toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Å diskutere med en islam-motstander

Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
lise88 View Drop Down
Newbie
Newbie

Online Status: Offline
  Quote lise88 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Å diskutere med en islam-motstander
    Posted: 13 Februar 2010 at 02:12
Jeg blir ofte frustrert og oppgitt over holdninger folk har overfor islam, spesielt i kommentarer under blogger og artikler. Senest kom jeg i diskusjon med en mann under et innlegg i bloggen til Jan Simonsen. Han var usaklig hele tiden og ikke så veldig vanskelig å argumentere mot. Så kom han med dette;

“Seek out your enemies relentlessly.” (Surah 4:103-)
“Believers, take neither Jews nor Christians for your friends.” (Surah 5:51)
“Make WAR on them until idolatry shall cease and God’s religion shall reign supreme.” (Surah 8:36-)
“Believers, make WAR on the infidels who dwell around you. Deal firmly with them.” (Surah 9:121-)
“Allah will not call you to account for thoughtlessness in your oaths (lies), but for the intention in your hearts” (Surah 2:225)
Quran 8:59 The infidels should not think that they can
get away from us. Prepare against them whatever ARMS and
WEAPONRY you can muster so that you may TERRORIZE them.
Quran 4:90 If they turn back from Islam, becoming
renegades, seize them and KILL THEM wherever you find them.

Noen forslag til gode sitater fra Koranen som motbeviser dette e.l.?

Jeg svarte bl.a. med å sitere Koranen.no;
Islam lærer at alle folk og samfunn en gang har mottatt et sendebud fra Gud, som ga retningslinjer for et rettskaffent liv (10, 47).
De som en gang har fått en åpenbaring, og likevel ikke er muslimer, skal godtas og respekteres.
Og mer enn det. Tilhengere av andre religiøse oppfatninger som tror på Gud og Den siste dagen og gjør det som er rett,kan komme til Paradis.
Koranen understreker flere steder denne siden ved Islam, som inkluderer, og ikke utestenger, andre. Dette skiller Islam fra mange andre religiøse oppfatninger, som hevder at bare de som tror på denne religionen kommer til Paradis, mens andre går til Helvete.

Etterhvert ble han så usaklig at jeg bare avsluttet... Det er uinteressant å være en del av en diskusjon når andre parten begynner å bare svare med drittslenging..

Men føl dere frie til å komme med tips på argumentasjon en kan bruke i situasjoner som dette :)
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Quote Basim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februar 2010 at 13:26
Prøv disse artiklene her:

K. 17:53 "Si til Mine tjenere at de skal ordlegge seg på beste måte. For Satan vil skape strid mellom dem".
Back to Top
lise88 View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote lise88 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februar 2010 at 14:09
Takk :)
Back to Top
sarah a View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote sarah a Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februar 2010 at 14:44
Når mennesker er tomme for argumenter eller finner ut at de har  feil...pleier de å vær usakelig og personangrepende. Slik fungerer debatter over alt. Den som har selvinnsikt forstår. 
Allah guides to His Light whom He wills.
http://www.youtube.com/watch?v=iYfmLpUG_XU&feature=related
Back to Top
økohijabi View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote økohijabi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februar 2010 at 16:30
Word of advice søster, gi opp. Visse mennesker er innstilt på å ikke endre sine meninger. 
Back to Top
Snusmumriken View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Snusmumriken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februar 2010 at 17:33
Originally posted by økohijabi

Word of advice søster, gi opp. Visse mennesker er innstilt på å ikke endre sine meninger. 

Er du?
Der hvor det tenkes likt, tenkes det lite.
Back to Top
økohijabi View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote økohijabi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februar 2010 at 18:18
Originally posted by Snusmumriken

Originally posted by økohijabi

Er du?

Nei. Om noen overbeviser meg med gode argumenter og kilder, er jeg åpen for endring. Over det siste året har jeg skiftet endel meninger.
Back to Top
Snusmumriken View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Snusmumriken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februar 2010 at 18:44
Der kan du se.
Der hvor det tenkes likt, tenkes det lite.
Back to Top
Saladin View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Saladin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februar 2010 at 17:42
Haha. Jan Simonsen.

Hvorfor i granskauen skal du i det hele tatt prøve å snakke fornuftig med Jan Simonsen? Det er jo dømt til å feile. Epic failure!. Altså det å diskutere med islamofober og deres nyttige idioter. Du burde heller finn deg andre beskjeftigelser.

I always made one prayer to God, a very short one. Here it is: "O Lord, make our enemies quite ridiculous!" God granted it.

- Voltaire
Back to Top
økohijabi View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote økohijabi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februar 2010 at 20:04
Snusmumriken: Jeg mente - nei, jeg er ikke innstilt på å ikke endre mine meninger. Burde kanskje formulert meg tydeligere, men jeg antok at resten av innlegget ville understreke det jeg mente.

Du leste tydeligvis bare 'nei'.
Back to Top
Goon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Goon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Februar 2010 at 09:51
Noen ganger er det sterkeste argumentet å lytte. La folk prate ferdig, så innser de ofte selv sin egen urimelighet, hvis ikke har man i hvert fall motbevist alt de har å si. Man sår et frø, og med tiden kan det leges. 
La oss kappes i gode gjerninger!
Back to Top
Maria View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Maria Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Februar 2010 at 17:57
Originally posted by lise88

Jeg blir ofte frustrert og oppgitt over holdninger folk har overfor islam, spesielt i kommentarer under blogger og artikler. Senest kom jeg i diskusjon med en mann under et innlegg i bloggen til Jan Simonsen. Han var usaklig hele tiden og ikke så veldig vanskelig å argumentere mot. Så kom han med dette;
...
Etterhvert ble han så usaklig at jeg bare avsluttet... Det er uinteressant å være en del av en diskusjon når andre parten begynner å bare svare med drittslenging..

Men føl dere frie til å komme med tips på argumentasjon en kan bruke i situasjoner som dette :)

For det første må du vurdere hva du vil bruke kreftene dine på. Nettdebatter er generelt meget usaklige, så ikke let opp debatter på et hvilket som helst forum eller blogg. Å bruke krefter på å gjenta seg selv på sider som f. eks. VGdebatt eller smale blogger vil nok ikke være særlig hensiktsmessig. Jeg vil heller anbefale deg å skrive et leserinnlegg eller en kronikk i lokalavisa (eller landsdekkende aviser), eller føre debatter og dialoger på modererte sider som islam.no eller verdidebatt.no. Aller best er det selvsagt å føre samtaler direkte med folk, ansikt til ansikt.

Når det er sagt, så vet jeg at det ikke alltid er like lett å unngå å gi et svar, selv om forumet er useriøst.

1) Spør utdypende spørsmål for å klargjøre hva motdebattanten egentlig mener.
2) Ta tak i usaklige "argumenter", navngi dem og forklar hvorfor de er upassende og at du vil ha deg frabedt dem i fremtiden.
3) Når du tror du har fått tak i motdebattantens kjerneanliggende, gi et veloverveid og gjennomtenkt svar. Ikke forhast deg.
4) Ikke bli sint. Gå aldri i usaklighetsfellen selv, men vær et godt eksempel. Vær høflig og bruk gjerne humor hvis det faller deg naturlig.
5) Vær ærlig. Vet du ikke svaret, så innrøm det, eller søk hjelp (som du gjør her).

En del mennesker er så forblindet av sine egne fordommer og fortolkninger av hvordan ting "må være", at de knapt klarer å ta inn over seg at ting faktisk er annerledes. Det virker å være tilfelle i eksempelet ditt. Det krever tålmodighet. Du må gå den lange veien og forklare i detalj hva koranversene betyr og hvordan de brukes i islam, og hvorfor din motdebattant gjør feil i å tillegge dem sin tolkning.

Det er min erfaring at debatt er nyttig til noe, men aller viktigst er det å bygge gode relasjoner. Nettdebatter har en lei tendens til å få oss til å glemme at vi faktisk snakker med levende mennesker med følelser. Derfor er debattene og kommentarene der så useriøse og sårende. Folk tillater seg å si ting de aldri ville sagt deg ansikt til ansikt. Men hvis disse menneskene bare fikk bli kjent med en muslim, så ville de kanskje endre holdningene sine.

Lykke til!
Back to Top
AlKiama View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote AlKiama Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Februar 2010 at 20:46
Originally posted by Basim

Prøv disse artiklene her:

Koran vers som ble sitert i Koransside er feil numerert .
her er vers:
5.35 Vi sa: «Adam, bo i haven, du og din hustru. Spis av den alt dere ønsker, hvor dere vil, men kom ikke nær dette tre, slik at dere blir urettferdige.»

på den siden står det noe helt annet

det står : 
(K. 5:35-36): Derfor har vi pålagt Israels barn: Den som dreper et menneske, - uten at det gjelder blodhevn [vår rettelse: uten at det gjelder mord] eller straff for forbrytelse, skal anses som hadde han drept hele menneskeheten. Den som redder et menneske, skal anses som hadde han reddet hele menneskeheten. Våre sendebud kom til dem med klar beskjed, men efter dette har mange av dem vist lettsindighet.

Edited by AlKiama - 16 Februar 2010 at 20:48
Back to Top
sharaf View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote sharaf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februar 2010 at 00:35
Jeg vil invitere og oppfordre alle muslimer til å ha nettdebatt til siden "sian stopp islamisering av norge" på facebook.
Vel bekomme
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februar 2010 at 00:46
Originally posted by sharaf

Jeg vil invitere og oppfordre alle muslimer til å ha nettdebatt til siden "sian stopp islamisering av norge" på facebook.
Vel bekomme

Bortkastet tid.
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
AiwarikiaR View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote AiwarikiaR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februar 2010 at 18:22
Jeg tror deler av debatten blir besudlet av at mange av kranglemakerne egentlig ikke er spesielt interessert i å motbevises, det er sånn sett en propagandakrig i deres øyne. I og med at Islam, som andre misjonerende, dogmatiske religioner har et imperialistisk hovedmål tror jeg ikke disse folkene ønsker å la seg overbevise i noen retning som kan bidra til Islams utvikling i landet, fremfor å ta den lette veien med skylappene og bare vise dem gaten på flyplassen.
Back to Top
sharaf View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote sharaf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februar 2010 at 16:56
Back to Top
Amiya View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Amiya Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februar 2010 at 02:32
Jeg har sluttet å diskutere med antipater. Gjør meg bare frustrert og i dårlig humør. Kan ikke forvente at alle skal være enig med meg. Mange har sterke tankemønstre - slik hjernen (fysiologisk) virker - dannet over lang lang tid. Det tok lang tid for meg å endre mine. Alle ære til de som holder ut.

Men man MÅ ikke nødvendigis vinne diskusjoner, bare få lagt inn korte, gode poeng. "Allah har forberedt et hus i midten av Paradis for den som ikke krangler, selv om han vet han har rett", sier en hadith. Et poeng kan være å si at man ikke KAN diskutere Koranen uten kunnskap om hadith eller tafsir, det går ikke an ganske enkelt.

Allah vet best.
"Den Barmhjertiges tjenere er de som vandrer ydmykt på jorden, som når den uvitende tiltaler ham, svarer "Fred"..."
Back to Top
J-Jasmin View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote J-Jasmin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februar 2010 at 17:05
Kloke ord søster :-)
En veldig viktig ting er at aldri falle i fellen av å skulle forsvare seg. Da er hensikten til de som angriper vunnet.
Islamofober på nett har ferdiglagde "maler" de henter fra hverandre, med de samme typer vers hentet fra Koranen. En ide kan selv være å kopiere gode tafsir fra annerkjente islamske lærde for å klargjøre en del sentrale poeng i islam. Flere nettsider har brukt tid på å forklare en del tema i islam, så kopier og lim (slik islamofober gjør), og spre kunnskap. Utover dette er ikke din "plikt", jmf vår plikt til dawa i et ikke muslimskt land. Det er kun Allaah ta'alah som leder folk til å se, til å finne Den rette vei. Og dessverre er det mange som ikke er interessert i å lytte til andres tanker og perspektiver, og andre sannheter enn sin egen 
Om du ser mennesker [i lettsindighet> gi seg inn i en diskusjon om Våre budskap, trekk deg da unna til de har skiftet emne(Koranen 6:68)
Back to Top
Julia_ View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Julia_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februar 2010 at 18:10
Originally posted by J-Jasmin

. Og dessverre er det mange som ikke er interessert i å lytte til andres tanker og perspektiver, og andre sannheter enn sin egen 

Er det noen som er dårligere til å være åpne for andre tanker og perspektiver enn de som tror den boken de baserer sitt livssyn på er ufeilbarlig? Det kan jeg vanskelig se for meg, men opplys meg gjerne.
Där finns det riken som ingen av oss tar ifrån dem.
Alla är barn, och dom tillhör det gåtfulla folket.
Back to Top
Hana View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Hana Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februar 2010 at 19:48

SalaamSmile

Etnosentrisk tilnærming til islam er ikke verdt å diskutere, spør du meg...
Why do they not STUDY the Quran carefully? If it were from other than GOD, they would have found in it numerous contradictions(4:82).
Back to Top
lise88 View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote lise88 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mars 2010 at 23:09
Oj hadde ikke sett alle svarene som har kommet... Jeg kan forstå hva dere mener med at det er nytteløst med slike diskusjoner, men inne i mellom klarer man ikke å la være å si noe når man leser så mye uvitenhet blant så mange mennesker..
Back to Top
Hild View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Hild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mars 2010 at 00:14

Og dessverre er det mange som ikke er interessert i å lytte til andres tanker og perspektiver, og andre sannheter enn sin egen 

Så sant, så sant LOL
Betre bør
du ber kje i bakken
enn mannevit mykje
Back to Top
J-Jasmin View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote J-Jasmin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mars 2010 at 19:47
Originally posted by Julia_

. Og dessverre er det mange som ikke er interessert i å lytte til andres tanker og perspektiver, og andre sannheter enn sin egen 

Er det noen som er dårligere til å være åpne for andre tanker og perspektiver enn de som tror den boken de baserer sitt livssyn på er ufeilbarlig? Det kan jeg vanskelig se for meg, men opplys meg gjerne.
Skal utdype, men om du ser det som noe "lysere" kan jeg ikke garantereWink

Jeg har ikke kommet fra en vei der "boken" hadde alle svar. Jeg har gått min vei, og prøvet og feilet, og stilt meg åpen til de ting som har skjedd og gjort vurderinger. For meg var det et klart og bevisst valg å vedkjenne meg islam og underordne meg Allaah Den Opphøydes vilje. Og det betyr å følge boken. Nettopp fordi det et noe så veldig mye større enn oss mennesker, som selv om vi plusser på oss alle sammen og ganger med 100000000000000000000000000000000000000000000, så når vi ikke et flik engang av det Allaah Ta'alah vet og kan.

Det handler om tillit. Og det handler om tro. Eller kanskje rettere en overbevisning. 
Om du ser mennesker [i lettsindighet> gi seg inn i en diskusjon om Våre budskap, trekk deg da unna til de har skiftet emne(Koranen 6:68)
Back to Top
Julia_ View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Julia_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mars 2010 at 01:27

Skal utdype, men om du ser det som noe "lysere" kan jeg ikke garantereWink

Jeg har ikke kommet fra en vei der "boken" hadde alle svar. Jeg har gått min vei, og prøvet og feilet, og stilt meg åpen til de ting som har skjedd og gjort vurderinger. For meg var det et klart og bevisst valg å vedkjenne meg islam og underordne meg Allaah Den Opphøydes vilje. Og det betyr å følge boken. Nettopp fordi det et noe så veldig mye større enn oss mennesker, som selv om vi plusser på oss alle sammen og ganger med 100000000000000000000000000000000000000000000, så når vi ikke et flik engang av det Allaah Ta'alah vet og kan.

Det handler om tillit. Og det handler om tro. Eller kanskje rettere en overbevisning. 

Det handler om at du er fullstendig ute av stand til å være åpne for andre tanker og perspektiver...dermed blir det rett og slett for dumt at du ber andre om å åpne seg.
Back to Top
J-Jasmin View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote J-Jasmin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mars 2010 at 07:00

Det handler om at du er fullstendig ute av stand til å være åpne for andre tanker og perspektiver...dermed blir det rett og slett for dumt at du ber andre om å åpne seg.
Du har din tro og jeg har min.

Jeg tror vi avslutter og konkluderer der.
Jeg synes du gir et bilde av deg selv som mer åpen og "snill" enn meg som muslim. Jeg vil ikke angripe deg, men håper du kan åpen deg selv for denne tanken. Jeg prøvde å si ting klart at det er nettopp min åpenhet til andre sannheter som har ført meg til islam. Og islam er selv grunnstenen for et fritt sinn, ikke styrt av hverken stat eller kirke. Jeg er absolutt ikke redd for åpne tanker, jeg vet veldig godt hvor jeg står. Been there, done that. Det er ikke tilfeldig jeg er der jeg er i dag. Og veien går faktisk videre, en sentral del av livet er utvikling, selv om vi kanskje vil definere denne utvikling på ulike måter. Jeg ser mange stangnasjoner, hemninger blandt mennesker. Og det er i hvertfall ikke "boken" som skaper dette. Heller tvert om.

Det er som individer vi skal stå foran Vårt skaper på Dommedag. Da vil vi ikke kunne rope på hverken vår beste venn /venninne, mann eller kone. Eller den staten vi er oppvokst i.
Back to Top
Julia_ View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Julia_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mars 2010 at 14:01

Du har din tro og jeg har min.

Jeg tror vi avslutter og konkluderer der.
Jeg synes du gir et bilde av deg selv som mer åpen og "snill" enn meg som muslim. Jeg vil ikke angripe deg, men håper du kan åpen deg selv for denne tanken. Jeg prøvde å si ting klart at det er nettopp min åpenhet til andre sannheter som har ført meg til islam. Og islam er selv grunnstenen for et fritt sinn, ikke styrt av hverken stat eller kirke. Jeg er absolutt ikke redd for åpne tanker, jeg vet veldig godt hvor jeg står. Been there, done that. Det er ikke tilfeldig jeg er der jeg er i dag. Og veien går faktisk videre, en sentral del av livet er utvikling, selv om vi kanskje vil definere denne utvikling på ulike måter. Jeg ser mange stangnasjoner, hemninger blandt mennesker. Og det er i hvertfall ikke "boken" som skaper dette. Heller tvert om.

Det er som individer vi skal stå foran Vårt skaper på Dommedag. Da vil vi ikke kunne rope på hverken vår beste venn /venninne, mann eller kone. Eller den staten vi er oppvokst i.

Du er da ikke den første som har endt opp med et totalitært verdenssyn etter å ha vært på søken og du blir heller ikke den siste. Om du klarer å si meg noe du synes er galt med islam så skal jeg fortelle deg hva jeg synes er riktig med islam. Så kan vi se på hvem av oss som er mest åpensinnet. Så der har du nå en utfordring fra meg....fortell meg noe du synes er galt med islam.
Back to Top
Naima View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Mest Undervurderte

Quote Naima Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mars 2010 at 15:48
Det der blir for dumt, Julia. Det er vel mange ting man  kan være uenig i med islam men fordi man har den troen man har så setter man sin lit til Allah(swt) og underkaster seg, man er også da overbevist om at Allah(swt) vet ting vi ikke vet og det er der forskjellen på oss og deg ligger. Du tror du vet bedre enn din skaper vi retter oss etter vår skaper og tror det er ting vi ikke vet eller liker men som i lengden er bra for oss.

Når man har en tro så diskuterer man ikke med Gud, man har ikke en forhandlingsposisjon. Det er ikke slik at man kan plukke ut det man liker og ikke liker, det er den måten religioner forandres fra sin opprinnelighet. Vi muslimer tror på dommedag og der skal vi svar vår skaper for det vi har gjort og ikke gjort. Vi lever ikke for dette livet men for det neste for det er det livet som er endelig.

At Islam er totalitært er jo ikke et problem når man velger å leve etter det selv. Problemet er når du og andre skal fortelle oss at måten vi lever på er feil. Så lenge man ikke plager andre, lever rolig og fredelig, bidrar til samfunnet burde hverken du eller andre ha problemer med det. Men desverre så virker det som om folk ikke har nok med sitt eget liv og derfor må mene og blande seg inn i andres liv.
The past is gone forever.
To day is all that you have.
Leave the future alone until it comes.

Og slik at alle kan se det, jeg tar avstand fra all terror og vold.
Back to Top
Julia_ View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Julia_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mars 2010 at 16:03
Originally posted by Naima

Det der blir for dumt, Julia. Det er vel mange ting man  kan være uenig i med islam men fordi man har den troen man har så setter man sin lit til Allah(swt) og underkaster seg, man er også da overbevist om at Allah(swt) vet ting vi ikke vet og det er der forskjellen på oss og deg ligger. Du tror du vet bedre enn din skaper vi retter oss etter vår skaper og tror det er ting vi ikke vet eller liker men som i lengden er bra for oss.

Når man har en tro så diskuterer man ikke med Gud, man har ikke en forhandlingsposisjon. Det er ikke slik at man kan plukke ut det man liker og ikke liker, det er den måten religioner forandres fra sin opprinnelighet. Vi muslimer tror på dommedag og der skal vi svar vår skaper for det vi har gjort og ikke gjort. Vi lever ikke for dette livet men for det neste for det er det livet som er endelig.

At Islam er totalitært er jo ikke et problem når man velger å leve etter det selv. Problemet er når du og andre skal fortelle oss at måten vi lever på er feil. Så lenge man ikke plager andre, lever rolig og fredelig, bidrar til samfunnet burde hverken du eller andre ha problemer med det. Men desverre så virker det som om folk ikke har nok med sitt eget liv og derfor må mene og blande seg inn i andres liv.

naima:

poenget mitt var at det blir bare tull å hevde at man har et åpent sinn når man rett og slett ikke er åpen for at man kan ta feil og at andre har rett. Du bekrefter jo poenget mitt...til syvende og sist mener du at alt i islam er riktig fordi 'gud vet best'. Dette er det motsatte av å ha et åpent sinn.

Ellers er jeg ikke interessert i å fortelle andre hvordan hva slags livssyn de skal velge. Det er en privatsak. Mine islam-relaterte diskusjoner her handler om islams innvirkning på et samfunn.
Back to Top
J-Jasmin View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote J-Jasmin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mars 2010 at 16:36
Islam er helhetlig. Et bedre ord enn totaliær, selv om betydning er den samme.

Om ikke må vi begynne å bruke begrepene "fair"
Du har et totaliært syn- troen på mennesket og ikke minst deg selv og din egen evne til "vite best". Jeg og vi muslimer tror på at vi mennesker har våre shortcomings og gjør feil, i motsetning til Vår Skaper. Der ligger en vesentlig forskjell
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,195 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: