for tungt ansvar, andre ikke noe. Noen kan kjempe til de dør med og ikke gifte seg med den foreldre han valgt. Jeg er gift med en som hadde 3 jenter gående som skulle gifte seg med ham. Men nei han ville ikke og han kjempet i 10 år og vant. Men det var sikkert 10 lange og harde år. Og det har blitt en revolosjon i familien. Jeg eller han brøyt jo linjene som var tegnet opp. Så nå ganske mange år etter har familien igjen våknet og ops andre barn må giftes bort. Men de har brutt mønsteret. De hopper nå over de gutten som sier nei takk vi vil ikke. Og så tar de jentene fordi de nærmer seg nå veldig voksen alder og det begynner og haste. Så ja ting kan gå galt. Men mange skaffer barn og barn betyr ikke så mye, de bare kan ærstattes ser det ut som.

Jeg har opplevd så mye rart at jeg får gåsehud her jeg bare sittter og skriver. Jeg værker etter og starte på en jobb for og hjelpe mennesker, men jeg vet også at det ikke er trygt for meg. For da kan familiene til de jeg hjelper drepe meg. Hvorfor jo fordi de skal bevare familie æren.  SÅÅÅÅÅÅÅÅ ???????????????

Derfor sitter vi her i Norge og tar ting med ro.

Back to Top
Irene View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2006 at 17:57

Kan ikke forstå at i enkelte kulturer skal kvinnen være så lite verdt. De er jo en kropp og ensjel med følelser og tankegang på lik linje som mannen . I Guds øyne er kjønnene like mye verdt og det er i hvertfall godt å vite, ingen mindre ingen mer....

Tror ikke denne holdningen har så mye med religion å gjøre...?! Bare så synd at det er dette den vestlige verden fanger opp og tror at det er slik muslimene er overfor sine kvinner.

Back to Top
queen_of_sindh View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2006 at 18:53

Kan ikke forstå at i enkelte kulturer skal kvinnen være så lite verdt. De er jo en kropp og ensjel med følelser og tankegang på lik linje som mannen . I Guds øyne er kjønnene like mye verdt og det er i hvertfall godt å vite, ingen mindre ingen mer....

Tror ikke denne holdningen har så mye med religion å gjøre...?! Bare så synd at det er dette den vestlige verden fanger opp og tror at det er slik muslimene er overfor sine kvinner.

De fleste tror dette har noe med Islam og gjøre, men I pakistan og India blir alle kvinner behandlet litt. Naboen vår i blokken der vi bodde ble låst inne når mannen gikk. Han låste kone og barn inne med hengelås.  Han eller de var Hinduer tror jeg. Men også de kristne hadde arangert ektenskap. Hadde ei jente som kom og vasket huset vårt hver dag, hun var kristen tok en stund før jeg fant ut det, siden hun gikk like tildekket som en muslim samme at en eldre kvinne kom og samlet alle jentene hver ettermiddag. 

Det er nesten som og se kvinner hvordan det var før i norge. En ting som var nødvendig men ikke hadde mye og si eller gjøre. Gikk fra et hjem til et annet ved gifte. Tenk på kvinner i norge som i dag er ca 70-80 år. Tror de kan fortelle mye rart.

Men jeg ser og hører om denne typen ektenskap daglig. Og jeg er litt rystet. Det kom en telefon hit hvem skal vi gifte bort din søster til?????????

Er det noen som har spurt de unge spørr jeg????? Da ser de bare på meg som om JEG skulle ha ramlett ned fra MÅNEN, men det har jeg altså ikke gjort.

Siden jeg kjente alle som var innblandet så blandet JEG  meg inn også. Sa hva jeg mente tror noen av kvinnen syntes det var greit. Og som jeg har sagt til brudgommern bare pass deg er du ikke nill så får du meg meg og gjøre. Så

Så jeg slapper egentlig veldig av. Men er jo litt sjokkert da. Har de ikke noen valg selv????

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,133 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: