toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Konvertering og omskjæring

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
no_compromise View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Online Status: Offline
  Quote no_compromise Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2011 at 22:33
Hvis det er noe vi misforsto, så er det vel på sin plass å rette opp inntrykket? Du kommer med en ganske orginal tvist på hvordan du tolker Islam, som mange av våre største lærde sikkert vil være intressert i å høre om, da du kan ha funnet en revulusjonerende ny vei i hvordan vi skal forstå Koranen. 

La meg spørre deg ut i fra din argumentasjon: Ber du 5 ganger om dagen? Hvis ja, står det i Koranen?
K.3:85 "Hvis noen ønsker annet enn islam som religion, vil dette ikke godtas fra ham, og i det hinsidige liv vil han være blant taperne.".
Back to Top
nyfødt View Drop Down
Groupie
Groupie

Quote nyfødt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2011 at 21:20
Som konvertitt i voksen alder kan jeg anbefale omskjæring. Jeg lider på ingen måte av å praktisere religionen min. Sjansen for at noe går galt er liten, men sjekk legen ut på forhånd, altså, spør andre som har hatt tidligere erfaringer med samme lege. Jeg har til og med omskjært sønnen min nå etter en lang diskusjon med meg selv. Brukte meg selv som prøvekanin men alt står bra til, både med meg og gutten min.

Er det sunnah så må det praktiseres. Kan ikke hoppe over bønner eller oppfinne min egen måte å tilbe Allah når instruksjoner om hvordan dette gjøres er tilgjengelige. All adlydelse er en form for Ibadah. Plus det hjelper pårenslighet nedentil, noe jeg som tidligere ikke omskjært kan uttale meg om.
Back to Top
no_compromise View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote no_compromise Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2011 at 01:54
Jeg er veldig glad for at du delte dette med oss nyfødt, det er så mange som har påstått at det er uomtvistelig at det ikke hjelper på renslighet, og det motbeviste du som et levende eksempel alhamdullilah. Folk sier for et faktum at det reduserer sex kvalitet, at det er mer urenslig, og bruker all mulig argumentasjon, når jeg merker at det største problemet de har er at det er knyttet til islam, så ergo må det være negativt, "la oss lete med forstørrelsesglass etter argumenter mot det, og finner vi det ikke, ja så finner vi argumentene opp" type.

Profeten Ibraheem AS (Abraham) ble beordret av Allah å omskjære seg selv i voksen alder, og satte dermed presedens for denne sunnah som vi følger. Det er en viktig del av Islam, og er noe muslimer vil fortsette med uansett hva man vil finne på.
K.3:85 "Hvis noen ønsker annet enn islam som religion, vil dette ikke godtas fra ham, og i det hinsidige liv vil han være blant taperne.".
Back to Top
EmineT View Drop Down
Groupie
Groupie

Quote EmineT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 August 2011 at 20:00
Husk at Koranen sier at vi skal følge Profeten Muhammed (sav). Allah til og med sverger ved Seg Selv i Koranen, at de som ikke følger Muhammed (sav) de er ikke av de troende (husker ikke helt hvordan dette verset er ordlagt, men meningen er denne. Om noen vet hvilke vers det er, hadde det vært fint om de kunne henvist til dette insha Allah)

Det å følge Profeten (sav) er det samme som å følge Allah. Når det er sterkt anbefalt noe i saheeh hadith er det dette Allah vil at vi skal gjøre.
Veldig skummelt å gå mot den retningen at man setter Koranen veldig høyt, og anser saheeh hadith som noe mindre viktig/ikke så viktig mht religionen.. Ikke at jeg beskylder noen her for å gjøre det, måtte Allah tilgi meg om jeg har sagt noe feil, og beskytte oss alle fra å gå på feil vei.. Ameen

Back to Top
56eren View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote 56eren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Februar 2014 at 16:56
Tiden går, nå er vi i 2014, og det er heller skralt med innspill vedrørende omskjæring i forbindelse med konvertering. Se min oppfølgingsmelding av 31. oktober 2010. Er det virkelig ingen norske mannlige konvertitter som kunne tenke seg å dele med meg hvordan de har håndtert dette spørsmålet? (Bortsett fra ettori og nyfødt som har avgitt svar og altså har valgt hver sin løsning på dette.)
Back to Top
56eren View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote 56eren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 September 2016 at 21:34
Ikke helt enkelt å få svar på spørsmål om omskjæring i forbindelse med konvertering her. Jeg har lyst til å spørre om en ting til: Er det noen foretrukket eller foreskreven/påbudt metode for omskjæringen: Altså hvor mye ller hvor lite av forhuden som skal fjernes, og hvilken del, dvs. hvor man legger arrlinjen? Eller er dette fritt fram og mer bundet av kultur og tradisjon i de enkelte land? Jeg har søkt mange steder og finner ikke svar.
Back to Top
Slabbedask View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Slabbedask Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2016 at 16:39
Bare kapp den ved rota du. Big%20smile
God is a concept by which we measure our pain.

- John Lennon -
Back to Top
khadidjatu View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote khadidjatu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Oktober 2016 at 11:25
Originally posted by 56eren

Ikke helt enkelt å få svar på spørsmål om omskjæring i forbindelse med konvertering her. Jeg har lyst til å spørre om en ting til: Er det noen foretrukket eller foreskreven/påbudt metode for omskjæringen: Altså hvor mye ller hvor lite av forhuden som skal fjernes, og hvilken del, dvs. hvor man legger arrlinjen? Eller er dette fritt fram og mer bundet av kultur og tradisjon i de enkelte land? Jeg har søkt mange steder og finner ikke svar.

Det er som du sier bundet av kultur og tradisjon. Det er ikke som jeg vet, noen restriksjoner på metode av omskjæringen. Den står jo ikke omtalt i Koranen.

Jeg kjenner til episoder i Norge hvor faren har vist hvordan han selv er omskjært og legen har foretatt en slik omskjæring.

I Norge finnes det mange flinke norske leger som har stor erfaring med omskjæring.

"People are getting the sense that the world cannot be sustained like this, that we really have to change things now!
Ken Loach
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,156 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: