Tilbake til islam.no
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Topic ClosedShia og sunni

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
IvarAasen View Drop Down
Groupie
Groupie

Online Status: Offline
Direct Link To This Post Topic: Shia og sunni
    Posted: 29 Juli 2010 at 12:00
Dette er igrunnen avledet av en annen diskusjon på forumet om bahai. Der kom noen frem til at hvis man la noe til trosbekjennelsen var man ikke muslim. Jeg spør derfor om shia er muslimer, de legger jo gjerne til: Og Ali er hans etterfølger.

Hva er sunnisynspunktet på dette? Er shia vantro? Dette er sikkert av interesse for nordmenn som tenker på å konvertere, de vil jo ikke hopp ombord i feil båt ...

Salam.
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2010 at 12:10
Originally posted by IvarAasen

Dette er igrunnen avledet av en annen diskusjon på forumet om bahai. Der kom noen frem til at hvis man la noe til trosbekjennelsen var man ikke muslim. Jeg spør derfor om shia er muslimer, de legger jo gjerne til: Og Ali er hans etterfølger.

Salam.

Du tok nok dette premisset feil. Det var ment som at man sier shahadah, for deretter å følge det opp med trosartikler eller prinsipper som strider med Islams. Det hjelper ikke å si shahadah hvis en i tillegg fornekter Koranen som Guds ord, Islams budskap som evig og endelig, profetens sunnah som retningsgivende, osv osv....

Shia mener ikke at Ali er en profet, men en rettmessig khalifah. Tillegget er såvidt jeg vet ikke del av trosbekjennelsen (en av søylene) som sådan, men mere et politisk "statement" (fremdeles bid'a, men det er en annen sak).

Shia har en del teologiske meninger som anses som avvikende blant sunni, men de er fremdeles innenfor Islam. En god indikasjon på hvem som regnes som muslimer er hvem som får adgang til Makka for hajj; shia har adgang, mens qadiani, bahai og diverse avvikende sekter ikke har det.

Edited by maroc72 - 29 Juli 2010 at 12:11
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
Nabila View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Hand me a bat!

Online Status: Online
Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2010 at 12:10
Det er veldig ulikt hvordan muslimer ser på shiaa. Noen betegner dem alle som vantro, noen mener kun de som aktivt forbanner Sahabah og Våre Mødre som vantro, og noen igjen elsker blomster og har langt hår, og skriker peace and love hele tiden... :D
Antagelser er alle misforståelsers mor!
Back to Top
IvarAasen View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2010 at 12:15
Selv synes jeg at shia er fascinerende. En skjult imam! De virker også litt mindre arrogant enn sunni, synes jeg. Uten at det har hjulpet på regimet i Iran akkurat ...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0.078 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: