toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Ønsker å lese Koranen

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Milla View Drop Down
Newbie
Newbie

Online Status: Offline
  Quote Milla Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ønsker å lese Koranen
    Posted: 06 September 2010 at 19:32
Hei!
Jeg er helt ny her,og lurer på et par ting.
Jeg er vel egentli i ferd med å konvertere,og ønsker nå å lese Koranen.
Det jeg lurer på er om det finnes en versjon som er "godkjent" på norsk?
Jeg har en,den er på engels/arabisk,og jeg synes det er veldig tungt å lese den slik,da det er mange ord som jeg ikke helt forstår.
Synes det blir veldig tungvint å måtte sitte med norsk-engelsk ordbok samtidig som jeg skal konsentrere meg og forsøke å forstå det som står.
Noen tips?
Noen tips til annen litteratur jeg kan lese også?
Og er det noen som vet om et sted i Oslo jeg kanskje kan gå å lese sammen noen?

Takknemlig for svarSmile
Back to Top
no_compromise View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote no_compromise Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2010 at 00:01
Originally posted by Milla

Hei!
Jeg er helt ny her,og lurer på et par ting.
Jeg er vel egentli i ferd med å konvertere,og ønsker nå å lese Koranen.
Det jeg lurer på er om det finnes en versjon som er "godkjent" på norsk?
Jeg har en,den er på engels/arabisk,og jeg synes det er veldig tungt å lese den slik,da det er mange ord som jeg ikke helt forstår.
Synes det blir veldig tungvint å måtte sitte med norsk-engelsk ordbok samtidig som jeg skal konsentrere meg og forsøke å forstå det som står.
Noen tips?
Noen tips til annen litteratur jeg kan lese også?
Og er det noen som vet om et sted i Oslo jeg kanskje kan gå å lese sammen noen?

Takknemlig for svarSmile
Hei, og velkommen hit, og med Guds vilje ber jeg om at vi kan ønske deg velkommen inn i Islam snart også. Måtte Allah veilede deg, og gjøre denne veien lett og forståelig for deg, og at du får bra råd fra muslimer når du søker svar og råd.
Det finnes en komplett oversettelse av Einar Berg, som kan kjøpes eller lånes overalt. Denne utgaven fra begynnelsen av 80 tallet er veldig mange muslimer i Norge med litt kunnskap om Koranens innhold enige om er litt for mangelfull, og noen steder feilaktig i oversettelsen. Men dette er dessverre den eneste fullstendige oversettelsen hittil. Det finnes ca 1/3 klar av en ny og bedre oversettelse, av Sayyid Abul Ala Maududi, men jeg er ikke sikker på hvor den selges. Har søkt litt for deg på nettet, men håper noen muslimer her inne kan svare på det for deg. Det finnes også bedre oversettelser på dansk og svensk, hvis det er noe du kan bruke, eller så kan du bruke denne nettsiden, og velge mellom mange språk, og i tillegg høre hvordan den resiteres på arabisk på den virkelige korrekte måten: www.globalquran.com 
Du kan gå til feks Rabitas lokaler i Carlmeyersgt 8 i Oslo, eller kanskje noen muslimske søstre kan tilby deg å ta deg med til steder de anbefaler.

Håper dette kan være til hjelp inshaAllah

K.3:85 "Hvis noen ønsker annet enn islam som religion, vil dette ikke godtas fra ham, og i det hinsidige liv vil han være blant taperne.".
Back to Top
Milla View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote Milla Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2010 at 22:58
Hei!
Tusen takk for svar!
Jeg skal undersøke litt de tipsene du ga meg.

Jeg har jo mange muslimske venner,men jeg ønsker å snakke med og spørre noen jeg ikke kjenner,som ikke kjenner meg,for da føler jeg at jeg kan få en helt objektiv vurdering og svar.
Mulig det er feil av meg å tenke sånn,ikke vet jeg.......

Igjen,tusen takk Smile
Back to Top
no_compromise View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote no_compromise Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2010 at 00:53
Det er sikkert en lur ide å oppsøke noen som er mer nøytral ovenfor deg selv, beste er hvis du oppsøker noen som praktiserer mye, og har høy kunnskap, gjerne en imam i en moske, så slipper du forvirrende eller uklare svar, det er mye forskjellige svar du vil få fra en tilfeldig gruppe muslimer, som praktiserer i varierende grad, så jeg håper noen søstre kan kontakte deg privat, og videreformidle kontakt for deg. Igjen, lykke til, og si i fra her inne hvis du lurer på andre ting, så skal jeg og andre her inne hjelpe deg så godt vi kan,
K.3:85 "Hvis noen ønsker annet enn islam som religion, vil dette ikke godtas fra ham, og i det hinsidige liv vil han være blant taperne.".
Back to Top
anónimo View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote anónimo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2010 at 02:09
Salam søster;
Økohijabi startet en liten studiesirkel på Rabita (Calmeyers gt. 8) i sommer. Vi har holdt på en liten stund nå; men hadde pause i ramadan. Satser på at vi I.A. starter opp igjen fra neste uke.

Hvis du vil være med; er det bare å sende en pm. Det er en veldig liten gruppe - vi er vel tilsammen 3 stk. som regel. Akkurat nå holder vi på med boken: "Hjertets tilbedelse". Vi kan også utveksle bøker og annen litteratur anbefalinger. Vi pleier å samle oss på søndager fra kl. 14.00.

Begynner å bli en ganske stor samling av islam-bøker hjemme hos meg nå. De fleste er på engelsk; og bestilt fra Amazonas. Noen er også skrevet av ikke-muslimer; og er ganske objektive. Låner de gjerne bort, hvis du er interessert.

Lykke til ihvertfall Smile
Do not look down upon any Muslim, for even the most inferior believer is great in the eyes of God. (Abu Bakr ra.)
Back to Top
Milla View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote Milla Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2010 at 20:55

Ok,tusen takk.

Er det du som har sendt meg pm?

Back to Top
anónimo View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote anónimo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2010 at 01:52
Originally posted by Milla

Ok,tusen takk.

Er det du som har sendt meg pm?

Nei.
Men navnet på brukeren som har sendt deg står nok der..
Do not look down upon any Muslim, for even the most inferior believer is great in the eyes of God. (Abu Bakr ra.)
Back to Top
Qamar Ali View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Qamar Ali Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2010 at 15:29
Om du er interessert, så skal al-Hidayah arrangere en tale om nettopp Quran. Kanskje du burde ta deg en tur dit (hvis du bor i nærheten da), og etter talen kan du snakke med de i gruppa om evt spørsmål du skulle ha. Talen holdes på helga engs hus, UiO kl 18.00 fredag 24. sept.
Back to Top
Milla View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote Milla Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2010 at 22:25
Originally posted by Qamar Ali

Om du er interessert, så skal al-Hidayah arrangere en tale om nettopp Quran. Kanskje du burde ta deg en tur dit (hvis du bor i nærheten da), og etter talen kan du snakke med de i gruppa om evt spørsmål du skulle ha. Talen holdes på helga engs hus, UiO kl 18.00 fredag 24. sept.

Ja,det kanskje jeg kan gjøre!
Takk for tipsSmile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,141 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: