toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Topic ClosedVil fjerne Israel fra kartet

Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Thor View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Online Status: Offline
Direct Link To This Post Topic: Vil fjerne Israel fra kartet
    Posted: 27 August 2005 at 09:40

Etter at Hamas en periode har spilt en konstruktiv rolle i forbindelse med Israels pågående tilbaketrekning fra den okkuperte Gaza-stripen, står nå lederen for Hamas-bevegelsens væpnede ving Ezzedin al-Qassem-brigadene, Mohammed Deif frem og lover død og fordervelse. 

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article445580.ece 

Deif varsler at Hamas vil fortsette angrepene mot Israel inntil den jødiske staten er utryddet fra kartet. Hvordan vil og kan de Palestinske selvstyremyndightene reagere på dette? Hvilken rolle spiller det for den videre fredsprosessen at Hamas fortsetter å tro at de kan utslette staten Israel? Er dette kanskje bare flammende retorikk ment for internt forbruk i maktkampen med Fatah?

Edited by Thor
Back to Top
Axel View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 27 August 2005 at 18:09

Send dem et kart og et viskelær! Det er livsfjernt. Hvem tror Europa og USA vil ta tilbake sine jøder. Og det utvandret flere jøder fra muslimske land til Israel da staten ble opprettet, enn det rømte palestinere fra Israel. Vil de muslimske landene ta tilbake disse jødene og deres etterkommere?

Hamas har bare gjort ugang hele tiden og forsinket en rimelig løsning. Det vil de fortsette med for å kjekke seg og uten omsorg for sine egne! Det militære Hamas har ikke og vil ikke kunne yte noe positivt. Hvis Hamas vil Palestinas vel, så hadde de levert inn våpnene sine til de Palistinske selvstyremyndighetene og sluttet seg til dem. Da hadde Palestina stått vesentlig sterkere. Men Hamas elsker å være gratisagenter for Israel og USA og alle anti-Palestinere, og å svikte sine egne - Palestinerne!

Edited by Axel
Back to Top
muhammad khalid View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 27 August 2005 at 23:47
En fransk sosiolog, Gilles Kepel, skrev for ca. ti år siden en bok
om ekstremister blant de kristne, musliene og jødene. Det heter
La Revanche de Dieu med andre ord Guds revansj.
Han beskrev i boken at det finnes små grupper som vil
ødelegge alt for flertallet.
De kristne gjør det beste, når de "kjemper" mot kristne
ekstremister, mens muslimene gjør det samme mot sine
ekstremister og liksom jødene.
Det er rett og slett en oppgave for flertallet å hindre at små
grupper kan ødelegge livet til folk flest.
Back to Top
Axel View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 28 August 2005 at 00:41
Enig. Det problemet vi sliter med i Norge og andre land er å komme seg inn i de mer eller mindre lukkede miljøene som de kriminelle skjuler seg i, så vi kan få gjort noe. Flertallet trenger hjelp fra disse miljøene, men miljøenes ukultur oftest fra hjemlandet hindrer dette.
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 29 August 2005 at 01:39
Det finnes håp. Det skal gjøres noe for å hindre ukultur blant
etniske minoriteter. Det finnes også ekstremister blant etniske
normenn. Jeg håper flertallet kan hindre dem.
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 29 August 2005 at 11:38

Axel: Du gjør en bedre jobb når du skriver om ting du har peiling på. Jeg ser at du når du skriver om palestina og Hamas avslører mange hull i dine kunnskaper, dessverre.

Hamas vet hva og hvordan. De gjør feil, ja, men de betaler en høy pris for hver eneste ord de sier. De vurderer derfor tingene sine nøye . Ikke som oss som sitter trygt her i stuene våre og drikker te, mens vi taster.

Hamas har betalt prisen fra sine egne ledere ... De er ikke typer som misbruker andre for å tjene sin egen sak.

Fint at Hamas og hele det palestinske folket fortsetter sin kamp inntil siste okkupant er borte.

Back to Top
Thor View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 29 August 2005 at 11:43

Kanskje du kunne tone flagg, Basim. Når du sier de skal fortsett kampen til siste okkupant er borte, mener du da borte fra hele området eller borte fra områdene som ligger utenfor 1967-grensene.

Når du uttrykker uforbeholden støtte til Hamas, innebærer det også at du støtter uttalelelser som de som fremkommer i erklæringen fra Deif?

Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 29 August 2005 at 13:40

Jeg tror at også Hamas kjemper både for det som ble okkupert 1967 og for flere andre rettigheter enn bare det. Men de kjemper ikke for å kaste alle jøder på sjøen slik noen liker å hevde.

Ja, de kjemper for at staten ikke skal være "jødisk". Hvorfor skal den være jødisk når jødene er mindretallet? De aksepterer ikke heller at flyktninger som telles flere millioner ikke får vende tilbake til sine hjem.

Jeg støtter dem fullt ut i disse kravene og synes at alle ærlige mennesker verden over bør støtte dem også.

Back to Top
Axel View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 29 August 2005 at 16:05

Basim: Jeg er enig med Thor og skal si det rett ut: Du støtter Hamas, og hvis andre uttrykker noe mot Hamas så får de beskjed fra deg at vi ikke har peiling og masse hull i kunnskapene om Hamas. Opplys oss da vel om Hamas! Bl.a. om de anvender fysisk vold og i så fall mot hvem og hvordan?

Hamas hadde sin opprinnelse i Muslim Brothers slik som Al Qaida og står vel nå på USAs terroristliste og kanskje andre terroristlister også? Det bør du vite som hevder å kjenne Hamas? Et svar ja/nei ville vært fint. Hvis Hamas er registrert som en terroristorganisasjon av ett eller flere land eller oppfører seg som en terroristorganisasjon, støtter du da Hamas?

Her er hva Hamas står for: http://www.bt.no/meninger/kronikk/article93364

Edited by Axel
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 30 August 2005 at 10:31

Jeg støtter Hamas i sin kamp mot okkupanten og fordømmer dem som klassifiserer Hamas som terroristorganisasjon.

Rett ut: Jeg fordømmer USA som har forskjellige målstokk for å klassifisere folk. Alt etter eget (USAs) ønske og interesse.

Ikke forsøk å lage lenker mellom Al Qaida og Hamas.

Du spør "Hvis Hamas er registrert som en terroristorganisasjon av ett eller flere land eller oppfører seg som en terroristorganisasjon, støtter du da Hamas?".

Svaret: Jeg bryr ikke meg om USA klassifiserer dem som terrrorister. Men om de oppfører seg som en terrororganisasjon vil jeg selv sagt ta avstand fra dem, men dette er ikke tilfellet.

Hamas, Jihad, Fath og alle andre palestinske organisasjoner kjemper for sine rettigheter og alle frie mennesker verden over har moralsk plikt til å støtte dem.

Den dagen de angriper Norge eller Langtvekkstand vil jeg, uten reservasjon, fordømme dem.

Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 30 August 2005 at 10:36

Lenken du oppga der oppe Axel gir hva fienden sier om dem.

Vil du lese hva de selv sier om seg selv må du lese hva de slev skriver. Her er en lenke:

http://palestine-info.info/index.html

Back to Top
Thor View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 30 August 2005 at 11:31
Originally posted by Basim

Lenken du oppga der oppe Axel gir hva fienden sier om dem.

Det er vel ikke så veldig gjennomtenkt å kalle Cand.polit. Sindre Bangstad ved Chr. Michelsens Institutt for "fienden" i denne sammenhengen. Jeg er enig i at man bør søke flere kilder, men Bangstads kronikk er vel det nærmeste man kan komme en nøytral beskrivelse. CMI er ikke akkurat et pro-israelsk forskningsinstitutt........

Back to Top
Thor View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 30 August 2005 at 11:37

Jeg bryr ikke meg om USA klassifiserer dem som terrrorister. Men om de oppfører seg som en terrororganisasjon vil jeg selv sagt ta avstand fra dem, men dette er ikke tilfellet.

Hvis din definisjon av terrorisme ikke innbefatter selvmordsbombere som sprenger sukyldige sivile i lufta, blir det en vanskelig debatt. Vi kan helt sikkert være enig i at Israel har gjort seg skyldig i en lang rekke overgrep, men hvis du anvender en "øye-for-øye" logikk og dermed mener at massakrering av sivile fra Hamas eller Jihad sin side er helt greit, er det problematisk

Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 30 August 2005 at 12:47

Du sier "Hvis din definisjon av terrorisme ikke innbefatter selvmordsbombere som sprenger sukyldige sivile i lufta, blir det en vanskelig debatt."

Jeg tror ikke at noen her aksepterer å sprenge uskyldige sivile i lufta. Problemet er at noen ønsker å tvinge sin egen forestilling av hvem som er sivile og uskydlige og hvem som ikke er det.

Vi trenger derfor en mer klar definisjon av dette.

Jeg er helt enig i at det å sprenge eller angripe et tog i Madrid eller i London er en terrorisme. Hamas har fordømt disse aksjonene.

Men jeg er ikke enig i at en okkupant er uskydlig, uansett om han har på seg joggebokse eller militæreklær.... Ser du forskjellen?

Edited by Basim
Back to Top
Thor View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 30 August 2005 at 12:54

Men jeg er ikke enig i at en okkupant er uskydlig, uansett om han har på seg joggebokse eller militæreklær.... Ser du forskjellen?

Nei, ikke ubetinget. Selvsagt kan du finne stridende i sivil, men jeg tror det er langt mellom dem som vil oppfatte kvinner og barn som holder på med sitt daglige virke som stridende og dermed legitime mål. Det blir en litt skrudd oppfatning av hva som er moralsk i en konflikt. Og bare for å ha understreket det igjen. Israels aksjoner mot sivile mål er selvsagt ikke noe bedre.

Back to Top
Axel View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 30 August 2005 at 13:14

Basim: Jeg har sett på lenken du oppga om Palestina. Jeg har opplevd krig, okkupasjon og ikke minst propaganda som vi gjennomskuet og flirte av. Disse tankene kom tilbake til meg da jeg leste lenken du oppga.

Ut fra bl.a. lenken vil Hamas ha krig og vil fjerne jøder fra indre Middelhavet. Hver jøde, barn, kvinne, olding, invalid er lovlige krigsmål for Hamas og den som støtter Hamas, og var det for nazistene. Dette er både umenneskelig og ugudelig! Etter Vestlig målestokk er den militære og politiske delen av Hamas en rasisitisk terroristorganisasjon. Den sosiale og humanistiske (sykehus etc.) delen gjør godt for å få sympati for Hamas blandt befolkningen. Taliban gjorde det samme i Afghanistan. Hamas strider også mot de Palestinske selvstyremyndighetene, og vil selv styre og stelle = ha makten.

Palestinakonflikten lager uro også utenfor området, og det ender vel opp med at Vesten sammen med Russland og dels Kina som har tilsvarende problemer, må ordne opp. Taperen blir Palestinerne på grunn av Hamas og andre liknende organisasjoner.

Edited by Axel
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 30 August 2005 at 15:02

Axel: Det du sier viser at du ikke har lest mye i denne siden.

Din diagnose er derfor ikke så mye å lære av, dessverre.

Jødene hadde rett til å "vende hjem" etter tre tusen år i eksil, mens palestinerne må glemme sine eiendeler bare etter 50 år med okkupasjon.

Hamas er en av de mest ærlige, modige, moderate, fredssøkende og fornuftige mennesker noen motstandsbevelgesler har sett. De gir ikke seg fordi fienden er sterkere, men de blander ikke seg i agresjon. Det er det jeg vet om Hamas.

USA som skriker høyest mot terrorisme er den største terrorist i verden. Deretter kommer israel, sin lille bortsjemte baby.

Selv sagt må de som tenker mer på israel enn på sitt eget land fordømme Hamas. Hamas er en spiker i israels kiste, in sha Allah.

Back to Top
Thor View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 30 August 2005 at 15:18
Jeg regner ikke med at jeg klarer å overbevise deg om noe som helst. Til det er du personlig for dypt begravd i denne saken. Fordi dette er utgangspunktet ditt,  bruker du George W. Bush sin tilnærming til menneskelige relasjoner "If you are not with us, you are against us". Noen av oss prøver faktisk å se denne konflikten fra utsiden. Den endelige løsningen på dette problemet ligger ikke i din og Hamas sin tilnærming. Den ligger heller ikke i den tilnærmingen som brukes av mange israelere. Du kan like det eller ikke, men hvis mange nok på begge sider holder fast på din måte å se tingene på, vil verken du, dine barn, dine barnebarn eller dine barnebarns barn oppleve å se en løsning på dette problemet og det beklager jeg sterkt. Noen ganger må man akseptere at det ikke finnes absolutter og kanskje trekke på den hjelpen det er mulig å hente fra mennesker som ikke har så mye investert i konflikten. Jeg regner ikke med at du vil høre på hva jeg har å si, men det eneste håpet ligger i at det tross alt er mange nok på begge sider som vil velge kompromisset, så smertfullt det enn måtte være.
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 30 August 2005 at 15:31

Selv i en kompromiss-prosess trengs Hamas høyest. Uten Hamas-fenomenet blir forhandlignene slik: "aksepterer du en smule eller må du ha to?". "Kan jeg få en smule til? NEI du greier deg med en.

Dette har vi så langt sett nok av.

Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 30 August 2005 at 15:33
Men takk Thor for at du er interessert i å løse problemet. Jeg forstår din logikk og har respekt for den, selv om jeg ser saken annerledes.

Edited by Basim
Back to Top
Axel View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 30 August 2005 at 15:38

Jeg leste litt, gjennomskuet propagandaen, og leste mer og mer, men ikke noe nytt. Jeg behøver ikke å lese hele nettstedet, like lite som jeg behøver å lese flere årganger av Aftenposten for å gjøre meg opp en mening om Aftenposten.

Forøvrig viser jeg til Thors innlegg rett over og også lenger opp.

Back to Top
oksen View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 03 September 2005 at 02:26

de fleste muslimer er veldig opptatt av å "ta tilbake okkupert land". Sett i litt historisk perspektiv er det jo islam som har okkupert land fra jøder og kristne, ikke motsatt. Jødene var i Palestina lenge før islam ble oppfunnet, og hele Nord-Afrika var et kristent kjerneområde som ble okkupert av araberne med sin islam på 700-tallet AD. Skulle kristendommen være dogmatisk som islam så måtte vel de kristne føre pliktige korstog(som svar på muslimenes hellige plikt jihad) over hele Nord-Afrika og Lille-Asia(dagens Tyrkia).

Hvorfor sier jeg dette: Fordi det forteller noe om religionen islams problem med å forsone seg med noe på en fredelig måte. Men så er vel også jihad, hellig krig, en muslims plikt helt til hele verden er dominert av islam. Jihad er en guddommelig institusjon, påbudt spesielt for å utbre islam. Muslimer må, i henhold til Koranen, streve, kjempe og drepe i Gids navn. I så henseende er det ikke så rart at mange liker terrororg. som Hamas og at Osama Bin Laden og hans Al Qaida har en høy stjerne i Midt-Østen.

Jamfør Sure 8,15-16 som eksempel:"Dere som tror, når dere møter de vantro på fremmarsj, så vend dem ikke ryggen til flukt. Den som denne dag venner dem ryggen til flukt, såfremt han ike vender tilbake til striden, eller slutter seg til en annen avdeling, han har pådratt seg Guds vrede, og helvete blir hans herberge.Et sørgerlig endelikt!"

Fortsatt noen som er i tvil om at Muhammed var stridsherre? Les, les og les å bli klok!!

Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 03 September 2005 at 11:45
oksen,
Du driver med feil!
Folket i Nord-Afrika valgte å bli muslimer, alHamdo lillah!
Det samme skjedde i Egypt og i Midt-Østen! Det finnes
fremdeles minoriteter som viser dette. Det var ikke tvang som
gjorde dem til muslimer.

Hvis et land heter Palestina som oksen sa, så innbyggerne
heter palestinere    ...ikke jøder.
Problemet i Midt-Østen har utviklet seg med en ideologi,
sionismen, som har manipulert jødedommen for å nå makt. Det
finnes jøder som ikke er enige med sionismen!
Det er viktig å skille jødene fra sionismen. En ting er en religion
og sine tilhengere som har vært velkomne i muslimske land, og
en annen ting er en ideologi som har brukt jødene for å nå
makten.

Det finnes to typer av jihad. Oksen misbruker ordet "jihad" og
skrev flere feil om jihad.
Den store, jihad alkabir, er det hver muslim bør gjøre inne i
hjertet for å forbedre seg.
En annen ting er, jihad aSSaghir, den lille jihad, som ble brukt
før for å forsvare muslimer mot angrep og overgrep.
Back to Top
Thor View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 03 September 2005 at 13:34

Originally posted by muhammad khalid

oksen,
Du driver med feil!
Folket i Nord-Afrika valgte å bli muslimer, alHamdo lillah!
Det samme skjedde i Egypt og i Midt-Østen! Det finnes
fremdeles minoriteter som viser dette. Det var ikke tvang som
gjorde dem til muslimer.

Jeg ville være meget overrasket om det gikk en "massevekkelse" gjennom de områdene du nevner som gjorde alle til muslimer av helt egen fri og uavhengig vilje. Det er ikke slik det foregår. Noen har nok tatt etter skikker og tro fra folk som kom østfra eller som handlet med disse områdene, men det som typisk skjer i slike situasjoner, er jo at en konge, stammehøvding eller et familieoverhode av en eller annen grunn tar til seg en ny religion og dermed er pr definisjon hele hans nasjon, stamme, eller alle medlemmer av hans hustand av samme religion. Slik var det når Olav den Hellige "kristnet" Norge og slik var det helt sikkert også når Islam spredte seg til nye områder. Tvang eller ikke? Det blir vel et definisjonsspørsmål. Det er ikke allitd noen trenger å hold et våpen til hodet ditt for at det skal være tvang.

Betydningen av gruppetilhørighet fikk meg forresten til å tenke på Senterpartipolitikeren av pakistansk herkomst som var på stemmefiske hos en landsmann i Oslo. Der kunne han straks "innkassere" 59 stemmer for Senterpartiet fordi alle landsmannens familiemedlemmer stolte på at familieoverhodet gjorde et bra valg for dem...... Tvang? Nei, ikke akkurat det...... 

Edited by Thor
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 03 September 2005 at 13:49
Originally posted by oksen

Jamfør Sure 8,15-16 som eksempel:"Dere som tror, når dere møter de vantro på fremmarsj, så vend dem ikke ryggen til flukt. Den som denne dag venner dem ryggen til flukt, såfremt han ike vender tilbake til striden, eller slutter seg til en annen avdeling, han har pådratt seg Guds vrede, og helvete blir hans herberge.Et sørgerlig endelikt!"

Fortsatt noen som er i tvil om at Muhammed var stridsherre? Les, les og les å bli klok!!

Mange leser, men uten å bli klokere, dessverre.

Jeg elsker dette verset forresten. Hva ville du anbefalt oksen? Å si at når dere treffer fienden så vend ham ryggen? Og røm så fort dere kan?

Men verset sier jo ikke at man skal angripe for å tvinge noen til tro eller for å stjele deres olje. Verset sier noe om når krigen er i gang.

En av de tingen som du sikkert ikke er klar over er ordet "vantro". Dette ordet betyr ofte "de som kriger mot dere". Det betyr altså ikke alle som ikke er muslimer. Abu Talib var ikke-muslim og så?

Er du fortsatt sikker på at dette verset er tegn på muslimenes blodige hensikter?

Back to Top
kent View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 03 September 2005 at 17:32

Hvorfor skal ikke Joedene faa lov til aa ha en nasjon. Et land? Er det saa faelt? Hvorfor synes mange muslimer det er saa farlig?

Back to Top
Axel View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 03 September 2005 at 17:42
Palestina er en kunstig betegnelse som ble oppfunnet av vestmaktene etter første verdenskrig, muligens ved freden i Locarno i 1920, da man trengte en fellesbetegnelse på området fra Middelhavet over elven Jordan inklusive daværende Transjordan (= på den andre siden av elven Jordan). Senere ble Transjordan skilt ut, og skiftet navn til Jordan som eget kongerike. Syria og Libanon er unntatt, de ble franske mandatområder, resten engelsk mandatområde for daværende United Nations (UN) i Geneve. Innen sitt mandatområde brukte engelskmennene de to betegnelsene "Jews" og "Arabs", ikke palestinere. Betegnelsen Palestinere om folk (mennesker) kom vel først i bruk i år 1946? De er jo stort sett av arabisk avstamning.
Back to Top
mourad View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Morroklumpen

Direct Link To This Post Posted: 03 September 2005 at 20:30
< => blir det slik til slutt.kristne har eget land..muslimer sitt.jøder sitt..budhister sitt..ikke troende sitt eget??? ja hvem vet

Back to Top
matriarken View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 03 September 2005 at 21:28
Back to Top
Basim View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Direct Link To This Post Posted: 04 September 2005 at 00:26

Originally posted by kent

Hvorfor skal ikke Joedene faa lov til aa ha en nasjon. Et land? Er det saa faelt? Hvorfor synes mange muslimer det er saa farlig?

Jo da. Gi dem Finnmark-fylket om du er så generøs. Ikke gi dem andres land.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,313 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: