toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Topic Closedgammelt/nytt: Musikk haram eller halal?

Post Reply Post Reply Page  123 12>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Online Status: Offline
Direct Link To This Post Topic: gammelt/nytt: Musikk haram eller halal?
    Posted: 13 April 2010 at 15:58
Salam alle.

Ikke at jeg har forferdelig lyst til å diskutere musikk for nte-gang, men på grunn av gjentatte forespørsler fra enkelte hatsrepdere måtte jeg legge fram detaljert argumentasjon for min holdning om musikk.

Jeg mener selvsagt at saken tåler uenigheter. Den er hverken en del av troen eller en del av islams søyler.

De som har sakelige argumenter mot det som kommer i artikkelen, bes komme med dem. Det er med vennlig og høflig dialog at vi lærer av hverandre.

Å sette kryss over alle annerledes tenkere er bare tegn på svakhet og bevis på trangt syn. Håper ingen av våre brødre og søstere er slik.

Edited by Basim - 13 April 2010 at 16:00
K. 17:53 "Si til Mine tjenere at de skal ordlegge seg på beste måte. For Satan vil skape strid mellom dem".
Back to Top
Qamar Ali View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 17:25

as salaam u aleikum wa rahmatullah

fatwa av Mufti ibn Adam al Kawthari:

Shaykh Faraz skriver i en fatwa:

Some scholars did, in fact, allow instruments if not used for vain purposes, [..], as long as this was free of other impermissible matters (such as impermissible song content, female singing for non-females, free-mixing at such gatherings, etc.).

This remains a minority opinion, however, and religious precaution would indicate avoiding it, for the many reasons, explained by Mufti Muhammad ibn Adam in his answer.

wa salaam

Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 20:20
http://kalamullah.com/Books/Music%20and%20Singing.pdf

Jeg synes denne boken som jeg linker til er ganske utdypende og bortviser enhver tvil om instrumenter.
Den boka du linker til og dens troverdighet virker å være alldeles svak og ikke sunni orientert men heller sufi orientert.

Se på hva som rapporteres fra abu hanifa rh:

Imam Abu Haneefah(*108) has perhaps the harshest view of the four famous Imams of jurisprudence.

His school of thought is the strictest, for he detested singing and considered it sinful. As for his

disciples, they have explicitly confirmed the prohibition of listening to all musical amusements and

pastimes, including wind instruments (mazaameer),(*109) all types of tambourines, hand drums

(dufoof)(*110) and even the striking of sticks(al-qadeeb). They have asserted that such actions

constitute disobedience to Allah and that the performer of such action is sinful, therefore necessitating

rejection of his testimony.(*111) They have further stated that it is incumbent upon the Muslim to

struggle to avoid listening to such things, even if he were passing by or stationed near them (without

any willful intention). Abu Haneefah's closest disciple, Abu Yoosuf, stated that if the sound of

musical instruments (ma'aazif) and amusements (malaahi) were heard coming from a house, the house

could be entered without permission of its owners.(*112) The justification for this is that the

command regarding the prohibition of abominable things (munkaaraat) is mandatory, and cannot be

established if such entering rests upon the permission of the residents of the premises.(*113) This is

the madhhab (position) of the rest of the Kufic scholars as well, such as Ibraheem An-Nakha'i,

Ash-Sha'bi, Hammaad and Ath-Thowri. They do not differ on this issue. The same can be said of the

general body of jurisprudence of Al-Basrah.(*114)

.....

Edited by Taha - 13 April 2010 at 21:06
Back to Top
7aleemah View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 20:56
FOLKEN, JEG FORSTÅR IKKE DETTE.KAN MAN HØRE PÅ MUSIK ELLER IKKE,(ER DÅRLIG I ENGELSK OG ARABISK) HIHI:)
ya nabi salam alaika ya rasool salam alaika.
salamo allahi alaike
Back to Top
7aleemah View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 20:56
FOLKENS
ya nabi salam alaika ya rasool salam alaika.
salamo allahi alaike
Back to Top
nadaib View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 21:01
1. Muhaddithin, hadith-ekspertene. De mener musikk er mubah, altså gyldig.
2. Fuqaha, rettslærde. De er vanligvis for at musikk er haram.
3. Sufiene. Flere av dem sier musikk er tillatt. Men de fastsetter noen strenge krav til det for at ingen har mulighet til å misbruke den. (Islam aur Mausiqi, innledning, s. b)

Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 21:17
Originally posted by muslim nerjes

FOLKEN, JEG FORSTÅR IKKE DETTE.KAN MAN HØRE PÅ MUSIK ELLER IKKE,(ER DÅRLIG I ENGELSK OG ARABISK) HIHI:)

Ikke hør på musikk.
Hør på nasheeder uten instrumenter og de som er ikke overdrevet på melodier.
Eks. mennesker som lager lyder eller kor syngingen.

Men for alldel unngå instrumenter.
Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 21:18
Originally posted by nadaib

1. Muhaddithin, hadith-ekspertene. De mener musikk er mubah, altså gyldig.
2. Fuqaha, rettslærde. De er vanligvis for at musikk er haram.
3. Sufiene. Flere av dem sier musikk er tillatt. Men de fastsetter noen strenge krav til det for at ingen har mulighet til å misbruke den. (Islam aur Mausiqi, innledning, s. b)

Det må skilles mellom musikk og instrumenter.
Med musikk kan det menes en mang ting, og de rettlærdes mening overgår muhadithenes.
Back to Top
nadaib View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 21:27
Originally posted by Abdullahx

Originally posted by muslim nerjes

Ikke hør på musikk.
Hør på nasheeder uten instrumenter og de som er ikke overdrevet på melodier.
Eks. mennesker som lager lyder eller kor syngingen.

Men for alldel unngå instrumenter.
Når du kan komme med en direkte surah tatt ut fra koranen om at musikk (sang og instrumenter) er haram, da kan jeg ikke noe annet enn å være enig.Så langt er det ikke surah som tilsier dette....

Edited by nadaib - 13 April 2010 at 21:28
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 21:55
Vennligst hold dere til trådens tema.

Dette er ikke diskusjon om musikk er haram eller halal sånn generelt, men i utgnanspunkt i denne boka som anmeldes. Derfor må argumenter som legges ut her gå ut på selve argumentasjonen som er gjengitt i boka og ikke komme med en fatwa her eller der.

Vi vet allerede at det ligger utallige fatwaer for og i mot.

Hva er svakt i argumentasjonen i boka? Hva er misvisende? Hva er galt? Hva er misforstått?

Jeg mener at han tar opp alt som nevnes i de forskjellige fatwaene og svarer grundig på dem.

Abdullahx: Forfatteren er en ren salafi-shaykh som har hatt al-Albani som sin lærer og behersker hadith-litteratur meget godt. Han refererer bare til anerkjente lærde og til hadith-samlinger. Så hvorfor så tvil over hans troverdighet fordi han kokluderer med noe som du ikke liker?

K. 17:53 "Si til Mine tjenere at de skal ordlegge seg på beste måte. For Satan vil skape strid mellom dem".
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 22:06
En kommentar jeg fikk et annet sted, gikk ut på at boka ikke skiller mellom sang og instrumenter/musikk.

Jeg svarte med at forfatteren gjorde rede for dette. Her er sitatet fra artikkelen:
Ordet ”ghinaa” (sang) betyr, språklig sett, lyd eller stemme som gjentas, eller strekkes med hensikt om å gjøre det vakkert. Både klapping og plystring er inkludert i begrepet. Også lyder fra musikkinstrumenter kalles ”ghinaa”. (s. 24)

Derfor mente forfatteren er at ordet ghinaa (sang) omfatter instrumenter/musikk også.

muslim nerjes: Du spurte om konklusjonen:Haram eller halal? Her konklusjonen fra boka:
Ut ifra denne oppsummeringen finner vi at:
1. Det finnes ingen tekster i Koranen som forbyr musikk.
2. Det finnes ingen pålitelige hadither som forbyr musikk.
3. Det finnes tekster fra sahaba (og tabiun) som kritiserer musikk, men som likevel ikke sier at musikk er haram.
4. Det finnes også tekster om sahaba og tabiun som viser at sang og musikk ble brukt også i profetens tid og i de to generasjonene etter dem.

Og konklusjonen etter denne grundige undersøkelsen er at:
1. Musikk kan være anbefalt (som ved bryllup og id)
2. Makroh (mislikt): Som hvis den hindrer at man gjør det man må/bør.
3. Haram: Som hvis tekstene som brukes er, i seg selv, haram eller hvis musikken brukes til å invitere til (eller pynte) haram handlinger (hor og alkohol)
Back to Top
Saladin View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 22:07
Finnes denne boka i engelsk eller?
I always made one prayer to God, a very short one. Here it is: "O Lord, make our enemies quite ridiculous!" God granted it.

- Voltaire
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 22:11
Tror ikke det. Jeg skal søke litt. Jeg kommer, in sha Allah, til å møte forfatteren om tre måneder og da skal jeg prøve å sjekke mer .. inntil da kan folk helt sikkert høre på gode musikkplater, men ikke bruk det i haram-ting :-)
Back to Top
Saladin View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 22:14
Originally posted by Basim

Tror ikke det. Jeg skal søke litt. Jeg kommer, in sha Allah, til å møte forfatteren om tre måneder og da skal jeg prøve å sjekke mer .. inntil da kan folk helt sikkert høre på gode musikkplater, men ikke bruk det i haram-ting :-)

Flott. Jazakala Allahu khayr!

Og holde seg unna Danseband-musikk. Tongue
I always made one prayer to God, a very short one. Here it is: "O Lord, make our enemies quite ridiculous!" God granted it.

- Voltaire
Back to Top
zaytuna View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 22:18

Og konklusjonen etter denne grundige undersøkelsen er at:
1. Musikk kan være anbefalt (som ved bryllup og id)
2. Makroh (mislikt): Som hvis den hindrer at man gjør det man må/bør.
3. Haram: Som hvis tekstene som brukes er, i seg selv, haram eller hvis musikken brukes til å invitere til (eller pynte) haram handlinger (hor og alkohol)
Spørsmål til punkt 3 i konklusjonen:

Hva hvis en sang handler om kjærlighet mellom en mann og en kvinne; vil den da være haram for de som ikke er gift (fordi den synger om "forbudt" kjærlighet) men halal for de som er gift (fordi man kan tenke på sin egen kjærlighet til sin kone/mann)?

Dette gjelder majoriteten av sanger i dag, så her er det greit men en oppklaring. Så langt har jeg ikke funnet et svar fra lærde som mener at musikk er halal (med visse vilkår så klart).
Back to Top
nadaib View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 22:18

Her er det bare å danse bellydance, vrikke med hoftene og høre på god moderne arabisk musikk fra youtube, dette er energisk, sunt og gledelig.....

Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 22:23
Ut ifra selve boka kan jeg si at forfatteren mener følgende:

Kjærlighetsanger er kanskje over 90% av sanger. Ikke bare i dag, men også i historien.

I utgangspunktet er denne typen sanger halal. Men det kan bli haram hvis det finnes noe som tilsier det.

Man kan selvsagt tenke på sin egen halal-kjærlighet når man hører kjærlighetssanger.
Back to Top
zaytuna View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 22:36

Kjærlighetsanger er kanskje over 90% av sanger. Ikke bare i dag, men også i historien.

I utgangspunktet er denne typen sanger halal. Men det kan bli haram hvis det finnes noe som tilsier det.

Man kan selvsagt tenke på sin egen halal-kjærlighet når man hører kjærlighetssanger.
Sanger om alkohol er ganske klart, da det er haram for alle uansett. Når det gjelder kjærlighetsmusikk så synes jeg det er vanskelig å forstå at denne type musikk er halal i utgangspunktet. For punkt 3 sier jo at sanger som oppmuntrer til bla. hor ikke er tillatt.

Eks.: En typisk kjærlighetssang av en mann som synger om hvor høyt han elsker ei kvinne og gir sensuelle beskrivelser av kvinnen. Vil ikke denne sangen være haram for ei ugift person fordi det for han/hun er å høre på noe som nærmer seg hor? Omvendt vil kanskje den samme sangen være halal for en gift person fordi det denne mannen synger om ikke er haram for han/hun?

Vil det ikke da virke logisk at det hele avhenger av hvem som hører? Kanskje det bare er jeg som begynner å bli forvirret her og tenker ulogisk...

Back to Top
sarah a View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 22:46
Originally posted by zaytuna

Sanger om alkohol er ganske klart, da det er haram for alle uansett. Når det gjelder kjærlighetsmusikk så synes jeg det er vanskelig å forstå at denne type musikk er halal i utgangspunktet. For punkt 3 sier jo at sanger som oppmuntrer til bla. hor ikke er tillatt.

Eks.: En typisk kjærlighetssang av en mann som synger om hvor høyt han elsker ei kvinne og gir sensuelle beskrivelser av kvinnen. Vil ikke denne sangen være haram for ei ugift person fordi det for han/hun er å høre på noe som nærmer seg hor? Omvendt vil kanskje den samme sangen være halal for en gift person fordi det denne mannen synger om ikke er haram for han/hun?

Vil det ikke da virke logisk at det hele avhenger av hvem som hører? Kanskje det bare er jeg som begynner å bli forvirret her og tenker ulogisk...

Her er du ulogisk. 

Allah guides to His Light whom He wills.
http://www.youtube.com/watch?v=iYfmLpUG_XU&feature=related
Back to Top
nadaib View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 22:49

Jeg tror det du mener om at single troende muslimer som hører på hvor høyt elsket man kan bli hos en kvinne og gir sensuelle beskrivelser faller også på hva man tenker når man hører på det.
Kanskje jeg som singel, synes det er artig med slik musikk siden drømmen går videre til noe halal som den dagen jeg gifter meg og finner enn mann lik den sangen om hvor høyt han elsker meg og gir meg sensuelle beskrivelser.Embarrassed
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 22:52

Min uthevin.

Jeg tror at sensuelle beskrivelser gjør sangen om til haram. Men det spørs hvor sensuelle beskrivelsene er..

Ellers har dikt opplest foran profeten saaw pleid å starte med kjærlighets dikt ... En av disse er den som starter med "Banat Su3adun fagalbee iliyam matboul ..."

Men sier man at man elske henne så hyøyt at man ønsker å møte henne bla bla er dette ikke har for det. Denne teksten oppmuntrer ikke nødvendigvis om haram ting, den ka også oppmuntre til anbefalte ting som e ekteskap eller kjærlighet mellom ektepar.
Back to Top
zaytuna View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 22:56
Originally posted by sarah a

Her er du ulogisk. 

LOL Kanskje det, men for meg blir en så vag kategori ganske vanskelig å tolke (med mindre det er en sang oppmuntrer til hor). Ville du personlig hørt på en sang om samleie mellom en mann og en kvinne som haram? Og hvis ja, hvorfor? Er det ikke en sang om kjærlighet?

Edited by zaytuna - 13 April 2010 at 23:04
Back to Top
sarah a View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 23:00

Her er du ulogisk. 

LOL Kanskje det, men for meg blir en så vag kategori ganske vanskelig å tolke (med mindre det er en sang oppmuntrer til hor). Ville du personlig sett på en sang om samleie mellom en mann og en kvinne som haram? Og hvis ja, hvorfor? Er det ikke en sang om kjærlighet?

Nå blander du kortet. En sang kan man feks høre i fra radio osv. Bilder er ett annet tema. 

Jeg mener at en kjærlighet sang oppmuntrer ikke til hor...i såfall med hvem? Luften? For den som synger er ikke i nærhetenConfused

Allah guides to His Light whom He wills.
http://www.youtube.com/watch?v=iYfmLpUG_XU&feature=related
Back to Top
zaytuna View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 23:10
Originally posted by nadaib

Kanskje jeg som singel, synes det er artig med slik musikk siden drømmen går videre til noe halal som den dagen jeg gifter meg og finner enn mann lik den sangen om hvor høyt han elsker meg og gir meg sensuelle beskrivelser.Embarrassed
Eller fører til for store forventninger at det hele blir en stor skuffelse Tongue Neida, skal ikke ødelegge drømmene dine Smile 

**fikset quote (maroc72)**

Edited by maroc72 - 13 April 2010 at 23:14
Back to Top
zaytuna View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 23:14

[QUOTE=zaytuna][QUOTE=Basim]

Jeg tror at sensuelle beskrivelser gjør sangen om til haram. Men det spørs hvor sensuelle beskrivelsene er..

Selv om det er et gift ektepar som hører på, og derfor ikke oppmuntrer til hor?
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 23:16

Uansett hvem som hører på, kan innholdet være uakseptabelt islamsk sett, hvis ordbruken og temaet er upassende.
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
zaytuna View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 23:19

[QUOTE=sarah a]

Nå blander du kortet. En sang kan man feks høre i fra radio osv. Bilder er ett annet tema. 

Beklager, det var skrivefeil, mente selvsagt å høre på en sang og ikke se.

Jeg mener at en kjærlighet sang oppmuntrer ikke til hor...i såfall med hvem? Luften? For den som synger er ikke i nærhetenConfused

Med din logikk vil jo da også sensuelle noveller være halal da fordi forfatteren er ikke i nærheten?
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 23:19

Eller fører til for store forventninger at det hele blir en stor skuffelse Tongue Neida, skal ikke ødelegge drømmene dine Smile 

Big%20smile Big%20smile Big%20smile Big%20smile

Kanskje er det bare jeg som er så treg, det er så kjelden at jeg hører en sang og forstår hva ordene i angen er. Selv når jeg fanger ordene, er de som regel så meningsløse at det nesten ikke til å tro ...

Men kanskje skal vi konsentrere oss om musikk alene i første omgang?
Back to Top
zaytuna View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 23:20
Originally posted by maroc72

Uansett hvem som hører på, kan innholdet være uakseptabelt islamsk sett, hvis ordbruken og temaet er upassende.
Hvem bestemmer hva som er upassende i kjærlighetssanger? Ser dere problematikken i å si at kjærlighetssanger er halal så lenge det ikke oppmuntrer til hor?
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 13 April 2010 at 23:27
Jeg ser problematikken.

Et eller annet sted, må man stole på sin egen vurderingsevne. Punktum :-)

Selv om man gjør feil, blirman in sha Allah tilgitt hvis man bare hare de rette intensjonene.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 1,328 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: