toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Topic Closedbønnetider i nord-norge

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
tareq View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Online Status: Offline
Direct Link To This Post Topic: bønnetider i nord-norge
    Posted: 29 Mai 2006 at 23:40

Assalamu alaikum

Jeg har noen spørsmål når det gjelder bønnetider. Jeg bor i nord-norge og har derfor et litt merkelig skjema å forholde meg til.. bare en time mellom maghrib-isha, isha-fajr, fajr-soloppgang!

Jeg bor ikke over polarsirkelen, så jeg har fortsatt en solnedgang og soloppgang å forholde meg til. Likevel, det er ganske forvirrende når de fleste bønnetiderkalkulatorer sier at "sorry - du bor for langt nord til at vi kan kalkulere ut bønnetidene".

Jeg bruker programmet Athan Basic 3.0 av Islamic Finder. Calculation method: Muslim World league.

Finnes det noen offisielle bønnetider utarbeidet for Norge?

En annen ting - jeg føler at fajr mister litt av poenget når den er kvart på to (dermed legger jeg meg ikke før jeg får bedt..) Det spirituelle  aspektet forsvinner liksom når det handler om å bare være våken lenge nok og dermed sove litt lengre ut på dagen..

wassalaam

Back to Top
Nabila View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Hand me a bat!

Direct Link To This Post Posted: 29 Mai 2006 at 23:47
Salaam aleikum

Man kan be etter nærmeste by med normal soloppgang og -nedgang. Eller så kan man be etter nærmeste land som har det, eller nærmeste muslimske land (feks Bosnia eller Tyrkia), eller rett og slett be etter Mekka.

Det letteste er vel kanskje å velge Trondheim eller Oslo?

Jeg er selv fra Narvik, og som regel blir de enige fra år til år om hva de skal gjøre muslimene. De lander som regel på å be Fajr rundt kl fire om morgenen, og Magrib kl 2245 tror jeg det var, fast, over hele sommeren. Men Narvik er jo over Polarsirkelen, da.
Antagelser er alle misforståelsers mor!
Back to Top
tareq View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 30 Mai 2006 at 00:06

Ja - det virker nok mest fornuftig å følge nærmeste by sør for polarsirkelen.

Samtidig synes jeg det er litt trist å ikke kunne følge "de naturlige" tidene. Akkurat dette er noe av det jeg finner vakkert ved islam - hvordan religionen er en ramme for dagene hele livet gjennom, ved at den følger solens rytme.

Jeg finner det ganske morsomt å fortelle om bønnetidene til venner i andre land - de blir alltid like overrasket hver gang over hvor langt mot nord vi bor :)

Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 30 Mai 2006 at 12:59
Bror Tareq: Bruk Oslo-Tabellen.
Back to Top
Taha View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Abu Ahmad

Direct Link To This Post Posted: 30 Mai 2006 at 13:35

Ihmm... Ihmm. Hva om å velge ekvateren året rundt...

Back to Top
imam_sandnes View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 30 Mai 2006 at 13:35

Det var en Mufti her i Norge. De mente at man kan be maghrib og ca. etter 1 time Ishaa. De fleste gjør vel slik her i Norge hvis jeg ikke tar feil. Iallefall her i Rogaland Fylke så har vi det slik. Fajr er den mest vanskligeste. Han mente at hvis man deler natten opp i 2 deler og den første halv delen til maghrib og ishaa og neste halve natten til Fajr. Så man kan be fajr og deretter legge seg eller be litt senere og sove først noen timer.

Må Allah gi oss forståelse.

Jeg er glad i Salihiin (de gudfryktige) men er ikke en av dem. Håper at Allah alltid leder meg til det rette.
Fred med dere! Wassalaam!

www.imam.no/forum
Back to Top
Taha View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Abu Ahmad

Direct Link To This Post Posted: 30 Mai 2006 at 13:43
Hva med å be de to siste bønnene før man legger seg og den første rett etter at man står opp. Det ville vært det enkleste i ditt tilfelle, bror Tarek. Jeg ville gått for denne løsning, men jeg er ingen lærde. (heldigvis)

Edited by Taha
Back to Top
J-Jasmin View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 30 Mai 2006 at 13:59

Det er et aktuelt problem bror Tarek her tar opp.

Jeg kjenner til at det er utstedt en fatwa som sier at ishaa kan bes samtidig med maghrib, på det tidspunktet maghrib skal bes. (dette er sagt fra MST -Muslim Socitey Trondheim). Dette var ny informasjon for meg, og mener det også ble sagt noe om sammenslåing av bønnetid for fajr..

Noen som kjenner mer til til dette? jeg vil undersøke litt nærmere og inchaALLAH komme med mer utdypående kommentarer.

Jeg vurderer å følge Mekkas tider, rett og slett fordi det har vært svært vanskelig å avbryte søvnen 2 ganger for bønn, og så stå tidlig opp til jobb..

Om du ser mennesker [i lettsindighet> gi seg inn i en diskusjon om Våre budskap, trekk deg da unna til de har skiftet emne(Koranen 6:68)
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 30 Mai 2006 at 14:41

Når man sover er man, så vidt jeg vet, ikke pliktet til å sette en vekkerklokka for å stå opp til bønn. Man kan be den når man våkner.

Jeg skjønner at det blir vanskleig når fajr er kl. 14:30. Og man må stå opp kl. 6:00 eller 7:00.

Jeg tror på at vi skal be mens vi lever og ikke at vi skal leve mens vi ber.

I følge Fiqh er både Mekka-tider og andre tabeller som Oslo-tabell riktige for byer som ikke har klar soloppgang eller klar solnedgang. Så ikke bli lei dere for det :-)

Back to Top
Nabila View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Hand me a bat!

Direct Link To This Post Posted: 30 Mai 2006 at 14:55
Det man kan gjøre, for å få kontinuitet i hele året, er jo å be hele året etter Mekka-tider. Så slipper man gjøre ALLE salah mellom kl åtte om morgenen og tre om ettermiddagen om vinteren også. Mange jeg kjenner som bor i Nord-Norge gjør det. Klart, det er litt kjipt når alle skal be feks magrib og du ikke er kommet lenger enn til Asr, men det går seg til. Det er ikke så store svigninger i Mekka-kalenderen, og da får man en viss kontinuitet året igjennom.
Antagelser er alle misforståelsers mor!
Back to Top
tareq View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 30 Mai 2006 at 21:45

Takk for gode råd - men - nå har vi jo så tydelig fått satt ord på den lille utfordringen jeg står ovenfor..

HVILKE av rådene skal jeg lytte til? :) Desverre har vi ikke mange islamske religiøse ledere i denne bygda, så kanskje jeg skal lytte til Basim og følge tidene for Oslo? Eller Makkah kanskje, Nabila har et godt poeng om denne kontinuiteten.

Back to Top
Aleyna View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2006 at 17:21
Hva med når vi faster? Kan vi følge for eksempel Oslos bønnetider eller Mekkas når vi skal faste? Om noen år kommer Ramadan i sommertida. Blir det ikke litt juksing å følge Oslo eller Mekka eller går det greit? Jeg har allerede begynt å tenke på det.  
Back to Top
Radikal View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Bedreviter

Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2006 at 17:25
< => Godt spørsmål.. Lurer på om ikke jeg skal flytte til Sør-Afrika disse årene..

Faste 18-20 timer, eller dere i Nord.. faste i 30 døgn(sola går jo ikke ned)..

Neida.. vet det ikke blir tilfellet, men det hadde vært interressant å vite hvordan man skal klare det, hva som er anbefalt og hvilke regler som gjelder på dette området.
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2006 at 17:39
Originally posted by tareq

Takk for gode råd - men - nå har vi jo så tydelig fått satt ord på den lille utfordringen jeg står ovenfor..

HVILKE av rådene skal jeg lytte til? :) Desverre har vi ikke mange islamske religiøse ledere i denne bygda, så kanskje jeg skal lytte til Basim og følge tidene for Oslo? Eller Makkah kanskje, Nabila har et godt poeng om denne kontinuiteten.

Jeg har spurt en del lærde som mener at dere i nord bør følge Oslo tiden.

Jeg er glad i Salihiin (de gudfryktige) men er ikke en av dem. Håper at Allah alltid leder meg til det rette.

www.imam.no/forum
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2006 at 17:40

Originally posted by Aleyna

Hva med når vi faster? Kan vi følge for eksempel Oslos bønnetider eller Mekkas når vi skal faste? Om noen år kommer Ramadan i sommertida. Blir det ikke litt juksing å følge Oslo eller Mekka eller går det greit? Jeg har allerede begynt å tenke på det.  

Det riktige er at ulema (De lærde /imamer) sitter sammen og lager en regel etter koranen og hadith for allle muslimer her i norge.

Ellers vil folk bli forvirret.

www.imam.no/forum
Back to Top
Aleyna View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2006 at 20:21

Ulema i Norge? Har vi det? Hvem skal bestemme hvem som er kyndig og kompetent da?

Back to Top
Taha View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Abu Ahmad

Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2006 at 21:13

< => Her er det et forslag :

• Finn lærde som er kompetente i emne.
  • Inviter dem til Tromsø i midt sommeren.
  • Så kan dere be dem lære dere regler om faste-tider og bønnetider.
  • (NB: Kidnapp dem om de nekter å komme.)

Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2006 at 21:54
He he, enig med deg Taha, bortsett fra spøket da

www.imam.no/forum
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2006 at 21:55
Originally posted by Aleyna

Ulema i Norge? Har vi det? Hvem skal bestemme hvem som er kyndig og kompetent da?

Jada, det har vi her i norge. de fleste er imamer i moskéer.

www.imam.no/forum
Back to Top
ISLAM View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2006 at 22:34
imam_sadnes, hva betyr:" Mufti ".

imam_sadnes sa:Må Allah gi oss forståelse.

ISLAM sier:

Ameen.....

wassalam meg igjen, som vanlig!

Edited by ISLAM
Back to Top
Amiya View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2006 at 22:50

Ahsalaam aleycum.

Jeg bor også i nordnorge, tett under polarsirkelen, og synes det er et FRYKTELIG dilemma, dette med bønnen. Vi HAR rett og slett ikke  Isha  - fordi  solen ikke ER nede. Er det riktig å be isha da...(Jeg VET jo at vi skal be 5 ganger, men...).

Det er ingen skumring, for det blir ikke mørkt. Og det er ingen gryning heller. Hvordan kan man da fastsette fajr? Tror sola bare såvidt triller under horisonten, før den er oppe igjen.

Aghstafirullah, Allah vet best, men det hadde vært lettere å delt inn bønnen etter døgnets gang heller enn solen, og sett etter hvor solen var hen- i hvilken himmelretning, her i nord, enn å se etter hvor høyt eller lavt den befant seg.

Greit at man kan følge Mekka eller hvilken som helst annen by, men det føles ikke riktig, det heller, at du kan velge hvilken tid du skal følge. Det er kjempeslitsomt, og man vet aldri om man gjør riktig eller galt, og må be Allah om tilgivelse og forståelse for ens egen forvirring hele tiden. Og så blir man kjempesliten- Man skal jo JOBBE i tillegg til å være muslim....Og har behov for søvn og enkelte rutiner...Blir surrete i hodet...

Men, alhamdulillah, det er vel noe godt i dette for oss, som med alt annet vanskelig, burde en tro.

Allah (swt) vet best.

Back to Top
Taha View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Abu Ahmad

Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2006 at 23:35

< => Man kommer ikke gratis i Paradiset. Det er en så stor beløning at vi egentlig fortjener ikke det uannsett hva vi gjør. Når vi da strever litt ekstra så ta det som en prøvelse. Det er tøft. Men det er verdt alt slit.

-Forresten blir det for vanskelig så er man unnskyldt. Da kan man finne en utvei. Ta for eksempel fasting : Man kan betale en viss sum eller velge bedre dager. Denne felxibiliteten må ikke overlates helt til inkompetente imamer i Norge eller uvitende lærde som ikke vet bedre. Ta kontrollen selv til du vet noe bedre.

-Gud vet .

Back to Top
Amiya View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2006 at 15:12

Ahsalaam aleycum...

Øøøøh, du mener jeg kan faste "istedet" for å følge riktig bønnetabell. Det hørtes litt tvilsomt ut?

Back to Top
Taha View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Abu Ahmad

Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2006 at 18:07

Hva hørtes litt tvilsomt ut Amiya?. Klarer man ikke å faste en dag så er det faste den inn en annen dag eller betale en viss sum.

-Jeg håper at du ikke tviler på fleksibiliteten i Islam?.

Back to Top
Porsanger View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2006 at 20:09

Originally posted by tareq

Ja - det virker nok mest fornuftig å følge nærmeste by sør for polarsirkelen.

Jeg håper ikke dette er et dumt spørsmål, men hvordan kan dette begrunnes ut fra skriften?

Back to Top
Taha View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Abu Ahmad

Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2006 at 20:39
Skriften i mange vers nevner de fornuftige med respekt. det kan du lett finne om du leser med riktig briller. Det er sant. Wa Allah .
Back to Top
Amiya View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2006 at 20:52

Ahsalaam aleycum.

Jeg tviler ikke på noe sålenge det kan vises til pålitelige kilder. Og jeg tror på fleksibiliteten, ift nevnte kilder, men at man ikke bør stekke den for langt. Allah vet best hva som befinner seg i våre hjerter.

Jeg har sansen for å være forsiktig, og ikke gjøre islam til noe det ikke er, eller råde folk til å gjøre noe man ikke har god nok bakgrunn for å råde dem til. Vi må også huske at Allah(swt) er rask i avregningen. Vi har ikke lov til å si om religionen hva vil vil, selv om det i vår logikk høres "fornuftig" ut.

Kan hende må vi se den nord-norske sommeren som en prøvelse fra Allah(swt), og være takknemlige for den.Jeg tror at jeg vil følge sola, selv om det er vanskelig, og ikke leke med med ulike tabeller for "letthets skyld", når ingen synes å være enige om hvordan man bør gjøre det eller kan henvise til sikre kilder.  Jeg tror jeg vil oppfordre bror Tareq til det samme, selv om han selvsagt står fritt til å gjøre eget valg i saken.

Tenk på hvor lenge vi kan sove på vinteren, da, Tareq, når fajr ikke kommer før f.eks klokka 9?

Måtte Allah(swt) lede oss alle.

wasalaam.

Edited by Amiya
Back to Top
Taha View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Abu Ahmad

Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2006 at 20:55
Lykke til, Amiya. Du er sikkert en som tar Budskapet på alvor. Det er bra. Husk oss i dine bønner.
Back to Top
Amiya View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2006 at 21:12

Jazaq'Allah khair. Jeg ber for dere alle hver dag - husk på meg også, da, insha Allah.

Edited by Amiya
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2006 at 22:06

Originally posted by ISLAM

imam_sadnes, hva betyr:" Mufti ".

imam_sadnes sa:Må Allah gi oss forståelse.

ISLAM sier:

Ameen.....

wassalam meg igjen, som vanlig!

Assalamo Alaikom!

Bror Islam,

Mufti betyr en som er over en Alim. En som kan gi fatwa. For å bli Mufti så må en studere litt mer.

Mufti: Meget Lærde Imamer/folk.

Wassalaam,

www.imam.no/forum
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,125 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: