toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

de 5 søylene

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Nadia24 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Online Status: Offline
  Quote Nadia24 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: de 5 søylene
    Posted: 26 August 2010 at 22:20
Hvor i koranen står det spesifisert om de 5 søylene?
Back to Top
georg View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 August 2010 at 22:47
Er ikke de 5 søylene mer grunnlagt i hadith ?
Back to Top
Nadia24 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Nadia24 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 August 2010 at 22:53
Står det ingen ting om det i Koranen?

Hvor i hadith kan du finne det?

Hvor mange prosent av intekten din skal man gi?
Back to Top
georg View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 August 2010 at 23:09
Originally posted by Nadia24

Står det ingen ting om det i Koranen?

Hvor i hadith kan du finne det?

Hvor mange prosent av intekten din skal man gi?

Jeg er litt usikker på kildene til søylene, men jeg antar det står en god del om det i Koranen og Hadith. Det er sikkert noen andre her som vet det.

Almissen er 2,5% av sparepengene dine.

(rettet feil)

Edited by georg - 27 August 2010 at 10:10
Back to Top
ny View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote ny Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 August 2010 at 23:16
ikke av årsinntekten, men de pengene du faktisk har i lomma (banken, madrassen :) ), og gull du måtte ha. Som regel gis det fra ramadan til ramadan, slik at årsregnskapet blir da på samme tidspunkt. Formue gjelder også som grunnlag, utenom hus/bolig.
Back to Top
Nadia24 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Nadia24 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 August 2010 at 23:22

Hvem organisasjon gir dere pengene til, eller gir dere til moske, eller gir dere direkte til de fattige i et land, når dere er der?

jeg har hørt at det er veldig viktig å ta på en sau i ramadan, før sauen blir slaktet.
kan noen forklare dette nøyere?
Back to Top
Aryane View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Aryane Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 August 2010 at 23:30
salam.

Jeg ga 5000 til Røde Kors til Pakistan. Så gir jeg 10.000 til familien vår i Irak som er stor og fattig. Det blir ca 1000 kr til hver familieoverhode. Alt går til mat og livsnødvendigheter.

Mannen min gir også endel tusen til familien pluss litt til moskeen. Vi gir også klær og andre ting.

Vi er heldig som har noe å gi! Jeg husker en lignelse fra Quran som sier at ..." de gråt fordi de hadde ikke noe å gi"

og en hadith som sier noen sånt som at "om du er så fattig at du ikke har en daddelsten, så gi iallefall ett godt ord".

Mashallah
subhan'allah
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 August 2010 at 00:32

De 5 søylene som grunnlag for Islam er nevnt samlet i hadith jibreel. Men alle har også grunnlag fra Koranen (troen på Allah og profeten, salah, faste, zakat og hajj er alle nevnt der).
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 August 2010 at 00:35

Hvem organisasjon gir dere pengene til, eller gir dere til moske, eller gir dere direkte til de fattige i et land, når dere er der?

jeg har hørt at det er veldig viktig å ta på en sau i ramadan, før sauen blir slaktet.
kan noen forklare dette nøyere?

Er det snakk om større summer, er det greit å sende til ulike hjelpeorganisasjoner, som Rahma Islamic Relief og Innocents. Alle moskeer mottar også zakat.

Det om at man må "ta" på sauen som slaktes i forbindelse med Id er grunnløst, såvidt jeg vet. Man må ikke engang slakte selv (kan få andre til å gjøre det for en, eller på vegne av en).
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
Taha View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Abu Ahmad

Quote Taha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 August 2010 at 05:11

Som en start så kan du lese kapittel nr. 2. I de første fem versene vil du finne en beskrivelse av de troende.
Du kan også lese i en kapittel som heter "de troende" ( = al-mominon ). Også i de første 10 versene vil du finne hvem disse troende er, og der vil du finne bønn, zakah og andre islamske ibadat og etikk.

Lykke til.
Back to Top
Nadia24 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Nadia24 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 August 2010 at 12:12
Assalamu aleikuum.

Tusen takk for gode svarSmile
hva betyr dette. "som er fullt forvisset om det hinsidige"
Betyr det: Som vet fullt at Gud finnes.

hvor kan jeg finne de 5 rituelle bønnene, står de i koranen?
Hvor står det om svinekjøtt og alkohol?

hvor kan du finne eller kjøpe dvd som viser hvordan man ber og rituelle vasken før bønn?

Wassalaam

Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 August 2010 at 14:02

Assalamu aleikuum.

Tusen takk for gode svarSmile
hva betyr dette. "som er fullt forvisset om det hinsidige"
Betyr det: Som vet fullt at Gud finnes.

"Som tror fullt og helt på livet etter døden".
Back to Top
Nadia24 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Nadia24 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 August 2010 at 14:29
tusen takk, det hjalp veldigSmile

jeg lurte på noe som du kanskje vet.

Jeg har hørt 2 forskjellige historier om hvordan profeten(Guds fred og velsignelse være med ham) mottokk Koranen.

1. Han Kunne ikke lese eller skrive og det var et mirakel at han skrev Koranen for Allah.

2. Englene kom med mange blader, med biter av Koranen og Alle bladene ble Koranen.

Stemmer dette eller er det en annen historie som stemmer.
Kan du utdype historien.
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 August 2010 at 16:25

tusen takk, det hjalp veldigSmile

jeg lurte på noe som du kanskje vet.

Jeg har hørt 2 forskjellige historier om hvordan profeten(Guds fred og velsignelse være med ham) mottokk Koranen.

1. Han Kunne ikke lese eller skrive og det var et mirakel at han skrev Koranen for Allah.

2. Englene kom med mange blader, med biter av Koranen og Alle bladene ble Koranen.

Stemmer dette eller er det en annen historie som stemmer.
Kan du utdype historien.

Begge historiene er ukorrekte/upresise. Profeten (fvmh) fikk Koranen resitert/åpenbart av engelen Gabriel, og lærte seg den utenat. Det han fikk åpenbart, resiterte han for følgesvennene hans, som både lærte seg det utenat og i noen tilfeller skrev det ned i det de måtte ha for hånden. Koranen ble senere samlet som bok ved å sammenligne kunnskapen til de som hadde lært seg hele Koranen utenat og det som var nedskrevet. Den endelige versjonen ble godkjent som autentisk av følgesvennene.

Det er forøvrig korrekt at profeten (fvmh) ikke kunne skrive og lese. Det som ble nedskrevet av åpenbaringene, ble gjort av følgesvennene når de fikk resitert dem.
Back to Top
Nadia24 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Nadia24 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 August 2010 at 16:32
Tusen takkSmile

Hvor kan jeg finne denne historien, sikre kilder?

har hørt at det finnes i Mekka, en Koran i gull, skrevet i gull, er det den første?

Har også hørt at det er kun Koranen som ikke er forandret på.
Hva menes med dette?
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 August 2010 at 13:33

Tusen takkSmile

Hvor kan jeg finne denne historien, sikre kilder?

har hørt at det finnes i Mekka, en Koran i gull, skrevet i gull, er det den første?

Har også hørt at det er kun Koranen som ikke er forandret på.
Hva menes med dette?

Khalifen Uthman laget 4 eller 5 originale kopier av det første "opplaget" av Koranen. Disse ble sendt som referansebøker til alle de største muslimske sentre på den tiden (han beholdt muligens også en kopi selv). Disse var grunnlaget for andre kopier.

Det er ikke sikkert om noen av disse første originalene har overlevd. Jeg mener å huske at Istanbul har en utgave som er datert til første århundrede etter hijra. Jeg vet ikke noe om kopien i Mekka, men er den skrevet i gull eller innbundet i gull, er den nok av langt senere tid.

Koranen er uforandret fordi den i motsetning til andre tidligere bøker består av Guds opprinnelige ord, slik det ble åpenbart profeten og lært og nedtegnet av andre. Andre bøker er menneskers ord og betraktninger og historier om ting som de har hørt andre si om profetene.

Edited by maroc72 - 28 August 2010 at 13:34
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,063 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: