toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Konvertering og omskjæring

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
56eren View Drop Down
Newbie
Newbie

Online Status: Offline
  Quote 56eren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Konvertering og omskjæring
    Posted: 02 Januar 2010 at 17:59
I mine overveielser om konvertering trenger jeg råd om omskjæring. Jeg ser det er motstridende opplysninger her i forumet og i links til eksterne sider. Noen sier at omskjæring er obligatorisk i forbindelse med konvertering, men kan utføres etter at konverteringen har funnet sted. Andre sier bare at omskjæring anbefales. Hva er riktig? Eller er det slik at påbud om omskjæring følger noen retninger innen islam, mens andre retninger bare anbefaler det? Kan omskjæringen utføres av kirurg og under bedøvelse, og står man fritt til å velge metode for utførelsen? Det finnes jo teknikker med forskjellige klemmer, mens andre teknikker baserer seg på bruk bare av skalpell. Noen krav om hvor mye av forhuden som skal fjernes? Håper at noen som vet kan gi oppklarende svar. Kanskje noen norske mannlige konvertitter i dette forumet kan fortelle hvordan de selv har håndtert dette spørsmålet.
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Januar 2010 at 19:47
Originally posted by 56eren

I mine overveielser om konvertering trenger jeg råd om omskjæring. Jeg ser det er motstridende opplysninger her i forumet og i links til eksterne sider. Noen sier at omskjæring er obligatorisk i forbindelse med konvertering, men kan utføres etter at konverteringen har funnet sted. Andre sier bare at omskjæring anbefales. Hva er riktig? Eller er det slik at påbud om omskjæring følger noen retninger innen islam, mens andre retninger bare anbefaler det? Kan omskjæringen utføres av kirurg og under bedøvelse, og står man fritt til å velge metode for utførelsen? Det finnes jo teknikker med forskjellige klemmer, mens andre teknikker baserer seg på bruk bare av skalpell. Noen krav om hvor mye av forhuden som skal fjernes? Håper at noen som vet kan gi oppklarende svar. Kanskje noen norske mannlige konvertitter i dette forumet kan fortelle hvordan de selv har håndtert dette spørsmålet.

Assalamu aleikum.

Det er allmen enighet blant lærde at omskjæring for gutter/menn ikke er påbudt (fard), men en sterk anbefalt sunnah (sunnah muakkadah). Dette er utgangspunktet, og alle muslimer bør omskjære sine guttebarn, og gjøre det i tidlig alder. Her er en link med litt mere informasjon:

Konvertitter er selvfølgelig i en spesialsituasjon, men det er anbefalt for dem også å omskjære seg, men dette er ikke et krav for å konvertere. Og omskjæring skal ihvertfall ikke være noe som hindrer en i å konvertere, hvis det er det eneste som står i veien. Shahadah er mye viktigere enn omskjæring.

Hvordan, hvor mye, og hvor det skal gjøres, får andre fortelle om. Men det skal etter det jeg har blitt fortalt være et relativt enkelt kirurgisk inngrep som ofte utføres på voksne ikke-muslimer i blant annet USA.

Edited by maroc72 - 02 Januar 2010 at 19:51
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
AfghanAryan View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote AfghanAryan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Januar 2010 at 20:28
Originally posted by maroc72

Assalamu aleikum.

Det er allmen enighet blant lærde at omskjæring for gutter/menn ikke er påbudt (fard), men en sterk anbefalt sunnah (sunnah muakkadah). Dette er utgangspunktet, og alle muslimer bør omskjære sine guttebarn, og gjøre det i tidlig alder. Her er en link med litt mere informasjon:

Konvertitter er selvfølgelig i en spesialsituasjon, men det er anbefalt for dem også å omskjære seg, men dette er ikke et krav for å konvertere. Og omskjæring skal ihvertfall ikke være noe som hindrer en i å konvertere, hvis det er det eneste som står i veien. Shahadah er mye viktigere enn omskjæring.

Hvordan, hvor mye, og hvor det skal gjøres, får andre fortelle om. Men det skal etter det jeg har blitt fortalt være et relativt enkelt kirurgisk inngrep som ofte utføres på voksne ikke-muslimer i blant annet USA.

Det er første gang jeg hører det
Takya Ba Zendagee Makon.....Omr Wafa Namekunad
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Januar 2010 at 20:37
Originally posted by AfghanAryan

Det er en sunnah som er så nært knyttet opp til det å være muslim at de fleste får inntrykk av at det er fard. Det ER en meget viktig sunnah, men det er ikke fard eller wajib (for de som opererer med begge kategorier).

Det har vært nevnt i flere eldre tråder om omskjæring av gutter.
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
AfghanAryan View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote AfghanAryan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Januar 2010 at 20:47
Originally posted by maroc72

Originally posted by AfghanAryan

Det er en sunnah som er så nært knyttet opp til det å være muslim at de fleste får inntrykk av at det er fard. Det ER en meget viktig sunnah, men det er ikke fard eller wajib (for de som opererer med begge kategorier).

Det har vært nevnt i flere eldre tråder om omskjæring av gutter.

Mhmm du har rett , nettop leste det et annet sted. Det visste jeg ikke før idag,  og som du sier det er mange som tror at det er farz .
Takya Ba Zendagee Makon.....Omr Wafa Namekunad
Back to Top
Be_ur_self View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Be_ur_self Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januar 2010 at 01:57
Ang måten omskjæringen foregår kommer jo ann på alder.
De helt små får lokalbedøvelse og satt på en ring.
Over 1år tror jeg barn blir lagt i narkose på klinikker og sykehus, men vet ikke ang voksne.

Nå er jo du voksen, så da kan du jo ta en tlf til forskjellige klinikker som har urologi.
Det er et relativt lite inngrep, men det er vondt i ettertid selfølgelig.
Ringvoll klinikken har ikke dette tilbudet mer etter 1.12.09. Men prøv å ring til de som har urologi og spør. Om han på grønland omskjærer voksne vet jeg ikke.
Back to Top
56eren View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote 56eren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januar 2010 at 16:59
Takk for de svarene som har blitt gitt. Er det ikke noen mannlige norske konvertitter på forumet som kunne tenke seg å gi sitt "besyv" med?
Back to Top
56eren View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote 56eren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Januar 2010 at 13:15
Er det virkelig ingen norske mannlige konvertitter på dette forumet?
Back to Top
Nabila View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Hand me a bat!

Quote Nabila Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Januar 2010 at 13:18

Jo, minst en som er aktiv. Abdul-kareem, du finner han i lista over medlemmer, han er også moderator. Han er litt lite aktiv akkurat nå, kanskje han ikke har nett?

Mannen min var her før, men er ikke aktiv lenger, så han kan ikke si noe hehe. 

Antagelser er alle misforståelsers mor!
Back to Top
ettori View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote ettori Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 April 2010 at 22:34
Eg er norsk konvertitt og har valgt å ikke omskjære meg. Hva som skjer i fremtiden er det bare Allah som vet.
Back to Top
Amina........ View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Miss Sunshine

Quote Amina........ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 April 2010 at 23:41
Originally posted by Nabila

Jo, minst en som er aktiv. Abdul-kareem, du finner han i lista over medlemmer, han er også moderator. Han er litt lite aktiv akkurat nå, kanskje han ikke har nett?

Han har så mange baller i lufta for tiden, så jeg forstår det slik at han ikke har så mye tid til å følge med på forumet akkurat nå. Big%20smile

Back to Top
tausa View Drop Down
Groupie
Groupie

Quote tausa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2010 at 12:37
Hvis jeg vil omskjære ungen min, må jeg reise til Oslo? Vet dere om dette er noe man kan få utført ved flere klinikker, slik som i Sverige? Og må det være en representant for religionen med? Håper dere forstår hva jeg mener....er det noen mødre her som kan fortelle litt om deres erfaring med omskjæring, spesielt sårbehandlingen i ettertid?
Back to Top
Haneefah View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Sr. Ass. Mullah Chaw Shin

Quote Haneefah Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2010 at 13:09
Trenger ingen representant med, nei.. Det er jo ikke noe "rituale" rundt det sånn sett.

God erfaring her. Gitt en paracet da vi var ferdig der, fikk en til senere på dagen sånn i tilfelle, selv om han ikke viste tegn til ubehag. Da ga vi ikke mer, for han brydde seg jo ikke.
Renset med klorhexidin til det var grodd. Ringen falt etter 4 dager.
Han var 6 uker da vi gjorde det.

Stort sett det samme med yngstemann, men han var 4,5mnd.
Nomatter how many palaces you built in our mountains... Kurdistan is not yours!
Back to Top
Be_ur_self View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Be_ur_self Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2010 at 20:25
Ja, jeg tror det letteste blir å reise til Oslo, det er vel ingen andre steder de gjør det nå, muligens noen private klinikker, men fant ikke noe da jeg søkte på nett sist.  
Trenger kun en med til å holde beina på babyen, om du ikke vil gjøre det selv.

Erfaringen min er jo tidligere, jo bedre Smile Har to sønner, han ene var under 24 timer, og han andre var vel 5 uker. Ikke så stor forskjell da, men jeg ville ikke venta noe lengre heller.

Paracet stikkpille som Haneefah nevnte, og rein bleie må man ha med. Ringen detter av etter noen dager, max 7 dager. På eldste datt den ikke av, og da måtte vi tilbake til sykehuset (vi var noen av de siste som fikk omskjæring på sykehus). På minste datt den av etter 4 eller 5 dager :)

Jeg tror ikke jeg renset på han eldste..
Back to Top
Her78 View Drop Down
Groupie
Groupie

Quote Her78 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 April 2010 at 21:33

Vi har omskjært sønnen vår på Ringvoll klinikken i Askim nå våren 2009. De sa at det skulle være siste dagen, men hvis det blir stor etterspørsel kan det være de tar det opp igjen.

Back to Top
56eren View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote 56eren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2010 at 15:39
Det er etter hvert lenge siden jeg postet spørsmålene mine vedrørende omskjæring i forbindelse med konvertering, og mengden av svar er begrenset, både her i forumet og i form av private meldinger. Og de er motstridende, noen konvertitter omskjærer seg, andre ikke. Så jeg tar opp saken på nytt. Det det er snakk om er omskjæring av en voksen mann. Da blir det ikke spesielt relevant å få svar som gjelder omskjæring av barn. Hadde håpet å høre fra mannlige norske konvertitter, gjerne anonymt, hva de har valgt å gjøre og hvorfor, og for de som har latt seg omskjære hører jeg gjerne om hvor de har fått det utført, metode for omskjæring, egen innflytelse på prosedyren og resultatet, osv. Noen vet kanskje om muslimske leger som utfører voksenomskjæring? Skulle tro at det f.eks. i det tyrkiske miljøet kunne finnes leger som tilbyr det, siden mange tyrkiske omskjæringer foretas i ungdomstiden snarere enn ved fødselen. Noen som kan bidra med litt informasjon her? Vil være takknemlig for det.
Back to Top
Haneefah View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Quote Haneefah Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2010 at 17:03
Salaam.

Ja, det var dårlig med svar på akkurat det du spør om.. og jeg kan i grunn ikke hjelpe deg jeg heller.
Men, i det minste, omskjæring er ikke obligatorisk. Men en sterk sunnah.
Og, noen retter meg nok om dette er feil, så er det en sterk sunnah for foreldrene å få dette gjort for sine guttebarn.

Uansett, siden du spør i hovedinnlegget; Omskjæring er ikke obligatorisk ved konvertering.
Back to Top
Farsi0077 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Farsi0077 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 November 2010 at 18:03
Originally posted by Haneefah

Salaam.

Ja, det var dårlig med svar på akkurat det du spør om.. og jeg kan i grunn ikke hjelpe deg jeg heller.
Men, i det minste, omskjæring er ikke obligatorisk. Men en sterk sunnah.
Og, noen retter meg nok om dette er feil, så er det en sterk sunnah for foreldrene å få dette gjort for sine guttebarn.

Uansett, siden du spør i hovedinnlegget; Omskjæring er ikke obligatorisk ved konvertering.

Det er ikke mustahab, altså anbefalt. Det er wajeb\fard. Jeg vet ikke hva reglene når det gjelder folk som konverterer til islam, men jeg kan trygt si at det er wajeeb for de som blir "født som muslimer".
Back to Top
Haneefah View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Quote Haneefah Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 November 2010 at 18:06
Jeg trodde det var kritert som sunnah muakkadah.
Nå mener jeg ikke med dette at man skal si "bare sunnah" og blåse i det (ang. all ting, ikke bare dette. Men det er jo fremdeles ingen fard.
Back to Top
Wedira View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Wedira Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2010 at 13:02

Det er etter hvert lenge siden jeg postet spørsmålene mine vedrørende omskjæring i forbindelse med konvertering, og mengden av svar er begrenset, både her i forumet og i form av private meldinger. Og de er motstridende, noen konvertitter omskjærer seg, andre ikke. Så jeg tar opp saken på nytt. Det det er snakk om er omskjæring av en voksen mann. Da blir det ikke spesielt relevant å få svar som gjelder omskjæring av barn. Hadde håpet å høre fra mannlige norske konvertitter, gjerne anonymt, hva de har valgt å gjøre og hvorfor, og for de som har latt seg omskjære hører jeg gjerne om hvor de har fått det utført, metode for omskjæring, egen innflytelse på prosedyren og resultatet, osv. Noen vet kanskje om muslimske leger som utfører voksenomskjæring? Skulle tro at det f.eks. i det tyrkiske miljøet kunne finnes leger som tilbyr det, siden mange tyrkiske omskjæringer foretas i ungdomstiden snarere enn ved fødselen. Noen som kan bidra med litt informasjon her? Vil være takknemlig for det.

Salam,

Fikk vite dette idag. Håper det er noe til hjelp:)

Legekontoret på Vålerenga tilbyr rituell omskjæring, tror det er en urolog som gjør dette.

Gutter under 1 år: 2500kr
Gutter over 1 år   : 3500 kr

Du kan jo ringe legekontoret for å høre mer om dette. Tlf: 22 68 20 55, mobil: 909 64 415.
E-post: lpvl@online.no

Edited by Wedira - 09 November 2010 at 13:05
Do not let their speech grieve you. For all glory is Allah's. He hears all and knows all.

- Quran, Yunus, Surah 10:65
Back to Top
Aryane View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Aryane Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 November 2010 at 18:15
Salam aleykum!

Jeg vet at min eksmann omskar seg i en alder av ca 40 år. Han hadde konvertert til islam og skulle gifte seg med en kvinne fra et annet land.

Han omskar seg i Oslo (har glemt hvor) og det kostet noen tusenlapper. For han var det svært viktig å gjøre det(pga sterk iman).

Det du kanskje er mest interessert i å høre ved siden av at det er sunnah er at det gikk bra. Han gikk (litt bredbent) rundt med arabisk djelleba (kjole) noen dager og hadde en egenmelding i tillegg til helga, så var det visstnok greit. Etter et par måneder ble han både gift og senere far til to.

Lykke til!
subhan'allah
Back to Top
56eren View Drop Down
Newbie
Newbie

Quote 56eren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2011 at 15:43
Veldig tynt med svar her. Er det virkelig slik å forstå at flertallet av norske mannlige konvertitter unnlater å omskjære seg?
Back to Top
Aryane View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Aryane Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2011 at 19:08
Salam bror.
Det er vel tynt med mannlige konvertitter i det hele tatt? Jeg nevnte litt lengre oppe at det gikk helt fint med han over 40 som ble omskåret. Nå skal han ha barn nr 3.

Siden det er viktig for deg å få vite om det er fard, så er det slik at du helst ikke vil til pers, hvis du ikke må? (Du trenger ikke svare da). Har du søkt på utenlandske nettsteder? Eller spurt en imam på nettsidene?
subhan'allah
Back to Top
Sunnev View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote Sunnev Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2011 at 19:57

Enkeltpersoners erfaringer med kirurgiske inngrep kan være så mangt, så det er ikke sikkert det er så lurt å jakte videre på de åpenbart få som har gjort dette inngrepet i voksen alder, og sikkert på ulike måter. I stedet anbefaler jeg deg å ta det opp med fastlegen din. Be om å få en henvisning til en androlog. Han kan sikkert forklare om ulike, mer eller mindre radikale måter å gjøre det på.

Back to Top
ettori View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote ettori Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juni 2011 at 17:15
Medisinsk er det både ulemper og fordeler med omskjæring.

Mine argument mot å omskjære meg er medisinsk og religiøse.

Det er ikke fard i følge Koranen å omskjære seg, derfor ønsker jeg ikke å unødvendig endre på det Allah har skapt.
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juni 2011 at 17:25
Originally posted by ettori

Medisinsk er det både ulemper og fordeler med omskjæring.

Mine argument mot å omskjære meg er medisinsk og religiøse.

Det er ikke fard i følge Koranen å omskjære seg, derfor ønsker jeg ikke å unødvendig endre på det Allah har skapt.

Mener du at det er mislikt islamsk sett å omskjære seg?

Å si at det ikke er fard er en ting; å si at man velger det bort fordi man anser at dette religiøst sett er bedre, er å ta seg friheter mht religionen. Det er å underkjenne klare sahih hadither.
Back to Top
ettori View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote ettori Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juni 2011 at 17:39
Jeg setter Koranen, Allahs ord øverst.

Når det da ikke er pålagt verken i Koranen eller i hadith, men anbefalt i hadith mener jeg personlig, religiøst og medisinsk betraktet er bedre å la være å fjerne noe Allah har skapt.

Viss en vekter betydningen mellom hadidt og Koranen mer i retning hadidt blir selfølgelig saken annerledes.
For meg står Allahs ord som er gitt oss gjennom Profet Mohammed (FVMH) høyt over hadith.

Men dette var bare et etterlyst synspunkt fra trådstarter som ville ha synspunkter på en viktig sak.
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Quote maroc72 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juni 2011 at 18:47
Originally posted by ettori

Jeg setter Koranen, Allahs ord øverst.

Når det da ikke er pålagt verken i Koranen eller i hadith, men anbefalt i hadith mener jeg personlig, religiøst og medisinsk betraktet er bedre å la være å fjerne noe Allah har skapt.

Viss en vekter betydningen mellom hadidt og Koranen mer i retning hadidt blir selfølgelig saken annerledes.
For meg står Allahs ord som er gitt oss gjennom Profet Mohammed (FVMH) høyt over hadith.

Men dette var bare et etterlyst synspunkt fra trådstarter som ville ha synspunkter på en viktig sak.

Koranen sier ikke noe som motstrider hadith og Allahs tidligere påbud om omskjæring, så argumentasjonen din holder ikke. Det du egentlig sier er at du setter dine ideer over hadith, og at alle muslimer siden begynnelsen har tatt feil angående omskjæring.

Edited by maroc72 - 09 Juni 2011 at 00:55
Back to Top
no_compromise View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote no_compromise Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2011 at 00:49

La hawwla walla khouwa illa billah.. Jeg skal ikke en gang si noe, annet enn at jeg støtter Maroc...

K.3:85 "Hvis noen ønsker annet enn islam som religion, vil dette ikke godtas fra ham, og i det hinsidige liv vil han være blant taperne.".
Back to Top
ettori View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Quote ettori Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2011 at 11:25
Alt kan missforstås viss en vill, og den viljen er ofte stor.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,141 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: