toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Topic Closedgammelt/nytt: Musikk haram eller halal?

Post Reply Post Reply Page  123 12>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Online Status: Offline
Direct Link To This Post Topic: gammelt/nytt: Musikk haram eller halal?
    Posted: 17 April 2010 at 16:25
Det ser ut som denne tråden for lengst har overlevd sin nytte, når innleggene er mere fokusert på person enn innhold. Jeg tror derfor det er på tide å stenge den.
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
Linda View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Reformatrix

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 16:18
Originally posted by J-Jasmin

Originally posted by Haneefah

Og de som følger med nett-utviklingen er stort sett inneforstått med at smileys brukes stort sett for å f.eks. understreke et poeng. Og ikke for å flørteTongue

Men har man ikke noe annet å klage på, så bruker man jo det man kan.
Skjønner den. -->Wink
Joda, jeg forstaar det soster.
Samtidig er det ting jeg vet og kjenner til som underbygger det jeg fremhevde.
Men la oss stoppe der, ingen vits i aa gaa lengre med dette. 

Allaah a'lim

A'udhu billah!

Fanatics Fight Better
Back to Top
abdurahman View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 16:05

Det er trist å se at muslimer ikke vet om noe bedre å bruke sin tid på enn å irretere hverandre. wallah jeg hadde ikke brukt noe av min tid på dette hvis ikke profeten hadde sagt at den som ser monkar (noe dårlig) skal forandre det med sin hånd....osv. tipper alle kan den hadithen. det kan godt hende at jeg tar feil, men det er ingen tvil om at shaytan prøver å sprøyte uenigheter og hat i hjertene våre. Brødre og søstre jeg tror at det beste nå er å avslutte denne diskusjonen. og syns du at din bror eller søster er helt på feil spor (smilefjes, musikk...) så ikke irreter han/hun, men gjør dua for han/hun. Dere som tror, ingen må spotte andre, kanskje er de bedre enn dem, og ingen kvinner andre kvinner, kanskje er de bedre enn dem. Tal ikke ondt om hverandre.... . surra 49 og ayah 11.

Back to Top
Irfan Bhatti View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 16:03
Maroc72: Men nå Basim ANTAR "Den personen oppfatter Som et smilefjes skrevet på nettet Som kjærlighetserklæring, Eller Som invitasjon til Noe eh Ikke annet enn "gal person" og Det ER Han / Henne Som mA oppsøke Hjelp hos legen..", ER IKKE DET Å ANGRIPE IMAAN, PERSONANGREP M.M.?

ØNSKER SVAR. PÅ FORHÅND TAKK! 
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 15:58
Originally posted by Irfan Bhatti

Maroc72: Men hvorfor tillates det da din sjef Basims personfokusert innlegg?

Dine var under beltestedet og involverte anklager om en persons iman. Bare forhold deg til det jeg sier, og slutt med det du tror er finurlige fornærmelser.
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
Irfan Bhatti View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 15:35
Maroc72: Men hvorfor tillates det da din sjef Basims personfokusert innlegg?
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 15:25
Slettet noen personfokuserte innlegg. Hvis man misliker standpunktene til moderatorene eller administratoren på dette forumet, og nedlater seg til upassende kommentarer, så foreslår jeg at man finner seg et annet sted å være som er mere i tråd med ens synspunkter.
Back to Top
J-Jasmin View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 14:42
Originally posted by Haneefah

Og de som følger med nett-utviklingen er stort sett inneforstått med at smileys brukes stort sett for å f.eks. understreke et poeng. Og ikke for å flørteTongue

Skjønner den. -->Wink
Joda, jeg forstaar det soster.
Samtidig er det ting jeg vet og kjenner til som underbygger det jeg fremhevde.
Men la oss stoppe der, ingen vits i aa gaa lengre med dette. 

Allaah a'lim
Om du ser mennesker [i lettsindighet> gi seg inn i en diskusjon om Våre budskap, trekk deg da unna til de har skiftet emne(Koranen 6:68)
Back to Top
no_compromise View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 14:08
anyway...

Yahdikoum Allah brødre og søstre..

Som sagt så beviser denne argumentasjonen ikke annet enn noe det er større enighet om fra før. At stemmesang og enkel douff kan være lov enkelte ganger.

Håper folk ser dette?

Det er viktig å presisere slik at ikke muslimer misforstår og tror at Islam åpner opp for å sitte å høre på jazz, rock, pop, afrikansk, reggea, klassisk, rai, arabisk pop og så videre og videre.

Det er nemlig det dere aldri vil finne en sheykh som kan bevise fra pålitelige kilder, og det tror jeg feks Maroc72 kan bekrefte.

Ber dere alle tenke over dette, være ærlige med hva både denne sheykhen og alle andre ulama har faktisk bevist, og hva det er nesten entydlig enighet om fra sahaba, de 4 lov skoler til alle store sheyker som har levd, frem til de lærde som lever i dag sier:

De sier ikke at ALL musikk er haram, men de sier at ALL musikk som inneholder andre instrumenter enn douff er det, og via tafsir (fra Sahaba først og fremst) Koranen, og Sahi Hadith fra feks Bukhari og Muslim blir det åpnet for Stemmesang og douff men med strenge kondisjoner.

Og Allah wa alam.

K.3:85 "Hvis noen ønsker annet enn islam som religion, vil dette ikke godtas fra ham, og i det hinsidige liv vil han være blant taperne.".
Back to Top
Stoltmuslim View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 13:34
Originally posted by Basim

Islam gir  klare regler paa hvilken type kommunikasjon som er tillatt og ikke tillatt mellom mann og kvinne som ikke er gift eller ikke i near familie.

Naar noen sender smileys med blinkefjes i personlige meldinger til andre menn (enn sin mann), saa oppfattes dette som lettsindig og flortende. Aa bruke innsigmrende stemme er klart forbudt.Og vi kvinner vet vel best av alle hvordan vi kan gaa for langt i slikt, eller....? Det handler om aa stoppe for leken gaar for langt. Altfor langt

Skal jeg grave nå i min innbox, Jasmin?

Å være så usakelig, bare for å ta en person man allerede er uenig med er langt fra slamsk oppførsel. Allah swt ber oss om å være rettferdige selv med dem vi har konlikter med ...

Den person som oppfatter et smilefjes skrevet på nettet som kjærlighetserklæring, eller som invitasjon til noe er ikke annet enn "gal person" og det er han/henne som må oppsøke hjelp hos legen, ikke forumet som må endre tradisjonen.

det er det dummeste og uskyldigste jeg har vært borti. TongueSmileBig%20smile

Back to Top
sarah a View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 12:13
Originally posted by actor7

Hei. Jeg lurer på hva medlemmer på forumet stort sett mener om

-musikk/ dans
-billedkunst
-skuespill

Mange trekker grensen ved disse kunstformene, andre bare ved evnt inneholdet i dem.
For mange som vokser opp med disse hovedinteressene allerede som barn, KAN det bli
problematisk å forholde seg ti Islam, selvom Islam ellers kan ha mye godt å si om
hvordan man best bør leve.

Det kan vel aldri være meningen å utradere identiteten til utøvende kunstnere per se.
Det skal lite til før noen oppfatter noe som usømmelig eller krenkende.

Jeg vil gjerne vite litt mer om dette ved Islam.
Og en annen ting. Hvem kan eventuelt straffe? Gud eller mennsker ( også Mullaer etc. )
Vennlig hilsen

actor7

Det er viktig spm du har tatt opp. Allah har gitt oss forskjellige evner. Noen er kreative  og er veldig flinke til å lage kunst, mens andre er flink til å synge osv. 

Skal da disse mennesker ikke få lov til å utøve den gaven de er tildelt? Skal man undertrykke dem? 

Se først og fremst guds skapeverk...hvor vakkert er det? Er ikke det vakkert å se de forskjellige fiskene? Mange forskjellige farger. Hva med strender, fjeller osv? 

Dette er tegn for at Allah har gjort det vakkert rundt oss....og vi skal ha vakre ting. 

Jeg synes ikke det er noe feil med kunst, sang og skuespill.Men nå er jeg såkalt "vanlig muslim"

Se denne vakre kalligrafen.....det er bevis på Islam sitt vakre:) 

http://www.youtube.com/watch?v=aKk0OhgwwgM

Allah guides to His Light whom He wills.
http://www.youtube.com/watch?v=iYfmLpUG_XU&feature=related
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 12:12
Originally posted by Abu Zarr

Allahu Akbar, hva som skjer. Alle gikk plutselig i et modus som gjør folk litt gretne.

Dette er ikke grettenhet. Kun en enkel presisering av hva som gjelder på forumet. Jeg har gitt slike utallige ganger før.
Back to Top
humanbeeing View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 12:11
Originally posted by Abu Zarr

Originally posted by maroc72

De som er misfornøyd med forumets regler kan bare finnes seg et annet forum. Det er ikke verre enn det.

Allahu Akbar, hva som skjer. Alle gikk plutselig i et modus som gjør folk litt gretne.

Om du ikke hører insinuasjonen i J-Jasmins innlegg til Linda,så er du døv! Klart folk blir gretne! Det regner nok aske over oss i disse dager!
"If you want to judge a civilized society, look at its treatment of its minorities"
Ghandi
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 12:11
Originally posted by sufjan at-theurri

til syvende og sist er dette bare en shaykh med sin egen personlige mening. feilen han gjør at han gjør ijtihad hvor det ikke skal gjøres ijtihad, der hvor det ut i fra koran og sunnah allerede er blitt etablert klart og tydelig at musikk og sang er haram. vi for videre vite gjennom sunnan at det er visse unntak hvor musikk og sang er tillat.

Det er bare tull at musikk er et område som ikke er åpent for ijtihad. Det at det finnes kilder som indikererer unntak er i seg nok til at det åpner for ijtihad (hvordan vet man ellers at "unntakene" er unntak og ikke bevis på at det ikke foreligger noen hovedregel), med mindre de aktuelle unntakene står klart presisert som unntak fra en hovedregel i en klart utvetydig pålitelig tekst. Det er ikke tilfellet.
Back to Top
Abu Zarr View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 12:08

De som er misfornøyd med forumets regler kan bare finnes seg et annet forum. Det er ikke verre enn det.

Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 12:07
Originally posted by Abdullahx

Like mulig som det er å komme fram til at å innta alkohol er halal.
F.eks kan vi som `"sheyken" gjør vri på ayaene i koranen og si at det verset som sier ikke kom beruset til bønn viser at man kan være beruset ellers og den ayaen som sier at å innta rus er haram er da i andre sammenheng grunnet den førstnevnte ayaen.
Dermed kan vi ruse oss så lenge vi ikke kommer ruset til bønn og at det er forbudt er forbundet med andre haram ting og sikker relatert til bønn.
Vi må ta hensyn til de lærde som har vært før oss, men som sagt så har de gjort litt feil og denne tolkningen jeg kom med er itjihad og like valid som enhverWink

Du vet bedre enn som så, bror. Her prøver du deg bare på en lettsindig og uholdbar sammenligning som skal lure de som ikke vet bedre.

Ijtihad sine grenser og regler. Eksempelet med alkohol er ikke åpent for ijtihad fordi kildene som forbyr det er klare, svært ekstensive og eksplisitte, konsistente (når man tar høyde for naskh), svært pålitelige, og det har vært full ijma' om forbudet. Det samme kan ikke sies om musikk.
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 12:02

Islam gir  klare regler paa hvilken type kommunikasjon som er tillatt og ikke tillatt mellom mann og kvinne som ikke er gift eller ikke i near familie.

Naar noen sender smileys med blinkefjes i personlige meldinger til andre menn (enn sin mann), saa oppfattes dette som lettsindig og flortende. Aa bruke innsigmrende stemme er klart forbudt.Og vi kvinner vet vel best av alle hvordan vi kan gaa for langt i slikt, eller....? Det handler om aa stoppe for leken gaar for langt. Altfor langt

Back to Top
actor7 View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 11:48
Hei. Jeg lurer på hva medlemmer på forumet stort sett mener om

-musikk/ dans
-billedkunst
-skuespill

Mange trekker grensen ved disse kunstformene, andre bare ved evnt inneholdet i dem.
For mange som vokser opp med disse hovedinteressene allerede som barn, KAN det bli
problematisk å forholde seg ti Islam, selvom Islam ellers kan ha mye godt å si om
hvordan man best bør leve.

Det kan vel aldri være meningen å utradere identiteten til utøvende kunstnere per se.
Det skal lite til før noen oppfatter noe som usømmelig eller krenkende.

Jeg vil gjerne vite litt mer om dette ved Islam.
Og en annen ting. Hvem kan eventuelt straffe? Gud eller mennsker ( også Mullaer etc. )
Vennlig hilsen

actor7
Back to Top
habiba View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 11:01
Isteden for å synke ned på motstanderens nivå, så kan man jo ignorere.
Allah, hjelp meg å huske at jeg bare er en gjest i andre menneskers liv, hvis jeg blir invitert inn og at jeg oppfører meg deretter. Amin
Back to Top
Abu Zarr View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 10:57
Originally posted by humanbeeing

Her har du endelig nådd bunnen J-Jasmin. Big%20smileTongueBig%20smileLOLWink Du kommer ikke under denne!

Du er antaglevis i et modus hvor du vil være litt barnslig. Det er nok været som skyldes.
Back to Top
humanbeeing View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 09:59

Originally posted by Linda

Og kunne admin. vennligst be sine kvinnelige kollegaer slutte å sende meg smilefjes etc. Fra MITT islamske synspunkt ser jeg på det som ikke tillatt. På forhånd takk!

Noe så utrolig klysete!

Big%20smile Big%20smile Big%20smile Big%20smile Big%20smile Big%20smile Big%20smile Big%20smile Dead

Her har du endelig nådd bunnen J-Jasmin. Big%20smileTongueBig%20smileLOLWink Du kommer ikke under denne!

"If you want to judge a civilized society, look at its treatment of its minorities"
Ghandi
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 08:48

Skal jeg grave nå i min innbox, Jasmin?

Å være så usakelig, bare for å ta en person man allerede er uenig med er langt fra slamsk oppførsel. Allah swt ber oss om å være rettferdige selv med dem vi har konlikter med ...

Den person som oppfatter et smilefjes skrevet på nettet som kjærlighetserklæring, eller som invitasjon til noe er ikke annet enn "gal person" og det er han/henne som må oppsøke hjelp hos legen, ikke forumet som må endre tradisjonen.
K. 17:53 "Si til Mine tjenere at de skal ordlegge seg på beste måte. For Satan vil skape strid mellom dem".
Back to Top
Abu Zarr View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 08:47

Søster, det er snakk om europeisk mentalitet. Jentene og kvinner som har oppvokst her i Norge har andre normer og skikk. Vi må ikke blande asiatiske normer og europeiske. Asitatiske normer og skikk er mer sofistikert i forhold til europeiske. Men samtidig kan du også merke at mange praktiserer sine fine normer og skikk uten å mene det, uten å legge sitt sjel i det, forstår du? Men her i Norge finner du kultur som ligner på norsk fjell, lite trær og masse stein. Jeg mener fattig hvis du sammenligner med asiatisk kutlur. Men det betyr ikke at nordmenn er fattig i sjel. De har kanskje lite normer som de må forholde seg til, men de kan godt vise sine normer med glans. Så man kan tenke hva er best, kvalitet eller kvantum.Smile

Edited by Abu Zarr - 17 April 2010 at 08:48
Back to Top
Haneefah View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Sr. Ass. Mullah Chaw Shin

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 08:24

Og kunne admin. vennligst be sine kvinnelige kollegaer slutte å sende meg smilefjes etc. Fra MITT islamske synspunkt ser jeg på det som ikke tillatt. På forhånd takk!

Noe så utrolig klysete!

Big%20smile Big%20smile Big%20smile Big%20smile Big%20smile Big%20smile Big%20smile Big%20smile Dead

Det er 2010 sista.

Skjønner den. -->Wink
Nomatter how many palaces you built in our mountains... Kurdistan is not yours!
Back to Top
sufjan at-theurri View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 08:22
til syvende og sist er dette bare en shaykh med sin egen personlige mening. feilen han gjør at han gjør ijtihad hvor det ikke skal gjøres ijtihad, der hvor det ut i fra koran og sunnah allerede er blitt etablert klart og tydelig at musikk og sang er haram. vi for videre vite gjennom sunnan at det er visse unntak hvor musikk og sang er tillat.

mange store lærde, selv shaykh ul islam ibn taymiya rahmetullahi alejh gjorde ganske grove feil. ahlus sunnah er å ta det som er riktig i følge koran og sunnah, og avvise det som er feil i følge koran og sunnah. denne shaykhen har tydelig gjort en feil her, og jeg tror ikke alle de som mente det var haram har forandret sin mening etter denne fetwan.

la ilahe ilallah
Back to Top
Reality View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 08:18

Originally posted by Reality

Jeg kan desverre ikke se å være enig i den oppsummeringen som er nenvt ovenfor.
wallaho alam.

Bror Reality:
Kan du f.eks. se at Koranen entydig forbyr musikk, sånn generelt? Hva sier du til al-Judais forklaring om disse versene? Hvis du tar f.eks. det første aya som blir brukt (luqman 6)?

Bror jeg kan ikke se hvilken annet forklaring du ønsker fra meg? Du kan gjerne se på den linken om det verset og se hva de kjente mufasserin mener om "lah-wal hadith".
http://al-inaam.com/fataawa/music_detailed.htm
Blant dem er Abdullah ibn Mas-ud(ra) og Abdullah ibn Abbas(ra) og flere andre.

Prøver du å si at deres tolkning holder ikke mål? skal jeg foretrekke min egen forklaring fremfor dem? Det kan jo hende at jeg personlig liker/ikke liker denne forklaringen. Men det jo helt irrelevant. Håper du ser poenget mitt her.

Nå skal jeg ikke dømme Judai og boken hans, det får de lærde ta seg av, men skal jeg bare godta judais forklaring bare for at han sier noe som jeg liker eller noe som jeg er enig i? Samtidig når jeg er klar over at han skliller/viker seg ut fra majoriteten av de mainstream fuqaha/lærde.

En ting til, når det allerde eksisterer tolkninger av vers som uten tvil er gitt av mere kompetente personer enn Al-Judai. Deriblant Sahaba(ra). Da spør jeg deg hvorfor har vi nå plutselig behov for ny tolkning? Ser ingen grunn til d min venn.

Med andre ord man kan indirekte si at vi trenger en ny tolkning av vers og ahadith da vi ikke kan godta av de som var lenge før oss, fordi de levde i annen tid og vi forstår islam bedre enn våres forfedre? Smile

Det jeg stusset på var din oppsummering. Vet ikke om det er Judai sin oppsummering eller din personlig?? Og av de kildene som er i den linken, så kan jeg ikke se at den oppsumering stemmer min venn. for å si det rett ut de er feil, i følge de kildene som er i den linken. Hva du velger å tro og følge er ditt valg.  Men ikke påstå at dette er den ene og riktige. Sannsynlighet er at den kan være feil. Noe mer tror jeg ikke det er behov for å diskutere. 

wallaho alam.

Back to Top
J-Jasmin View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 08:10

Noe så utrolig klysete!

Om du ser mennesker [i lettsindighet> gi seg inn i en diskusjon om Våre budskap, trekk deg da unna til de har skiftet emne(Koranen 6:68)
Back to Top
masoumeh View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 02:22
Er barnesang haram! Barney f.ex(den store lilla dinosauren som synger sanger som lærer barn om forskjellige ting). Og er marsjer haram!? Hva er feil å høre en god sousamarsj,Man får ikke akkurat sensuelle føleleser av det da.Ikke er det noe tekst heller som oppfordrer til umoral.Akkurat som Barney sangene.
Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 01:04

Ellers så ser jeg helt klart på at musikk, instrumenter og synging (foruten daff og Nasheed) bryter med Sharee'a, og sådan ulovlig.

Det er mulig å komme til denne konklusjonen. Men det er også mulig å komme til en annen, som for alle andre spørsmål som er åpne for ijtihad. Problemet er når man tror at ens tolkning er den eneste mulige og absolutt rette.

Like mulig som det er å komme fram til at å innta alkohol er halal.
F.eks kan vi som `"sheyken" gjør vri på ayaene i koranen og si at det verset som sier ikke kom beruset til bønn viser at man kan være beruset ellers og den ayaen som sier at å innta rus er haram er da i andre sammenheng grunnet den førstnevnte ayaen.
Dermed kan vi ruse oss så lenge vi ikke kommer ruset til bønn og at det er forbudt er forbundet med andre haram ting og sikker relatert til bønn.
Vi må ta hensyn til de lærde som har vært før oss, men som sagt så har de gjort litt feil og denne tolkningen jeg kom med er itjihad og like valid som enhverWink

(mener ikke dette alvorlig, men satte det opp slik at andre blinde folk kanskje ser lyset og unngår Allahs vrede enn å følge en "sheyks" itjihad som er feilslått på det groveste.)
Back to Top
Abdullahx View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 at 00:51

Jeg ser gang på gang at motstandere slenger noe de tror er motargument mot Shaykh al-Judai men de ser ikke at han allerede har diskutert grundig og forklart nøye hvorfor han mener det han mener om denne teksten. Og de sier de har lest artikkelen likevel Confused

Du har skapt deg selv en vrangforestilling.
Har sagt imot hva han har skrevet flere ganger og hva var svaret?
"vet du bedre enn han ? han er sheyk. er du Allah?"

Hvorfor gidder du å starte en tråd hvor du oppfordrer folk til å delta, og når de kommer med motargumenter vender du det døve øret til.

Kan ikke du bare si det du sier rett ut:" han er en sheyk så han har rett uansett hva feil han har ha sagt"
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,207 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: