toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Hvordan vite om jeg er god eller ond?

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Luminita View Drop Down
Newbie
Newbie

Online Status: Offline
  Quote Luminita Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan vite om jeg er god eller ond?
    Posted: 06 Desember 2010 at 22:42
Litt usikker på hvor dette skulle postes, men siden jeg ikke har konvertert "offentlig" enda, så ble det her. Rop ut hvis det er feil!

Jeg er som sagt i en slags konverteringsprosess. Har vært relativt praktiserende lenge, men er litt redd for å konvertere skikkelig. Noe av grunnen til dette er at jeg er så redd for å gjøre feil. Jeg er en perfeksjonist med fotografisk hukommelse, så jeg har lært og husker alt det praktiske. Problemet for meg er intensjon. Jeg jobber hardt for å bli et godt menneske i tråd med islamske prinsipper, og jeg TROR og håper at jeg gjør dette kun for Allah.

Men så begynner jeg å tenke... Alt det gode jeg gjør, som feks å gi til veldedigheter og be, gjør jeg det egentlig bare for at det skal se bra ut? At folk skal tenke at jeg er flink? Jeg føler jo at jeg gjør det for Allah og for å hjelpe andre, men jeg er så redd for at jeg ikke kjenner meg selv godt nok til å skjønne det.

Jeg ser ikke det innerste i meg, jeg vet ikke om jeg er en god eller ond person helt innerst! Hva er min kjerne? Er den personen jeg er nå et resultat av sosialisering og påvirking utenfra? Jeg lærte som barn at det å stjele og slå var slemt, men hva ville jeg vært om jeg ikke hadde lært meg å være god?

Dette ble et kompilsert innlegg, så det er fullt forståelig om dere ikke forstår. Mine spørsmål er vel hovedsaklig:
Hvordan kan man jobbe for å bli et bedre menneske med intensjon om å gjøre det for Allah?
Hvordan kan man bli bedre når man ikke vet om man er opprinnelg god?
Kan jeg bli en god muslim selv om jeg ikke kjenner meg selv 100%?
Gjør jeg feil hvis jeg TROR mine gode handlinger er for Allah, men ikke skjønner at det ikke er det?

Luminita

Edited by Luminita - 06 Desember 2010 at 22:43
Back to Top
Kurdish-girl View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Kurdish-girl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Desember 2010 at 22:53
Sett deg ned og be til Allah om veiledning, tilgivelse og at alt du gjør skal kun ene og alene være til Allah. Streb hele tiden etter å bli et bedre menneske og ha allah hele tiden i tankene. Vit at selv om du ikke ser han, så ser han deg. Han vet va din intensjon er. Lykke til!

Edited by Kurdish-girl - 07 Desember 2010 at 14:55
"Å være sterk er å se lyset når det er som mørkest,sloss for noe man tror på selv om man ikke har flere krefter igjen og se sannheten i øynene,selv om den er hard"
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2010 at 00:05
Originally posted by Luminita

Dette ble et kompilsert innlegg, så det er fullt forståelig om dere ikke forstår. Mine spørsmål er vel hovedsaklig:
Hvordan kan man jobbe for å bli et bedre menneske med intensjon om å gjøre det for Allah?
Gjør jeg feil hvis jeg TROR mine gode handlinger er for Allah, men ikke skjønner at det ikke er det?

Først til selve konverteringsprosessen: ordene er viktige, men det er ikke det som definerer deg som muslim. HVis du er overbevist om Islam i ditt hjerte, så er du allerede muslim, uansett om du har sagt shahadah formelt. Da kan du like greit hoppe i det først som sist. Det er ikke noe poeng å vente til du er "perfekt muslim", siden du aldri kommer til å bli det. Ingen er perfekt, men alle kan sette seg som mål å forbedre seg. Det er alt som kreves.

Edited by maroc72 - 07 Desember 2010 at 00:06
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
Haneefah View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Sr. Ass. Mullah Chaw Shin

Quote Haneefah Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2010 at 02:21
Originally posted by maroc72

Først til selve konverteringsprosessen: ordene er viktige, men det er ikke det som definerer deg som muslim. HVis du er overbevist om Islam i ditt hjerte, så er du allerede muslim, uansett om du har sagt shahadah formelt. Da kan du like greit hoppe i det først som sist. Det er ikke noe poeng å vente til du er "perfekt muslim", siden du aldri kommer til å bli det. Ingen er perfekt, men alle kan sette seg som mål å forbedre seg. Det er alt som kreves.

Signerer.
Du tenker litt for komplisert angående akkurat dette.
Den dagen du ser/vet/føler/tenker/tror/kjenner/puster at لا إله إلا الله محمد رسول الله .. ja, da er skrittet egentlig tatt allerede.Smile

NukeSjelsblottingalarmNuke
Det er derfor jeg ikke har en av de beryktede "konverteringsfryd og kozemoze-historiene" å komme med. Siden det jeg fikk var heller en aha-opplevelse om at siden jeg ser/vet/føler/osv.Tongue allerede, så er det bare å ta ansvar.
"Jeg var jo ikke muslim, hvordan blir man en sånn?" hehe, mye rart man tenker når man ikke vet bedre..

Nomatter how many palaces you built in our mountains... Kurdistan is not yours!
Back to Top
Fatima-Zahrae View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Fatima-Zahrae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2010 at 12:17
Originally posted by Haneefah

NukeSjelsblottingalarmNuke
Det er derfor jeg ikke har en av de beryktede "konverteringsfryd og kozemoze-historiene" å komme med. Siden det jeg fikk var heller en aha-opplevelse om at siden jeg ser/vet/føler/osv.Tongue allerede, så er det bare å ta ansvar.
"Jeg var jo ikke muslim, hvordan blir man en sånn?" hehe, mye rart man tenker når man ikke vet bedre..

En sann HaneefahHug
"Så vis vakkert tålmod" (70:5)

Om du er klar over din ydmykhet, er du arrogant - Ibn Ata'illah

Back to Top
no_compromise View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote no_compromise Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2010 at 14:05

Problemet for meg er intensjon. Jeg jobber hardt for å bli et godt menneske i tråd med islamske prinsipper, og jeg TROR og håper at jeg gjør dette kun for Allah.

Men så begynner jeg å tenke... Alt det gode jeg gjør, som feks å gi til veldedigheter og be, gjør jeg det egentlig bare for at det skal se bra ut? At folk skal tenke at jeg er flink? Jeg føler jo at jeg gjør det for Allah og for å hjelpe andre, men jeg er så redd for at jeg ikke kjenner meg selv godt nok til å skjønne det.

Jeg ser ikke det innerste i meg, jeg vet ikke om jeg er en god eller ond person helt innerst! Hva er min kjerne? Er den personen jeg er nå et resultat av sosialisering og påvirking utenfra? Jeg lærte som barn at det å stjele og slå var slemt, men hva ville jeg vært om jeg ikke hadde lært meg å være god?

1)Hvordan kan man jobbe for å bli et bedre menneske med intensjon om å gjøre det for Allah?
2)Hvordan kan man bli bedre når man ikke vet om man er opprinnelg god?
3)Kan jeg bli en god muslim selv om jeg ikke kjenner meg selv 100%?
4)Gjør jeg feil hvis jeg TROR mine gode handlinger er for Allah, men ikke skjønner at det ikke er det?

Luminita

Salaam alaykoum!
Du stiller noen gode, dype, interessante og viktige spørsmål, som det ikke er bare bare å svare på bak et tastatur på nettet.
Først vil jeg oppfordre deg til å gå skrittet ut, og konvertere offentlig, da du i praksis har gjort det allerede, og kanskje all denne tvilen om intensjoner kommer fra at du ikke har hoppet i det fullt ut enda?Vit også at Shaitan, altså djevelen, jobber hardt for å forvirre deg konstant, og lede deg på villspor, så si "a'othu billahi min ash-shaytan ar-rajeem" som betyr: Jeg søker tilflukt hos Gud fra den avviste djevelen, som er det vi er anbefalt å si for hver gang djevelen kommer inn i våre tanker og handlinger. Skal svare deg punktvis, på en enkel måte inshaAllah wa ta ala.

1) Inensjonen har du inni deg, og er komplisert å forklare kun med ord, men la meg si det sånn: Hvis du går og ber fajr (morgenbønnen) i moskeen, og velger moskeer der du vet at ingen kjenner deg, så er det mer sannsynelig at du gjør det for Allah, og ikke for at andre skal bli imponert. Hvis du faster ofte, og unngår å fortelle det hvis du ikke er nødt (ved at noen tilbyr deg mat feks) eller du gir zadaka/alemisser anonymt uten å noen gang fortelle om det, så kan du ved slike handlinger øve opp intensjonen din. En student av Imam Maliki ble spurt om han kunne si i en settning hva som var det viktigste han hadde lært etter over 20 år i Imamens lære, og han svarte: Å konstant holde intensjonen i sjekk.

2) Ingen er ufeilbare, så vi kan alle bli bedre, uavhengig av om vi selv mener vi er bra, eller dårlige. Vit at Profeten, fred være med han, ba Allah om tilgivelse opp til 100 ganger daglig hele tiden. Så til og med Allahs sendebud gjorde feil, og da forteller det meg, og kanskje alle andre muslimer, at vi kun kan streve for å bli bedre hele tiden.

3) Enkelt svart, ja det kan du. Det er vanskelig å vite hva du definerer som "å kjenne deg selv 100%" men generellt så kan du alltid bli en god/bedre muslim hele tiden, uavhengig av din egen selvbevisshet til enhver tid om hvem du er eller ikke.

4) Her er et spørsmål, som er så komplisert at jeg ikke helt forstår det, men la meg prøve å tolke det: Om man tror man gjør riktig, men så er det feil,men man forstår det ikke selv, Om det er feil?

I Islam har du Koran, og sunnah til å veilede deg. Så hvis du gjør som Profeten SAWS gjorde, og hans følgesvenner, og de to generasjonene etter dem, altså salaf gjorde, så er du under bedre veiledning.Så finn alltid ut hva Koran og sunnah sier om alle dine aktiviteter, der du er i tvil, la den tingen ligge til du er sikker, så vil du inshaAllah gjøre riktig.

Måtte Allah gjøre det enkelt for deg, gi deg masse veiledning, styrke din tro, øke din kunnskap, roe din sjel, beskytte deg mot forvirring fra djevelen, og gjøre både sannhet og løgn klart og tydelig for deg inshaAllah!

Hvis jeg har skrevet noe riktig er det fra Allah, og hvis det er noe feil, er det min egen feil.

Wasalam alaykoum wa rahmatullahi wa bareketu!
K.3:85 "Hvis noen ønsker annet enn islam som religion, vil dette ikke godtas fra ham, og i det hinsidige liv vil han være blant taperne.".
Back to Top
Aamine View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Aamine Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2010 at 14:52
Takk Allah at vi har no_compromise her inne på dette forumet og ute i verden!Clap
Back to Top
sarah a View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote sarah a Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Desember 2010 at 19:29
Velkommen søster til Islam, håper inshaAllah at Allah vil lede deg til hans lys og kjærlighet.
Nå som du  har tatt troen og skal komme deg i gang med praksisen av islam vil jeg gjerne at du skal ta deg god tid til å kunne lære deg det grunnleggende. Det er veldig mye å lære og spør etter om det er noe som du er usikker på.

Det å komme inn til islam vil verken definere deg som ett godt menneske eller dårlig. Du vil være den person du er selv om du har inntatt deg islam. Personlighten din vil alltid være der for deg og erfaringene dine vil alltid være med deg. Det som du imidlertid bør tenke om er den prossesen ved å kunne bli ett bedre muslim og selvsagt endre deg selv til ett positivt og fredelig menneske.
Vi har alle vår prosseser å gå gjennom. Det er veldig viktig at du tar deg selvutvikling. Ta det steget som passer deg best. Prøv å bearbeid deg selv ved å fjerne deg fra det negative i deg og bli den person du egentlig ville ha blitt i utgangspuktet. Og tro meg det er veldig smertefult til å begynne med, men med tiden vil du kunne se at det lønte seg.

Jeg tok selv denne prossesen alt for seint og burde ha tatt det før, men visste ikke bedre. Men nå som jeg har gått gjennom den og er fortsatt  i gang vil jeg absolutt anbefale deg.

Måtte Allah hjelpe deg og oss , Ameen.

Edited by sarah a - 08 Desember 2010 at 19:32
Allah guides to His Light whom He wills.
http://www.youtube.com/watch?v=iYfmLpUG_XU&feature=related
Back to Top
Farsi0077 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Farsi0077 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Desember 2010 at 21:17
Originally posted by no_compromise

Problemet for meg er intensjon. Jeg jobber hardt for å bli et godt menneske i tråd med islamske prinsipper, og jeg TROR og håper at jeg gjør dette kun for Allah.

1)Hvordan kan man jobbe for å bli et bedre menneske med intensjon om å gjøre det for Allah?
2)Hvordan kan man bli bedre når man ikke vet om man er opprinnelg god?
3)Kan jeg bli en god muslim selv om jeg ikke kjenner meg selv 100%?
4)Gjør jeg feil hvis jeg TROR mine gode handlinger er for Allah, men ikke skjønner at det ikke er det?

Luminita

2) Ingen er ufeilbare, så vi kan alle bli bedre, uavhengig av om vi selv mener vi er bra, eller dårlige. Vit at Profeten, fred være med han, ba Allah om tilgivelse opp til 100 ganger daglig hele tiden. Så til og med Allahs sendebud gjorde feil, og da forteller det meg, og kanskje alle andre muslimer, at vi kun kan streve for å bli bedre hele tiden.

RasulAllah gjorde feil ?
Kan du utdype deg litt mer ?

På hvilken måte gjorde profeten (S) feil?
Sa han noe som var feil ?
Gjorde han noe som var feil?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,188 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: