| Author |
Topic Search Topic Options
|
økohijabi
Senior Member
Online Status: Offline
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 02:43 |
|
Plages ikke-muslimske medlemmer av å bli kalt kaafir?
|
 |
Shanklys_disciple
Senior Member
Online Status: Online
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 03:20 |
Jeg legger meg umiddelbart i fosterstilling og gråter meg til en form for transe hver gang jeg blir kalt det. Sånn helt serr.
|
|
Is man only a blunder of God, or God only a blunder of man?
|
 |
Fatima-Zahrae
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 03:28 |
|
Helt enig med deg økohijabi, en kafir er det arabiske ordet for ikke-muslim. Ikke frekt ment, og heller ikke vondt ment. Hvis ikke-muslimene ikke liker den arabiske betegnelsen så må man selvfølgelig respekteres, men vi kan ikke slette ordet fra det arabiske vokabular bare fordi noen blir litt støtt (uberettiget spør du meg).
|
"Så vis vakkert tålmod" (70:5)
|
 |
Fatima-Zahrae
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 03:30 |
Originally posted by Shanklys_disciple
Jeg legger meg umiddelbart i fosterstilling og gråter meg til en form for transe hver gang jeg blir kalt det. Sånn helt serr. |
Ta deg sammen mann! Det er bare et ord. Sånn helt serr.
|
"Så vis vakkert tålmod" (70:5)
|
 |
Nima0077
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 06:34 |
|
Det er vel uenigheter når det gjelder kaffir begrepet. Jeg trodde en kafir er en person som ikke tror på EN GUD.
|
 |
økohijabi
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 13:33 |
|
Jeg trodde at kaafir stammer fra kaffara som betyr skjule, eller grave ned, sannheten? Fra et islamsk ståsted er sannheten Guds enhet (tawhid) og profeten Muhammed (fmvh) som det siste sendebud fra Gud. Så, alle som ikke tror på Allah og Muhammed som Allahs profet, kan vel regnes som kuffar?
Kanskje jeg tar feil...
|
 |
kosdo
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 13:37 |
Originally posted by økohijabi
Plages ikke-muslimske medlemmer av å bli kalt kaafir? |
Ville du blitt plaget av å bli omtalt som en som skjuler sannheten?
mvh kosdo
|
 |
økohijabi
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 13:45 |
Originally posted by kosdo
Ville du blitt plaget av å bli omtalt som en som skjuler sannheten?
mvh kosdo |
Nå er det litt tungvint sagt, men jeg har blitt tiltalt som goy av noen jøder. Jeg er 99% sikker på at de ikke mente det som noe degraderende, og derfor plagde det meg ikke.
Sannheten jeg mener du benekter (altså, graver ned eller skjuler for ditt hjerte/sinn) er sannheten om Allah og Muhammed, mener du at du ikke benekter denne sannheten?
|
 |
kosdo
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 14:17 |
Sannheten jeg mener du benekter (altså, graver ned eller skjuler for ditt hjerte/sinn) er sannheten om Allah og Muhammed, mener du at du ikke benekter denne sannheten? |
Jeg anerkjenner ikke det som sannhet, og følgelig kan jeg ikke mene at dette er en sannhet jeg benekter.
mvh kosdo
|
 |
Sunnev
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 14:24 |
Økohijabi - Kosdo mener vel ikke at han "benekter denne sannheten", han benekter at den islamske trosbekjennelsen er et sant utsagn! Jeg synes ikke uten videre vi kan oversette kafir med "en som benekter sannheten". "Vantro" er et ganske dekkende ord, synes jeg. Jf vanstelle, vanstyre, vankunne, vanfør etc. Årsaken til at man van-gjør ligger gjerne i manglende evner til å gjøre bedre. Det er jo ikke noe spesielt vakkert, men det burde være til å leve med å bli kalt det.
|
 |
NysgjerrigeMeg
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 14:29 |
Jeg har forstått det slik at kafir betyr vantro? Var nok et nøytralt ord i sin tid men nå brukes det veldig ofte nedlatende-hvorfor ikke heller bruke ordet "ikke-muslim". Jeg går ikke rundt og kaller svarte mennesker "niggere",eller japanere "gulinger" eller pakistanere "pakkiser". Nigger er jo bare et slengord for neger som igjen betyr svart. Japanere er jo gule i huden i forhold til oss hvite og pakkis er jo et bare et ord for folk fra Pakistan,synes du det er greit at jeg bruker de ordene? Uansett blir det jo litt dumt at kristne mennesker skal kalle muslimer for kuffar,mulimer skal kalle kristne og jøder for kuffar etc,etc. Du er muslim mens jeg er kristen eller ikke-mulim. Verre er det ikke..
|
|
PS;Se opp for skrivefeil mafiaen;-)
|
 |
kosdo
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 14:35 |
Originally posted by Sunnev
"Vantro" er et ganske dekkende ord, synes jeg. Jf vanstelle, vanstyre, vankunne, vanfør etc. Årsaken til at man van-gjør ligger gjerne i manglende evner til å gjøre bedre. Det er jo ikke noe spesielt vakkert, men det burde være til å leve med å bli kalt det. |
"vanstelle, vanstyre, vankunne, vanfør etc.". Ja, det var jo et fellesskap jeg følte meg hjemme i... Det er helt unødvendig å bruke nedsettende ord, når det finnes nøytrale ord som ikke-troende og ikke-muslim.
mvh kosdo
|
 |
Sunnev
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 14:40 |
Jeg går heller ikke rundt og kaller folk for nigger (bare taste det er fælt!), men det er et godt eksempel på problematikken. Hvis personens hudfarge er av betydning, blir det veldig vanskelig hvis ordet "svart" er blitt tabu. Konnotasjonene (det vi assosierer med ordene) endrer seg hele tiden, og derfor bruker vi ikke ordet "vanfør" i dag. Men funksjonshemmet betyr omtrent det samme. Når må det ordet også skiftes ut? Minoriterer tar til tider i bruk skjellsordene og gir dem ny betydning, jf Niggers with Attitude.
Jeg også sier helst ikke-muslim, men noen ganger disktuterer man tingene innenfor i en sammenheng som krever mer presisjon. Det er her jeg synes at kafir/vantro er den mest brukbare termen, så får jeg bare fortsette å presisere hva jeg legger i ordet.
|
 |
Sunnev
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 14:44 |
"Vantro" er et ganske dekkende ord, synes jeg. Jf vanstelle, vanstyre, vankunne, vanfør etc. |
"vanstelle, vanstyre, vankunne, vanfør etc.". Ja, det var jo et fellesskap jeg følte meg hjemme i... Det er helt unødvendig å bruke nedsettende ord, når det finnes nøytrale ord som ikke-troende og ikke-muslim.
mvh kosdo
|
Jeg mener å kunne isolere striden til prefikset van-. Om hagen din er vanstelt eller ikke-stelt, så er jo resultatet det samme?
|
 |
NysgjerrigeMeg
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 14:57 |
"Vantro" er et ganske dekkende ord, synes jeg. Jf vanstelle, vanstyre, vankunne, vanfør etc. |
mvh kosdo
|
Jeg mener å kunne isolere striden til prefikset van-. Om hagen din er vanstelt eller ikke-stelt, så er jo resultatet det samme? |
Jeg kan kalle deg kafir siden du er muslim og ikke kristen. Men er det ikke bedre at jeg bruker ordet muslim,da vil jeg fortelle andre at du ikke er jøde,eller hindu men nettopp muslim. Altså langt mer treffsikkert enn kafir  . En kristen vil feks ikke kjenne seg igjen i ordet kafir-han/hun er jo ikke vantro men kristen. På samme måte vil ikke du kjenne deg igjen i ordet kafir-du er jo ikke vantro men muslim.
|
|
|
 |
Julia_
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 15:05 |
Kommer an på hva som menes...
mener man ikke-troende så er det no problemo.
Mener man 'noen som skjuler sannheten' eller at å ikke tro er det samme som å skjule sannheten så er det selvfølgelig en fornærmelse.
|
|
Där finns det riken som ingen av oss tar ifrån dem.
Alla är barn, och dom tillhör det gåtfulla folket.
|
 |
Sunnev
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 15:16 |
Originally posted by NysgjerrigeMeg
Jeg kan kalle deg kafir siden du er muslim og ikke kristen. Men er det ikke bedre at jeg bruker ordet muslim,da vil jeg fortelle andre at du ikke er jøde,eller hindu men nettopp muslim. Altså langt mer treffsikkert enn kafir . En kristen vil feks ikke kjenne seg igjen i ordet kafir-han/hun er jo ikke vantro men kristen. På samme måte vil ikke du kjenne deg igjen i ordet kafir-du er jo ikke vantro men muslim. |
Dette ble veldig uklart for meg! Hvis man er muslim, er man da ikke kafir?? Jeg vil bare bruke ordet om personer som selv definerer seg som aktivt, reflektert ikke-troende. Det er et helt legitimt ståsted, og i mange sammenhenger helt irrelevant for den kontakten jeg har med vedkommende. Jeg er selvfølgelig like takknemlig for hjelp fra legen eller rørleggeren enten h*n deler mitt håp om paradiset eller ikke. Men jeg snakker om de diskusjonene som dreier seg om tro spesielt - der mener jeg vantro/kafir er en nødvendig, treffsikker term, og mer presis enn ikke-troende, ikke-muslim etc.
|
 |
NysgjerrigeMeg
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 15:24 |
Jeg kan kalle deg kafir siden du er muslim og ikke kristen. Men er det ikke bedre at jeg bruker ordet muslim,da vil jeg fortelle andre at du ikke er jøde,eller hindu men nettopp muslim. Altså langt mer treffsikkert enn kafir . En kristen vil feks ikke kjenne seg igjen i ordet kafir-han/hun er jo ikke vantro men kristen. På samme måte vil ikke du kjenne deg igjen i ordet kafir-du er jo ikke vantro men muslim. |
Dette ble veldig uklart for meg! Hvis man er muslim, er man da ikke kafir?? Jeg vil bare bruke ordet om personer som selv definerer seg som aktivt, reflektert ikke-troende. Det er et helt legitimt ståsted, og i mange sammenhenger helt irrelevant for den kontakten jeg har med vedkommende. Jeg er selvfølgelig like takknemlig for hjelp fra legen eller rørleggeren enten h*n deler mitt håp om paradiset eller ikke. Men jeg snakker om de diskusjonene som dreier seg om tro spesielt - der mener jeg vantro/kafir er en nødvendig, treffsikker term, og mer presis enn ikke-troende, ikke-muslim etc. |
Jeg ser på ordet kafir som et arabisk ord for "vantro". En kristen vil da feks kunne kalle deg kafir siden du er muslim. Men det at jeg tolker ordet sånn viser jo egentlig hvor utvannet ordet har blitt. Det er jo et arabisk ord men det brukes jo av norske ungdommer av utenlandsk herkomst som et skjellsord om oss etniske vestlige. Mange av disse ungdommene kan vel ikke et ord arabisk bortsett fra dette ene..  .
|
|
|
 |
Sunnev
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 15:40 |
Jeg ser på ordet kafir som et arabisk ord for "vantro". En kristen vil da feks kunne kalle deg kafir siden du er muslim. Men det at jeg tolker ordet sånn viser jo egentlig hvor utvannet ordet har blitt. Det er jo et arabisk ord men det brukes jo av norske ungdommer av utenlandsk herkomst som et skjellsord om oss etniske vestlige. Mange av disse ungdommene kan vel ikke et ord arabisk bortsett fra dette ene..  . |
Ja, ordene er jo sjelden noe mer enn det vi legger i dem. Uansett må det være noe nytt (og lite hyggelig!) dersom arabisktalende kristne og muslimer driver og kaller hverandre for vantro. Sånn retorikk har stort sett vært forbigående.
Naturligvis er det dumt når minoritetsungdom bruker ord vilkårlig, primært for å uttrykke en nedsettende holdning. Jeg er forresten etnisk vestlig jeg også, men går vel fri fra akkurat det ordet. Men uansett kjenner jeg min rett til å bruke ord og være med på å definere dem gjennom bruk. Med en god porsjon respekt for kafirene, mener jeg selv.
|
 |
økohijabi
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 15:58 |
Originally posted by Julia_
Kommer an på hva som menes...
mener man ikke-troende så er det no problemo.
Mener man 'noen som skjuler sannheten' eller at å ikke tro er det samme som å skjule sannheten så er det selvfølgelig en fornærmelse. |
Jeg ville reagert sterkere om noe kalte meg ikke-troende enn om noen kalte meg en-som-benekter-islams-budskap-eller-det-muslimer-anseer-som-sannheten ergo kaafir. Jeg kan tro på mye forskjellig, hvorfor skal noen gå rundt å kalle meg ikke-troende?
Selv om jeg bruker andre begreper for å ta hensyn til ikke-muslimer (dog jeg ærlig talt ikke forstår hva jeg skal ta hensyn til) er det absolutt underforstått at jeg mener en ikke-muslim ikke innser sannheten - det virkelig - det ekte - Allah. Jeg mener at, slik Allah sier i Koranen, at dere lever i et symbolsk mørke og jeg ønsker selvsagt at alle finner Islam slik jeg fant lyset eller sannheten (jøss, jeg burde vurdere en karriere som tv-predikant).
På samme måte, Julia, som du (enten det er intensjonelt eller ikke) uttrykker at mange muslimer er blinde eller benektende ovenfor kvinnens faktiske posisjon i Islam.
Eller når kosdo uttrykker at religiøse, teister, benekter (bestrider gyldigheten av, slik det står i bokmålsordbok) det faktum at guddommelig inngripen i verden/universet aldri kan bevises.
|
 |
kosdo
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 16:08 |
Jeg mener å kunne isolere striden til prefikset van-. Om hagen din er vanstelt eller ikke-stelt, så er jo resultatet det samme? |
Det første innebærer i mine øyne at jeg har gjort noe galt, det andre gjør ikke nødvendigvis det. Det praktiske resultatet kan være det samme, men er ikke nødvendigvis det.
mvh kosdo
|
 |
kosdo
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 16:14 |
Eller når kosdo uttrykker at religiøse, teister, benekter (bestrider gyldigheten av, slik det står i bokmålsordbok) det faktum at guddommelig inngripen i verden/universet aldri kan bevises. |
Jeg vet ikke om jeg helt skjønte hva du mente, eller om det er relevant for sammenhengen, men: Det er ikke min posisjon at "guddommelig inngripen i verden/universet aldri kan bevises".
mvh kosdo
|
 |
Maria
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 16:20 |
Nei, jeg plages slett ikke av å kalles ikke-muslim (eller vantro/kaafir). Jeg kan jo ikke la meg bli identifisert som noe jeg ikke er (muslim) og ønsker ikke å bli inkludert i en tro jeg ikke deler.
Derimot blir jeg litt trist av de negative karakteristikkene som enkelte her så malende beskriver for oss når det gjelder kaafir. Muslim eller kristen, religiøs eller ikke religiøs, vi kan ikke trekke alle over én kam og si at en gruppe er ond og en er god.
Jeg er vel egentlig heller forvirret. Er jeg som kristen innbefattet i Bokens folk, eller er jeg kaafir (hvis ikke de to er det samme)?
|
|
Herren יְהוָה
er min hyrde, jeg mangler ingenting
~ Davids salme 23, 1 ~
|
 |
Sunnev
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 16:36 |
Hvordan i all verden kom vi fra likestilling mellom kjønnene til dette?
Jeg flisespikker videre, Kosdo. Hvis jeg sier at din hage ikke er stelt, eller at den er vanstelt, så går det mer ut på ett enn du vil ha det til. I og med at det er din hage, så er den ditt ansvar. Du kan si: "Det er ikke meg som vanskjøttet den, det var gartneren som ikke kom," og så kan vi ta diskusjonen om ansvar derfra. Det samme med barna dine, hvis jeg sier at dine barn ikke er skjøttet, så ligger det implisitt i det at det er din feil, såfremt vi er enige om at det ligger til ditt ansvar som forelder å skjøtte dem.
Og enda et argument. La oss i det minste få beholde ordet i litteraturen: "Han måpte ikke-troende" klinger da sørgelig, hva?
Det er en bekjent av meg som jeg putter i kafirkategorien. Han vil ha seg frabedt å bli kalt ateist, fordi han mener at begrepet ateisme er en form for anerkjennelse av religiøs tro, som han holder for ren nonsens. Så det er ikke så greit bestandig!
|
 |
Sunnev
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 16:41 |
Originally posted by Maria
Er jeg som kristen innbefattet i Bokens folk, eller er jeg kaafir (hvis ikke de to er det samme)?
|
Jeg forholder meg ikke til tingene på den måten! Du er Maria som skriver på islam.no-forumet og undertegner med et vers fra Jesaja, og jeg håper du er på rett vei i livet.
|
 |
kosdo
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 16:51 |
Jeg flisespikker videre, Kosdo. Hvis jeg sier at din hage ikke er stelt, eller at den er vanstelt, så går det mer ut på ett enn du vil ha det til. I og med at det er din hage, så er den ditt ansvar. Du kan si: "Det er ikke meg som vanskjøttet den, det var gartneren som ikke kom," og så kan vi ta diskusjonen om ansvar derfra. |
Som du godt illustrerer, er 'vanstelt' noe som forbindes med feil og skyld. Nettopp! Derfor er begrepet ikke dekkende når vi snakker om min (tenkte) hage, som etter mitt ønske og min intensjon ikke er stelt for ikke å forstyrre pinnsvinene som bor der.
| Og enda et argument. La oss i det minste få beholde ordet i litteraturen: "Han måpte ikke-troende" klinger da sørgelig, hva? |
Jeg er enig i det, ja.
| Det er en bekjent av meg som jeg putter i kafirkategorien. Han vil ha seg frabedt å bli kalt ateist, fordi han mener at begrepet ateisme er en form for anerkjennelse av religiøs tro, som han holder for ren nonsens. Så det er ikke så greit bestandig! |
Korrekt, det er mange ikke-troende som ikke kaller seg selv ateist, og heller ikke vil bli kalt det, så det er også et begrep man skal tenke seg om før man bruker. Meg kan du gjerne kalle ateist.
mvh kosdo
|
 |
Sunnev
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 17:12 |
|
Først må vi bli enige om hva vi mener med hage. Hvis du skal overlate den til pinnsvinene (jeg overser de komplikasjonene du legger opp til med et så sterkt ladet navn på dette trivelige dyret) - så er spørsmålet om det fortsatt er en hage i egentlig forstand. Hvis du ikke skal forstyrre ugresset heller (hvilket ord! U-gress!), så får det vel bare status som inngjerdet naturområde. Nå er det rett før vi må ha en zenbuddhist på banen her, de har velfunderte tanker om hager.
|
 |
Saladin
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 18:14 |
Originally posted by Hiro
Det er jeg helt enig med deg i; og hovedproblemet er at den
politiske venstresiden har kuppet hele feminisme-begrepet.
Likhetsidealet som blir sterkere jo lenger man kommer ut på
venstresiden har vært skadelig for feminismen etter min mening. |
I beg to differ. Når vi ser tilbake så skulle det bare mangle at den
politiske venstresiden har "kuppet" hele feminisme-begrepet og "kuppet" var enkelt! Hvis det
hadde vært opp til høyresiden
så hadde ikke likestillingen nådd der den er idag, fordi
feminisme-begrepet hadde vært begrenset. Fra kvinnene i Seneca Fall-konferansen til Clara Zetkin til Rosa
Luxemburg til vår egen Betzy Kjelsberg (som var Venstrepolitiker, men således) og Berit Ås, så har dette
påståtte "kuppet" vært med å bedre tilværlsen for jenter og
kvinner i Norge (og i Europa generelt).
Det er den politiske
venstresiden som står bak mange av de politiske prosessene som har
åpnet for at likestillingen i Norge (i Europa) har nådd der
den er. Mange av kampene som har blitt vunnet og de som blir ført den
dag idag er det venstresidens
jenter og kvinner som har stått for og som fortsatt står i bresjen for.
Til og med kvinnedagen er venstresidens bragd, oppfinnelse og stolthet.
Det er en del man kan kritisere
den politiske venstresiden for, men for å ha kuppet et begrep er ikke
et av dem. Man kupper noe når man tar det fra andre. Hvem var det
Clara Zetkin tok feminisme-begrepet fra? Hvem var det Simone De
Beauvoir tok begrepet fra? Hvem var det Berit Ås kuppet begrepet fra?
De rike
fruene fra Holmenkollen? Hvem er det den moderne politiske venstresiden
har tatt begrepet fra?
|
|
The night is beautiful,
So the faces of my people.
The stars are beautiful,
So the eyes of my people
Beautiful, also, is the sun.
Beautiful, also, are the souls of my people.
- Langston Hughes
|
 |
økohijabi
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 18:14 |
Eller når kosdo uttrykker at religiøse, teister, benekter (bestrider gyldigheten av, slik det står i bokmålsordbok) det faktum at guddommelig inngripen i verden/universet aldri kan bevises. |
Jeg vet ikke om jeg helt skjønte hva du mente, eller om det er relevant for sammenhengen, men: Det er ikke min posisjon at "guddommelig inngripen i verden/universet aldri kan bevises".
mvh kosdo |
Da beklager jeg misforståelsen. Poenget mitt er at det du holder for å være en sannhet ikke nødvendigvis er en sannhet for meg. Hvis du anklager meg for å ikke se din sannhet, virker ikke det videre fornærmende for meg.
|
 |
Saladin
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 16 Juli 2010 at 18:17 |
Ya Allah! Dette er seriøst avsporingenes forum. Slutt med kefir-diskusjonen og gå tilbake til trådens egentlige tema. PS: Kefir er godt.
|
|
The night is beautiful,
So the faces of my people.
The stars are beautiful,
So the eyes of my people
Beautiful, also, is the sun.
Beautiful, also, are the souls of my people.
- Langston Hughes
|
 |