| Author |
Topic Search Topic Options
|
Escobar
Newbie
Online Status: Offline
|
Quote Reply
Topic: Er det deilig å være muslim i Norge? Posted: 02 Desember 2009 at 10:01 |
Jeg kom over en artikkel skrevet av en muslimsk medesinstudent som kan leses her:
Så hva syntes dere muslimer her på forumet,er det deilig å være muslim i Norge? 
|
|
Minds are like parachutes.They only function when they are open.
|
 |
Fatima-Zahrae
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 02 Desember 2009 at 13:03 |
Den artikkelen løser ingen problemer, og han er på ingen måte en talsmann for meg heller. Han bare fortsetter i samme tankebane som debatten allerede befinner seg i: Muslimene vs. nordmenn. Jeg kommer aldri til å ta den debatten seriøst for det er ikke plass til meg der, som er Norsk Muslim.
Den faktiske integreringen som myndighetene bryr seg om er fravær av å gå trygd, resten gir de blanke messingen i.
|
"Så vis vakkert tålmod" (70:5)
|
 |
Linda
Moderator Group
Reformatrix
|
Quote Reply
Posted: 02 Desember 2009 at 15:10 |
Originally posted by Escobar
Jeg kom over en artikkel skrevet av en muslimsk medesinstudent som kan leses her:
|
Artikkelen var fryktelig dårlig skrevet. Rart at den kom på trykk synes jeg.
Angående ditt spørsmål:
Noen ganger er det all right Noen ganger er det all right Noen ganger er det helt all right... 
|
|
Fanatics Fight Better
|
 |
Saladin
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 02 Desember 2009 at 15:24 |
Jeg likte Blaise Pascal sitatet. Det er vel det jeg mener om kronikken - mer eller mindre.
|
|
The night is beautiful,
So the faces of my people.
The stars are beautiful,
So the eyes of my people
Beautiful, also, is the sun.
Beautiful, also, are the souls of my people.
- Langston Hughes
|
 |
Naima
Senior Member
Mest Undervurderte
|
Quote Reply
Posted: 02 Desember 2009 at 16:04 |
|
Vel jeg er en etnisk Norsk muslim og jeg har valgt å flytte fra Norge;-)
|
|
The past is gone forever.
To day is all that you have.
Leave the future alone until it comes.
Og slik at alle kan se det, jeg tar avstand fra all terror og vold.
|
 |
GeneralSnus
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 02 Desember 2009 at 21:25 |
Med fare for å invadere privatsfæren, kan jeg spørre om hvorfor - og hvor du har flyttet?
|
 |
Oda
Newbie
|
Quote Reply
Posted: 02 Desember 2009 at 21:48 |
Originally posted by Linda
|
Jeg er ikke enig, artikkelen er dte ikke noe i veien med. Den er godt skrevet, at man er uenig i innholdet, er noe ganske annet.
Det trykkes mye jeg synes er både dårlig skrevet. og som jeg er rasende uenig i. Men det er mulig å skille mellom de to.
**fikset quote (maroc72)**
Edited by maroc72 - 02 Desember 2009 at 21:54
|
 |
maroc72
Moderator Group
Chief Whip
Online Status: Online
|
Quote Reply
Posted: 02 Desember 2009 at 21:55 |
Originally posted by Oda
Jeg er ikke enig, artikkelen er dte ikke noe i veien med. Den er godt skrevet, at man er uenig i innholdet, er noe ganske annet.
Det trykkes mye jeg synes er både dårlig skrevet. og som jeg er rasende uenig i. Men det er mulig å skille mellom de to.
|
Jeg synes artikkelen BÅDE er dårlig skrevet OG jeg er uenig i innholdet.
|
|
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
|
 |
Hilde80
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 00:18 |
|
virkelig ingen som synes de har det bra, som muslim, i norge?
|
 |
Nabila
Moderator Group
Hand me a bat!
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 00:28 |
|
Joda, jeg synes det går greit. Det kunne jo vært verre, kunne jo bodd i ett verre land. Selvsagt vil det alltid være småting, noe kan være vanskelig, men det er i alle fall skjelden og aldri lovmessige begrensninger her i Norge for oss i alle fall, det handler mer om ikkemuslimers mentalitet og holdning ovenfor oss.
|
|
Antagelser er alle misforståelsers mor!
|
 |
maroc72
Moderator Group
Chief Whip
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 00:30 |
Originally posted by Hilde80
virkelig ingen som synes de har det bra, som muslim, i norge? |
Det er forskjell mellom bra og deilig. Artikkelen skjønnmaler situasjonen.
|
|
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
|
 |
Linda
Moderator Group
Reformatrix
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 01:21 |
Originally posted by Hilde80
virkelig ingen som synes de har det bra, som muslim, i norge? |
Joda, selvfølgelig er det bra, men man blir også preget av at det ikke går én eneste dag uten at muslimer eller islam blir relatert til noe negativt.
|
|
Fanatics Fight Better
|
 |
Hild
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 01:38 |
Er det noe mediemagikere trekker opp av en hatt, mener du?
|
|
Betre bør
du ber kje i bakken
enn mannevit mykje
|
 |
Linda
Moderator Group
Reformatrix
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 01:42 |
|
Nei, muslimer er uten tvil en utpreget ondskapsfull gruppe, så det er helt på sin plass.
|
|
Fanatics Fight Better
|
 |
studentinen
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 02:04 |
Er faktisk litt enig, mye som står der er sant. Vi har det bedre enn folk tror, men sutrer og klager. Og det er et faktum at mange innvandrere - muslimer eller ikke - ikke gjør noe for å bli integrert i det norske samfunnet. Mange sære innvandrere spør du meg - muslim eller ikke.
Men nordmenn er jo også flinke til å sutre også da
|
|
Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg
|
 |
GeneralSnus
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 02:14 |
Originally posted by Nabila
Joda, jeg synes det går greit. Det kunne jo vært verre, kunne jo bodd i ett verre land. Selvsagt vil det alltid være småting, noe kan være vanskelig, men det er i alle fall skjelden og aldri lovmessige begrensninger her i Norge for oss i alle fall, det handler mer om ikkemuslimers mentalitet og holdning ovenfor oss. |
Joda, skjønner at vi kan være en real "pain in the ass", men er du ikke litt glad i oss også?? 
|
 |
Nabila
Moderator Group
Hand me a bat!
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 08:55 |
Originally posted by GeneralSnus
Joda, jeg synes det går greit. Det kunne jo vært verre, kunne jo bodd i ett verre land. Selvsagt vil det alltid være småting, noe kan være vanskelig, men det er i alle fall skjelden og aldri lovmessige begrensninger her i Norge for oss i alle fall, det handler mer om ikkemuslimers mentalitet og holdning ovenfor oss. |
Joda, skjønner at vi kan være en real "pain in the ass", men er du ikke litt glad i oss også??  |
JOda, det er på en måte som med ungene mine, foreldrene mine og tantene mine. Man får lyst til å kaste dem ut vinduet noen ganger, men stort sett går det greit.
|
|
|
 |
Escobar
Newbie
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 09:19 |
|
Angående ditt spørsmål:
Noen ganger er det all right Noen ganger er det all right Noen ganger er det helt all right...  |
Jeg syntes artikkelen var ganske bra skrevet men det kommer vel ann på hvilke Øyne det er som leser den.Rart at den kom på trykk er vel å ta litt hardt i?
Flott at du noen ganger syntes at det er helt all right 
|
|
|
 |
Escobar
Newbie
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 09:20 |
Originally posted by Saladin
Jeg likte Blaise Pascal sitatet. Det er vel det jeg mener om kronikken - mer eller mindre. |
Fint at du fant noe du likte ved artikkelen
|
|
|
 |
Escobar
Newbie
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 09:47 |
Dette med holdninger går vel begge veier?hva tror du er grunnen til at div holdninger oppstår,kan det være at noen kansje føler seg truet av islam på noen måte?
|
|
|
 |
Linda
Moderator Group
Reformatrix
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 10:20 |
|
Angående ditt spørsmål:
Noen ganger er det all right Noen ganger er det all right Noen ganger er det helt all right...  |
Jeg syntes artikkelen var ganske bra skrevet men det kommer vel ann på hvilke Øyne det er som leser den.Rart at den kom på trykk er vel å ta litt hardt i?
Flott at du noen ganger syntes at det er helt all right  |
Har lest bedre formulerte innlegg i Si;D.
|
|
Fanatics Fight Better
|
 |
Linda
Moderator Group
Reformatrix
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 10:22 |
Originally posted by studentinen
Er faktisk litt enig, mye som står der er sant. Vi har det bedre enn folk tror, men sutrer og klager. Og det er et faktum at mange innvandrere - muslimer eller ikke - ikke gjør noe for å bli integrert i det norske samfunnet. Mange sære innvandrere spør du meg - muslim eller ikke.
Men nordmenn er jo også flinke til å sutre også da |
Har du noen eksempler på dette eller er det bare en fornemmelse du har?
|
|
Fanatics Fight Better
|
 |
Escobar
Newbie
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 11:03 |
|
Har et eks på en pakistansk familie som bor i samme blokk hvor mine foreldre har bodd i over 30år.Den pakistanske familien har vel bodd der i ca 25år.Alle barna dems har lært norsk på skolen,men mor kan omtrent ikke noe norsk mens far kan litt men ikke nok til å kunne ha en skikkelig samtale noe jeg har prøvd på  .Er ikke dette litt slappt fra foreldrenes side og ikke lære seg språket i det landet man har flyttet til for 25år siden?
|
|
|
 |
Escobar
Newbie
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 11:15 |
Her er en link som forteller hvor mange innvandrere det er som sliter med å lære seg norsk:
*fjernet link, HRS er ikke gangbar referanse hverken her eller i den virkelige verden for øvrig*
Edited by Linda - 03 Desember 2009 at 12:24
|
|
|
 |
Linda
Moderator Group
Reformatrix
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 12:32 |
|
Har et eks på en pakistansk familie som bor i samme blokk hvor mine foreldre har bodd i over 30år.Den pakistanske familien har vel bodd der i ca 25år.Alle barna dems har lært norsk på skolen,men mor kan omtrent ikke noe norsk mens far kan litt men ikke nok til å kunne ha en skikkelig samtale noe jeg har prøvd på  .Er ikke dette litt slappt fra foreldrenes side og ikke lære seg språket i det landet man har flyttet til for 25år siden?
|
Moren kom mest sannsynlig hit på familiegjenforening i voksen alder. Det er også ganske stor sjanse for at hun er analfabet.
Faren har sikkert hatt opptil 3 jobber samtidig, og moren har vært hjemme og tatt seg av hus og barn. Når skal du klare å lære deg å lese og skrive, samt et fremmed språk, i en slik situasjon? Hadde du klart det selv?
Jeg synes det er mer rettferdig å se på integreringen hos barna til de som kom hit. Integrering er en tidkrevende prosess og man må ihvertfall gi det én generasjon før man ser på det som et problem.
Mødrene som kom hit på 70-tallet hadde ingen ambisjoner for seg selv, men de har gjort alt i deres makt for at barna deres skulle lykkes i det norske samfunnet. Noe også de fleste har gjort.
|
|
Fanatics Fight Better
|
 |
Nabila
Moderator Group
Hand me a bat!
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 12:55 |
|
Hehe mannen min kjente en familie der han bodde før, og moren der snakker ikke noe særlig norsk, men mannen hennes gjør jo det da, og barna. Men ikke hun noe spesielt. Så han var ikke vant til at damer fra det landet snakket noe særlig norsk. Så flyttet vi ut hit vi bor nå, og husvertene våre er fra samme land. Så var mannen min alene hjemme, og måtte låne noe fra de oppe, og gikk og ringte på. Han ble helt svett da kona kom ut, og prøvde så forsiktig han kunne å forklare hva han ville. Så sier hun på nesten klingene bergensk at "eg ska sjekke i skapene ka eg har for nåke"... Han ble litt satt ut hehehe.
|
|
|
 |
Escobar
Newbie
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 14:31 |
|
|
Moren kom mest sannsynlig hit på familiegjenforening i voksen alder. Det er også ganske stor sjanse for at hun er analfabet.
Faren har sikkert hatt opptil 3 jobber samtidig, og moren har vært hjemme og tatt seg av hus og barn. Når skal du klare å lære deg å lese og skrive, samt et fremmed språk, i en slik situasjon? Hadde du klart det selv?
Jeg synes det er mer rettferdig å se på integreringen hos barna til de som kom hit. Integrering er en tidkrevende prosess og man må ihvertfall gi det én generasjon før man ser på det som et problem.
Mødrene som kom hit på 70-tallet hadde ingen ambisjoner for seg selv, men de har gjort alt i deres makt for at barna deres skulle lykkes i det norske samfunnet. Noe også de fleste har gjort. |
Hvis det hadde vært slik at moren var analfabet så forstår jeg at det er en vanskelig oppgave.Faren jobbet i oslo sporveier og hadde ingen andre jobber enn det, men han jobbet sikkert en del overtid for å få hjulene til å gå rundt.Jeg hadde nok hatt store problemer med å lære et nytt språk hvis jeg var analfabet.
Jeg syntes at faren kunne ha lært seg det norske språk selv om han jobbet mye,
vi snakker 25år her.Hvordan skal man lære seg lover og regler for det landet man bor i om man ikke lærer seg språket?men nå er det vel blitt en plikt til å gjennomføre en viss form
for norsk opplæring og må dokumentere at kurset er gjennomgått for å få norskstatsborgerskap.
Så du sletta linken jeg la ut,får prøve med denne da:
|
|
|
 |
Escobar
Newbie
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 14:31 |
Hehe mannen min kjente en familie der han bodde før, og moren der snakker ikke noe særlig norsk, men mannen hennes gjør jo det da, og barna. Men ikke hun noe spesielt. Så han var ikke vant til at damer fra det landet snakket noe særlig norsk. Så flyttet vi ut hit vi bor nå, og husvertene våre er fra samme land. Så var mannen min alene hjemme, og måtte låne noe fra de oppe, og gikk og ringte på. Han ble helt svett da kona kom ut, og prøvde så forsiktig han kunne å forklare hva han ville. Så sier hun på nesten klingene bergensk at "eg ska sjekke i skapene ka eg har for nåke"... Han ble litt satt ut hehehe. |
|
|
|
 |
Linda
Moderator Group
Reformatrix
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 14:52 |
Hvis det hadde vært slik at moren var analfabet så forstår jeg at det er en vanskelig oppgave.Faren jobbet i oslo sporveier og hadde ingen andre jobber enn det, men han jobbet sikkert en del overtid for å få hjulene til å gå rundt.Jeg hadde nok hatt store problemer med å lære et nytt språk hvis jeg var analfabet.
Jeg syntes at faren kunne ha lært seg det norske språk selv om han jobbet mye,
vi snakker 25år her.Hvordan skal man lære seg lover og regler for det landet man bor i om man ikke lærer seg språket?men nå er det vel blitt en plikt til å gjennomføre en viss form
for norsk opplæring og må dokumentere at kurset er gjennomgått for å få norskstatsborgerskap.
Så du sletta linken jeg la ut,får prøve med denne da:
|
Veldig mange eldre innvandrere kan forstå norsk helt utmerket, men kvier seg for å snakke det fordi de snakker så gebrokkent og synes det er flaut.
|
|
Fanatics Fight Better
|
 |
Julia_
Senior Member
|
Quote Reply
Posted: 03 Desember 2009 at 16:50 |
|
Jeg synes artikkelforfatteren ihvertfall perifert streifer innom noe jeg stusser på til tider: Det ekstremt introverte syn på urett som man av og til får inntrykk av fra muslimske miljøer (Sutring).
Det blir liksom ramaskrik av forbud mot minareter i sveits...enkelte snakker om boikott....samtidig er det total stillhet omkring den langt verre diskrimineringen av kristne og ikke-troende som skjer i deler av den islamske verden.
|
|
Där finns det riken som ingen av oss tar ifrån dem.
Alla är barn, och dom tillhör det gåtfulla folket.
|
 |