toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Ang hijab

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Milla View Drop Down
Newbie
Newbie

Online Status: Offline
  Quote Milla Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ang hijab
    Posted: 19 September 2010 at 23:06
Som noen av dere sikkert har lest,så er jge iferd med å konvertere.
Men en av de tingene som jeg synes er vanskelig,iallefall akkurat nå,er tanken på å bære hijab,eller dekke  meg.......jeg vet at jeg kanskje,og forhåpentligvis vil endre syn på dette når jeg har lest Koranen,og lært meg mye mer.
Men desverre er mine foreldre veldig imort at jeg skal konvertere i utgangspunktet,og jeg tror at spesielt mamma ville hatt store innvendinger mot det.
Hun ahr gitt uttrykk for at hun hadde blir flau ovenfor resten av familien og venner av å gå sammen meg dersom jeg skulle ha begynt å dekke meg.
Jeg burde jo ikke "bry" meg om det så lenge jeg har det bra og er sikker på mitt valg,men jeg synes alikvel det er veldig vanskelig,de er tross alt mine foreldre,de har gitt meg et godt liv,de har forsørget meg,og jeg vil jo ikke "såre" de.......
Jeg må ærlig si at dette er vel egentlig en hovedgrunn til at jeg har ventet 6 år med å "bestemme" meg........
Det høres sikkert dumt ut........
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2010 at 23:28
Originally posted by Milla

Som noen av dere sikkert har lest,så er jge iferd med å konvertere.
Men en av de tingene som jeg synes er vanskelig,iallefall akkurat nå,er tanken på å bære hijab,eller dekke  meg.......jeg vet at jeg kanskje,og forhåpentligvis vil endre syn på dette når jeg har lest Koranen,og lært meg mye mer.
Men desverre er mine foreldre veldig imort at jeg skal konvertere i utgangspunktet,og jeg tror at spesielt mamma ville hatt store innvendinger mot det.
Hun ahr gitt uttrykk for at hun hadde blir flau ovenfor resten av familien og venner av å gå sammen meg dersom jeg skulle ha begynt å dekke meg.
Jeg burde jo ikke "bry" meg om det så lenge jeg har det bra og er sikker på mitt valg,men jeg synes alikvel det er veldig vanskelig,de er tross alt mine foreldre,de har gitt meg et godt liv,de har forsørget meg,og jeg vil jo ikke "såre" de.......
Jeg må ærlig si at dette er vel egentlig en hovedgrunn til at jeg har ventet 6 år med å "bestemme" meg........
Det høres sikkert dumt ut........

Hijab kommer langt ned på prioritetslisten for en ny konvertitt. Start med shahadah, fokuser på bønnen, og andre sentrale plikter (faste, zakat), og la alt annet komme gradvis, inshaAllah.
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
no_compromise View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote no_compromise Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2010 at 23:32
Skulle skrive ca det samme som Maroc72, er helt enig
K.3:85 "Hvis noen ønsker annet enn islam som religion, vil dette ikke godtas fra ham, og i det hinsidige liv vil han være blant taperne.".
Back to Top
Saladin View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Saladin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2010 at 23:47
Enig. Først gang vi tre er enige. Tongue

Skaff deg også noe lettlest islamsk litteratur.

Lykke til!
I always made one prayer to God, a very short one. Here it is: "O Lord, make our enemies quite ridiculous!" God granted it.

- Voltaire
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2010 at 23:51
Originally posted by Saladin

Når det skjer, kan det ikke være tvil om at det er rett svar. Tre så forskjellige folk kan umulig enes om noe som ikke er helt korrekt.Tongue

Edited by maroc72 - 19 September 2010 at 23:51
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
Taha View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Abu Ahmad

Quote Taha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2010 at 00:02
Originally posted by maroc72

Originally posted by Saladin

Når det skjer, kan det ikke være tvil om at det er rett svar. Tre så forskjellige folk kan umulig enes om noe som ikke er helt korrekt.Tongue

Det er vel kjent at islam/ muslimer er veldig preget av pragmatisme.
Back to Top
Julia_ View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Julia_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2010 at 09:13
Milla:

Til syvende og sist må folk innfinne seg med at du konverterer uansett. Kanskje blir din mor flau i starten, men om du er deg selv så ser hun vel fort at du fortsatt er den samme selv om du dekker til håret ditt. Jeg tror det ofte lønner seg å gjøre den vanskeligste tingen først i motsetning til disse pragmatiske herrer og hvem vet...kanskje vil folk bare respektere deg enda mer for at du er så tøff og går dine egne veier? Men jeg er ikke muslim så dette er en 'outsiders' tanker.

Edited by Julia_ - 20 September 2010 at 09:19
Där finns det riken som ingen av oss tar ifrån dem.
Alla är barn, och dom tillhör det gåtfulla folket.
Back to Top
Her78 View Drop Down
Groupie
Groupie

Quote Her78 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2010 at 10:14
Som du vil merke etterhvert er det kvinner som ikke bruker hijab som er gode muslimer, og kvinner som bruker det som baksnakker ol. Det er ikke min mening å si at det ikke er obligatorisk, men som det har blitt nevnt er det andre ting som bør komme først.

Som konvertert forstår jeg tankegangen din angående hijab. Det som er viktig er at du ikke haster inn i noe du ikke er klar for. Da kan det bli en negativ opplevelse, i stedet for en positiv noe mange kvinner synes hijaben er. Angående foreldrene dine virker det som dere har god kommunikasjon, selv om den kanskje ikke virker så positiv for deg. De vet at du skal konvertere, de blir ikke fortalt det i ettertid. Hvis du etterhvert bestemmer deg for å bruke hijab er det en metode som er litt skansom. Hvis du forteller familie og venner at om f. eks. en måned vil du begynne å bruke hijab. Da vil de får litt tid til å mentalt forberede seg på det.

Lykke til med prosessen! Fortsett å les, for det er mye lettere å ta vanskelige valg når man har kunnskap om grunnen. Selv om konverteringen er vanskelig for familien i begynnelsen, venner de fleste seg til det. Det er ting du kutter ut, og vil gjøre annerledes, men som Julia sier: du er samme person.
Back to Top
tobias View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote tobias Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2010 at 12:50
Her78, herregud, at du kan påstå noe slikt! Du bruker vel hijab, siden du påtar deg retten til å baksnakke kvinner med hijab!
Back to Top
Fatima-Zahrae View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Fatima-Zahrae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2010 at 14:06
Originally posted by tobias

Her78, herregud, at du kan påstå noe slikt! Du bruker vel hijab, siden du påtar deg retten til å baksnakke kvinner med hijab!
Hun kan sikkert forsvare seg selv, men det var ikke slik jeg forstod innlegget. Hijabier er ikke perfekte, og det skal man ikke forvente av dem heller.

Det finnes de som baksnakker selv om de faster og går på hajj og gjør dhikr regelmessig etter bønn. Men man skal ikke slutte å tilbe Allah swt for det. Med andre ord, alle burde heller passe på seg selv og jobbe mot egen forbedring.
"Så vis vakkert tålmod" (70:5)

Om du er klar over din ydmykhet, er du arrogant - Ibn Ata'illah

Back to Top
Farsi0077 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Farsi0077 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2010 at 14:51

Dagens muslimer er langt fra perfekte. Bare fordi vi er muslimer, så betyr det på ingen måte at vi er perfekte. Men selvfølgelig så stilles det (ekstra) krav\forventinger når kvinner bærer hijab og imamer.

Man blir jo mer overraskende å se en muslimske kvinne med hijab gå til steder der haram ting foregår, enn en muslimske kvinne uten hijab.

Edited by Nima0077 - 20 September 2010 at 14:52
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2010 at 15:33
Originally posted by Nima0077

Dagens muslimer er langt fra perfekte. Bare fordi vi er muslimer, så betyr det på ingen måte at vi er perfekte. Men selvfølgelig så stilles det (ekstra) krav\forventinger når kvinner bærer hijab og imamer.

Man blir jo mer overraskende å se en muslimske kvinne med hijab gå til steder der haram ting foregår, enn en muslimske kvinne uten hijab.

Stakkars muslimske kvinner! Holder det ikke lenger med hijab - må de bære imamer også?
Back to Top
Linda View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Reformatrix

Quote Linda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2010 at 15:42

Stakkars muslimske kvinner! Holder det ikke lenger med hijab - må de bære imamer også?

Denne praksisen fikk en brå slutt med en bråsint Mullah Krekar..
Big%20smile

Edited by Linda - 20 September 2010 at 15:42
Fanatics Fight Better
Back to Top
Farsi0077 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Farsi0077 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2010 at 16:06

Nei.

Men påstår du at du ikke blir overrasket hvis  du får høre at en hijab kvinne har en kjæreste, eller at en imam hører på går på "haram konserter"?

Det jeg mener er at folk forventer "korrekte" handliner mer fra imamer og hijab kvinner, enn ikke imamer og ikke hijab kvinner.

Back to Top
Her78 View Drop Down
Groupie
Groupie

Quote Her78 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2010 at 18:16
Originally posted by tobias

Det var ikke meningen å lage en diskusjon om hijabkledde kvinner.Embarrassed

Nå ser jeg at det jeg mente ikke kom frem i innlegget, og det så ut som jeg sammenlignet kvinner med og uten hijab som om en var bedre enn den andre. Det var unødvendig å gjøre og det var ikke min intensjon å gi et slikt inntrykk. Det finnes kvinner som ikke bruker hijab av ulike grunner, men som er gode muslimer allikevel. Det var det jeg burde skrevet. Jeg beklager på det sterkeste til alle hijabbærende kvinner. Poenget mitt med å si det, var at det beste er kanskje å lære seg grunnlaget først, akkurat slik hun gjør for da vet hun hvorfor hun gjør noe. Da kan eventuelt hijaben komme naturlig etter hvert som kunnskapen øker.

For å bruke meg selv som et eksempel. Fra jeg ble interessert i Islam til jeg konverterte gikk det meget liten tid. Jeg hadde litt kunnskap om Islam, men ikke så mye. Hvis jeg nå har skjønt det rett, gjør trådstarter det jeg gjorde som mitt første år som muslim. Hun lærer det grunnleggende, og kanskje mer, om Islam før hun konverterer. Hadde jeg tatt på meg hijab med gang, kunne jeg vært en dårlig representant for hijabbærende kvinner. Selv om jeg ikke drakk, sto jeg en gang på innsiden av vinmonopolet og ventet på en venninne. Håper dette var litt klarere.

Edited by Her78 - 20 September 2010 at 18:19
Back to Top
Aryane View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Aryane Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2010 at 23:18
Salam!

Først er jo de islamske søylene de viktigste å få på plass. Og det er mange gode bøker for ungdom å lese seg opp på samtidig som man tar steget også dypere. På Rabitamoskeen i Oslo er det bøker å kjøpe på norsk om islam, hadith mm.

Dernest når det gjelder klær så trenger man jo ikke hoppe rett i abaya og stor hejab. Første skrittet kan være å bruke lange klær, slutte å bade ute eller i svømmehall, sole seg osv.
Det trenger ikke familien bli støtt av, selv om de merker jo litt til det.

Til slutt er det bare et tøystykke på hodet. Jeg skal fortelle deg hvordan jeg startet med det for 15 år siden. Jeg brukte mest pakistanske klær, og fordi jeg blant annet jobbet med to som er imamer så følte jeg på at jeg ville bruke hejab. Men dette var i 1995 og det var ikke så mange med hejab den gang.

Det som skjedde var at en av min eldste (og hejab-motstander) kvinnelige kolleger kom til meg og fortalte at hun hadde hatt en drøm. Og det var at hvis jeg ønsket å bruke hejab, så skulle jeg bare gjøre det!

Det var det som skulle til for at jeg tok hejab og har aldri angret. Nå har jeg hatt det halve mitt voksne liv.
subhan'allah
Back to Top
habiba View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote habiba Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 at 08:18
Sefølgelig så kan man bade/svømme i havet. Man har da burkini :) og i begynnelsen før jeg brukte hijab, svømte jeg i lange skjårs og teskjorter. , Sole seg kan man også....  man viser jo ansiktet sitt.
Allah, hjelp meg å huske at jeg bare er en gjest i andre menneskers liv, hvis jeg blir invitert inn og at jeg oppfører meg deretter. Amin
Back to Top
Milla View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote Milla Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 at 21:23
For å fortelle kort om min "prosess",så har jeg vurdert dette i 8 år nå,men av ulike grunner ikke begynt virkelig seriøst å gå denne veien før nå.
Jeg har ikke spsit svinekjøtt på 8 år,jeg viser aldri hud(går i kort skjørt,singleter osv.)
Jeg går med lange topper,og viser aldri leggerSmile
På mange måter er jeg godt på vei,men det er mye som gjenstår før jeg er der jeg ønsker å være som muslim.
Jeg har for tiden en livs situasjon som jeg føler ikke er forenelig med det å være muslim for øyeblikket(jeg er ugift og alenemamma mtil en gutt på 10 mnd)
Det er også på grunn av sønnen min at jeg vil gå denne veien,for jeg ønsker å oppdra han som muslim,men da må jeg først selv lære merSmile

Jeg beklager at mine innlegg kan være litt lange til tider,men dette er det "eneste" stedet jeg kan snakke med noen om dette,som ikke kjenner megEmbarrassed

Back to Top
Wedira View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Wedira Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 at 21:56
Jeg syns du er kjempeflink og tøff, Milla :) Det at er du er alenemor og enslig er forenlig med Islam. Du blir ikke en dårligere muslim av det. Du er på god vei allerede til å bli en muslim:) Måtte Allah swt fortsette å lede og gjøre det enklere for deg. Smile
Do not let their speech grieve you. For all glory is Allah's. He hears all and knows all.

- Quran, Yunus, Surah 10:65
Back to Top
habiba View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote habiba Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2010 at 22:59
Originally posted by Wedira

Jeg syns du er kjempeflink og tøff, Milla :) Det at er du er alenemor og enslig er forenlig med Islam. Du blir ikke en dårligere muslim av det. Du er på god vei allerede til å bli en muslim:) Måtte Allah swt fortsette å lede og gjøre det enklere for deg. Smile
amen
Allah, hjelp meg å huske at jeg bare er en gjest i andre menneskers liv, hvis jeg blir invitert inn og at jeg oppfører meg deretter. Amin
Back to Top
Our_world View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Our_world Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 September 2010 at 14:53
Maasha allah, Millah, jeg ser at hijab er vanskelig, men bare vent, en dag vil hijab ble like vanlig for deg som bukse, insha allah.

Jeg er i Saudi-Arabia naa og her er det kun niqab og hijab, alhamdulillah.
Back to Top
Sunnev View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Sunnev Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 September 2010 at 15:15
Så fint at vi kan kombinere hijab med bukser, ikke sant, Our-world?
Back to Top
Fatima-Zahrae View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Fatima-Zahrae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 September 2010 at 15:59
Originally posted by Sunnev

"Så vis vakkert tålmod" (70:5)

Om du er klar over din ydmykhet, er du arrogant - Ibn Ata'illah

Back to Top
Amiya View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Amiya Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 September 2010 at 21:43
Salaam aleycum, Milla.

Hijab er et påbud i islam, men du skal ikke la det forhindre deg i å konvertere. Allah pålegger oss ikke mer enn vi kan klare, og å si shahada'en er akkurat nå mye viktigere. Rom ble ikke bygd på ên dag, og heller ikke islam. Å storme fram for fort kan gjøre at du tar på deg for mye uten at hjertet ditt henger med, og det kan blir vanskelig. Noen klarer hijab raskt, andre bruker lang tid, mens noen velger å ikke ta hijab.

Dersom man ønsker å dekke seg, kan man ta det hele ganske gradvis. Dersom det er viktig for deg hva moren din synes, så ta hensyn til de følelsene du bærer. Insha Allah blir du tryggere på deg selv etterhvert, og hun vil se at du har det greit som muslim.

Dette er en side hvor du finner mange fine, alternative måter å dekke håret på - som også moren din kanskje klarer å akseptere: http://www.headcovers.com/
"Den Barmhjertiges tjenere er de som vandrer ydmykt på jorden, som når den uvitende tiltaler ham, svarer "Fred"..."
Back to Top
Our_world View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Our_world Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 September 2010 at 10:30
Originally posted by Fatima-Zahrae

Originally posted by Sunnev

Ikke bare det, man kan kombinere det med niqab ogsaa :-)
Back to Top
norsk muslim View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote norsk muslim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Oktober 2010 at 02:02
Milla.
Jeg håper at du har et muslimsk nettverk. Jeg tror at det er det første du trenger nå.

Når det gjelder hijab, Milla, så er det en dette en kjent sak blandt konvertitter......
Jeg er av de som mener det er en plikt for en muslimsk kvinne å bruke hijab. Og jeg er faktisk veldig glad i hijab. Jo, større, jo bedre!

Jeg kan fortelle deg om min hijab historie:
Da jeg giftet meg, hadde jeg allerede bestemt meg for å konventere til Islam. Rett etter bryllupet, sa jeg til min mann: jeg vil begynne med hijab.
Min mann reagerte med sjokk, og sa glem det, jeg vil ikke at du skal begynne med hijab.
Resultatet var at jeg gikk faktisk uten hijab i en del år. Men brukte bestandig kjole, lange ermer, høy hals.....
Og i mellom tiden kranglet jeg med min mann om hijab.
Plutselig en dag, bestemte jeg meg at nå var det nok!
Jeg ordnet meg hijab, og gikk ut med hijaben, uten at min mann visste det.
Han ble ikke så glad. Men jeg sa at nok var nok.
Problemet var jo også at jeg elsket store skjerf og gjerne svarte..........mens mannen min, hatet store skjerf og iallefall svarte skjerf.
Daglig fikk jeg kommentarer som: skal du i begravelse..........(svart skjerf)
.....Skal du ha telt på deg..........(somalsk skjerf)
.....eller så kunne han nekte å gå ut med meg, dersom jeg ikke tok på meg et lite skjerf......

Det var den gangen, men nå etter xx ant. år så er han veldig glad for at jeg bruker hijab.
el hamdu lillah

Back to Top
Senior Member
Senior Member

Quote norsk muslim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Oktober 2010 at 02:05
Det var mannen min.
Så var det moren min.
Hun fikk også sjokk.
Hver gang jeg er hjemme på ferie hos henne, så får jeg "husarrest"
Jeg må holde meg inne, så de andre ikke ser meg.
Vi har bestandig brukt å gå på cafeen på lørdagene, og gått en tur på butikkene.
Dette nekter hun etter at jeg begynte med hijab.
Nei, jeg tror ikke hun kommer til å akseptere min hijab
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Quote norsk muslim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Oktober 2010 at 02:08
Så var det barn............
Jeg har jo også døtre, og dessverre, vil jeg si, tok jeg hijab på jentene, fra de var små.

I ettertid, tror jeg det er bedre å la barn være barn. Og heller forberede barna på at de skal begynne med hijab når de får feks menstrusjonen.
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Quote norsk muslim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Oktober 2010 at 02:11
Det som er merkelig er at jeg også har fått en del rare kommentarer i Algerie.
Generellt sier de fleste "MashAllah", men så har jeg fått kommentarer som:

-Hijab tilhører arabere........
-Hvorfor bruker du hijab, når du har et så fint hår?.......
-Videre så har jeg fått en del negative reaksjoner på at døtrene mine bruker hijab
-Videre så har jeg sittet i bryllup, (menn og kvinner blandet), hvor de fleste kvinnene har vært så stilige på håret og klærne. Hvor jeg har sittet med min jilleba og hijab.......Og de fleste har spurt om jeg ikke skal ta av klærne...

Men det tar jeg jo ikke høytidligSmile

Edited by norsk muslim - 01 Oktober 2010 at 02:22
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Quote norsk muslim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Oktober 2010 at 02:17
Men den store utfordringen med hijab, blir når du som norsk, oppdager at du kan møte en del motstand i samfunnet, fordi du bruker hijab.
Mange opplever problemer på arbeids-og boligmarkedet. Videre opplever enkelte at de kan få ubehagelige kommentarer, dårligere service etc. Men avogtil motsatt.
Det er da utfordringene starter.
Istedefor at folk ser deg som en person, blir de mere fokuserte av din hijab. Og det er da den store testen begynner. Det kan være lettere, å ta av skjerfet og bare være en av mengden.       

Jeg har valgt å beholde hijaben, i håp om å finne belønningen i det neste liv. inchallah
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,062 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: