Tilbake til islam.no
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Identitetskrise - konvertittblogg?

Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Julia_ View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Online Status: Offline
  Quote Julia_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2010 at 12:10
Originally posted by Linda

Originally posted by OlavE

Jeg er faktisk litt enig med Julia Wink
Jeg intervjuet denne kvinnen en gang, og hun er nok ganske kompleks ja... Først sa hun høyt og tydelig at flerkoneri var galt og kvinneundertrykkende. Men litt senere i samtalen - da hun opplevde at jeg kom med kritiske spørsmål til den islamske tradisjonen - forsvarte hun plutselig ordningen som noe som egentlig var en fin ting, men som bare ble misbrukt.

Ja, det gjør vi alle. Vi anerkjenner Koranens begrensede tillatelse for menn til å ekte flere, mens vi samtidig er klar over hvordan dette har blitt og fortsatt blir grovt misbrukt..

Linda og Olav:

det var ikke flerkoneripunktet som sådann jeg reagerte på. Jeg reagerte på at hun på en side angrep konvertitter for å forkynne verdier som går på tvers av norske grunnverdier, for å på den andre side selv ikke ta klart avstand fra mannens rett til fysisk irettesettelse av kvinner og et lydighetsideal for kvinner.

Jeg finner det hele paradoksalt. Ikke er det så stor mulighet til å misforstå begrepet 'lydighet' heller og ordet brukes også KUN om idealet for muslimske kvinner...hun ramser opp et annet ideal for muslimske menn.
De to innleggene er også skrevet med 3 ukers mellomrom...ikke lange tiden med andre ord.
Där finns det riken som ingen av oss tar ifrån dem.
Alla är barn, och dom tillhör det gåtfulla folket.
Back to Top
Julia_ View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Julia_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2010 at 12:14
Originally posted by Haneefah

Originally posted by Julia_

dævli rota! som vi sier i trøndelag LOL

Sier vi dét..?ConfusedBig%20smile

hærre min juldag haneefah....har du levd hele livet på Singsaker eller? Big%20smile
Back to Top
Haneefah View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Sr. Ass. Mullah Chaw Shin

Online Status: Online
  Quote Haneefah Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2010 at 13:13

hærre min juldag haneefah....har du levd hele livet på Singsaker eller? Big%20smile
Så langt unna man kan komme tror jeg, møøøøTongue

Men likevel aner jeg ikke hva det skulle være eller bety..LOL
Nomatter how many palaces you built in our mountains... Kurdistan is not yours!
Back to Top
Julia_ View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Julia_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2010 at 13:31

Så langt unna man kan komme tror jeg, møøøøTongue

Men likevel aner jeg ikke hva det skulle være eller bety..LOL

Det er jo en uttrykk for overraskelse da, men ganske obskurt og arkaisk. Et googlesøk ga kun dette

http://foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=17303&page=5

...er veldig fornøyd med meg selv nå, fordi jeg er trønder-arkaisk og generelt flink og superb i alt jeg foretar meg også bruk av fyndord Big%20smile
... som jeg altid sier:

nær høggstabben finn ein lætt træspon!

*klappe seg selv fornøyd på skulderen*

Back to Top
AfghanAryan View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote AfghanAryan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2010 at 22:20
Originally posted by Bobjim

Originally posted by Saladin

Det skulle jo bare mangle at kvinnen adlyder mannen. Han er jo smartere og ble skapt først.

Hvor i teksten er identitskrisen?

"Jeg var selv gift i 2 1/2 år med en irakisk imam. Mine første år som muslim ble farget av salafyyah retningen, som er en ultraortodoks form for religiøs fundamentalisme. Min nye tilværelse som norsk muslim førte meg inn i en identitetkrise, som skulle bli langvarig og problematisk. Langvarig fordi jeg ble underlagt et regime i ekteskapet som fratok meg min frie vilje, og problematisk fordi endringene som ble pålagt meg ble for inngripende i min personlige sfære og min fysiske og psykiske helsetilstand. Jeg skulle bli ærbar og unorsk. Jeg skulle bestrebe meg i å bli noe jeg ikke er, og noe jeg ikke har lyst til å være. Det blir man syk av."

er du fortsatt muslim?
Takya Ba Zendagee Makon.....Omr Wafa Namekunad
Back to Top
Linda View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Reformatrix

Quote Linda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2010 at 22:42
Hun er fortsatt muslim. Smile

Fanatics Fight Better
Back to Top
AfghanAryan View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote AfghanAryan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2010 at 22:49
Mashallah.

Jeg synes at mange konvertitter er naive.. no offence ..
Noen av de dårlige muslimske menn som ikke har oppholdstillatelse bruker konvertitter for å få oppholdstilletelse.
Takya Ba Zendagee Makon.....Omr Wafa Namekunad
Back to Top
muhammad khalid View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote muhammad khalid Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mai 2010 at 23:15
Jeg tør si at muslimske miljøer i Norge er preget av muslimer som har samtidig tiknytning til et såkalt muslimsk land. Der borte var antageligvis en del av dem ikke så muslimske. I Norge har en del av den første generasjonen og særlig den andre generasjonen blitt preget av "mer muslimsk enn profetene" holdninger. dette gjelder mat, klært og annet. Ofte har man blandet nasjonalismen og lokale tradisjoner med islam og sett stortsett at islam er som matematikk (slik 2+2=4). Dette utelukker ofte andre måter å leve som muslim.
Av og til dukker det opp konvertitter. Først blir de ivrige med islam i en slags forelskelse (slik hun skriver i bloggen) og etterhvert begynner å se virkeligheten i såkalte muslimske miljøer. Dermed kommer en stor skuffelse (det skriver hun også om).
Eneste ting som mangler her er at det finnes muslimer i Europa i mange århundre (se Bosnia, Albania, Tatarstan osv.). Islam har tilpasset seg til Europa for lenge siden, men noen har vist glemt det.
Back to Top
no_compromise View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote no_compromise Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mai 2010 at 23:22
wow, det var en skikkelig bra analyse av de snart 200.000 muslimene i Norge, har du laget den helt selv Muhammed Khalid?
K. 17:53 "Si til Mine tjenere at de skal ordlegge seg på beste måte. For Satan vil skape strid mellom dem".
Back to Top
muhammad khalid View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote muhammad khalid Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mai 2010 at 23:49
no_compromise,
Takk! Jeg er vanligvis beskjeden og liker ikke å skryte av noe. Det er mine ord og tanker fra alt jeg har sett gjennom en del år. Jeg drømmer om en virkelighet blant muslimene i Norge som er noe bedre enn det jeg skrev på en kortfattet måte, inshaa Allah! :-)
Back to Top
Naima View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Mest Undervurderte

Quote Naima Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mai 2010 at 15:03
Jeg syntes blogger er like trangsynt og lite åpen for andres tanker som hun beskylder andre for å være.
The past is gone forever.
To day is all that you have.
Leave the future alone until it comes.

Og slik at alle kan se det, jeg tar avstand fra all terror og vold.
Back to Top
Amiya View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Amiya Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Mai 2010 at 05:52
Ikke alle takler like godt å bli kastet på hode inn i en helt annen tilværelse, enn den man er vant til. Eller rettere sagt - få mennesker takler det. Å gå fra helnorsk til salafiya på notime er en heftig kulturkræsj. Alt krever tilvenning, også islam. Alhamdulillah har jeg møtt få eller ingen av de "ekstrem"-muslimene den hijab-kastende søsteren snaakker om, og kjenner meg som konvertitt lite igjen i de beskrivelsene. Islam har flere retninger og lovskoler, og enda fler tolkninger. Det er ikke alle gitt å føle seg vêl i en hijab, og å leve hijab, men til slutt er det bare Ên vi skal svar for og bare Ên som har rett til å dømme oss. Hver mann sitt valg. 

...ellers føler jeg litt det samme som Naima. Stigmatisert.

Edited by Amiya - 19 Mai 2010 at 05:54
"Den Barmhjertiges tjenere er de som vandrer ydmykt på jorden, som når den uvitende tiltaler ham, svarer "Fred"..."
Back to Top
muslim soldier View Drop Down
Groupie
Groupie

Quote muslim soldier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mai 2010 at 15:54

til julia ....    har en del spørsmål til deg!   å være homofil eller lesbe er det en del av å være norsk?!  å adlyde din mann er det også en del av å være norsk eller er det norske verdier?!   hvis disse virkelig er "norske verdier" og du er stolt av de, og hver og en som bor i norge må erkjenne disse som en del av sine verdier, så sier jg her og nå at jg ik vil være en del av dette samfunnet.  

Men  heldigvis så tar du feil  julia.  Jeg trur enten du ik har forstått Islam riktig, eller du bare hater Islam. så enkelt er det!!
Back to Top
Julia_ View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Julia_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mai 2010 at 19:10
Originally posted by muslim soldier

til julia ....    har en del spørsmål til deg!   å være homofil eller lesbe er det en del av å være norsk?! 

Selvfølgelig er det ikke en del av å være norsk. Jeg skjønner ikke spørsmålet.
Om du mener å spørre om homofili er en norsk grunnverdi så er svaret også nei.
Derimot er det en norsk grunnverdi å søke etter like rettigheter og muligheter for homofile som for heterofile. For eksempel skal homofile par ha like stor rett til å ha sex som heterofile par. Da skjønner du?

At kvinner skal adlyde sine ektemenn er ikke en norsk grunnverdi. En norsk grunnverdi er å søke etter like rettigheter og muligheter for kvinner og menn. For eksempel skal ikke hvem en families overhode er bestemmes av kjønn, for eksempel skal kvinner og menn har like rettigheter og muligheter til å gifte seg med folk av forskjellig rase og religion.
Da skjønner du?
Back to Top
Groupie
Groupie

Quote muslim soldier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mai 2010 at 22:04

Islam avviser alt som har med homofili å gjøre.  jeg skjønner bare ikke hvordan vi skal gi rettigheter til folk som avviker seg fra det som er naturlig for oss mennesker. 

men når det gjelder menns/kvinnes rettigheter, så er jg enig med deg i om at både menn og kvinner skal ha like rettigheter.  og hvis du leser mere om Islam og søker riktige kilder om det, så finner du imponerende fakta om kvinnes rettigheter og kvinnes posisjon i samfunnet i et islamsk perspektiv.  
Back to Top
Hiro View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Hiro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mai 2010 at 22:13

Islam avviser alt som har med homofili å gjøre.  jeg skjønner bare ikke hvordan vi skal gi rettigheter til folk som avviker seg fra det som er naturlig for oss mennesker. 

Definér "naturlig".

Back to Top
Saladin View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Saladin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mai 2010 at 22:22

Bytt ut "homofile" med "negre" så vil du se kanskje se noe? Bytt ut "jøder" med "homofile" så vil du kanskje da også se noe?

Edited by Saladin - 24 Mai 2010 at 22:22
Back to Top
Groupie
Groupie

Quote muslim soldier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mai 2010 at 22:56

Hiro  ... vet du ikke hva som er naturlig for oss mennesker?  hvis svaret ditt er nei, da trur jg du har et problem.

Back to Top
Hiro View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Hiro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mai 2010 at 23:01

Hiro  ... vet du ikke hva som er naturlig for oss mennesker?  hvis svaret ditt er nei, da trur jg du har et problem.

Jeg spurte fordi "naturlig" er et ord som brukes ganske så forskjellig, og er langt fra et objektivt begrep.

Så fint om du kan definere hva du legger i det.

Back to Top
Snusmumriken View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Snusmumriken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mai 2010 at 23:10

Kan du ikke bare si " Som muslim tror jeg ikke at homofilt praktiserende kommer til paradis, men hva voksne mennesker velger å gjøre er deres valg og angår ikke meg"?
Dårlige argumenter bekjemper man best ved ikke å forstyrre utredningen av dem
Alec Guinnes
Back to Top
Groupie
Groupie

Quote muslim soldier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mai 2010 at 23:17

vel la meg si en ting først bare..  menneskeheten er et resultat av to personer som Allah skapte først og visste dem veien til å gifte seg osv.. du kjenner sikkert til historien. og de to personene var neppe to menn, eller to kvinner, det var en mann og en kvinne, våres foreldre Adam og Eva.    så for meg det som var naturlig  første øyeblikket skal også være naturlig til verdensundergang.  det som er naturlig for meg og det er selvfølgelig et islamsk synsvinkel er at en mann og en kvinne "utøver sex", men innenfor ekteskap.

Back to Top
Senior Member
Senior Member

Quote Snusmumriken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mai 2010 at 23:20
Den er grei, men alle mennesker er forskjellige. Noen ganger må vi bare godta at ikke alle tenker og handler likt som oss selv.
Alec Guinnes
Back to Top
Groupie
Groupie

Quote muslim soldier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mai 2010 at 23:21
snusmumriken..  skal jg være flau over å si hva min religion mener om homofili?!   jg sier det igjen  ISLAM avviser homofili, og alle som mener noen annet må komme med bevis fra Koranen og sunna.  

det sies at Norge er et fritt land og alle kan si hva de mener.. og jg her sier det jg mener ut fra det jeg tror på.
Back to Top
Hiro View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Hiro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mai 2010 at 23:21

så for meg det som var naturlig  første øyeblikket skal også være naturlig til verdensundergang.  det som er naturlig for meg og det er selvfølgelig et islamsk synsvinkel er at en mann og en kvinne "utøver sex", men innenfor ekteskap.

OK, så det er "religiøst korrekt" du mener når du sier "naturlig". Da er jeg med.

Når du sier "naturlig" høres det nemlig ut som om du mener "forekommer i naturen", feks - som kunne være en objektiv måte å bruke ordet på. Men det er altså din egen høyst subjektive overbevisning det dreier seg om. Fint med en oppklaring.

Back to Top
Groupie
Groupie

Quote muslim soldier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mai 2010 at 23:23
snusmumriken.. jg sier ik at alle må tenke lik oss muslimer.. det har jg aldri sagt, jg bare sier hva islam mener om denne saken.
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Quote Snusmumriken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mai 2010 at 23:24

snusmumriken..  skal jg være flau over å si hva min religion mener om homofili?!   jg sier det igjen  ISLAM avviser homofili, og alle som mener noen annet må komme med bevis fra Koranen og sunna.  

det sies at Norge er et fritt land og alle kan si hva de mener.. og jg her sier det jg mener ut fra det jeg tror på.

Det er greit for meg at islam avviser homofili. Det jeg ikke syns er greit er at du mener at det må være forbudt.
Alec Guinnes
Back to Top
Groupie
Groupie

Quote muslim soldier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mai 2010 at 23:26

jeg har vel rett å si hva jg mener.. 

Back to Top
Senior Member
Senior Member

Quote Snusmumriken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mai 2010 at 23:30
Selvfølgelig har du det.
Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du vil at det skal være forbudt?
Alec Guinnes
Back to Top
Julia_ View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Julia_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mai 2010 at 00:33

men når det gjelder menns/kvinnes rettigheter, så er jg enig med deg i om at både menn og kvinner skal ha like rettigheter.  og hvis du leser mere om Islam og søker riktige kilder om det, så finner du imponerende fakta om kvinnes rettigheter og kvinnes posisjon i samfunnet i et islamsk perspektiv.  

Helt greit at du synes homofili er unaturlig (det får være basert på din definisjon av 'naturlig'), men å gi homofile mindre menneskerettigheter enn andre er noe helt annet.

Jeg har satt meg ganske godt inn i islam og islam søker ikke like rettigheter og muligheter for kvinner og menn. Jeg har debatert dette sikkert 1000 ganger og jeg har tilgode å se noen komme med disse imponerende fakta du snakker om. Jeg er klar for en debatt til. Gir islam muslimske kvinner og menn like rettigheter og muligheter til å gifte seg med ikke-muslimer? Ja eller nei. Vi kan begynne der og så tar vi det videre, men det er ikke nødvendig å gå videre om svaret ditt er nei (eller "nei, men det er fordi....").

Edited by Julia_ - 25 Mai 2010 at 00:34
Back to Top
Amiya View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Amiya Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juni 2010 at 10:01

At kvinner skal adlyde sine ektemenn er ikke en norsk grunnverdi. En norsk grunnverdi er å søke etter like rettigheter og muligheter for kvinner og menn. For eksempel skal ikke hvem en families overhode er bestemmes av kjønn, for eksempel skal kvinner og menn har like rettigheter og muligheter til å gifte seg med folk av forskjellig rase og religion.
Da skjønner du?
Vel, det er vel vanlig for "din kultur" å diskutere med din livsledsager før du tar et valg. Og de fleste liker vel ikke å ta et valg den andre er totalt uenig i, for det fører som oftest til konflikter i forholdet. Så la meg få overraske deg ved å si at de fleste muslimske ekteskapene også fungerer slik,- man snakker faktisk sammen om de valg man tar som angår familie og samliv. Profet Muhammad (fvmh) rådførte seg også svært ofte med sine hustruer om mange ting. Det er ikke slik at en kvinnes mening ikke er verd noe, som du får det til å høres ut.

Kvinnen er en sterk maktfaktor i muslimske familier, men den muslimske kvinnen bruker som en del av sin hijab ofte heller mannen til å angripe en sak utad, enn å klatre på barrikadene selv.
"Den Barmhjertiges tjenere er de som vandrer ydmykt på jorden, som når den uvitende tiltaler ham, svarer "Fred"..."
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0.078 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: