toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Topic Closedgammelt/nytt: Musikk haram eller halal?

Post Reply Post Reply Page  <12345 12>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
sufjan at-theurri View Drop Down
Newbie
Newbie

Online Status: Offline
Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 15:58
hvorfor så tvil rundt noe som er for lengst klargjort?!
la ilahe ilallah
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 16:12
Originally posted by sufjan at-theurri

hvorfor så tvil rundt noe som er for lengst klargjort?!

Klargjort kanskje for deg, men ikke for oss som ikke deler ditt syn på musikk.

K. 17:53 "Si til Mine tjenere at de skal ordlegge seg på beste måte. For Satan vil skape strid mellom dem".
Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 16:50
Originally posted by Basim

Originally posted by Abdullahx

Profeten sier jo hvorfor det var akseptert den dagen, FORDI DET VAR EID.

Abdullahx:

Kan det virkelig være slik at profeten (saaw) ga tillatelse til å bruke noe som er helt haram bare fordi dagen var id?

Kan du tenke deg at alkohol blir halal fordi det er 17 mai likesom, eller at hor blir akseptert fordi det er laylatulgadr?? Astaghfirullah!

Dette er ikke akseptabelt argument, bror. Haram er haram, både når det er id og ellers i året.

Men det som er helt logsik og naturlig er at en person, som deg f.eks., som har bestemt seg for å leve et høyest seriøst liv, aksepterer å roe seg litt ned og bruke noe moro, fordi det er id. Dette betyr ikke at moro er haram i andre dager, men at man anstrenger seg så mye at man ikke ønsker å sløse tiden sin på underholdning.

Bror: Jeg ønsker ikke skittkasting. Jeg prøver ikke å undergrave noen sin troverdighet. Men du prøver å undergrave shaykhens 8forfatterens) troverdighet med å si at han er en sufi-shaykh eller eller ... Dette er ikke bra sagt fra din side. Ta ballen, ikke ta mannen.

Det virker sufi orientert fordi det sier at musikk er tillatt.

Under umars ra styre var det slik at hvis han hørte musikk sendte han noen for å se om det var brullyp eller ei.
Hvis det var ikke pisket han vedkommende.
Hvorfor skulle profeten saws si at det er eid idag og derfor kan de spille når det er generlt ikke haram å spille?
Hvorfor skape denne skillen?
Det er denne sheyken som mistolker denne hadithen og andre.
Profeten saws sa at i fremtiden skal noen av hans ummah si at alkohol, zina og musikk er halal.
Vi vet at alkohol er haram.
vi vet at zina er haram.
Men hva er det med musikk?
Det viser at det er haram, men at noen skal i fremtiden, som vi befinner oss i skal si at det er halal.
Som han sheyken sier.

Kan du skjønne at Allah setter reglene og ikke vi.
Hvis det er tillatt i eid og brullyp så er det slik.
Eller er det dumt at det er haram å spise i ramadan, men tillatt i resten av året?
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 16:58
Abdullahx: Jeg ser at du dømmer mannen før du leser argumentene hans. Du har ferdige maler som du setter over folks hoder.

Har du dokumentasjon på det du sier? Er du sikker at disse referansene om Umar er sanne og ekte?

Du sier at Allah setter reglene og ikke vi. Jeg er helt enig, men det ser ut som du ønsker å sette reglene selv. Jeg har jo henvist deg til hva Allah swt har sagt og du ville ikke høre ...
K. 17:53 "Si til Mine tjenere at de skal ordlegge seg på beste måte. For Satan vil skape strid mellom dem".
Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 17:50

Abdullahx: Jeg ser at du dømmer mannen før du leser argumentene hans. Du har ferdige maler som du setter over folks hoder.

Har du dokumentasjon på det du sier? Er du sikker at disse referansene om Umar er sanne og ekte?

Du sier at Allah setter reglene og ikke vi. Jeg er helt enig, men det ser ut som du ønsker å sette reglene selv. Jeg har jo henvist deg til hva Allah swt har sagt og du ville ikke høre ...

JEG HAR LEST ARGUMENTENE HANS.
Så det er ikke noe du ser, men innbiller deg at du ser.
Glem han, se på hva jeg skrev om argumentene hans.
Oi, det har du ikke kommentert her........
Les linken jeg ga.

Edited by Abdullahx - 14 April 2010 at 17:51
Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 17:54

Så langt er det ingen som har påpekt noe konkret svakhet eller mangel i artikkelen.

Alle kritiske innlegg har så langt gått ut på at "nei nei, musikk er haram likevel" .. og det er jo ikke meningen med denne tråden.

Noen som tar utfrordringen?
Profeten saws sier at en dag skal noen i ummahen min si at alkohol, zina og musikk er halal.
Hvorfor skal noen si at musikk er halal når det ifølge dere allerede er det?
Hvorfor kalte abu bakr det djevelens instrument, og hvorfor måtte profeten saws utdype det faktum at det er eid og derfor er det greit at de spiller-
Alle er sahih hadith.
Back to Top
humanbeeing View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 18:00

Så langt er det ingen som har påpekt noe konkret svakhet eller mangel i artikkelen.

Alle kritiske innlegg har så langt gått ut på at "nei nei, musikk er haram likevel" .. og det er jo ikke meningen med denne tråden.

Profeten saws sier at en dag skal noen i ummahen min si at alkohol, zina og musikk er halal.
Hvorfor kalte abu bakr det djevelens instrument, og hvorfor måtte profeten saws utdype det faktum at det er eid og derfor er det greit at de spiller-
Alle er sahih hadith.

Så du mener Profeten hala gjorde musikk,djevelens ting,fordi det var muslimenes største dag,gitt dem av Allah. At Proften lovligjorde det som Allah har gjort haram,fordi de feiret eid?

I dont get it,tror du Abu Bakr hadde mer peiling på hva som er haram eller halal enn Profeten selv? At han trengte å minne Profeten om at musikk er haram?

"If you want to judge a civilized society, look at its treatment of its minorities"
Ghandi
Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 18:16
Originally posted by humanbeeing

Alle er sahih hadith.

Så du mener Profeten hala gjorde musikk,djevelens ting,fordi det var muslimenes største dag,gitt dem av Allah. At Proften lovligjorde det som Allah har gjort haram,fordi de feiret eid?

I dont get it,tror du Abu Bakr hadde mer peiling på hva som er haram eller halal enn Profeten selv? At han trengte å minne Profeten om at musikk er haram?

Nei, Allah har gjort musikk haram.
Og Allah har tillatt det i eid.
Allah har tillatt spising når som helst i året.
Og Allah har forbudt spising i gitte tider i ramadan.

Tror du sheyken har mer peiling enn Allah?
Tror du at denne sheyken har mer peiling enn Omar ra, enn Abu hanifa rh?

(og Abu bakr sa det til Aisha ra, ikke profeten, men profeten rettet ikke på han, men sa at idag så er det eid og de fikk holde på.)

Edited by Abdullahx - 14 April 2010 at 18:19
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 18:23
Høres det logisk ut at Allah har gjort musikk haram,men lovlig i eid? Ikke bruk mat som eksempel. Halal mat er alltid halal Abdullahx. Vi kan jo bruke alkohol og andre rusmidler,som er haram slik som musikk.Ville det vært logisk å gjøre det lovlig på Eid?
"If you want to judge a civilized society, look at its treatment of its minorities"
Ghandi
Back to Top
no_compromise View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 18:45
Alle hopper over et stort faktum: At det i enkelte tilfeller var lov å bruke douff (en enkel tromme) uten annen perkusjon eller rytmeinstrumenter med menneskestemme under noen kondisjoner: Eid, og markering av bryllup feks., altså najeed med kondisjoner.

Men uansett hvor du leter vil man aldri finne at musikkinstrumenter, altså blåseinstrumenter (fløyte, trompet osv) og strenginstrumenter (oud, gitar, piano, fiolin osv) er halal, tillatt.

Så, uansett hvordan man snur og vender på dette, uansett hvordan man tolker hadithene, vil dere ikke kunne konkludere med noe mer enn dette. Fordi hadithene viser tydelig at i de tilfellene det var godtatt, så var det kun med douff og stemme, punktum. Når det gjelder den hadithen, hvor profeten, fred være med han, holdt seg i ørene når han gikk forbi en fløytespiller, helt til han var sikker på at han ikke kunne høre dette, så sier noen hvorfor han ikke stoppet fløytespilleren, men det er ingen ting som tyder på at fløytespilleren var muslim, og derfor var han kanskje unntatt reglene? Allah wa alam.

De som er for musikk, finner ingen andre beviser enn at douff og stemme er halal, med kondisjoner, så Pink Floyd, Metallica, Rihanna og Beyonce er haram uansett!Wink

Klarer du absolutt ikke holde deg unna musikk, så er najeed det eneste alternativet.
Og argumentet med Cat Stevens,vel han spillte ikke i 20 år etter han ble muslim, fordi det var haram, men økonomiske motiver og masse press fra sufier fikk han til å vende tilbake til gamle trakter nå de siste årene, men det er fortsatt ikke riktig,da han bruker gitar, trust me!
K.3:85 "Hvis noen ønsker annet enn islam som religion, vil dette ikke godtas fra ham, og i det hinsidige liv vil han være blant taperne.".
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 19:55
Originally posted by no_compromise

Alle hopper over et stort faktum: At det i enkelte tilfeller var lov å bruke douff (en enkel tromme) uten annen perkusjon eller rytmeinstrumenter med menneskestemme under noen kondisjoner: Eid, og markering av bryllup feks., altså najeed med kondisjoner.

Men uansett hvor du leter vil man aldri finne at musikkinstrumenter, altså blåseinstrumenter (fløyte, trompet osv) og strenginstrumenter (oud, gitar, piano, fiolin osv) er halal, tillatt.

Så, uansett hvordan man snur og vender på dette, uansett hvordan man tolker hadithene, vil dere ikke kunne konkludere med noe mer enn dette. Fordi hadithene viser tydelig at i de tilfellene det var godtatt, så var det kun med douff og stemme, punktum. Når det gjelder den hadithen, hvor profeten, fred være med han, holdt seg i ørene når han gikk forbi en fløytespiller, helt til han var sikker på at han ikke kunne høre dette, så sier noen hvorfor han ikke stoppet fløytespilleren, men det er ingen ting som tyder på at fløytespilleren var muslim, og derfor var han kanskje unntatt reglene? Allah wa alam.

De som er for musikk, finner ingen andre beviser enn at douff og stemme er halal, med kondisjoner, så Pink Floyd, Metallica, Rihanna og Beyonce er haram uansett!Wink

Klarer du absolutt ikke holde deg unna musikk, så er najeed det eneste alternativet.
Og argumentet med Cat Stevens,vel han spillte ikke i 20 år etter han ble muslim, fordi det var haram, men økonomiske motiver og masse press fra sufier fikk han til å vende tilbake til gamle trakter nå de siste årene, men det er fortsatt ikke riktig,da han bruker gitar, trust me!
Hvorfor var daff trommen med menneskestemme lovlig i noen sammenhenger og i andre ikke?
 Hva for et gode kunne man trekke ut av daff trommen på eid for eksempel, men ikke i hverdagen?
Daff trommen er et instrument akkurat slik som et strengeinstrument.Den kan stemmes,den har flere toner,avhengig av hvor man slår på trommen og man må lære seg å spille daff tromme,om man vil spille den skikkelig.Trommer er et instrument blant mange instrumenter!

Og unnskyld meg no-compromise, I dont trust you! Vet du best?

Ghandi
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 20:13

Hvorfor var daff trommen med menneskestemme lovlig i noen sammenhenger og i andre ikke?
 Hva for et gode kunne man trekke ut av daff trommen på eid for eksempel, men ikke i hverdagen?
Daff trommen er et instrument akkurat slik som et strengeinstrument.Den kan stemmes,den har flere toner,avhengig av hvor man slår på trommen og man må lære seg å spille daff tromme,om man vil spille den skikkelig.Trommer er et instrument blant mange instrumenter!

Og unnskyld meg no-compromise, I dont trust you! Vet du best?

Hvorfor så frekk??
du må virkelig ha en stor platesamling du desperat prøver å rettferdiggjøre for deg selv at du har knyttet deg så sterkt tilLOL

La oss ikke krangle og kverulere, kan fortelle deg at en ape kan slå på en douff, men garanterer deg at den ikke kan spille Dmoll 7 på en gitar!Wink men kall det et instrument, men da er det fortsatt kun dette "instrumentet" dette gjelder.

Men hold deg til saken, hvis du kan da, og se på bevisene med et ærlig sinn. Og se hva jeg har skrevet: Douff er jo greit, med visse kondisjoner, og kun akkomponert av menneskestemme, så langt kan man strekke bevisene, mens andre instrumenter er forbudt, alle andre instrumenter, trommesett, darbouka, kastanjetter, tamburin osv og alt utentatt douff er forbudt.

Og slutt og vær frekk er du snill, så jeg klarer å holde min tone god også, jezakAllah wa kheiran!
K.3:85 "Hvis noen ønsker annet enn islam som religion, vil dette ikke godtas fra ham, og i det hinsidige liv vil han være blant taperne.".
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 20:25

Jeg er ikke frekk no-compromise.

Du ber meg stole på deg?Jeg sier jeg ikke gjør det!
Jeg tror ikke at det du sier er det riktige.Jeg tror man kan ha en annen mening,basert på andre kilder enn de du bruker,og det viser jo denne tråden helt klart.

Verre er det ikke.
Ghandi
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 20:44

Jeg er ikke frekk no-compromise.

Du ber meg stole på deg?Jeg sier jeg ikke gjør det!
Jeg tror ikke at det du sier er det riktige.Jeg tror man kan ha en annen mening,basert på andre kilder enn de du bruker,og det viser jo denne tråden helt klart.

Verre er det ikke.
Ok
Men jeg bruker nøyaktig de kildene som de som sier musikk er halal, og påpeker at de alle kun gjelder douff, og andre kilder har allerede forbydd andre instrumenter. Blir ikke dere plaget litt en gang av at profeten fred være med han spesifkt har nevnt dette i en negativ form, da han sier klart at det vil komme en tid da grupper vil prøve å "halalisere" zine, alkohol, bruk av silke og musikk? Abo Bakr RA kaller dette shaitans instrumenter, uten å bli rettet i denne beskrivelsen av Profeten,fred være med han, og han var den mest rettledne Khalif, det er så og si mellom 98 og 99,9% enighet mellom alle lærde, både de store tidligere, og nålevende som ser på den musikken du promoterer som haram (viser til anbefalingstrådenConfused et annet sted her inne hvor du og andre muslimer promoterer musikk som lærde er enige om er haram!!) Subhan Allah beklager at jeg blir opprørt, men frykter man ikke Allah subhana wa ta'ala lenger i våre dager??

Et annet aspekt med musikk er også IDOLISERING, folk ser på sine favorittartister som en slags guder staghfarAllah, og IDOLISERER dem til de sykeste grader. Unge muslimer kan Michael Jackson og Rihanna sanger hundre ganger bedre enn Koranen, og leser alt de kommer over av sladder og "nyheter" om sine elskede artister. Plakater på veggen, og valfarting til deres hjem, dødssted og graver.. det er ganske alvorlig, og skikkelig, skikkelig HARAM, men kveruler gjerne om douff er instrument, om hvorfor najeed var lov i eid og bryllup, men ikke så mye annet, kveruler så mye dere vil, jeg tror at Shaitan jobber hardt for å blinde deres hjerter og sinn så mye for sannheten, når dere heller vil bruke så mye tid på å lovliggjøre noe du uansett ikke tjener noe på i Islam.

Men husk at det kommer en dag hvor ørene deres skal vitne mot dere, og da anbefaler jeg at de ørene heller forteller hvor mye du har hørt på Koran resitering enn vestafrikansk musikk, Beatles eller Cat Stevens, det kan umulig skade, og kun hjelpe, og du skal være veldig kverulerende og sta for å være uenig i det siste jeg skrev der...Tongue

Edited by no_compromise - 14 April 2010 at 21:02
Back to Top
sarah a View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 20:58
Music is seen by many as a spiritual phenomenon that can help awaken the mind and body. Theosophist, linguist, doctor, musician and musical theorist Fabre d'Olivet paid homage to music by saying that, "There has never been a man on earth capable of inventing a science, and there never will be. No science is invented. It is a gift that the human spirit makes to humanity by means of its inspirational faculties" (Music Explained, p.85, 90).

Famous Islamic scholar and teacher, Abu Hamid al-Ghazali - in his Ihya Ulum al-Din (The Revival of Religious Sciences) - wrote that music and singing are spiritual, evoking the truth in one's heart and soul, which reveal themselves and their contents to only Allah (swt).

Born into a musical family versed in the northwestern Indian tradition, musician Hazrat Inayat Khan wrote, "The physical effect of sound has also a great influence upon the human body. The whole mechanism, the muscles, the blood circulation, the nerves, are all moved by the power of vibration, as there is resonance for every sound, so the human body is a living resonator" (Music, Mysticism and Magic, p.261, 263).

Indeed the human bone structure is highly responsive to vibration (Gurudas, p.52). In Field Theory each particle (atom) "sings its song" - thus producing rhythmic patterns of energy in dense and subtle forms (Capra, p.269).

Allah guides to His Light whom He wills.
http://www.youtube.com/watch?v=iYfmLpUG_XU&feature=related
Back to Top
Taha View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Abu Ahmad

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 21:09
Hvor mange av dere har brydd seg om å lese artikkelen, folkens?. Svar ærlig. Jeg har ikke lest artikkelen, men bestilt boken.LOL

Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 21:18

Høres det logisk ut at Allah har gjort musikk haram,men lovlig i eid? Ikke bruk mat som eksempel. Halal mat er alltid halal Abdullahx. Vi kan jo bruke alkohol og andre rusmidler,som er haram slik som musikk.Ville det vært logisk å gjøre det lovlig på Eid?

Alkohol og rusmidler er ikke det samme som musikk.
Halal mat er halal mat.
Men halal mat er forbudt å innta i ramadan.
Så all mat og t.o.m vann som er det reneste av rene er forbudt!
Hvor er logikken i dette????

Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 21:21
Man faster jo i Ramadan Abdullahax.Det er logikk at mat ikke skal inntas,når man faster!

Det er ikke det samme som å gjøre noe haram om til halal i spesielle omstendigheter.
Ghandi
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 21:22
Originally posted by Taha

Hvor mange av dere har brydd seg om å lese artikkelen, folkens?. Svar ærlig. Jeg har ikke lest artikkelen, men bestilt boken.LOL

Jeg har lest den, to ganger nøye.
Back to Top
Taha View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Abu Ahmad

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 21:25

Kan du si noe om det du leste?. Var det vanskelig å følge forfatterens tankegang?.
Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 21:28

Man faster jo i Ramadan Abdullahax.Det er logikk at mat ikke skal inntas,når man faster!

Det er ikke det samme som å gjøre noe haram om til halal i spesielle omstendigheter.

Ikke vri på dette nå.
Å drikke vann er halal.
Det er HARAM å drikke vann i ramadan i visse tider.
Du etterspør logikk for hvorfor visse ting er tillatt i visse tilfeller.
Du ser bortifra hva profeten saws har sagt, som er wahi fra Allah og sannere en alt annet fordi det virker ulogisk for deg at noe kan være haram i i visse tilfeller og halal i andre.
Dermed spør jeg deg hva logikken er med at å drikke vann i visse angitte tider i mnden ramadan er haram mens det i alle andre tider og mnder er halal?

La meg spørre deg slikt; Hva er logikken i at det er haram å ikke faste i ramadan mens det er tillatt å ikke faste i andre tider?
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 21:30

Kan du si noe om det du leste?. Var det vanskelig å følge forfatterens tankegang?.
Nei, ikke i det hele tatt, men han kommer ikke med noe nytt, og de bevisene han kommer med, er jo bare bekreftelse på at douff og stemme er greit, så kan man diskutere kondisjonene rundt dette.
Back to Top
Linda View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Reformatrix

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 22:20
Hvordan er det med profeten Daoud (as) i den islamske tradisjonen?
Vi har jo Az-zabour (Salmene) og ifølge den kristne tradisjonen var David (fvmh) svært musikalsk og spilte blant annet harpe.
Fanatics Fight Better
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 22:23

Nei, Allah har gjort musikk haram.
Og Allah har tillatt det i eid.
Allah har tillatt spising når som helst i året.
Og Allah har forbudt spising i gitte tider i ramadan.

Tror du sheyken har mer peiling enn Allah?
Tror du at denne sheyken har mer peiling enn Omar ra, enn Abu hanifa rh?

(og Abu bakr sa det til Aisha ra, ikke profeten, men profeten rettet ikke på han, men sa at idag så er det eid og de fikk holde på.)

Du mener vel ikke at du er Allahs talsperson? Hva vet du om hva Allah swt har gjort til haram og halal, annet enn hva du har lest her og der? Og når det kommer en stor lærd og sier at denne tingen i følge islamskke prinsipper er halal, så sier du at han ikke vet bedre enn Allah. Bare fordi han sier noe som du har valgt bort.

Er dette en seriøs debatt, bror? Hvor argumentene dine?
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 22:29

Her har du quotet feil Basim.

Ghandi
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 22:29

Alle er sahih hadith.

Dette er bare tegn på at du ikke har lest artikkelen. Eller ikke forstått den.

For artikkelen svarer grundig på akkurat denne hadithen. Hva har du å si til de tingene som allerede er skrevet som svar på dine spørsmål?
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 22:33

Ok
Men jeg bruker nøyaktig de kildene som de som sier musikk er halal, og påpeker at de alle kun gjelder douff, og andre kilder har allerede forbydd andre instrumenter. Blir ikke dere plaget litt en gang av at profeten fred være med han spesifkt har nevnt dette i en negativ form, da han sier klart at det vil komme en tid da grupper vil prøve å "halalisere" zine, alkohol, bruk av silke og musikk? Abo Bakr RA kaller dette shaitans instrumenter, uten å bli rettet i denne beskrivelsen av Profeten,fred være med han, og han var den mest rettledne Khalif, det er så og si mellom 98 og 99,9% enighet mellom alle lærde, både de store tidligere, og nålevende som ser på den musikken du promoterer som haram (viser til anbefalingstrådenConfused et annet sted her inne hvor du og andre muslimer promoterer musikk som lærde er enige om er haram!!)

De musikerne jeg har lagt ut i den tråden,er muslimer no-compromise.Med unntak av en.
Ghandi
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 22:39

Må man finne en eksplisitt tillatelse for det skal være tillatt? Er det ikke heller slik at alt som ikke er innen kategorien ibada er tillatt med mindre det finnes eksplisitte forbud?

"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 22:41

Et annet aspekt med musikk er også IDOLISERING, folk ser på sine favorittartister som en slags guder staghfarAllah, og IDOLISERER dem til de sykeste grader. Unge muslimer kan Michael Jackson og Rihanna sanger hundre ganger bedre enn Koranen, og leser alt de kommer over av sladder og "nyheter" om sine elskede artister. Plakater på veggen, og valfarting til deres hjem, dødssted og graver.. det er ganske alvorlig, og skikkelig, skikkelig HARAM, men kveruler gjerne om douff er instrument, om hvorfor najeed var lov i eid og bryllup, men ikke så mye annet, kveruler så mye dere vil, jeg tror at Shaitan jobber hardt for å blinde deres hjerter og sinn så mye for sannheten, når dere heller vil bruke så mye tid på å lovliggjøre noe du uansett ikke tjener noe på i Islam.

Idolisering er haram i seg selv, og ikke avhengig av hverken duff eller strenginstrumenter.
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
khowab View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 22:42
At en musiker er muslim, betyr ikke at musikk er halal. Det finnes muslimer som driver med ulovligheter. Det gjør ikke handlingen lovlig bare fordi de er muslimer.

Jeg har ikke sett på linkene Humanbeeing har lagt ut. Men jeg vil bare si at å bruke det som argument holder ikke. Ikke alle muslimer følger Sharia

Edited by khowab - 14 April 2010 at 22:42
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,172 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: