| Author |
Topic Search Topic Options
|
jeglurerpå
Newbie
Online Status: Offline
|
Quote Reply
Topic: marokansk kylling! Posted: 29 Juli 2010 at 16:01 |
 er det noen som har oppskrift på markah? husker ikke andre ordet på denne retten
helt fantastisk rett
|
|
what you give is what you get
|
 |
bintou90
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 29 Juli 2010 at 16:19 |
Nam nam. Her må jeg følge med :D
|
 |
sarah a
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 29 Juli 2010 at 16:31 |
Her må jeg følge med også:)
|
|
A candle loses nothing by lightning another candle.
|
 |
no_compromise
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 29 Juli 2010 at 17:25 |
|
markah kan være så mangt, best oversatt til gryte eller stuing, så du må nok dessverre utdype litt mer, da det finnes hundrevis av forskjellige gryter/markah i nord Afrika...
|
|
K. 17:53 "Si til Mine tjenere at de skal ordlegge seg på beste måte. For Satan vil skape strid mellom dem".
|
 |
Sunnev
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 29 Juli 2010 at 18:52 |
Hei, ikke gjør deg så kostbar, da! Kan du ikke bare gi oss en kvalitetssikret oppskrift på en av dem?
|
 |
jeglurerpå
Newbie
|
Quote Reply
Posted: 29 Juli 2010 at 19:39 |
hehe :P den markah`n jeg snakker om hvertfall inneholder, kylling, poteter, sause lignende greier av noe krydder man ikke får i norge desverre:( og det er det, hmm :/
|
|
|
 |
no_compromise
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 30 Juli 2010 at 00:18 |
sorry, oppskrifter må dere nok få fra noen andre, er verken kokk, mamma eller kone....
|
|
K. 17:53 "Si til Mine tjenere at de skal ordlegge seg på beste måte. For Satan vil skape strid mellom dem".
|
 |
Fatima-Zahrae
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 30 Juli 2010 at 09:25 |
Originally posted by no_compromise
sorry, oppskrifter må dere nok få fra noen andre, er verken kokk, mamma eller kone.... |
Men du kjenner sikkert en kokk, mamma eller kone som du kan be om oppskriften, og poste den her
|
"Så vis vakkert tålmod" (70:5)
|
 |
sarah a
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 30 Juli 2010 at 09:52 |
Jeg skal spørre en vennine av meg som er fra marocco. Mulig hun gir meg oppskriften og da kommer jeg til å poste det her
|
|
A candle loses nothing by lightning another candle.
|
 |
Fatima-Zahrae
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 30 Juli 2010 at 10:42 |
|
Det er kjempe-enkelt.
Surr litt løk i olje i en gryte (tilsett litt tomat oppskåret i terninger om du vil). Ha i kyllingbiter og krydder (salt, pepper, ingefær, kumin, safran/gurkemeie, og alt annet du syns smaker godt med kylling). Fersk persille og koriander. Hell i nok vann til at kyllingen blir dekket og enda litt til. La det stå og koke mens du rører og sjekker av og til, og tilsett potetbåter det siste kvarteret.
NB! Jeg er dårlig til å estimere mengde og tid, for jeg er en stor tilhenger av øyemål på kjøkkenet. De fleste pleier faktisk å steke kyllingen/kjøttet i oljen et par minutter først og så ha i løk og evt. tomater, men det blir ikke noen forskjell i smak altså.
Du kan også marinere kyllingen i krydrene, urtene og oljen på forhånd (sausen blir da litt tykkere). Rasp løken og ha i en stor stekepanne med olje i, tilsett den marinerte kyllingen og la det steke en stund. tilsett litt vann (men ikke like mye som i den forrige oppskriften) og deretter potetskiver de siste ti minuttene.
Pynt til med litt grønne oliven før servering.
|
"Så vis vakkert tålmod" (70:5)
|
 |
jeglurerpå
Newbie
|
Quote Reply
Posted: 30 Juli 2010 at 12:02 |
aaah. hjertelig!
håper det er den retten jeg tenkte på i utgangspunktet, men uansett så høres den forferdelig god ut så jeg skal prøve å lykkes med den jeg tenker jeg 
|
|
|
 |