| Author |
Topic Search Topic Options
|
Nur
Newbie
Online Status: Offline
|
Topic: Arabisk sommerskole Posted: 02 Mars 2009 at 15:58 |
Assalaam 'aleikum, Jeg har veldig lyst til å studere arabisk i utlandet, helst i Malaysia eller Marokko. Er det noen som har noen erfaringer eller råd, eller som vet om noen gode skoler? Jeg tenker først og fremst på intensivtkurs som går over et par mnd. Jeg har fått snakket med ansa om finansiering, men de hadde ikke så mye informasjon om de landene. Jazakaoum Allah kheir.
|
 |
CiCi
Senior Member
|
Posted: 02 Mars 2009 at 22:23 |
Salam Nur
Hadde ikke Ansa noe informasjon om å studere arabisk i Marokko? Sist jeg snakket med Ansa i forbindelse med studier i Marokko hadde de en god del, men veit ikke om de har studier innen det du søker, har du sjekket på hjemmesiden dems? eller uio? veit de skal ha det.
|
 |
Nur
Newbie
|
Posted: 03 Mars 2009 at 17:01 |
Tusen takk for svar  De var veldig hjelpsomme, men de hadde dessverre ikke noe informasjon om det, men de viste meg hvordan jeg kunne finne skoler på internett og sånt da :) Men vi fant ut at kanskje det var bedre om jeg spurte i moskeen eller noe, siden de sikkert hadde mye erfaring. Jeg har sjekket både på hjemmesiden, og jeg har vært hos dem, men de sa hvis jeg ikke fant noe, skulle jeg ta kontakt igjen så skulle de ta noen telefoner
|
 |
Aqilah
Newbie
|
Posted: 03 Mars 2009 at 22:13 |
|
Du bør heller dra til et sted der de snakker ikke dialekt arabisk, som Jordan, eller de khalij-landene. Når det gjelder intensiv kurs om sommer så arrangeres det i egypt.
|
|
"You possess a diamond called Islam. Don't hide it away - share the
light of it with others". [Imam Anwar Al-Awlaki]
|
 |
Nur
Newbie
|
Posted: 04 Mars 2009 at 13:04 |
Tusen takk  Jeg fant en skole i Egypt, og kan begynne til høsten, så har ihvertfall den muligheten :)
|
 |
islam005
Newbie
|
Posted: 05 Mars 2009 at 15:33 |
my brother nur Wayne, studien funnet i Egypt
|
|
salam alaykom warahmto allah wbarakatoh
|
 |
Safia
Groupie
|
Posted: 14 Mars 2009 at 22:11 |
Hmm....Jeg har hørt om en språkskole i Fes som heter alif , men jeg har ikke personlig vært der så jeg vet ikke hvordan undervisningskvaliteten er der. Sjekk ut hjemmesiden dems http://www.alif-fes.com/ for mer info. Jeg kjenner derimot til en språkskole i Egypt. Den heter ILI (international language institute) som ligger midt i Kairo by. Der er det intensivkurs i blant annet standard arabisk med flink og hyggelige lærere med studenter fra hele verden. De har gode ordninger og hjelp for utenlandske studenter. Det er blant annet dette stedet arabiske studenter fra Uio drar i et semester for de som velger Egypt (ILI er godkjent som lærested av uio). Sjekk hjemmesiden dems http://www.arabicegypt.com/cms.php?id=landing_page for mer info om priser og påmelding.
|
 |
Fatima-Zahrae
Senior Member
|
Posted: 15 Mars 2009 at 10:17 |
Originally posted by Aqilah
Du bør heller dra til et sted der de snakker ikke dialekt arabisk, som Jordan, eller de khalij-landene. Når det gjelder intensiv kurs om sommer så arrangeres det i egypt.
|
Hvor har du det fra, at de ikke snakker dialekt-arabisk i Jordan eller khaliji-landene? For du tror feil om du mener at det er klassisk arabisk de snakker. Det er det forresten ingen som gjør lenger bortsett fra på nyhetsopplesningene og dubba meksikanske såpeoperaer. Muligens i undervisningen(forelesninger) på universiteter også.
|
 |
maroc72
Moderator Group
Chief Whip
|
Posted: 15 Mars 2009 at 11:54 |
Originally posted by Fatima-Zahrae
|
Hvor har du det fra, at de ikke snakker dialekt-arabisk i Jordan eller khaliji-landene? For du tror feil om du mener at det er klassisk arabisk de snakker. Det er det forresten ingen som gjør lenger bortsett fra på nyhetsopplesningene og dubba meksikanske såpeoperaer. Muligens i undervisningen(forelesninger) på universiteter også.
|
De snakker kanskje litt mindre spesiell dialekt enn i marokko. 
|
|
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
|
 |
Fatima-Zahrae
Senior Member
|
Posted: 15 Mars 2009 at 12:25 |
Originally posted by maroc72
Originally posted by Fatima-Zahrae
|
|
De snakker kanskje litt mindre spesiell dialekt enn i marokko.  |
Da har du hørt veldig lite annet enn marokkansk dialekt.
|
 |
Safia
Groupie
|
Posted: 15 Mars 2009 at 14:08 |
|
Det er nærmest ingen arabere som snakker ren standard/klassisk arabisk (fosha) muntlig, bortsett fra i media eller spesiell undervisning som Fatima nevnte over. Standard arabisk er et skriftelig språk. Muntlige arabiske dialekter stammer selvsagt fra klassisk arabisk. men varierer noe mellom land og innad i land. Marokkansk dialekt er ganske spesiell hvis man skal se det i forhold til klassisk arabisk sett fra et lingvistisk perspektiv. For å ta et par eksempler er assimililering av vokaler ganske vanlig og setningsoppbyggingen noe ulik standard arabisk. men jeg kan ikke si at dialketene i khalij er noe særlig nærmere klassisk enn marokkansk dialekt heller:P. De har også sine egne dialekter med språkelige særpreg.
Det du skal passe på når du søker på en arabisk språkskole er at de som underviser i klassisk arabisk snakker klassisk arabisk i undervisningen, for ellers kan det bli ganske forvirrende for ferske arabiske studenter og skille mellom dialekt og skriftelig standard språk. Dette rådet gjelder uansett hvilket land du kunne tenkt deg å studere arabisk, enten det er i Marokko, Egypt eller i khalij. På ILI vet jeg ihvertfall at lærerne er fullstendig klar over dette og snakker derfor kun standard arabisk i timene:)
Lykke til!
|
 |
Nur
Newbie
|
Posted: 16 Mars 2009 at 13:37 |
|
Jazak Allah kheir Safia :) Ja, jeg har søkt ILI allerede :) Men har ikke så lyst til å dra til Egypt, egentlig, jeg ser veldig norsk ut og er ung jente, så er litt redd det skal bli litt for masete der. En jeg kjenner anbefalte meg å dra til Dubai da, men i Marokko kjenner jeg en som inshaallah skal dra, så hadde ikke vært helt alene.
|
 |
fati
Senior Member
|
Posted: 16 Mars 2009 at 14:23 |
|
InshaAllah khayr søster :)
|
|
Praying Fajr reflects how much you love Allah the Almighty
|
 |
Maha
Senior Member
|
Posted: 27 April 2009 at 15:49 |
Originally posted by Nur
Assalaam 'aleikum,
Jeg har veldig lyst til å studere arabisk i utlandet, helst i Malaysia eller Marokko.
|
Jeg studerte fransk i Marokko ved en privatskole. Hvert kurs varer i ca 3 mnd. Det er forskjellige kurs, så hvis du f.eks. begynner på en nybegynnerkurs og lærer deg språket (pensum i det kurset), vil du få tilbud om å begynne på kurset som er etter nybegynnerkurset. Den skolen jeg studerte ved tilbød også arabisk undervisning.
|
|
Morgenfugler er ekle dyr
|
 |
qursklar
Newbie
|
Posted: 30 Mai 2009 at 23:52 |
|
Må da være genialt å ta arbabisk kurs i arabiske land, da må man jo forholde seg til arbabisk hele tiden, ikke mens kun et kurs varer. Man lærer lenge av å bare leve og være :)
|
|
|
 |
Rabbil
Senior Member
|
Posted: 15 August 2009 at 17:05 |
salam.
Man kan også sturdere klassisk arabisk ved et språksenter i Israel som heter Ulpan Akiva (se hjemmeside) . Det er også der "alle" jødiske immigranter lærer seg hebraisk.
Jeg var der en dag på seminar, og lærerene der er kjempeflinke og veldig tøffe med innlæringen. De bruker også sang og ring-dans for å innlæring av språket, i tillegg til ekskursjoner mm.
Fordi mange kan engelsk som studerer der, er det også religion og kultur-seminarer på engelsk.
Det var språkstudenter der fra hele verden og god stemning.
|
 |