Tilbake til islam.no
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Misforståelser om likestilling

Post Reply Post Reply Page  <1234 17>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Hiro View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Online Status: Offline
  Quote Hiro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 22:33
Originally posted by Abdullahx

Tror du at alle tre parter blir lykkelige i en skilsmisse?

Det finnes det nok mange gode eksempler på, ja.

Det jeg er helt sikker på, er at alle tre parter blir IKKE lykkelige dersom foreldrene burde skilt seg men ikke gjør det.

Men du svarte fortsatt ikke på spørsmålet mitt.

Edited by Hiro - 15 Juli 2010 at 22:34
Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Abdullahx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 22:33
Originally posted by Hiro

Folk vet hva likestilling betyr, det er ikke at kvinner skal bli som menn, men at begge skal ha like rettgheter etc etc.
Dermed at de blir "like"(verdige).

Dersom du leser tråden som pågår på islam-forumet, kommer det klart fram at en del dessvere ikke helt har forstått begrepet.

Menn og kvinner blir ikke "like" av like rettigheter og muligheter. "Likeverdig" brukes av de som er motstandere av likestilling, vanligvis.
Unnskyld.
De blir likestilte, ikke likeverdige.
Big%20smile
----
The Prophet said, "Whoever possesses the following three qualities will have the sweetness (delight) of faith:

1. The one to whom Allah and His Apostle becomes dearer than anything else.
Back to Top
Hiro View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Hiro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 22:35

Hvordan måler man denne verdien som evt. skal være lik?

Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Abdullahx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 22:36

Tror du at alle tre parter blir lykkelige i en skilsmisse?

Det finnes det nok mange gode eksempler på, ja.

Det jeg er helt sikker på, er at alle tre parter blir IKKE lykkelige dersom foreldrene burde skilt seg men ikke gjør det.

Men du svarte fortsatt ikke på spørsmålet mitt.
JA, hvis de burde skilt seg.
Der kommer så forskjellen på det som trengs for å skille seg og synet på det varierer for en kuffar og en muslim.
Og det fins masse eksempler på ødelagte liv fordi foreldre skilte seg.
----
The Prophet said, "Whoever possesses the following three qualities will have the sweetness (delight) of faith:

Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Abdullahx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 22:37

Hvordan måler man denne verdien som evt. skal være lik?

En kvinner som er en hel kvinne, og en mann som er en hel mann.
Dermed er de likeverdige som mennesker, men mannen som kjønn er over kvinnen , ikke i verdi, men myndighet o.l.

Edited by Abdullahx - 15 Juli 2010 at 22:38
----

Back to Top
Hiro View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Hiro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 22:41

Der kommer så forskjellen på det som trengs for å skille seg og synet på det varierer for en kuffar og en muslim.

Jeg tviler på at det er så store forskjeller på individnivå mellom en muslim og en ikke-muslim når det gjelder ønske om skilsmisse. Jeg tror heller at forskjellene er store når det gjelder landbakgrunn og kultur - og hvordan omgivelsene vurderer en skilsmisse.

Hvordan vet du at disse livene ikke ville blitt minst like ødelagt dersom foreldrene ble i et ulykkelig (og kanskje skadelig) ekteskap? De fleste barn og voksne kommer seg fint igjennom en skilsmisse.

Du har fortsatt ikke svart på spørsmålet mitt. Hva tror du er best for et barn: ulykkelige eller lykkelige foreldre?
Back to Top
Hiro View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Hiro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 22:43

Dermed er de likeverdige som mennesker, men mannen som kjønn er over kvinnen , ikke i verdi, men myndighet o.l.

Kan du være litt mer konkret?  Hvordan måler man feks helheten hos en mann? Hvilken relevans og praktisk betydning har denne verdien som skal være lik; hva gir den seg utslag i rent praktisk?

Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Abdullahx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 22:51

Jeg tviler på at det er så store forskjeller på individnivå mellom en muslim og en ikke-muslim når det gjelder ønske om skilsmisse. Jeg tror heller at forskjellene er store når det gjelder landbakgrunn og kultur - og hvordan omgivelsene vurderer en skilsmisse.

Hvordan vet du at disse livene ikke ville blitt minst like ødelagt dersom foreldrene ble i et ulykkelig (og kanskje skadelig) ekteskap? De fleste barn og voksne kommer seg fint igjennom en skilsmisse.

Du har fortsatt ikke svart på spørsmålet mitt. Hva tror du er best for et barn: ulykkelige eller lykkelige foreldre?
Har svart deg.
Jeg skal bare ikke svare på det slik som du har formulert det, som om et skilsmisse betyr lykkelige foreldre, og dermed lykkelige barn fordi det er bare tull.
Dermed skiller folk seg pga de minste ting.
Kjærlighet betyr ikke det samme for en muslim som for en kuffar.
Så jeg skal ikke gå innpå termer og hva som er verdt å skille seg for.
Burde en skille seg for å være lykkelig selvom dette måtte føre til at barna/barnet blir ulykkelige?
----

Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Abdullahx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 22:53

Kan du være litt mer konkret?  Hvordan måler man feks helheten hos en mann? Hvilken relevans og praktisk betydning har denne verdien som skal være lik; hva gir den seg utslag i rent praktisk?

Som sagt, det er forskjell der for deg og meg.
Jeg er muslim og du er kuffar.
Dermed er en mann en mann  og en kvinne en kvinne når de følger islamske retningslinjer for de forskjellige kjønnene i alle aspekter hvor den tar for seg det.
----

Back to Top
Hiro View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Hiro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 22:57

Har svart deg.
Jeg skal bare ikke svare på det slik som du har formulert det, som om et skilsmisse betyr lykkelige foreldre, og dermed lykkelige barn fordi det er bare tull.

Du misforstår poenget. Det er nemlig slik at mange ekteskap dessverre ikke fungerer. Da kan det være til det beste både for de voksne og barna at foreldrene skiller seg. Barn har det neppe veldig godt dersom de lever med svært ulykkelige foreldre - siden du aktivt unngår spørsmålet, tipper jeg du er enig med meg i det, ikke sant?

Det stemmer selvsagt ikke. Voksne mennesker med barn som velger å skille seg har selvsagt stort sett vurdert ganske mange andre muligheter først. Det er et stort og tungt valg for de aller, aller fleste.

Det tviler jeg sterkt på at stemmer. Derimot er synet på ekteskap etc forskjellig, omgivelsenes krav og forventninger er ulike, stigma knyttet til skilte mennesker er sikkert ulikt osv osv.

Edited by Hiro - 15 Juli 2010 at 22:58
Back to Top
Hiro View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Hiro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 23:00

Men vi skriver nå begge norsk, så du klarer sikker å konkretisere den praktiske betydningen av denne verdien du snakker om som er lik for kvinner og menn?

At islam har en del predefinerte roller som man skal ikle seg ut i fra hvilket kjønn man har kjenner jeg til. Det var ikke det jeg spurte om.
Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Abdullahx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 23:09

Har svart deg.

Du misforstår poenget. Det er nemlig slik at mange ekteskap dessverre ikke fungerer. Da kan det være til det beste både for de voksne og barna at foreldrene skiller seg. Barn har det neppe veldig godt dersom de lever med svært ulykkelige foreldre - siden du aktivt unngår spørsmålet, tipper jeg du er enig med meg i det, ikke sant?

Det stemmer selvsagt ikke. Voksne mennesker med barn som velger å skille seg har selvsagt stort sett vurdert ganske mange andre muligheter først. Det er et stort og tungt valg for de aller, aller fleste.

Det tviler jeg sterkt på at stemmer. Derimot er synet på ekteskap etc forskjellig, omgivelsenes krav og forventninger er ulike, stigma knyttet til skilte mennesker er sikkert ulikt osv osv.

Som sagt så orker jeg ikke denne debatten hvor ting blir lengre og lengre og mer polarisert.
Vi er forskjellige, du er kuffar og jeg er muslim og jeg skal ikke debattere alt mulig.
----

Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Abdullahx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 23:10

Men vi skriver nå begge norsk, så du klarer sikker å konkretisere den praktiske betydningen av denne verdien du snakker om som er lik for kvinner og menn?

At islam har en del predefinerte roller som man skal ikle seg ut i fra hvilket kjønn man har kjenner jeg til. Det var ikke det jeg spurte om.
Nei, jeg klarer nok ikke det.
----

Back to Top
Hiro View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Hiro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 23:14

Vi er forskjellige, du er kuffar og jeg er muslim og jeg skal ikke debattere alt mulig.

Jeg tror ikke forskjellene er så veldig store; faktisk har vel islam historisk hatt sterkere rettigheter når det gjelder skilsmisse enn feks kristendommen. Det er mange muslimer som skiller seg også, og begrunnelsen og konsekvensene er nok like varierte blant muslimer som blant ikke-muslimer.

Jeg tror du konstruerer et skille som ikke er der.
Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Abdullahx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 23:18

Jeg tror ikke forskjellene er så veldig store; faktisk har vel islam historisk hatt sterkere rettigheter når det gjelder skilsmisse enn feks kristendommen. Det er mange muslimer som skiller seg også, og begrunnelsen og konsekvensene er nok like varierte blant muslimer som blant ikke-muslimer.

Jeg tror du konstruerer et skille som ikke er der.
Ikke egentlig.
Og jeg tror ikke debatten her dreier seg om katolisme og islam.
Bare fordi det er tillatt i islam å skille seg for visse gitte grunner i motsetning til katolismen så betyr ikke det at det er greit når ikke-muslimer skiller seg for andre grunner.
Dermed har ikke jeg sagt at det er galt å skille seg.
Jeg har bare sagt at kuffarer skiller seg ofte av andre grunner enn muslimer og lever sine liv etter andre prinsipper.
Dermed mener jeg at det er galt å være kuffar.

Edited by Abdullahx - 15 Juli 2010 at 23:19
----

Back to Top
Hiro View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Hiro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 23:21

are fordi det er tillatt i islam å skille seg for visse gitte grunner i motsetning til katolismen så betyr ikke det at det er greit når ikke-muslimer skiller seg for andre grunner.

Hva får deg til å tro at motivasjonen for å ønske å bryte ut av et ekteskap for muslimer og ikke-muslimer er så veldig forskjellig?

Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Abdullahx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 23:26

are fordi det er tillatt i islam å skille seg for visse gitte grunner i motsetning til katolismen så betyr ikke det at det er greit når ikke-muslimer skiller seg for andre grunner.

Hva får deg til å tro at motivasjonen for å ønske å bryte ut av et ekteskap for muslimer og ikke-muslimer er så veldig forskjellig?

Jeg sa ikke at det er så veldig forskjellige.
De har sine forskjellige grunner.
Dermed kan en muslim skille seg fra sin ektefelle fordi ham ber ikke, mens en kuffar kan skille seg av helt andre grunner.

Edited by Abdullahx - 15 Juli 2010 at 23:27
----

Back to Top
Hiro View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Hiro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 23:31

Dermed kan en muslim skille seg fra sin ektefelle fordi ham ber ikke, mens en kuffar kan skille seg av helt andre grunner.

Nå er det vel neppe det som utgjør den mest utbredte årsaken for skilsmisse blant muslimer, vil jeg gjette.

Det er vel ikke utenkelig at det både blant muslimer og ikke-muslimer er rett og slett slik at ekteskapet ikke lenger fungerer som er en viktig årsak - at ektefellene vokser fra hverandre. Jeg vil vel tro at både muslimer og ikke-muslimer ser at noen ekteskap er gode, mens andre er mindre velfungerende.

Uansett - likestilling i seg selv har selvsagt ikke noen målsetning om å legge til rette for flest mulig skilsmisser. Derimot skal retten til skilsmisse være lik for kvinner og menn, og det er også viktig at de sosiale forutsetningene er like, som feks hvordan omverdenen vurderer en skilt kvinne vs. en skilt mann. Økonomisk selvstendighet for kvinner har også vært avgjørende for at mange kvinner har fått en reell mulighet til å bryte ut av dårlige ekteskap.
Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Abdullahx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 23:38

Nå er det vel neppe det som utgjør den mest utbredte årsaken for skilsmisse blant muslimer, vil jeg gjette.

Jeg har ikke sagt at det er den mest utbredte grunnen, men du må tydeligvis bare være uenig med noe.LOL
----

Back to Top
Hiro View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Hiro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2010 at 23:42

Jeg har ikke sagt at det er den mest utbredte grunnen

Skal jeg gjette, er det ikke engang på topp 10. Smile
Back to Top
Fatima-Zahrae View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Fatima-Zahrae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2010 at 00:21
For ordens skyld, en kafir, flere kuffar.

"Så vis vakkert tålmod" (70:5)

Back to Top
Our_world View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Our_world Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2010 at 00:24
Originally posted by Fatima-Zahrae

- Hiro er ikke flertall ettersom jeg vet og da er det rettferdig å betegne Hiro som entall.

1. En person som ikke tror på Gud= Kaafir

2. Mange som ikke tror på Gud= Kuffar
The world is Allahs. He gives to it to whom he whishes. But if we are straight on the path, he will give it to us, thus it becomes our world.
Back to Top
GeneralSnus View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote GeneralSnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2010 at 01:02

Hva med Kefir, bare en alternativ stavemåte? Og hva betyr egentlig Kuffr/Kufr?Smile
La det svinge, la det rock 'n roll.
La det svinge til du mister all kontroll.
Woop-hai-hoopp.
La det svinge, la det rock 'n roll.
Back to Top
Our_world View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Our_world Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2010 at 01:11
Originally posted by GeneralSnus

Hva med Kefir, bare en alternativ stavemåte? Og hva betyr egentlig Kuffr/Kufr?Smile

Riktig, kefir er bare en annen måte å si det på.

Kuffr/kufr betyr vantro. Selve handlingen kalles kufr. Hvis en for eks. sier at koranen ikke er Guds ord, begår han kufr/vantro og han blir en kaafir- vantroende.
The world is Allahs. He gives to it to whom he whishes. But if we are straight on the path, he will give it to us, thus it becomes our world.
Back to Top
økohijabi View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote økohijabi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2010 at 01:19

]Jeg skal bare ikke svare på det slik som du har formulert det, som om et skilsmisse betyr lykkelige foreldre, og dermed lykkelige barn fordi det er bare tull.Dermed skiller folk seg pga de minste ting.Kjærlighet betyr ikke det samme for en muslim som for en kuffar.Så jeg skal ikke gå innpå termer og hva som er verdt å skille seg for.Burde en skille seg for å være lykkelig selvom dette måtte føre til at barna/barnet blir ulykkelige?

Barn blir ikke lykkelige av:
1. En far/mor som fysisk mishandler mor/far (å holde sammen for barnas skyld er noe tøs).
2. En far/mor som psykisk mishandler mor/far (et destruktivt forhold mellom foreldrene skaper ressurssvake foreldre som ikke er istand til å være der, emosjonelt, for barna. Det på sin side skaper barn som A) har et følelsmessig handikapp B)viderefører denne dysfunksjonaliteten til sine forhold i voksen alder).
3. En far/mor som ikke er tilfreds med sin livssituasjon, som føler seg 'fanget' eller som ikke har oppfylt sitt potensial (i verste fall vil barnet føle seg uønsket).
....listen fortsetter.

Paret burde selvsagt prøve alle andre kanaler, gjøre sitt ytterste for å oppklare problemene og få forholdet på rett kjør. Men hvis båten bare synker, burde de hoppe av i tide og redde barna sine.

JA, man må være lykkelig selv før man kan oppfostre lykkelige barn. Det er en grunn til at man blir instruert til å tre luftmasken på seg selv før man trer den på sitt barn, dersom et fly styrter. Det er ikke snakk om å ville, det er snakk om å kunne, og en kan ikke hjelpe andre før man hjelper seg selv.

Back to Top
økohijabi View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote økohijabi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2010 at 01:24
Originally posted by Julia_

Ingen digresjon. Om kvinner ikke har rettigheter og muligheter til å delta i yrkeslivet og det offenlige rom på lik linje med menn så vil den økonomiske makten ligge hos menn. I samfunn der menn er forsørgerne vil mange kvinner rett og slett ikke ha en reell mulighet til skillsmisse.

Ikke hvis samfunnet er islamsk, hvis det finnes autoriteter som vil påse at far forsørger barna etter skilsmissen, slik han skal, så går det nok.
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2010 at 01:37
Originally posted by Julia_

Maroc undertegnet på Shanklys kommentar om kvinners mulighet til å jobbe i vanskelige yrker så ja det gjennomlesningen din ble litt for kjapp.

Kombinasjonen av Shankleys sedvanlige humor og mitt forsøk på det samme ble visst for vanskelig å nøste opp.
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2010 at 01:43

Jeg registrerer med en viss selvtilfredshet at min tidlige prediksjon om denne trådens fremtid foreløpig ikke ser ut til å være helt bak mål.

"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
norsk muslim View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote norsk muslim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2010 at 01:53

Nå må muslimer på forumet, slutte å kalle personer direkte, kefir!

Synes det er stygt og uhøflig!

Det går jo an å si at du er en ikke-muslim og jeg er en muslim, dermed vil vi være uenige om en del punkter...........Smile
Back to Top
norsk muslim View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote norsk muslim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2010 at 02:04

Men jeg tror endel muslimer overdriver tolkningen av nordmenn og det norske samfunnet! Alt avhenger av familier, plasser og miljøer! Jeg prøver å minne meg selvConfused om dette når jeg tenker på muslimske miljøer. Alt avhenger av plasser, familier og miljøer!

Kan nevne at i min norske familie så er det 2 som er skilt av 8 ektepar blandt onkler og tanter. I det ene tilfellet var det snakk om at ektefellen var alkolisert. Skillsmisse var den eneste utvei.  De andre 6 ekteparene har levd sammen i over 40 år.
Når det gjelder mine søskenbarn, så er det kun 1 som er skilt av totalt 13 søskenbarn.Og 1 er ugift.  

Edited by norsk muslim - 16 Juli 2010 at 02:07
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 17>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0.063 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: