toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Topic Closedgammelt/nytt: Musikk haram eller halal?

Post Reply Post Reply Page  <1234 12>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Online Status: Offline
Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 23:28
Originally posted by zaytuna

Hvem bestemmer hva som er upassende i kjærlighetssanger? Ser dere problematikken i å si at kjærlighetssanger er halal så lenge det ikke oppmuntrer til hor?

Hvem som bestemmer? Allah bestemmer. Det er forøvrig ikke satt som betingelse av innholdet ikke oppmuntrer til hor, men at innholdet ikke strider med islamske standarder (det som ikke er akseptabelt å si/snakke om offentlig, er heller ikke akseptabelt å synge om).

Edited by maroc72 - 13 April 2010 at 23:28
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
zaytuna View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 00:06
Originally posted by maroc72

Hvem bestemmer hva som er upassende i kjærlighetssanger? Ser dere problematikken i å si at kjærlighetssanger er halal så lenge det ikke oppmuntrer til hor?

Hvem som bestemmer? Allah bestemmer. Det er forøvrig ikke satt som betingelse av innholdet ikke oppmuntrer til hor, men at innholdet ikke strider med islamske standarder (det som ikke er akseptabelt å si/snakke om offentlig, er heller ikke akseptabelt å synge om).
selvsagt er det Allah som bestemmer, men hele diskusjonen kommer jo av at det er mennesker som tolker Allahs bestemmelser (Koranen, ahadith) og da vil det være forskjellig hva man anser som passende eller ikke passende.
Din siste setning (uthevet) synes jeg høres ut som en kjempegod indikator på om det man hører på er haram eller ikke, uansett hvem som hører på sangen, og er enklere å forholde seg til.

Bror Basims råd om egen vurdering kommer selvsagt med her!
Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 00:28
Originally posted by nadaib

Originally posted by Abdullahx

Originally posted by muslim nerjes

FOLKEN, JEG FORSTÅR IKKE DETTE.KAN MAN HØRE PÅ MUSIK ELLER IKKE,(ER DÅRLIG I ENGELSK OG ARABISK) HIHI:)

Ikke hør på musikk.
Hør på nasheeder uten instrumenter og de som er ikke overdrevet på melodier.
Eks. mennesker som lager lyder eller kor syngingen.

Men for alldel unngå instrumenter.
Når du kan komme med en direkte surah tatt ut fra koranen om at musikk (sang og instrumenter) er haram, da kan jeg ikke noe annet enn å være enig.Så langt er det ikke surah som tilsier dette....

Da antar jeg at du ber som du vil siden det står ikke forklart hvordan du skal be i koranen.
Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 00:58
Originally posted by Basim

Vennligst hold dere til trådens tema.

Dette er ikke diskusjon om musikk er haram eller halal sånn generelt, men i utgnanspunkt i denne boka som anmeldes. Derfor må argumenter som legges ut her gå ut på selve argumentasjonen som er gjengitt i boka og ikke komme med en fatwa her eller der.

Vi vet allerede at det ligger utallige fatwaer for og i mot.

Hva er svakt i argumentasjonen i boka? Hva er misvisende? Hva er galt? Hva er misforstått?

Jeg mener at han tar opp alt som nevnes i de forskjellige fatwaene og svarer grundig på dem.

Jeg har jo lagt frem en link til en bok som motsier det som nevnes i den boken du viser til.
At det sies at det er svake hadither er vist ikke snat.
At det sies at ingen av de 4 imamene har sagt at musikk er haram, mens sikre kilder motsier det.
Abu hanifah rh hadde gått særdeles hardt ut mot musikk.

Abdullahx: Forfatteren er en ren salafi-shaykh som har hatt al-Albani som sin lærer og behersker hadith-litteratur meget godt. Han refererer bare til anerkjente lærde og til hadith-samlinger. Så hvorfor så tvil over hans troverdighet fordi han kokluderer med noe som du ikke liker?

Hvorfor sår DU tvil i min troverdighet med at du konkluderer med at jeg skriver imot fordi det er noe jeg personlig ikke liker?
Jeg la frem HVORFOR det er haram.
Det er ikke noe mer enn det.
Jeg sår ikke noe tvil, det er anerkjente lærde som sier dette.
Hvorfor du retter dette mot meg er til å undres.
Hvorfor skal du kritisere meg, så tvil om min troverdighet?

Siden du kritiserte meg bestemte jeg meg for å lese enda dypere og kritisere metoden til denne sheyken som er såpass fremstående.
Jeg vil ikke gjøre dette langt så jeg skal kun kritisere en:

"
Aiyshah (raa) sa: Abu Bakr (raa) kom til meg, mens jeg hadde to piker fra Ansar som sang og slo trommer. Abu Bakr sa til dem: Shaytans instrument (mizmar) i profetens hus? Profeten (SAAW) snudde seg og sa til ham: La dem være, Abu Bakr, alle folk har id og i dag er vår id” Hadithen er sahih.

De sier at denne hadith viser oss at musikk og sang er haram fordi: Abu Bakr reagerte mot dem og at han kalte det for Shaytans instrument og at profeten godtok Abu Bakr sitt utsagn, men at han ga unntak for id-dagen.

Når disse argumentene granskes nærmere finner man at de som sier dette allerede påstår at musikk er haram og at Abu Bakr derfor reagerte. Vi må spørre om hva som fortalte  Abu Bakr at musikk var haram? Hvilke tekster? Hvor er disse tekstene?

Hvis du spør om hvorfor Abu Bakr reagerte slik, kan det forklares med at Abu Bakr så det upassende med unyttig underholdning i profetens (saaw) nærvær; ikke fordi den er haram, men fordi den er unyttig og profetens status er hevet over unyttige ting. Hvordan kunne man ellers tolke at profeten (saaw) godtok at noen sang og slo trommer uten å stoppe dem, hvis sang og musikk i seg selv var kjent som haram? (s. 106)

Denne hadith viser oss i virkelighet hvordan sang og instrumenter i utgangspunktet er halal, siden profeten (saaw) aksepterte det i sitt eget hjem."

Profeten sier jo hvorfor det var akseptert den dagen, FORDI DET VAR EID.

Edited by Abdullahx - 14 April 2010 at 01:02
Back to Top
no_compromise View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 01:17

FOLKEN, JEG FORSTÅR IKKE DETTE.KAN MAN HØRE PÅ MUSIK ELLER IKKE,(ER DÅRLIG I ENGELSK OG ARABISK) HIHI:)

Ikke hør på musikk.

Når du kan komme med en direkte surah tatt ut fra koranen om at musikk (sang og instrumenter) er haram, da kan jeg ikke noe annet enn å være enig.Så langt er det ikke surah som tilsier dette....

Da antar jeg at du ber som du vil siden det står ikke forklart hvordan du skal be i koranen.
hehe eller at du betaler zakat som du vil, reiser på haj når, og nøyaktig hvordan du vil....

Noen vil bare gjøre det de føler for, og er ikke klare for sannheten om den så ligger rett forran nesen dems.. Men sist gang jeg ga denne søsteren 100% korrekte råd, som jeg fortsatt  ikke har sett et menneske her inne kunne finne en feil i, ble jeg beskyldt for å tro jeg var en profet, så jeg skal ikke blande meg mer enn dette i denne delen av diskusjonen.

PS: Alle beviser peker på at instrumenter er forbudt, og de fleste om ikke tilnærmet alle sheykher vil være enige i det. Man kan diskutere om en douff (enkel tromme) med kun menneskestemme,og teksten absolutt ikke sier noe som strider mot Islam, og dette absolutt ikke tar vekk oppmerksomheten fra viktige ting som din tilbedelse, kan være tillatt, altså nasjeed sang.

Tips til de som ikke tror meg, spør en ordentlig sheykh,og ikke bror Basim (du er en flink moderator, men ikke like flink på fatwaer, beklager)

Hilsen en som virkelig vet hva han snakker om, tror ikke det er noen som har lest mer om dette enn meg her inne.Kan dele med dere at jeg spillte proffesjonelt musikk i mange år, begynte når jeg var 9, sluttet når jeg var 28, har spillt inn plater, og gjort konserter med Norges største artister, har spillt konserter for tusener og tusner,Rockefeller, Spektrum, Sentrum Scene, Cosmopolite, solgt over 70000 plater i Tunisia, levde av det i 4 år der nede, spillt på tv og radio, er med i musikkvideoer som er sett av over en milllion på youtube,sanger jeg har spillt på eller vært med å skrevet sendes fortsatt daglig på radio,og tv, eide både plateselskap og innspillingsstudio, med flere storselgende artister under beltet, måtte Allah subhana wa ta'ala tilgi meg min uvitenhet. Jeg har i dag kastet piano, keyboarder, og over 20 forskjellige gitarer, mange av dem Gibson Les Paul og Fendere som koster fra 10 til 25 tusen stykket på søppeldynga da det ville vært haram å selge dem videre eller gi dem bort. Alhamdullilah!Thumbs%20Up

Så ingen lette mer febrilsk etter noe i Islam som kunne fortalt meg med god samvittighet at dette var kjempe halal, og ikke noe problem enn meg, og jeg sendte spørsmål, jeg sjekket kilder, jeg spurte haugevis av mennesker. Men en ting merket jeg meg, at de som sa det var greit, ikke kunne argumentere slik de som sa det var haram, eller mislikt,da de aldri var lærde, og de som sa det var halal, begynte jeg å mistenke sa det fordi de selv var svake og lot shaytan lure dem til å være greit.

Det er vanskelig å kaste hele platesamlingen sin på dynga, jeg forstår det, men tenk bare på belønningen man kan få for å oppgi noe som man faktisk liker veldig mye for Allah, tenk bare hva Allah vil gi tilbake! I Jannah vil det være et tre, med blader, og når bladene beveger seg i vinden vil de lage musikk utenfor vår fatteevne, på et helt annet nivå enn her i dounya. Tenk bare at Allah subhana wa ta'ala skapte feks Beethoven, Mozart eller Bob Marley og Michael jackson, tror dere ikke han kan skape musikk i ekkhira av helt andre dimensjoner enn vi noen gang kunne forestillt oss?Smile en sheykh fortalte meg en gang at Iblis (shaytan/djevelen) var den største kompositør av englene før han ble forvist, og han pleide å trollbinde de andre engelene med så fantastisk vakker musikk og sang at de nesten glemte å tilbe Allah, så flink var Iblis! Ikke la shaitan viske dere i øret, den hadithen om at en gang vil de finnes grupper som vil tillate zine, alkohol, silke (for menn, alle forsto den meningen egentlig, men noen vil kverulere om at hva med kvinner osv, og det er også shaytan som visker) og musikkinstrumenter, ja dere ser jo selv både her i Oslo, og i Ummahen generellt, så er det mange muslimer som gjerne vil gjøre disse tingene lovlig, ikke la dere tilhøre disse gruppene, det er nemlig noe negativt, ikke positivt.

For ordens skyld, kan jeg gjerne dokumentere alt jeg har sagt til feks Maroc72 privat, slik at han kan bekrefte sannheten i det jeg forteller. er ikke intressert i å spre det tullet jeg har gjort noe mer enn allerede skjedd.
K.3:85 "Hvis noen ønsker annet enn islam som religion, vil dette ikke godtas fra ham, og i det hinsidige liv vil han være blant taperne.".
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 07:40
Originally posted by no_compromise

PS: Alle beviser peker på at instrumenter er forbudt, og de fleste om ikke tilnærmet alle sheykher vil være enige i det. Man kan diskutere om en douff (enkel tromme) med kun menneskestemme,og teksten absolutt ikke sier noe som strider mot Islam, og dette absolutt ikke tar vekk oppmerksomheten fra viktige ting som din tilbedelse, kan være tillatt, altså nasjeed sang.

Tips til de som ikke tror meg, spør en ordentlig sheykh,og ikke bror Basim (du er en flink moderator, men ikke like flink på fatwaer, beklager)

Analysen i den boken som refereres i artikkelen, som ER gjort av en "ordentlig sheikh" (en særdeles kunnskapsrik en), tilsier at bevisene ikke er så entydige som majoriteten sier. Det koker ned til tolkning av tvetydige tekster.

Spesielt eksempelet med Abu Bakr og Id-dagen er illustrativt. At Id-dagen skulle være unntak for en handling i kategorien mu'amalat som er eksplisitt haram virker litt rart, og det er ikke urimelig å tolke den teksten annerledes.

Men vi kan være klar på en ting: mesteparten av dagens musikk er haram uansett hvilke kriterier man legger til grunn.
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
Qamar Ali View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 07:52

Det som fører til haram er i seg selv haram. Musikk kan føre til haram, viser til fatwa av mufti ibn Adam, og da er det haram å høre på musikk generelt. om en av 1000 lærde mener at musikk er tillatt, og så følger vi majoriteten, ikke den ene personen, for sannsynligheten for at de øvrige 999 , som er enige, da er det vet rasjonelt å følge de 999, eller hva? Om noen vil høre på musikk, hør i vei, den enkelte skal svare selv for sine handlinger :)

Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 08:33
Originally posted by Qamar Ali

Det som fører til haram er i seg selv haram. Musikk kan føre til haram, viser til fatwa av mufti ibn Adam, og da er det haram å høre på musikk generelt. om en av 1000 lærde mener at musikk er tillatt, og så følger vi majoriteten, ikke den ene personen, for sannsynligheten for at de øvrige 999 , som er enige, da er det vet rasjonelt å følge de 999, eller hva? Om noen vil høre på musikk, hør i vei, den enkelte skal svare selv for sine handlinger :)

Det som med sikkerhet eller stor sannsynlighet leder til haram, er haram; men ikke alt som kan lede til haram, er haram. Denne doktrinen er forøvrig ikke særlig anvendbar for spørsmålet om instrumentell musikk er tillatt eller ikke. Innhold er langt mere relevant enn form (instrumenter) når det er snakk om potensiell påvirkning/innflytelse.

Det er forøvrig ikke slik at man er pliktig til å følge majoriteten, når minoriteten har gyldige argumenter for sitt syn. En minoritetsmening som argumenterer holdbart ut fra kildene er også legitim. Problemet er at majoriteten er for bastante i sine syn. Istedenfor å si "majoriteten mener...", gir man inntrykk av en ijma' som ikke foreligger og aldri har eksistert. 

Edited by maroc72 - 14 April 2010 at 08:36
Back to Top
Irfan Bhatti View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 08:48
Back to Top
sufjan at-theurri View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 09:12
allah sier i sura lukman

det finnes slike som byr frem underholdende historier, for å føre folk bort fra allahs vei... (6)

ummahens shaykh, ibn abbaas (må allah være fornøyd med ham) sa: dette betyr sang. mujaahid (måtte allah ha barmhjertighet med ham) sa: dette betyr å spille på tromme. (tafseer al-tabari, 21/40).

al-hasaan al-basri (måtte allah ha nåde med ham) sa: denne ayah ble åpenbart om sang og musikkinstrumenter. (tafseer ibn katheer, 3 / 451).

la ilahe ilallah
Back to Top
Nabila View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Hand me a bat!

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 09:14

Når man snakker om at "litt musikk er lov" eller "akkurat den typen musikk er halal" som noen feks mener at instrumentalmusikk er halal (hvorfor skjønner jeg ikke men... greit) er at man aldri ville hatt så mye som en dråpe alkohol i maten, selv om man ikke blir full av det... 

Mer enn en gang har jeg også hørt argumentet om at "Jeg skjønner ikke at musikk skulle være haram, jeg er jo helt avhengig, det er jo så deilig å synke ned i stolen og høre på god musikk"...

Kanskje årsaken ligger nettopp der... 

Antagelser er alle misforståelsers mor!
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 09:22
Irfan:

Ingen nye fatwaer vil noen gang komme md noe helt nytt i saken, tror jeg. Alle fatwaer koker samme ingredinaser, men kommer fram til forskjellige matretter :-) Det er ikke så mer komplisert enn det.

I alle fatwaer jeg har lest er det nøykatig samme koranvers og samme hadithene som brukers, selv om koknlusjonene er veldig forskjellige.

Det som er nytt i denne boka er at han samlet langt flere hadither og klassifiserte dem, med detaljerte begrunnelser, og bygget sine konklusjoner på de pålitelige hadithene.

Nytt i denne boka var at det fantes faktisk flere hadither som viser at musikk var brukt og akseptert i profetens tid, langt flere enn jeg noen gang hadde lest i andre steder.
K. 17:53 "Si til Mine tjenere at de skal ordlegge seg på beste måte. For Satan vil skape strid mellom dem".
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 09:30

Profeten sier jo hvorfor det var akseptert den dagen, FORDI DET VAR EID.

Abdullahx:

Kan det virkelig være slik at profeten (saaw) ga tillatelse til å bruke noe som er helt haram bare fordi dagen var id?

Kan du tenke deg at alkohol blir halal fordi det er 17 mai likesom, eller at hor blir akseptert fordi det er laylatulgadr?? Astaghfirullah!

Dette er ikke akseptabelt argument, bror. Haram er haram, både når det er id og ellers i året.

Men det som er helt logsik og naturlig er at en person, som deg f.eks., som har bestemt seg for å leve et høyest seriøst liv, aksepterer å roe seg litt ned og bruke noe moro, fordi det er id. Dette betyr ikke at moro er haram i andre dager, men at man anstrenger seg så mye at man ikke ønsker å sløse tiden sin på underholdning.

Bror: Jeg ønsker ikke skittkasting. Jeg prøver ikke å undergrave noen sin troverdighet. Men du prøver å undergrave shaykhens 8forfatterens) troverdighet med å si at han er en sufi-shaykh eller eller ... Dette er ikke bra sagt fra din side. Ta ballen, ikke ta mannen.
K. 17:53 "Si til Mine tjenere at de skal ordlegge seg på beste måte. For Satan vil skape strid mellom dem".
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 09:33
Originally posted by sufjan at-theurri

allah sier i sura lukman

det finnes slike som byr frem underholdende historier, for å føre folk bort fra allahs vei... (6)

ummahens shaykh, ibn abbaas (må allah være fornøyd med ham) sa: dette betyr sang. mujaahid (måtte allah ha barmhjertighet med ham) sa: dette betyr å spille på tromme. (tafseer al-tabari, 21/40).

al-hasaan al-basri (måtte allah ha nåde med ham) sa: denne ayah ble åpenbart om sang og musikkinstrumenter. (tafseer ibn katheer, 3 / 451).

Dette tyder bare på at du sufian, ikke har lest artikkelen. Trist.

Dette er grundig besvart i boken og er gjengitt rimelig klart i oppsummeringen min. At du fortsatt henger på dette er uforståelig for meg.

Greit nok om du viser oss hva som er galt i shaykhens analyse av dette ... da får vi kanskje noe nytte av din kunnskap?
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 09:39
Originally posted by Qamar Ali

Det som fører til haram er i seg selv haram. Musikk kan føre til haram, viser til fatwa av mufti ibn Adam, og da er det haram å høre på musikk generelt.

For det første er regelen slik du selv skriver slik: alt som fører til haram (dvs. sikkert)

Når det gjelder musikk sier du i neste setning: Musikk kan føre til haram (dvs. kanskje)

Da blir regelen ikke anvendbar :-)

Men regelen er ikke helt firkantet heller. Her er det vurderinger som må gjøres. Krig f.eks. fører helt sikkert til haram, med at noen uskyldige mister livet, men man kan i visse tilfeller godta krig fordi man anser det motsatte som enda verre ...

Å omgås andre mennesker fører ofte til haram, med tanke på baksnakking osv osv men alternativet (å be folk holde seg hjemme) er ikke noe bedre :-)
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 09:42

Takk for komplemente, bror :-) Fint at jeg duger til noe Big%20smile

Bare at dette var ikke min egen forskning. Dette er en av de mest proffe personer i feltet i vår tid.

At jeg støtter hans konklusjon kan, i seg selv, ikke svekke hans troverdighet, eller? Tongue
Back to Top
Qamar Ali View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 09:43

Irfan:

Ingen nye fatwaer vil noen gang komme md noe helt nytt i saken, tror jeg. Alle fatwaer koker samme ingredinaser, men kommer fram til forskjellige matretter :-) Det er ikke så mer komplisert enn det.

I alle fatwaer jeg har lest er det nøykatig samme koranvers og samme hadithene som brukers, selv om koknlusjonene er veldig forskjellige.

Det som er nytt i denne boka er at han samlet langt flere hadither og klassifiserte dem, med detaljerte begrunnelser, og bygget sine konklusjoner på de pålitelige hadithene.

Nytt i denne boka var at det fantes faktisk flere hadither som viser at musikk var brukt og akseptert i profetens tid, langt flere enn jeg noen gang hadde lest i andre steder.
Det kaller jeg å skyte seg selv i foten... først blir det sagt at det ikke kommer noe nytt i fatwa, så blir det hevdet at denne boka, asom blir brukt som bevis på at musikk er tillatt, inneholder mye nytt.

uansett, jeg har et spørsmål. Jeg håper at noen her kan svare meg - Er det tillatt for en person å snakke med en annen person av det motsatte skjønn i en tonefall som er attraktiv  til den personen?
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 10:16
Jeg limer inn tekst fra shaykh Al albani som omtaler bokens forfatter: (på arabisk, kanskje får jeg eller noen nadre sjanse til å oversette):

سم الله الرحمن الرحيم
قول الشيخ الألباني في الشيخ الجـديع :
قال العلامة الشيخ العالم الألباني ـ رحمه الله ـ في كتابه تحريم آلات الطرب صفحـــــــــــ37ـــــــــة الطبعة الأولى بالحاشية :
ثم قدم إلي أحد الإخوان وأنا على وشك الانتهاء من تبييض هذه الرسالة كتاباً بعنوان : (أحاديث ذم الغناء والمعازف في الميزان ) للأخ الفاضل : عبدالله بن يوسف الجديع فوجدته كتاباً قيماً جامعاً لأحاديث هذا الباب وآثاره جمعاً لم يسبق إليه ـ فيما علمت ـ مع النقد العلمي الحديثي لكل فرد من أفرادها ، الأمر الذي يندر وجوده حتى في كتب التخريجات المتقدمة مع التزامه لقواعد هذا العلم الشريف ، وحسب القاريء دليلاً على ماذكرت أن مجموع أحاديثه وآثاره قرابة المئة ، (8) منها أحاديث صحيحة و (70) أحاديث ضعيفة وأكثرها شديدة الضعف و(18) آثار موقوفة ، بعضها صحيح وبذلك يكون الأخ الفاضل قد قام بذاك الذي كنت قررته من الكلام على أحاديث الباب كلها وزيادة فجزاة الله خيراً..............الخ.

Back to Top
sufjan at-theurri View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 10:18

Originally posted by sufjan at-theurri

allah sier i sura lukman

Dette tyder bare på at du sufian, ikke har lest artikkelen. Trist.

Dette er grundig besvart i boken og er gjengitt rimelig klart i oppsummeringen min. At du fortsatt henger på dette er uforståelig for meg.

Greit nok om du viser oss hva som er galt i shaykhens analyse av dette ... da får vi kanskje noe nytte av din kunnskap?

selef us salih har oppklart og oppsumert alt, elhamdulillah. at du fortsatt henger på dette er uforståelig for meg!
la ilahe ilallah
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 10:20
Som en liten oppsummering av Shaykh Al-Albanis (rA) uttalelse:

Det finnes ca. 70 svake hadither i emnet, så tenk! Mange av dem er veldig svake (upålitelige)
Bare 8 hadith som er pålitelige. (de er nevnt i boka alle sammen)
Det finnes 18 referanser (fra sahaba og tabiun) som ikke henger til profeten saaw).
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 11:16
Bror Qamar Ali: Boka er ikke fatwa, den er en undersøkelse.

Jeg snakket om fatwaer for eller mot musikk som ikke kan komme med noe nytt.

Men forskning kan det.

Se på alle fatwa som foreligger: De bruker, mer eller mindre, samme kilder ..
Back to Top
khowab View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 12:47
Statement from the Standing Committee for Academic Research and Issuing Fatwas concerning the prohibition of singing and music.

Edit:
Se lenken under.
Jeg slettet inneholdet fordi lenken er nok. Se under.
Basim

Edited by Basim - 14 April 2010 at 14:13
Back to Top
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 12:47
Back to Top
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 12:59

Bror Khowab: Jeg så ikke at du la ut artikkelen, for da hadde ikke jeg lagt den ut. Jaza kallah kheir!

Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 14:17
Så egentlig gjør vi feil når vi sitter her og diskuterer islamske ting? Det er bare ulama som skal gjøre det?

Irfan: Denne lenken du satt over, den går til noe annet enn det jeg slettet? Kan du lenke til innlegget som dere to postet samtidig? Sett bare en lenke, og ikke lim hele teksten er du snill.

Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 14:21
Jeg har lest artikkelen Irfan lenker til.

Den bruker faktisk de samme tingene som forfatteren vår har diskutert grundig. De står ikke for objektiv og grundig kritisk analyse. De faller en etter en.

Jeg hadde ønsket at en tar utfrodringen og tar i utganspunkt argumetansjonen i boka som er trådens emne og viser oss hvor Shaykh Yousuf Aljudai bommer og hva han gjør feil.

Ikke kom med nye fatwaer, vi vet de finnes.
IKKE NYE FATWAAAAERRRR :-)
Back to Top
sarah a View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 14:44
No comprimisse: Hvis du har solgt plater til youtube er det mulig å se dem?Tongue 
Allah guides to His Light whom He wills.
http://www.youtube.com/watch?v=iYfmLpUG_XU&feature=related
Back to Top
sarah a View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 14:58

Originally posted by sarah a

[QUOTE=sarah a]

Nå blander du kortet. En sang kan man feks høre i fra radio osv. Bilder er ett annet tema. 

Beklager, det var skrivefeil, mente selvsagt å høre på en sang og ikke se.

Jeg mener at en kjærlighet sang oppmuntrer ikke til hor...i såfall med hvem? Luften? For den som synger er ikke i nærhetenConfused

Med din logikk vil jo da også sensuelle noveller være halal da fordi forfatteren er ikke i nærheten?

Ja hva er galt med sensuelle noveller? Er ikke det fint å lese dem? 

Allah SW har gjort livene våres enkelt. Så hvorfor gjør det vanskelig for seg selv og andre? 

Om jeg i dag leser en sensuell novell eller høre en kjærlighet sang vil det ikke fører meg til noen ting. Tankene våres setter pris på å høre dette...vi er tross alt i dunia. 

Edited by sarah a - 14 April 2010 at 15:08
Allah guides to His Light whom He wills.
http://www.youtube.com/watch?v=iYfmLpUG_XU&feature=related
Back to Top
nadaib View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 15:13

Ikke hør på musikk.

hehe eller at du betaler zakat som du vil, reiser på haj når, og nøyaktig hvordan du vil....

Noen vil bare gjøre det de føler for, og er ikke klare for sannheten om den så ligger rett forran nesen dems.. Men sist gang jeg ga denne søsteren 100% korrekte råd, som jeg fortsatt  ikke har sett et menneske her inne kunne finne en feil i, ble jeg beskyldt for å tro jeg var en profet, så jeg skal ikke blande meg mer enn dette i denne delen av diskusjonen.

Hilsen en som virkelig vet hva han snakker om, tror ikke det er noen som har lest mer om dette enn meg her inne.Kan dele med dere at jeg spillte proffesjonelt musikk i mange år, begynte når jeg var 9, sluttet når jeg var 28, har spillt inn plater, og gjort konserter med Norges største artister, har spillt konserter for tusener og tusner,Rockefeller, Spektrum, Sentrum Scene, Cosmopolite, solgt over 70000 plater i Tunisia, levde av det i 4 år der nede, spillt på tv og radio, er med i musikkvideoer som er sett av over en milllion på youtube,sanger jeg har spillt på eller vært med å skrevet sendes fortsatt daglig på radio,og tv, eide både plateselskap og innspillingsstudio, med flere storselgende artister under beltet, måtte Allah subhana wa ta'ala tilgi meg min uvitenhet. Jeg har i dag kastet piano, keyboarder, og over 20 forskjellige gitarer, mange av dem Gibson Les Paul og Fendere som koster fra 10 til 25 tusen stykket på søppeldynga da det ville vært haram å selge dem videre eller gi dem bort. Alhamdullilah!Thumbs%20Up

Så ingen lette mer febrilsk etter noe i Islam som kunne fortalt meg med god samvittighet at dette var kjempe halal, og ikke noe problem enn meg, og jeg sendte spørsmål, jeg sjekket kilder, jeg spurte haugevis av mennesker. Men en ting merket jeg meg, at de som sa det var greit, ikke kunne argumentere slik de som sa det var haram, eller mislikt,da de aldri var lærde, og de som sa det var halal, begynte jeg å mistenke sa det fordi de selv var svake og lot shaytan lure dem til å være greit.

Det er vanskelig å kaste hele platesamlingen sin på dynga, jeg forstår det, men tenk bare på belønningen man kan få for å oppgi noe som man faktisk liker veldig mye for Allah, tenk bare hva Allah vil gi tilbake! I Jannah vil det være et tre, med blader, og når bladene beveger seg i vinden vil de lage musikk utenfor vår fatteevne, på et helt annet nivå enn her i dounya. Tenk bare at Allah subhana wa ta'ala skapte feks Beethoven, Mozart eller Bob Marley og Michael jackson, tror dere ikke han kan skape musikk i ekkhira av helt andre dimensjoner enn vi noen gang kunne forestillt oss?Smile en sheykh fortalte meg en gang at Iblis (shaytan/djevelen) var den største kompositør av englene før han ble forvist, og han pleide å trollbinde de andre engelene med så fantastisk vakker musikk og sang at de nesten glemte å tilbe Allah, så flink var Iblis! Ikke la shaitan viske dere i øret, den hadithen om at en gang vil de finnes grupper som vil tillate zine, alkohol, silke (for menn, alle forsto den meningen egentlig, men noen vil kverulere om at hva med kvinner osv, og det er også shaytan som visker) og musikkinstrumenter, ja dere ser jo selv både her i Oslo, og i Ummahen generellt, så er det mange muslimer som gjerne vil gjøre disse tingene lovlig, ikke la dere tilhøre disse gruppene, det er nemlig noe negativt, ikke positivt.

For ordens skyld, kan jeg gjerne dokumentere alt jeg har sagt til feks Maroc72 privat, slik at han kan bekrefte sannheten i det jeg forteller. er ikke intressert i å spre det tullet jeg har gjort noe mer enn allerede skjedd.
Du drar opp eksempelet av en som la fra seg musikken sin grunnet islam.Hva om vi tenker det motsatte av det du sier.Jeg sikter til Cat Stevens eller Yusuf Islam som  er en engelsk sanger og låtskriver.I 1977 konverterte han til islam og tok navnet Yusuf Islam. Fortsatt er han en musiker selv om han har konvertert.....Tenk logisk

Edited by nadaib - 14 April 2010 at 15:14
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 14 April 2010 at 15:45
Så langt er det ingen som har påpekt noe konkret svakhet eller mangel i artikkelen.

Alle kritiske innlegg har så langt gått ut på at "nei nei, musikk er haram likevel" .. og det er jo ikke meningen med denne tråden.

Noen som tar utfrordringen?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,109 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: