toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Topic ClosedHvorfor vi tenker på andre ting under Salah (bønn)

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
MuslimBlogger View Drop Down
Groupie
Groupie

Online Status: Offline
Direct Link To This Post Topic: Hvorfor vi tenker på andre ting under Salah (bønn)
    Posted: 24 Mars 2008 at 07:50

Hvorfor vi tenker på andre ting under Salah (bønn) - Artikkel

Når jeg ber skjer det ofte flere ting i hodet mitt, tenker på ting jeg skal/må gjøre, hendelser som har skjedd i løpet av dagen eller andre tanker som ikke er i samsvar med bønnen. Hvorfor skjer dette?

Fordi vi kan ikke kontrollere hjernen vår - bare kroppen

Hvis jeg vil løfte armen min kan jeg gjøre det, hvis jeg vil kan jeg sette den ned igjen (det er helt utrolig)... Det beviser at jeg kan kontrollere kroppen min, men jeg kan ikke kontrollere hjernen min, altså vi mennesker kan ikke kontrollere hjernen vår 100 %. Det finnes to deler i hjernen, bevissthet og underbevissthet, bevisstheten er det du gjør nå - leser denne teksten. Imens underbevisstheten din tenker på andre ting imens du leser dette. Det bevisste er det som vi styrer selv, men underbevisstheten er det som vi ikke selv kan styre. Det er underbevisstheten vår som sørger for at under bønnen foregår det flere ting, men la det skje, bare ha fokus på selve bønnen.

Når jeg skriver dette ser jeg 50 % på teksten og 50 % ut av vinduet, (hva?)... Siden jeg kan touch-metoden, det vil si kan skrive uten å se på tastatur, så ser jeg ikke så mye på skjermen eller på tastaturet men ser ut av vinduet. Når jeg gjør det foregår det flere ting i hjernen min når jeg skriver tekst. Men jeg fokuserer fortsatt på selve teksten.

Bruk en gjøremål-liste for å minske dette

Løsningen som jeg bruker er å lage en gjøremål-liste (To-do list). Det vil si alt jeg skal gjøre eller må huske på skriver jeg det ned og etter det er den borte fra hjernen min. Hvis jeg vil ha den tilbake igjen tar jeg opp min gjøremål liste for å se hva jeg har husket i løpet av dagen eller uka. En viktig ting å huske på: Når jeg kommer på noe skriver jeg det ned innen 5-10 sekunder, hvis jeg venter lenger enn det eller foreta noe handling kan det fort få meg til å glemme det jeg har husket på.

Verktøy du kan bruke til Gjøremål liste

• Mobil
  • Notatbok eller notisbok
  • Bare et ark du kan skrive på

Jeg selv bruker mobiltelefon (Apple iPhone), men har også en notisblokk i lomma som backup om det skulle skje noe med tlf må jeg få den tanken ut av hjerne og da gjenstår det å skrive det i notisboka.

Edited by MuslimBlogger - 24 Mars 2008 at 07:51
Du er pingle hvis du markerer teksten
www.islamblogg.com
Back to Top
penn View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Back to reality

Direct Link To This Post Posted: 24 Mars 2008 at 20:02
Så saken er at ved å bruke en gjøremål-liste, kan man få ting vekk fra hjernen sin, eller i hvert fall minske energien/tankene hjernen bruker på denne tingen. Bra råd, interessante tanker:)

Uansett, et "islamsk" svar på ovennevnte spørsmål er at også shaytan er med på å ødelegge  vår bønn. Hvis man ser på "Viktigheten og verdien av salah", så skjønner man fort at bønn-salah er taktikken med hvilket vi knekker shaytans påvirkning av oss. Og dette liker shaytan lite, dermed vil shaytan prøve å påvirke oss med sin was-was. 
Why should Allah chastise you if you are grateful and believe? And Allah is the Multiplier of rewards, Knowing (Qur'an 4:147)
Back to Top
Fatima-Zahrae View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 24 Mars 2008 at 23:24
Jeg har alltid en to-do-list, det har blitt så ille at jeg ikke husker ting jeg ikke skriver ned. Hver gang jeg leser en tekst må jeg markere det viktigste mens jeg leser, ellers får jeg ikke med meg noe. Jeg synes heller man skal trene hjernen til å takle flere ting samtidig det er sunnere Big%20smile.

Ellers synes jeg khosho3 i salah er et viktig tema, det nytter ikke å lese om det en gang, man må friske opp imanen sin kontinuerlig for å opprettholde khosho3 i salah.

Back to Top
Crystal clear View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 25 Mars 2008 at 11:11
Jeg har også opplevd å miste fokus under bønn. Men jeg prøver alltid å minne meg selv om hvorfor jeg er i moskeen, og på den måten hjelper jeg å holde fokus på Allah sub7anaho o ta3ala.
Back to Top
Maria_hyder View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 25 Mars 2008 at 14:38
Et tips er jo og sette seg ned og tømme seg selv for tanker før bønnen. Rett og slett sette seg ned og meditere tømme seg selv. Så starte bønnen.
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 25 Mars 2008 at 14:43
hehehe...tror folk hadde sett litt rart på meg hvis jeg hadde begynt å meditere rett før fredagsbønnen...hehe. neida, takk for tipset!
Back to Top
UmmSulejman View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 25 Mars 2008 at 16:33
det hender jeg gjør det av og til. her hjemme. det er så synd det ikke er "ordentlig" moskee her i by'n. jeg har vært muslim i 5 år, og kan sikkert telle på en hånd hvor mange ganger jeg har vært i moskeen.
sist gang jeg var der luktet det litt urin, jeg så ikke før etter på at do døra sto oppe, men likevel....

har noen tips på hvordan man mediterer???

Back to Top
silas View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 25 Mars 2008 at 21:15

Ja, Silas, du kan ikke svare i trådene i Islam-underforumet. (penn)

Edited by penn - 25 Mars 2008 at 23:52
Back to Top
penn View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Back to reality

Direct Link To This Post Posted: 26 Mars 2008 at 00:00
En ting vi må huske.
Det er bønnen som "tar vare på oss", ikke vi på bønnen. Først og fremst. Bønn er maten sjelen får for å kunne takle de sjelelige anstrengelsene, f.eks. fristelse til å gjøre haram handlinger. Så etter hvert, etter å ha praktisert bønnen lengre, blir disse tankene færre og færre.

Dette betyr ikke at vi skal gjøre den sånn useriøst og uten forberedelse, tvert imot. Men å gå så langt som å gjøre en slags bønn (meditasjon) før selve bønnen synes jeg er litt galt. Gjør det som er i henhold til sunnah, gjør edhan (bønnerop) selv om du er alene hjemme, gjør sunnah-bønn før fardh bønnen, i de tilfellene du skal gjøre dem (fajr, duhr, asr), etc.

En ting som våre gode forgjengere gjorde var å forestille seg at de stod på en bru over Jahannam, at de stod foran Kaba, at dødens engel stod rett bak dem for å ta sjelen deres.

"Gjør din bønn som om den er din siste". Hvordan ville vi bedt om vi med 100% sikkerhet visste at vi skulle dø rett etterpå?
Why should Allah chastise you if you are grateful and believe? And Allah is the Multiplier of rewards, Knowing (Qur'an 4:147)
Back to Top
Ismail1 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 26 Mars 2008 at 00:20
Mister ofte konsentrasjon under bønn,trodde det var noe galt med meg.
Back to Top
wiqasso View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 26 Mars 2008 at 09:10
Originally posted by Fatima-Zahrae

Ellers synes jeg khosho3 i salah er et viktig tema, det nytter ikke å lese om det en gang, man må friske opp imanen sin kontinuerlig for å opprettholde khosho3 i salah.

Det du skriver er løsningen for å ha konsentrasjon i salaah. Salaah er noe som er spirituelt, Det kan hende at det hjelper med en "to do" list osv. Men hoved greia er uansett hvor sterk iman du har og hvor god kontakt man har med Allah. Hvor har vi Allah i vårt liv.

Et veldig bra eksempel er at hjertet vårt blir påvirket av 4 ting
1. det vi hører
2. det vi ser
3. det vi snakker om
4. det vi tenker på

Om man bruker disse 4 kanalene på Allah og hans rasul, dvs at man Hører om Allah, snakker om Allah, tenker på Allah, ser/er i et islamisk miljø. Vil dette påvirke vår konsentrasjon på en positiv måte inshaAllah.

Du skal be med den konsentrasjonen at du står foran Allah, for å oppnå dette må du streve hardt. Du må jobbe med deen så mye som mulig.

Har dere ikke opplevd at om dere f.eks en dag leser mye koran eller gjør mye dhikr så har dere mye mer khosho i deres bønn enn den dagen dere har vært i byen eller sett mye på tv?

Dette var bare noen tanker...
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 26 Mars 2008 at 10:59
Originally posted by muslimahh

det hender jeg gjør det av og til. her hjemme. det er så synd det ikke er "ordentlig" moskee her i by'n.

har noen tips på hvordan man mediterer???

Hva mener du? Det er jo flere moskeer i Oslo? Rabita er jo bra...eller??
Back to Top
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 26 Mars 2008 at 20:34
Hei. Takk for mange gode kommentarer både fra penn og wiqasso.

Jeg er under opplæring for Islam enda - med det mener jeg at jeg ber, prøver så godt jeg kan å følge sunnah, og andre nødvendige en muslim skal gjøre. Men fortsatt har jeg mye å lære. Jeg har stor interesse for skriving - jeg bruker min blogg og denne siden for å dele det jeg lærer og gjør, samtidig får jeg skrevet.

Det er riktig som penn sier om shaytan (djelven).

Men det jeg nevner er bare en del av det - dette hjelper minker at du tenker på andre ting. F.eks. hvis du har planer om å gjøre X når du kommer hjem så er det greit å skrive det ned på en gjøremål-liste og få det ut av hjernen så du ikke sitter og tenker på det under bønn.

Når jeg er på Moské så er jeg mer konsentrert enn når jeg ber hjemme eller på jobben Smile.

Det er viktig å huske som wiqasso sier:

Et veldig bra eksempel er at hjertet vårt blir påvirket av 4 ting
1. det vi hører
2. det vi ser
3. det vi snakker om
4. det vi tenker på

Om man bruker disse 4 kanalene på Allah og hans rasul, dvs at man Hører om Allah, snakker om Allah, tenker på Allah, ser/er i et islamisk miljø. Vil dette påvirke vår konsentrasjon på en positiv måte inshaAllah.

Edited by MuslimBlogger - 30 Mars 2008 at 06:40
www.islamblogg.com
Back to Top
UmmSulejman View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 26 Mars 2008 at 20:52
jeg bor ikke i oslo, men i en liten by, vil jeg kalle det.
jeg vil gjerne gå i rabita hver dag jeg... eller hver fredag. men å pendle to timer... hehe det går jo ikke.
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 27 Mars 2008 at 10:50
Jeg skjønner søster..Det er synd at vi ikke alle har tillgang til moskeer. Man får ro i sjelen når man er der
Back to Top
Asim View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 27 Mars 2008 at 16:20
Originally posted by muslimahh

jeg bor ikke i oslo, men i en liten by, vil jeg kalle det.
jeg vil gjerne gå i rabita hver dag jeg... eller hver fredag. men å pendle to timer... hehe det går jo ikke.

Jo lenger du går , Jo mer får du . opp til deg ehe men jeg skjønner LOL
Back to Top
ISLAM View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 28 Mars 2008 at 16:17
Takk til den som har startet tråden...denne tråden passer megTongue...det skjer og så med meg jeg tenker på andre ting når jeg ber, men det er egentlig dumt..uff Måtte Allah tilgi meg...
men forresten hva betyr khosho????
Om noen lever rettskaffent, er det til hans egen vinning. Om noen lever i urett, er det til egen belastning. Så blir dere brakt hjem til Herren. (45:15)
Back to Top
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 30 Mars 2008 at 06:47
Originally posted by ISLAM

Takk til den som har startet tråden...denne tråden passer megTongue...det skjer og så med meg jeg tenker på andre ting når jeg ber, men det er egentlig dumt..uff Måtte Allah tilgi meg...

Salam ISLAM LOL, takk for kommentar. Jeg håper du får nytte av flere av artiklene mine på forum også de på bloggen. Ha en fin dag.
www.islamblogg.com
Back to Top
penn View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Back to reality

Direct Link To This Post Posted: 30 Mars 2008 at 18:32
En ting vi kanskje glemmer. Og det er at når du gjør din salah, så blir du faktisk "borte" fra denne verden. Mer eller mindre uansett om du har enkelte tanker som forstyrrer deg. Altså om man prøver å gjøre sin bønn riktig da..

Vi glemmer det altså på den måten at vi ikke legger merke til hvor mye ro både innvendig og utvendig vi får ut fra salah. Først når man opplever andre i nærheten, folk som ikke ber akkurat der og da, deres bevegelser, skritt...kort sagt, en slags stress og bråk.

En liknende ting slo meg da jeg var på besøk hos noen gamle bekjente/venner. Dette var da ikke folk som var praktiserende, tvert imot. Jeg merket hvor mye godt vi muslimer har det, både med tanke på vår salah, vår levemåte, våre ting vi prater om, våre vennskaper, brorskap og alt som hører til i Islam.
Det som var hovedtema hos disse gamle bekjente var dop, damer, penger, jobb, status. Ikke et ord godhet kunne man høre der. Tvert imot. I en time! Og dette er helt vanlige folk med fine jobber og ganske integrerte.

Så noen ganger er det godt å bli påminnet på hvor mye vi vinner ut av å praktisere vår deen. Noe vi glemmer da det blir vanlig for oss...
Back to Top
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 30 Mars 2008 at 19:42
Helt enig med deg penn, jeg har selv opplevd dette. Var hos noen bekjente - kommer ikke til å bli mye tur dit, men ignorer dem ikke fordi de er våre brødre/søstere i Islam.

Det var noen twist godteri på bordet, jeg sa til en av de som satt rundt at denne, denne og denne... er det alkohol oppi.

Personen bare jasså - det er jo de som er de gode. Og åpnet den og puttet i munnen, imens personen tygget på den så sa personen at det går bra det skjer ingenting, og hva så om det er alkohol i den?
Det er en person som er ganske bra person som personlighet, ikke er personen alkoholiker etc... Og tidligere har personens bror sendt e-post til hele familien og bekjente og sagt at disse må ikke spises samt. referert til listen jeg har på bloggen.

Det er veldig synd at folk må gjøre dette.

Dette kan hjelpe med å styrke imam hvis det noen gang går nedover
  • Besøk moskeer ofte
  • Skift om miljøet rundt deg
    • Venner
    • Lesestoff
    • Fritidsaktiviter
    • Handlinger
  • Gjenta noen Sure fra Koranen flere ganger om dagen

Edited by MuslimBlogger - 30 Mars 2008 at 19:42
www.islamblogg.com
Back to Top
Asim View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 30 Mars 2008 at 20:40
Originally posted by MuslimBlogger

Helt enig med deg penn, jeg har selv opplevd dette. Var hos noen bekjente - kommer ikke til å bli mye tur dit, men ignorer dem ikke fordi de er våre brødre/søstere i Islam.

Det var noen twist godteri på bordet, jeg sa til en av de som satt rundt at denne, denne og denne... er det alkohol oppi.

Personen bare jasså - det er jo de som er de gode. Og åpnet den og puttet i munnen, imens personen tygget på den så sa personen at det går bra det skjer ingenting, og hva så om det er alkohol i den?
Det er en person som er ganske bra person som personlighet, ikke er personen alkoholiker etc... Og tidligere har personens bror sendt e-post til hele familien og bekjente og sagt at disse må ikke spises samt. referert til listen jeg har på bloggen.

Det er veldig synd at folk må gjøre dette.

Dette kan hjelpe med å styrke imam hvis det noen gang går nedover
  • Besøk moskeer ofte
  • Skift om miljøet rundt deg
    • Venner
    • Lesestoff
    • Fritidsaktiviter
    • Handlinger
  • Gjenta noen Sure fra Koranen flere ganger om dagen

mashallah dette gjør min imam sterkere
Back to Top
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 31 Mars 2008 at 20:04
Fint å høre Asim, jeg håper du sprer budskapet til alle du kjenner også.
Det er fint at folk får hjelp.
www.islamblogg.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,093 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: