toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Enda et spørsmål fra meg.ang Koranen

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Milla View Drop Down
Newbie
Newbie

Online Status: Offline
  Quote Milla Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Enda et spørsmål fra meg.ang Koranen
    Posted: 21 September 2010 at 21:33
Jeg har idag fått Koranen i gave fra en venn,det er den norske versjonen som er oversatt ev Einar Berg.
Ifølge ekspeditøren i bokhandelen,er denne versjonen en "forbedret" versjon,og han hadde sagt han hadde fått den inn forrige uke.

Jeg har jo veldig lyst til å beynne å lese nå,men da er det vel et par ting jeg må ta hensyn til/gjøre først?
Jeg er så redd for å gjøre noe "galt",for jeg hra så stor respekt for Koranen.
Jeg har blitt fortalt at jeg må gjøre det ritualet med å vaske seg,og at jeg må dekke hodet....
Kan noen fortelle meg litt om dette?

Lurer også på hvor jeg skal oppbevare den?
Er det slik at den skal stå på det høyeste punktet i rommet?

Huff,føler meg så teit som spør disse spørsmålene assåConfused

Igjen,jeg er utrolig takknemlig for svar

Back to Top
Farsi0077 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Farsi0077 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 at 21:38

Gjør man ikke disse ritualene bare når man leser den arabiske versjonen(orginale) ?

Edited by Nima0077 - 21 September 2010 at 21:38
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 at 21:46
Originally posted by Milla

Jeg har idag fått Koranen i gave fra en venn,det er den norske versjonen som er oversatt ev Einar Berg.
Ifølge ekspeditøren i bokhandelen,er denne versjonen en "forbedret" versjon,og han hadde sagt han hadde fått den inn forrige uke.

Jeg har jo veldig lyst til å beynne å lese nå,men da er det vel et par ting jeg må ta hensyn til/gjøre først?
Jeg er så redd for å gjøre noe "galt",for jeg hra så stor respekt for Koranen.
Jeg har blitt fortalt at jeg må gjøre det ritualet med å vaske seg,og at jeg må dekke hodet....
Kan noen fortelle meg litt om dette?

Lurer også på hvor jeg skal oppbevare den?
Er det slik at den skal stå på det høyeste punktet i rommet?

Huff,føler meg så teit som spør disse spørsmålene assåConfused

Igjen,jeg er utrolig takknemlig for svar

Det er ikke nødvendig med noen spesielle forholdsregler for en oversettelse av Koranen uten original arabisk tekst.
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
Milla View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote Milla Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 at 21:56
Okay,takkSmile
Back to Top
Milla View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote Milla Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 at 22:14
Men det er jo arabisk tekst i denne.....?
Back to Top
Tawakkul_ View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Tawakkul_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 at 22:35
Jeg har hørt at du må gjøre wudu` før du tar i Koranen.
Man må oppbevare Koranen høyt i en ren og bekyttet kasse med tøy inni eller lignende. (noen har også plast over Koranen når den blir lagt bort!
Man skal ikke ha noe haram, eller makruh ved siden av Koranen.
I alle oversatte utgaver, skal det også være, arabisk tekst ved siden av, og da må alle forhåndsregler tas (ihvertfall etter det jeg har hørt og det jeg gjør) 
Alhamdulillah
Back to Top
Student Trondheim View Drop Down
Groupie
Groupie

Quote Student Trondheim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Oktober 2010 at 09:07
Originally posted by Tawakkul_

Jeg har hørt at du må gjøre wudu` før du tar i Koranen.
Man må oppbevare Koranen høyt i en ren og bekyttet kasse med tøy inni eller lignende. (noen har også plast over Koranen når den blir lagt bort!

Man skal ikke ha noe haram, eller makruh ved siden av Koranen.

I alle oversatte utgaver, skal det også være, arabisk tekst ved siden av, og da må alle forhåndsregler tas (ihvertfall etter det jeg har hørt og det jeg gjør) 

Assalamu aleikum :)

Det hadde vært fint med referanser fra en Hadith angående dette for ofte så er det mye som blir sagt (hvertfall i Pakistan/India/Bangladesh som folk bare har funnet på ut ifra kulturen og som egentlig ikke stammer fra Hadith. Ikke ta det personlig, jeg tenkte å bare nevne det siden du tok det opp ;)
Fi Imanillah
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,203 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: