| Author |
Topic Search Topic Options
|
limah
Senior Member
Online Status: Offline
|
Topic: Gode muslimske navn Posted: 22 September 2009 at 22:03 |
|
Salam alaikum, jeg har et lite spørsmål og ønsker å høre hva islam sier om saken.
Det er opplagt i Islam at man skal gi sine barn gode navn i forhold til religion, og ikke navn av dårlig opphav. men hva vil det egentlig si?
Flere sier at dette er navn som Fathima, Khadidja, Ali, Muhammed, Aisha, og den lange lista av arabiske navn av gode personer på profetens tid, eller arabiske navn av tidligere profeter og personer med religiøs sammenheng. men er navnevalget begrenset til disse navnene dersom man ønsker et navn som ansees som bra i Islam?
Hva med f.eks et kinesisk navn som har en fin betydning, eller et russisk navn som ikke betyr noe negativt(i forhold til islam) eller noe som helst navn som ikke er arabisk. Fex noe på kinesisk eller hva nå enn som betyr noe i samme duren som de gode arabiske navnene, er de like gode som de arabiske?
Det har selvsagt også betydning hvem som har hatt navnet, det er klart, det å minnes gudfryktige personer i historien ved å videreføre navn er jo veldig fint.
Hva med navn som har blitt endret pga språk? fex Ibrahim har blitt Abraham, Isa har blitt jesus osv, er disse navnene ansett som gode i Islam?
Hvilke kilder forteller om navngiving og hva det er begrenset til dersom man vil ha gode navn?
|
 |
minime
Senior Member
|
Posted: 23 September 2009 at 21:17 |
Du kan godt gi navnet "Daisy" til barnet fordi det betyr ikke noe stygt. Folk flest bruker Arabiske navn p.g.a at Profeten (fred være med ham) var Arabisk. Konvertitter trenger nødvendigvis ikke bytte navn med mindre navnet strider med Islam....f.eks. Kristina = kristen, Jorunn = som har to betydninger, unordisk = "villsvin", Nordisk = høvding (et tvilsomt navn å ha.)
Husker at det er en hadith angående dette. Profeten (fred være med ham) ba de som hadde "stygge" navn om å bytte til noe penere men de som hadde navn med gode betydninger måtte ikke det.
Så du kan godt "døpe" f.eks. jentungen Aiko (Japansk for "kjære/elsket barn) hvis du liker det navnet.
|
 |
Shahara
Senior Member
|
Posted: 24 September 2009 at 10:09 |
FOr det første så døper vi ikke barn i Islam for det andre så har Profeten (saws) sagt til oss de beste navn for gutter er Abdurrahman og Abdullahog det beste for kvinner ville være Amatullah.
Hvorfor skulle jeg ikke ville gi mine barn muslimske navn etter foreksempel gode Sahabah eller gode muslimer som har levd etter eller etter profeter. Hvorfor skulle jeg finne navn som ikke assosieres med hva vi vi er , muslimer.
Det eneste jeg fant en gang som ikke er anbefalt er i mange land kaller man i dag barna for Islam. Islam er vår religion og ikke barna våre. Eller navnene til engler. Slik som Mikail, Israfil eller Jibreel.
Hvis man skal bruke navn som al Haqq, ar-Rahman, Mu'meen også videre må man sette Abd (slave)foran.
Det samme vil gjelde for kvinner da setter man Amat(kvinnelig slave) foran fordi dette er hva Profeten har snakket om.
|
 |
Fatima-Zahrae
Senior Member
|
Posted: 24 September 2009 at 10:41 |
Originally posted by Shahara
FOr det første så døper vi ikke barn i Islam for det andre så har Profeten (saws) sagt til oss de beste navn for gutter er Abdurrahman og Abdullahog det beste for kvinner ville være Amatullah.
|
Hadith med forklaring til hadde ikke vært så gærent.
Hvorfor skulle jeg ikke ville gi mine barn muslimske navn etter foreksempel gode Sahabah eller gode muslimer som har levd etter eller etter profeter. Hvorfor skulle jeg finne navn som ikke assosieres med hva vi vi er , muslimer.
|
I så fall så burde alle muslimer hete Muslim og Muslima (jeg synes personlig det er utrolig vakre navn), for det er jo det vi er. Jeg vet om en god del Fatima'er som ikke er muslimer, og mange Usman'er som ikke er så troenede. Som hun Juliet sa: "What's in a name? That which we call a rose By any other name would smell as sweet." Det er personen som gir navnet den fine betydningen, og ikke omvendt, som oftest.
Det eneste jeg fant en gang som ikke er anbefalt er i mange land kaller man i dag barna for Islam. Islam er vår religion og ikke barna våre. Eller navnene til engler. Slik som Mikail, Israfil eller Jibreel. |
Islam kan jeg forstå, men hvorfor ikke englenavn?
|
"Så vis vakkert tålmod" (70:5)
|
 |
minime
Senior Member
|
Posted: 24 September 2009 at 13:53 |
Til Sharah:
Les innlegget på nytt. Jeg brukte "døpe" ikke døpe. Les forskjellen. Jeg er klar over at vi ikke døper barn.
Alternativ måter jeg kunne ha skrevet på: "navngi", "gi barnet et navn" etc...men jeg valgte å ikke bruke disse alternativene.
Forøvrig kan ikke alle ha like navn for det blir fort full forvirring. (Og ingen har bedt DEG om å bruke uislamske navn. Navnet på barnet ditt bestemmer du selv.)
Til Limah:
Navn som har negative betydniger burde man holde seg unna. F.eks: Abdul Junaid (soldatens slave etc...) Når det gjelder englenavn har jeg hørt at Azrael, Israfil og Malik (ved helvetes port) er tre navn du bør styre unna. Alle de andre englenavnene er ok å bruke. (Ridvan, Mikael, Gibrail...etc..)
Edited by minime - 24 September 2009 at 14:05
|
 |
Taha
Moderator Group
Abu Ahmad
|
Posted: 24 September 2009 at 14:52 |
Det finnes ikke troverdige kilder på at dødsengelen heter Izrael eller Azrael.
Malik går fint. Profeten fvmh hadde en ungman i hans tjeneste som heter Anas ibn Malik r.a. Profeten plide å bytte uønskede navn. Denne ungemannen fikk beholde sitt navn. Og som alle vet som heter grunnlegeren av maliki-lovskole Imam Malik ibn Anas noe som bekrefter at Malik som guttenavn er godkjent i Islam.
Junaid er en kjent sufilærde. Det er meg en gåte at noen vil kalle sitt barn for Junaidsslave. Abdul-nabi, abdul-rasol, Abdul-alhusein og abulzahrae er også en merkelig måte å hedre Profeten fvmh, Fatima al-zahrae og al-husein på. Jeg vil aldri funnet på slike navn tiltross for min dyp dyp respekt for disse skikkelsene.
Uansett så vær så snill å unngå å kalle barnet subhan.
|
 |
Nima0077
Senior Member
|
Posted: 24 September 2009 at 15:47 |
|
Ærlig, hva er forskjellen mellom Arabiske navn og muslimske land. Okei, navn som Muhammed, Fatima, Ali, Hussain og Hassan, er mer muslimske navn, enn arabiske. Men hvor går grensen egentlig ? Er det ikke e klar skille?
|
 |
Taha
Moderator Group
Abu Ahmad
|
Posted: 24 September 2009 at 16:02 |
Nå. Alle navn er grei navn. Bare de ikke kolederer med islam.
Jeg kan ikke skjønne en muslimsk gutt som heter Budha, krishna eller Thor.
|
 |
Shahara
Senior Member
|
Posted: 24 September 2009 at 18:03 |
Har lest at flere har begynt å kalle døtrene sine for Malak for eksempel.
Noen Ulama har sagt at al -malak (engel) stammer fra al-mulk (suverenitet). Han sa; hvis en av englene har kontroll over noen ting blir han beskrevet som en malak, og hvis et menneske har kontroll over noe blir han beskrevet som malik (konge).
Men at noen kan hete malik uten å sette abd foran har jeg ikke hørt. For er ikke og nå spør jeg; Malik et av Allahs navn først og fremst og da må man sette abd foran for at det skal kunne godkjennes?
|
 |
Abu Zarr
Senior Member
|
Posted: 24 September 2009 at 18:14 |
Noen Ulama har sagt at al -malak (engel) stammer fra al-mulk (suverenitet). Han sa; hvis en av englene har kontroll over noen ting blir han beskrevet som en malak, og hvis et menneske har kontroll over noe blir han beskrevet som malik (konge).
Men at noen kan hete malik uten å sette abd foran har jeg ikke hørt. For er ikke og nå spør jeg; Malik et av Allahs navn først og fremst og da må man sette abd foran for at det skal kunne godkjennes? |
Du misforstår litt. Barn kan hete malik, jabbar eller mu'min, unntatt ilah. Du sier ikke AL malik, AL jabbar eller AL mu'min og AL-Lah.
|
 |
Taha
Moderator Group
Abu Ahmad
|
Posted: 24 September 2009 at 20:11 |
Men at noen kan hete malik uten å sette abd foran har jeg ikke hørt. For er ikke og nå spør jeg; Malik et av Allahs navn først og fremst og da må man sette abd foran for at det skal kunne godkjennes? |
Først tar vi det abdul-navnene. Gud har disse kjente attributene ( 99 navn som mange muslimer kjenner til ). Blant disse så er finner vi Al-karim, Al-kabir, Al-hakim, Al-rahim, Al-ali, Al-basir, Al-samad ... etc. Regelen der så vidt jeg husker er at tre nevn bør man holde seg unna : Allah, Al-rahman og Al-quddus. Man kan fint kalle sitt barn Hakim, Karim eller abdul-hakim og Abdul-karim.
Al-malik ( eieren ) og Al-malikk ( kongen ) er også blant disse 99 navnene. Det samme gjelder her. Du kan fin kalle barnet Malik ( både sahaba r.a og lærde har hatt dette så jeg skjønner ikke at noen misliker dette ), eller Abdul-malik og Abdul-malikk.
Så har vi Malak som betyr engel. Dette er navnet på engelvesenet. Du kan bestemme selv om du vil kalle et menneske for en malak. Jeg har ikke hørt en innvending på dette basert på troverdige kilder.
Vi vet at en del malak heter Jibril, Mikael, Malik og Ridwan. Det finnes tradisjoner fra salaf tiden at muslimer tok i bruk disse navnene uten innvendinger.
Wa Allahu a3lam
|
 |
Shahara
Senior Member
|
Posted: 24 September 2009 at 23:04 |
Har en bok er som er en historisk oversikt på over 200 sider med navn på muslimske kvinner og du finner ikke en av de som heter Malak for eksempel.
Men Islam er nå engang slik at hvis du leter lenge nok finner du alltid noen å være enige med eller som støtter det du ønsker deg. Men hvis vi ser på tiden med Profeten Muhammed og de to tre første generasjonene etterpå som absolutt skulle være våre eksempler tror jeg ikke du finner mange der.
|
 |
Taha
Moderator Group
Abu Ahmad
|
Posted: 24 September 2009 at 23:21 |
 Hvid du kan kalle dem Jibril og Ridwan så hva hindrer deg fra å kalle dem malak?.
|
 |
minime
Senior Member
|
Posted: 25 September 2009 at 16:12 |
Navnet Thor/Tor er ok. Det kommer an på hvordan du tolker navnet. Det og Tora er helt normale Afghanske navn som ikke har noe med de norrøne "gudene" å gjøre.
Betyr: Mørk (mørk i sinnet/lett for å bli sint)/mektig litt vanskelig å oversette det direkte til Norsk da navnet betyr litt mer enn det
Malik kan brukes med Abd/Abdullah foran, ikke uten.
Edited by minime - 25 September 2009 at 16:13
|
 |
minime
Senior Member
|
Posted: 25 September 2009 at 16:33 |
Navnet Azrael/Izrael:
Qadi 'Iyad in Kitab al-Shifa states consensus of the Ummah on the fact the name of the angel of death is 'Izra'il. It is thus found in several early hadiths compilations (al-Tabarani, Ibn Abi al-Dunya, Abu Nu'aym's Hilyah, Abu al-Shaykh al-Asbahani's al-'Azamah and Ibn Abi Hatim's Tafsir among others).
Likewise, in the commentaries on Surat al-Sajda, including the Tafsirs of Muqatil, Ibn al-Kalbi, al-Tha'labi, al-Baghawi, Ibn Juzayy, al-Qurtubi, Ibn Kathir who states: "This is well-known, and it was related by Qatada and others" (such as Wahb ibn Munabbih), al-Khazin and al-Shawkani who both categorically assert it and the great Imam al-Nawawi al-Jawi.
In the Tafsir of Badr al-Din Ibn Jama'a devoted to "those mentioned unnamed in the Qur'an" (Ghurar al-Tibyan fi-man lam Yusamma fil-Qur'an) he says in the section on Surat al-Sajda: "The Angel of Death (verse 11): That is 'Izra'il, upon him peace."
When Ibn Taymiyya was asked if the general seizure of all souls at the end of time applied to all creatures, he replied: "Praise be to Allah, what most of the scholars agree upon is that all creatures shall indeed die, including the angels, and including 'Izra'il the Angel of Death, and there is a Prophetic hadith narrated to that effect."
Likewise, in Imam al-Suyuti's recension of the hadiths on angels entitled al-Haba'ik fi Akhbar al-Mala'ik, his Hawi lil-Fatawi, his Itqan fi 'Ulum al-Qur'an, his Tafsir al-Durr al-Manthur, his commentaries on Sahih Muslim and Sunan al-Nasa'i, etc.
The arch-master of hadith, Hafiz Ibn Hajar, when specifically asked about this issue replied in the affirmative in his Forty Hadith collection.
Even the late Mufti of Saudi Arabia, Shaykh 'Abd al-'Aziz bin Baz, named and identified the Angel of Death as 'Izra'il without qualm in his own Fatawa wa-Masa'il (volume 4 of the 2nd edition) in explanation of the Qur'anic verse mentioning him in Surat al-Sajdah. All the above show that the assumption that no name for the Angel of Death was ever mentioned in Islamic tradition is unfounded — and the Consensus of the Ummah is the strongest proof of all.
|
 |
Taha
Moderator Group
Abu Ahmad
|
Posted: 25 September 2009 at 17:41 |
Det hjelper ikke at en del lærde bruker dette så lenge de ikke kan fremlegge en koranvers eller troverdig hadith. 3izrael er på folketale er den samme som dødsengelen i mange arabiske dialekter og på klasiske. Jeg tror dette har med den jødiske kunnskap som var kjent blant arabere både før og etter islam.
Jeg har lest om personer som ble kalt Hira, thor, sinaa fordi disse er stedsnavn i koran. jeg har hørt om mange som kaller sine barn Baghdad, Tunis, Madina og Makka.
Taha og Yasin er navn på to kapitler i koran. De blir også brukt som guttenavn.
|
 |
AbrdoLLah
Groupie
|
Posted: 30 September 2009 at 15:41 |
Originally posted by Nima0077
Ærlig, hva er forskjellen mellom Arabiske navn og muslimske land. Okei, navn som Muhammed, Fatima, Ali, Hussain og Hassan, er mer muslimske navn, enn arabiske. Men hvor går grensen egentlig ? Er det ikke e klar skille?
|
Fatima, Ali er mere muslimske navn i den mening om en kaller sitt barn etter Fatima eller Ali (RA), men ellers de er ekte arabiske navn. Husk at Sidna Alis mor het Fatima, hun var en 20 år eldre enn selveste Profeten. Ali ble født 5-10 år før islam !!! (RA)
Edited by AbrdoLLah - 30 September 2009 at 15:42
|
 |