| Author |
Topic Search Topic Options
|
56eren
Newbie
Online Status: Offline
|
Quote Reply
Topic: Konvertering og omskjæring Posted: 02 Januar 2010 at 17:59 |
|
I mine overveielser om konvertering trenger jeg råd om omskjæring. Jeg ser det er motstridende opplysninger her i forumet og i links til eksterne sider. Noen sier at omskjæring er obligatorisk i forbindelse med konvertering, men kan utføres etter at konverteringen har funnet sted. Andre sier bare at omskjæring anbefales. Hva er riktig? Eller er det slik at påbud om omskjæring følger noen retninger innen islam, mens andre retninger bare anbefaler det? Kan omskjæringen utføres av kirurg og under bedøvelse, og står man fritt til å velge metode for utførelsen? Det finnes jo teknikker med forskjellige klemmer, mens andre teknikker baserer seg på bruk bare av skalpell. Noen krav om hvor mye av forhuden som skal fjernes? Håper at noen som vet kan gi oppklarende svar. Kanskje noen norske mannlige konvertitter i dette forumet kan fortelle hvordan de selv har håndtert dette spørsmålet.
|
 |
maroc72
Moderator Group
Chief Whip
|
Quote Reply
Posted: 02 Januar 2010 at 19:47 |
Originally posted by 56eren
I mine overveielser om konvertering trenger jeg råd om omskjæring. Jeg ser det er motstridende opplysninger her i forumet og i links til eksterne sider. Noen sier at omskjæring er obligatorisk i forbindelse med konvertering, men kan utføres etter at konverteringen har funnet sted. Andre sier bare at omskjæring anbefales. Hva er riktig? Eller er det slik at påbud om omskjæring følger noen retninger innen islam, mens andre retninger bare anbefaler det? Kan omskjæringen utføres av kirurg og under bedøvelse, og står man fritt til å velge metode for utførelsen? Det finnes jo teknikker med forskjellige klemmer, mens andre teknikker baserer seg på bruk bare av skalpell. Noen krav om hvor mye av forhuden som skal fjernes? Håper at noen som vet kan gi oppklarende svar. Kanskje noen norske mannlige konvertitter i dette forumet kan fortelle hvordan de selv har håndtert dette spørsmålet. |
Assalamu aleikum.
Det er allmen enighet blant lærde at omskjæring for gutter/menn ikke er påbudt (fard), men en sterk anbefalt sunnah (sunnah muakkadah). Dette er utgangspunktet, og alle muslimer bør omskjære sine guttebarn, og gjøre det i tidlig alder. Her er en link med litt mere informasjon:
Konvertitter er selvfølgelig i en spesialsituasjon, men det er anbefalt for dem også å omskjære seg, men dette er ikke et krav for å konvertere. Og omskjæring skal ihvertfall ikke være noe som hindrer en i å konvertere, hvis det er det eneste som står i veien. Shahadah er mye viktigere enn omskjæring.
Hvordan, hvor mye, og hvor det skal gjøres, får andre fortelle om. Men det skal etter det jeg har blitt fortalt være et relativt enkelt kirurgisk inngrep som ofte utføres på voksne ikke-muslimer i blant annet USA.
Edited by maroc72 - 02 Januar 2010 at 19:51
|
|
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
|
 |
AfghanAryan
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 02 Januar 2010 at 20:28 |
Originally posted by maroc72
Originally posted by 56eren
I mine overveielser om konvertering trenger jeg råd om omskjæring. Jeg ser det er motstridende opplysninger her i forumet og i links til eksterne sider. Noen sier at omskjæring er obligatorisk i forbindelse med konvertering, men kan utføres etter at konverteringen har funnet sted. Andre sier bare at omskjæring anbefales. Hva er riktig? Eller er det slik at påbud om omskjæring følger noen retninger innen islam, mens andre retninger bare anbefaler det? Kan omskjæringen utføres av kirurg og under bedøvelse, og står man fritt til å velge metode for utførelsen? Det finnes jo teknikker med forskjellige klemmer, mens andre teknikker baserer seg på bruk bare av skalpell. Noen krav om hvor mye av forhuden som skal fjernes? Håper at noen som vet kan gi oppklarende svar. Kanskje noen norske mannlige konvertitter i dette forumet kan fortelle hvordan de selv har håndtert dette spørsmålet. |
Assalamu aleikum.
Det er allmen enighet blant lærde at omskjæring for gutter/menn ikke er påbudt (fard), men en sterk anbefalt sunnah (sunnah muakkadah). Dette er utgangspunktet, og alle muslimer bør omskjære sine guttebarn, og gjøre det i tidlig alder. Her er en link med litt mere informasjon:
Konvertitter er selvfølgelig i en spesialsituasjon, men det er anbefalt for dem også å omskjære seg, men dette er ikke et krav for å konvertere. Og omskjæring skal ihvertfall ikke være noe som hindrer en i å konvertere, hvis det er det eneste som står i veien. Shahadah er mye viktigere enn omskjæring.
Hvordan, hvor mye, og hvor det skal gjøres, får andre fortelle om. Men det skal etter det jeg har blitt fortalt være et relativt enkelt kirurgisk inngrep som ofte utføres på voksne ikke-muslimer i blant annet USA.
|
Det er første gang jeg hører det
|
|
Takya Ba Zendagee Makon.....Omr Wafa Namekunad
|
 |
maroc72
Moderator Group
Chief Whip
|
Quote Reply
Posted: 02 Januar 2010 at 20:37 |
Originally posted by AfghanAryan
|
Det er en sunnah som er så nært knyttet opp til det å være muslim at de fleste får inntrykk av at det er fard. Det ER en meget viktig sunnah, men det er ikke fard eller wajib (for de som opererer med begge kategorier).
Det har vært nevnt i flere eldre tråder om omskjæring av gutter.
|
|
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
|
 |
AfghanAryan
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 02 Januar 2010 at 20:47 |
Originally posted by maroc72
Originally posted by AfghanAryan
|
Det er en sunnah som er så nært knyttet opp til det å være muslim at de fleste får inntrykk av at det er fard. Det ER en meget viktig sunnah, men det er ikke fard eller wajib (for de som opererer med begge kategorier).
Det har vært nevnt i flere eldre tråder om omskjæring av gutter. |
Mhmm du har rett , nettop leste det et annet sted. Det visste jeg ikke før idag, og som du sier det er mange som tror at det er farz .
|
|
Takya Ba Zendagee Makon.....Omr Wafa Namekunad
|
 |
Be_ur_self
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 03 Januar 2010 at 01:57 |
Ang måten omskjæringen foregår kommer jo ann på alder.
De helt små får lokalbedøvelse og satt på en ring.
Over 1år tror jeg barn blir lagt i narkose på klinikker og sykehus, men vet ikke ang voksne.
Nå er jo du voksen, så da kan du jo ta en tlf til forskjellige klinikker som har urologi.
Det er et relativt lite inngrep, men det er vondt i ettertid selfølgelig.
Ringvoll klinikken har ikke dette tilbudet mer etter 1.12.09. Men prøv å ring til de som har urologi og spør. Om han på grønland omskjærer voksne vet jeg ikke.
|
 |
56eren
Newbie
|
Quote Reply
Posted: 09 Januar 2010 at 16:59 |
|
Takk for de svarene som har blitt gitt. Er det ikke noen mannlige norske konvertitter på forumet som kunne tenke seg å gi sitt "besyv" med?
|
 |
56eren
Newbie
|
Quote Reply
Posted: 17 Januar 2010 at 13:15 |
|
Er det virkelig ingen norske mannlige konvertitter på dette forumet?
|
 |
Nabila
Moderator Group
Hand me a bat!
|
Quote Reply
Posted: 17 Januar 2010 at 13:18 |
Jo, minst en som er aktiv. Abdul-kareem, du finner han i lista over medlemmer, han er også moderator. Han er litt lite aktiv akkurat nå, kanskje han ikke har nett?
Mannen min var her før, men er ikke aktiv lenger, så han kan ikke si noe hehe.
|
|
Antagelser er alle misforståelsers mor!
|
 |
ettori
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 02 April 2010 at 22:34 |
|
Eg er norsk konvertitt og har valgt å ikke omskjære meg. Hva som skjer i fremtiden er det bare Allah som vet.
|
 |
Amina........
Senior Member
Miss Sunshine
|
Quote Reply
Posted: 02 April 2010 at 23:41 |
Originally posted by Nabila
Jo, minst en som er aktiv. Abdul-kareem, du finner han i lista over medlemmer, han er også moderator. Han er litt lite aktiv akkurat nå, kanskje han ikke har nett? |
Han har så mange baller i lufta for tiden, så jeg forstår det slik at han ikke har så mye tid til å følge med på forumet akkurat nå. 
|
 |
tausa
Groupie
|
Quote Reply
Posted: 08 April 2010 at 12:37 |
|
Hvis jeg vil omskjære ungen min, må jeg reise til Oslo? Vet dere om dette er noe man kan få utført ved flere klinikker, slik som i Sverige? Og må det være en representant for religionen med? Håper dere forstår hva jeg mener....er det noen mødre her som kan fortelle litt om deres erfaring med omskjæring, spesielt sårbehandlingen i ettertid?
|
 |
Haneefah
Moderator Group
Sr. Ass. Mullah Chaw Shin
|
Quote Reply
Posted: 08 April 2010 at 13:09 |
Trenger ingen representant med, nei.. Det er jo ikke noe "rituale" rundt det sånn sett.
God erfaring her. Gitt en paracet da vi var ferdig der, fikk en til senere på dagen sånn i tilfelle, selv om han ikke viste tegn til ubehag. Da ga vi ikke mer, for han brydde seg jo ikke.
Renset med klorhexidin til det var grodd. Ringen falt etter 4 dager.
Han var 6 uker da vi gjorde det.
Stort sett det samme med yngstemann, men han var 4,5mnd.
|
Nomatter how many palaces you built in our mountains... Kurdistan  is not yours!
|
 |
Be_ur_self
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 08 April 2010 at 20:25 |
Ja, jeg tror det letteste blir å reise til Oslo, det er vel ingen andre steder de gjør det nå, muligens noen private klinikker, men fant ikke noe da jeg søkte på nett sist.
Trenger kun en med til å holde beina på babyen, om du ikke vil gjøre det selv.
Erfaringen min er jo tidligere, jo bedre  Har to sønner, han ene var under 24 timer, og han andre var vel 5 uker. Ikke så stor forskjell da, men jeg ville ikke venta noe lengre heller.
Paracet stikkpille som Haneefah nevnte, og rein bleie må man ha med. Ringen detter av etter noen dager, max 7 dager. På eldste datt den ikke av, og da måtte vi tilbake til sykehuset (vi var noen av de siste som fikk omskjæring på sykehus). På minste datt den av etter 4 eller 5 dager :)
Jeg tror ikke jeg renset på han eldste..
|
 |
Her78
Newbie
|
Quote Reply
Posted: 26 April 2010 at 21:33 |
Vi har omskjært sønnen vår på Ringvoll klinikken i Askim nå våren 2009. De sa at det skulle være siste dagen, men hvis det blir stor etterspørsel kan det være de tar det opp igjen.
|
 |