toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Ang hijab

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Murfen View Drop Down
Groupie
Groupie

Online Status: Offline
  Quote Murfen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2010 at 17:07
Originally posted by norsk muslim

Men den store utfordringen med hijab, blir når du som norsk, oppdager at du kan møte en del motstand i samfunnet, fordi du bruker hijab.
Mange opplever problemer på arbeids-og boligmarkedet. Videre opplever enkelte at de kan få ubehagelige kommentarer, dårligere service etc. Men avogtil motsatt.
Det er da utfordringene starter.
Istedefor at folk ser deg som en person, blir de mere fokuserte av din hijab. Og det er da den store testen begynner. Det kan være lettere, å ta av skjerfet og bare være en av mengden.       

Jeg har valgt å beholde hijaben, i håp om å finne belønningen i det neste liv. inchallah
Det er min største frykt...
Back to Top
norsk muslim View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote norsk muslim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2010 at 23:08

Ja, det er en utfording. Men jeg føler hijaben er bra for oss kvinner og for samfunnet.

Men er det noen på nettet som kan si, hva er "straffen" for en muslimsk kvinne når hun ikke bruker hijab?
For det er jo lurt å tenke over om man kan få konsekvenser i det neste liv, dersom man ikke bruker hijab
Back to Top
Our_world View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Our_world Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2010 at 19:42

Istedefor at folk ser deg som en person, blir de mere fokuserte av din hijab. Og det er da den store testen begynner. Det kan være lettere, å ta av skjerfet og bare være en av mengden.       

Jeg har valgt å beholde hijaben, i håp om å finne belønningen i det neste liv. inchallah

Oh, dette er veldig lett hvis ikke Allah hjelper en. Men jeg får styrke av å høre dine historier.

Back to Top
Fatima-Zahrae View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Fatima-Zahrae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2010 at 20:01

Clap

Kudos! Det burde sette en stopper for alle de som mener at "grunnen til at muslimske kvinner skal bruke hijab er fordi folk blir nødt til å forholde seg til personligheten hennes istedetfor utseende".

Personlighet og personlighet fru Blom.
"Så vis vakkert tålmod" (70:5)

Om du er klar over din ydmykhet, er du arrogant - Ibn Ata'illah

Back to Top
Taha View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Abu Ahmad

Quote Taha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2010 at 20:30
Jeg beundrer kvinner som frivillig tar på seg hijab. Det har jeg alltid gjort.  Det krever utrolig mye mot og personlighet for å bære hijab.
Back to Top
Kurdish-girl View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Kurdish-girl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2010 at 21:53
Takk Taha!Smile jeg er veldig enig med deg!
Jeg selv følte egenkli at jeg fikk mer selvtillit og ble mer serlvsikker når jeg startet med hijab. Jeg følte at nå kunne jeg liksom vise hvem jeg er, og de som ikke aksepterte meg og hijaben bare dreit jeg iWink Men jeg fikk også mer ordenklige venner, hvis dere kjønner? siden jeg nå hvisste hvem som aksepterte meg som jeg er (ekte venner Smile) og hvem som ikke gjorde det.
Heldigviss aksepteret nesten de aller fleste denBig%20smile 
Jeg startet med hijab denne ramadanen, og jeg ikke angret en eneste gang!
Alhamdullilah var det ikke så vanskelig.

Ps: jeg er kjempe stolt av hijaben minApprove
 ApproveBig%20smile

"Å være sterk er å se lyset når det er som mørkest,sloss for noe man tror på selv om man ikke har flere krefter igjen og se sannheten i øynene,selv om den er hard"
Back to Top
Taha View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Abu Ahmad

Quote Taha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2010 at 22:22
Masha Allah.

Back to Top
Amiya View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Amiya Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2010 at 22:55

Så var det barn............
Jeg har jo også døtre, og dessverre, vil jeg si, tok jeg hijab på jentene, fra de var små.

I ettertid, tror jeg det er bedre å la barn være barn. Og heller forberede barna på at de skal begynne med hijab når de får feks menstrusjonen.
Tror det er uenigheter det, og at barn er individuelle også. Jeg har opplevd å høre fra mange at de ønsket å bære hijab, men ikke turde av frykt for hva venner ville si osv.

Min datter på 7 valgte selv å begynne fast med hijab for åtte måneder siden. Da hadde hun brukt den som "lue" fra barnehagen av, etter egen forgodtbefinnende. Jeg tror det er bedre på mange måter å la dem få begynne tidlig, slik at vennene blir vant til at de bruker den. Tror det blir lettere enn plutselig å begynne å skille seg ut i en allerede vanskelig alder (puberteten).

"Den Barmhjertiges tjenere er de som vandrer ydmykt på jorden, som når den uvitende tiltaler ham, svarer "Fred"..."
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Quote Kurdish-girl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2010 at 00:32
Jeg tokk det ganske gradviss: startet ganske (tidlig 3 klasse) med å bruke det hver Ramadan. Til (i 7.) å bruke det også andre skole dager, ca 1 gang i uka. Og økte til ca 3 ganger i uka i 8. For så å starter for fullt i 9. Innformerte selvfølgelig vennene mine om at jeg skulle starte med det fast i forveien
"Å være sterk er å se lyset når det er som mørkest,sloss for noe man tror på selv om man ikke har flere krefter igjen og se sannheten i øynene,selv om den er hard"
Back to Top
no_compromise View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote no_compromise Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2010 at 13:01
Originally posted by Kurdish-girl

Jeg tokk det ganske gradviss: startet ganske (tidlig 3 klasse) med å bruke det hver Ramadan. Til (i 7.) å bruke det også andre skole dager, ca 1 gang i uka. Og økte til ca 3 ganger i uka i 8. For så å starter for fullt i 9. Innformerte selvfølgelig vennene mine om at jeg skulle starte med det fast i forveien

Smart og fin måte, mashaAllah!
K.3:85 "Hvis noen ønsker annet enn islam som religion, vil dette ikke godtas fra ham, og i det hinsidige liv vil han være blant taperne.".
Back to Top
Naima View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Mest Undervurderte

Quote Naima Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2010 at 21:44

Så var det barn............
Jeg har jo også døtre, og dessverre, vil jeg si, tok jeg hijab på jentene, fra de var små.

I ettertid, tror jeg det er bedre å la barn være barn. Og heller forberede barna på at de skal begynne med hijab når de får feks menstrusjonen.
Jeg må bare få si at barn er barn både med og uten hijab.
The past is gone forever.
To day is all that you have.
Leave the future alone until it comes.

Og slik at alle kan se det, jeg tar avstand fra all terror og vold.
Back to Top
Naima View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Mest Undervurderte

Quote Naima Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2010 at 21:50
Dersom du ikke er klar for å ta på hijab, så vent. Det som er viktigere er bønn/salah (nå vet jo ikke jeg om du har det på plass men det er myyyye viktigere enn å ta på hijab). Jeg er også av den formening at hijab er obligatorisk men det er flere ting som bør komme først slik at man er  bedre "rustet" til å ta imot det som måtte komme av prøvelser som hijabi. Selv tok det seks år før jeg begynte med det og da hadde jeg virkelig gått grundig igjennom hva hijab er og hva det representerte for meg, andre har igjen begynt med en gang de konverterte og syntes det er greit.
The past is gone forever.
To day is all that you have.
Leave the future alone until it comes.

Og slik at alle kan se det, jeg tar avstand fra all terror og vold.
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Quote Kurdish-girl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2010 at 14:25
Originally posted by no_compromise

Originally posted by Kurdish-girl

Smart og fin måte, mashaAllah!

Tusen takk!
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Quote Kurdish-girl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2010 at 14:37
Jeg syns man bør starte når man er helt sikker på det. Det må komme fra hjertet, og du må gjøre det kunn for Allahs skylld. Det er da man er sterk. Det er da man kan gå med hevet hode og være stolt. Da får man en følelse av at ingen ting i hele verden kan stoppe deg, eller få hijaben av deg!
Den samme følelsen får man ikke, hvis man gjør det av en annen grunn, f.k.s hvis man gjør det på grunn av andre mennesker.
Back to Top
NysgjerrigeMeg View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote NysgjerrigeMeg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2010 at 14:40
Jeg leste et sted(var en muslim som skrev det)at det stod mer i Koranen ang lengden på menns skjegg enn det stod om hvordan kvinner skal gå kledd? Hvis dette er tilfellet,hvorfor diskuteres det da opp og ned i mente om hijab men lite eller ingenting om menns skjegg? Sorry at jeg kuppet tråden din men håper uansett at noen kan svare meg .
PS;Se opp for skrivefeilmafiaen;)
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Quote Kurdish-girl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2010 at 16:44
Sorry det har ikke jeg hørt noe om   

Edited by Kurdish-girl - 12 Oktober 2010 at 16:50
Back to Top
Farsi0077 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Farsi0077 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2010 at 18:58
Originally posted by NysgjerrigeMeg

Jeg leste et sted(var en muslim som skrev det)at det stod mer i Koranen ang lengden på menns skjegg enn det stod om hvordan kvinner skal gå kledd? Hvis dette er tilfellet,hvorfor diskuteres det da opp og ned i mente om hijab men lite eller ingenting om menns skjegg? Sorry at jeg kuppet tråden din men håper uansett at noen kan svare meg .
Tull.

Koranen sier ingenting om menn og skjegg. Det er noe som står i hadither, ikke i den hellige Quran. Det står heller ikke detaljert om hjijab bruk. Det står litt om  hvordan muslimske kvinner skal dekke seg, men ikke like detaljerikt som hadither.
Back to Top
NysgjerrigeMeg View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote NysgjerrigeMeg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2010 at 19:36
http://sultana.vgb.no/2009/05/14/hijab-pa-barn-fra-et-muslimsk-perspektiv/

Ja jeg tok feil,når jeg leste det om igjen så jeg at det var i hadith det stod,ikke i Koranen .
PS;Se opp for skrivefeilmafiaen;)
Back to Top
vera View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote vera Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 November 2010 at 11:02
Foreslår at du venter litt med å konvertere så du kjenner til Islam bedre - finn fakta på nettet (ikke alt er så herlig som du skulle tro). Ikke uten grunn at din mor ville hatt store innvendinger mot det... Fra hele mitt hjerte: vent med å konvertere.
Back to Top
no_compromise View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote no_compromise Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 November 2010 at 12:18
Originally posted by vera

Foreslår at du venter litt med å konvertere så du kjenner til Islam bedre - finn fakta på nettet (ikke alt er så herlig som du skulle tro). Ikke uten grunn at din mor ville hatt store innvendinger mot det... Fra hele mitt hjerte: vent med å konvertere.

enten missforstår jeg deg veldig, eller du formulerer deg mindre bra, men det virker som om du aktivt fraråder folk å konvertere fra hele ditt hjerte fordi Islam ikke er så herlig som personen tror??
K.3:85 "Hvis noen ønsker annet enn islam som religion, vil dette ikke godtas fra ham, og i det hinsidige liv vil han være blant taperne.".
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Quote Kurdish-girl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 November 2010 at 16:27
Originally posted by vera

Ikke så herlig som du tror? Kansje for deg ja, som ikke klarer å we alt det vakre ved Islam! Men for oss andre er religionen vår noe vi setter ganske høyt. Islam er.virkelig en vakker religion Men folk er forskjellige, og ser på ting på forskjellige måter. Det siste du skal gjøre er å fraråde andre mennesker fra å velge religion selv, kunn fordi at du har noe imot Islam!
Back to Top
adine View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote adine Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2010 at 23:46
Hei.
Jeg hadde tenkt lenge på å konventere men jeg var redd for omgivelsene rundt meg, + jeg ville ikke gå med hijab. En dag bare kom det, jeg vil bli muslim!!!
Jeg giftet meg nettopp i moskeen og min søster (som er muslim) sa jeg burde bære hijab der. Jeg gjorde det og gikk med den resten av dagen. En dag satt jeg på nettet og surfet, plutselig hadde jeg bestilt mange hijaber. Nå er det en vane, jeg føler meg naken uten [:)]
Back to Top
Aamine View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Aamine Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2010 at 13:19
mashallah så bra!=)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,180 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: