toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Topic ClosedHvordan få en person til å be?

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Nermin View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Online Status: Offline
Direct Link To This Post Topic: Hvordan få en person til å be?
    Posted: 21 Januar 2008 at 11:03

salam!

Det er en person som jeg bryr meg utrolig mye om som jeg ønsker å vise veien til islam.. Den personen er muslim, men har aldri praktisert islam noe særlig.. har lyst å få den personen først til å be.. Men problemet mitt er at jeg aner ikke hvor jeg skal starte? Noen som er kjent med dette? tips?:)

O my Lord I turn to you, with a heart full of shame,and eyes full of tears!
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Direct Link To This Post Posted: 21 Januar 2008 at 11:31
Originally posted by Nermin

salam!

Det er en person som jeg bryr meg utrolig mye om som jeg ønsker å vise veien til islam.. Den personen er muslim, men har aldri praktisert islam noe særlig.. har lyst å få den personen først til å be.. Men problemet mitt er at jeg aner ikke hvor jeg skal starte? Noen som er kjent med dette? tips?:)

Første steg må jo være å gi personen litt mere kunnskap og få h*n inn i et miljø med den rette innflytelsen. Hvis du kan klare å få personen med på islam-undervisning i moskeer hadde det vært en god start. Hvis du er i Oslo kan du dere komme til darsene på Rabita (søndager). 

"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
Nermin View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 21 Januar 2008 at 11:34

problemet er at den personen bor i lille hammer, og jeg i kr.sund ...

O my Lord I turn to you, with a heart full of shame,and eyes full of tears!
Back to Top
penn View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Back to reality

Direct Link To This Post Posted: 21 Januar 2008 at 14:19

Før salah kommer det å kunne litt om Allah swt. Liksom bli kjent med Allah swt. Når man har fått for seg hvilken plass og betydning Allah swt. må eller burde ha hos oss, så blir resten inshaAllah mye lettere. Da får belønning og straff en bedre mening, og da blir salah noe naturlig.

Men det er viktig da også å forklare hvorfor vi ber, eller hvorfor vi burde gjøre det.

Og gjør mye du'a for den personen.

Sorry for så kort svar:)

Why should Allah chastise you if you are grateful and believe? And Allah is the Multiplier of rewards, Knowing (Qur'an 4:147)
Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Direct Link To This Post Posted: 21 Januar 2008 at 17:21
Denne tråden ble flyttet fra Religion til Islam, der den hører hjemme. Utenforstående innlegg ble da automatisk tatt av "islam-filteret".
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
ikkepraktiseren View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 21 Januar 2008 at 20:10

et meget interesant tråd, som jeg burde ha startet.

1.kanskje fyren rett og slett ikke føler seg klart for å be? du må være klar over at det finnes noen som er veldig ivrrige etter å møte opp i mosken for å be. de vil vise folk at de er frome og gudsfrkttige. men er det riktig?

2. kam han her be i det hele tatt? kan han salaten? kanskje han hae glemt det? og føler seg skamfull for å bli lært av noen og dermed avsløre hvor langt han har havnet fra islam?

dette sier jeg ikke for å være negativ, bare forklare det som kan være hans "hindringer". håper at du lykkes å bringe han på rett vei.

ps: er det riktig¨å både selge brennvinn\øl og å be? eller gjøre masse annet galt og be?

andokte om pashtoner er at de spiller og har det gøy, men med en gang de hører azan begynner de å be, for så begynne å spille igjen.

Back to Top
Wedira View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 21 Januar 2008 at 20:29

Ikkepraktiseren,

Man kan og bør absolutt gjøre salah selv om man gjør gale ting. Allah swt leder den han vil. Hvem vet, kanskje en dag vil deres holdninger forandre seg til det bedre inshallah:-)

Edited by Wedira
Do not let their speech grieve you. For all glory is Allah's. He hears all and knows all.

- Quran, Yunus, Surah 10:65
Back to Top
turntoallah View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 22 Januar 2008 at 00:12

Salam!

Bønnen er en av islams nest viktigste søyle. Den kommer rett etter trosbekjennelsen og er en obligatorisk søyle som enhver muslim må praktisere daglig. Om du mener at vedkommende kan gjøre feil underveis hindrer ikke at han lærer bønnen allerede i startfasen av å bli en god muslim. Dette er viktig fordi selve bønnen er en slags renseannlegg som renser kroppen fra de daglige syndene våre! Dersom man praktiserer bønnen vil man etterhvert begynne å like de gode handlingene og holde seg unna de dårlige vanene og handlingene.

Du kan si til han at Gud vil se deg fra 360 synvinkler når du ber og regnes som den nærmeste og beste måten en muslim kan kommunisere med sin Gud/skaper. Når man leser koranen snakker Gud til deg, og når du ber snakker du til Gud. Det er en slags dialog mellom deg og skaperen. Tenk hvor hærlig det er.

Tenk deg at du liker fotball, og du får muligheten til å snakke/ kommunisere med verdensbeste fotballspiller direkte! er ikke det kult? Hva sier du heller til den allmektige, rettferdige og tilgivende Gud som ser deg når du sover og overvåker deg når du gjør synder. Er ikke det en fin måte å kommunisere med sin skaper?

Edited by turntoallah.com
Kall til Herrens veier med visdom og vakker formaning! Diskuter med dem på beste måte! Herren vet best hvem som vandrer bort fra Hans vei, og hvem som er på rett vei,K:[16:125]
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 22 Januar 2008 at 00:14
En annen ting er at bønnen blir framstilt som den elven enhver muslim dukker seg hver gang han/hun ber og renser seg fra alle syndene. Som sagt tidligere en renseannlegg. Det er også nevnt i koranen at bønnen er en sentral søyle i islam og regnes som den beste tingen enhver kan gjøre for å komme nærmere Gud!

Kall til Herrens veier med visdom og vakker formaning! Diskuter med dem på beste måte! Herren vet best hvem som vandrer bort fra Hans vei, og hvem som er på rett vei,K:[16:125]
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 22 Januar 2008 at 00:18

Den allmektige Gud er alltid han som vil skaffe deg mat, når du har behov for det. Alltid han som skaffer deg kunder når markedet går tom. Alltid han som renser deg fra synder når du begår en feil. Alltid den trøstende når du er lei deg. Alltid den lykkelige når du er nær han. Alltid vinneren når du er med han. Alltid den heldige hvis du satser med han!

Gud er den som gjør at du fortsatt lever et helt normalt liv uten noen skader eller dårlig helse.

Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 22 Januar 2008 at 00:28

Det var en mann som var helt lam i hele kroppen etter en ulykke. Han var både blind og hadde kreft i blodet. Han kunne risikere å dø når som helst. Når en kompis av han besøker han senere og ser hvordan han hadde det, begynner han å gråte uten stopp. Mannen som var helt lam, ble veldig overraska over at han gråt og spurte hvorfor han gråt. Han svarte han med å si at han gråt fordi Gud var urettferdig. Han er ond, fordi han gjorde at du ble på den tilstanden du er i nå. Den lamme mannen svarte han smilende:

Den urettferdig, onde Guden du snakker om er han som gjorde at jeg først og fremst er i livet nå. Gjorde at jeg fortsatt har en tunge å snakke med. En øre som jeg kan høre med. En hjerte som jeg kan føle med. velsignelsesrike Guden som er så snill og gavmodig at han bevarte noen av delene i kroppen min og tok  ikke alle når jeg begikk en så alvorlig ulykke som den jeg begikk. Tenk hva som kunne skje med meg hvis jeg ble lam, blind, døv og evt manglet flere organer i kroppen og måtte opperere flere steder hver gang for å holde meg i livet. 

Guden er ikke ond, men heller rettferdig som gjorde at jeg er i livet med noen deler, enn død med ingen ting. Det er også en test for meg fra Gud for å se hvor tålemodig jeg er.

inshallah alle lærer av tabbene til andre og retter dem før den dagen når hvilken som helst av dere uten at noen er bevisst på det!

WS

Back to Top
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 22 Januar 2008 at 00:40

Så lenge man har en ren "nie" altså en vilje direkte fra hjerte om å starte alt så ordner det seg. Det handler alltid om hvordan man skal oppnå akkurat den viljen.

Ha en ting i bakhodet. så lenge du roser bønnen og forteller fordelene med det, vil du alltid ha et godt grunnlag for ditt påstand og samtidig få han til ha et bedre syn til bønnen. noe som senere kan kanskje bidra til å endre han helt.

Du kan ikke få folk du liker til å bli muslimer, men Gud får hvem han vil til å blir muslim. Så be for han til Gud, så inshallah han retter veien til den allestednærverende, monoteistiske Guden Allah! 

Wa alhamdolilla rabb al alamin!

Back to Top
MuslimBlogger View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 27 Januar 2008 at 20:02

Fantastiske råd. Hvis jeg hadde lest dette for 4-5 mnd siden, hadde dette ikke hjulpet meg noe som helst måte. Jeg hadde bare sagt: vrøvl.

Trådstarter: Dette hjalp meg med å bli religiøs. Å være med de som praktiserer Islam.

Jeg: Vi går til byen i natt og ser om vi finner noe kult, vi drar kl 1800 og kommer hjem kl 0600:
Praktiserende Muslim: Jeg kan ikke desverre, jeg skal be maghrib, og deretter Isha, og jeg må legge meg om natten fordi jeg skal våkne tidlig til morgenbønnen (Fajr).

Dette har aldri skjedd helt slik, men noe i denne slengen. Kun som eksempel. Men dette fikk meg til å innse at jeg kan ikke holde på med det sånn. Hva med å prøve å være religiøs i kun 30 dager, også se om jeg liker dette eller ikke? Og gjett hva, det ble suksess etter de 30 dagene.

Bruker turntoallah.com har meget gode forslag.

Her er mitt tips til trådstarter: Det som kan virkelig hjelpe, er om du er med personen, jeg leser at du er i kr.sand og h*n i Lillehammer. Hvis du har mulighet så besøk personen og når h*n vil at vi skal gjøre det gale så sier du at du ikke kan fordi du må be, eller ikke kan/vil gjøre det.

Få han til å be kun fajr, eller asr. Fordi disse er veldig korte, si til personen bare prøv det kun dette til og begynne med. Det beste ville vært om personen; står om morgen (helst før soloppgang), vasker seg, tar på seg rene klær, og ber 2 sunnah og 2 fard før h*n setter føttene ut av døra. Personen vil føle seg stolt over det h*n har gjort. Og vil ha en mye bedre dag enn de h*n har hatt tidligere. Det bør vises smil på ansiktet til personen etterpå :).

Ta gjerne kikk på www.islamblogg.com har prøvd mitt beste til å få folka til å utføre de oppgavene en muslim skal gjøre.

Edited by MuslimBlogger
Du er pingle hvis du markerer teksten
www.islamblogg.com
Back to Top
Nickolai View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 27 Januar 2008 at 20:41

Man må bare være tålmodig, gjøre dua for den personen.. Og du må fortelle han hvorfor det er viktig å be. Men hvis han ikke kan noen surater så burde han lære Al-Fatiha, Al-Ikhlas, Al-Falaq og An-Nas først... :) Men Al-Fatiha er den viktigste man skal lære først:) Inshallah det skal gå bra med vennen din.. ;)

Den Rette Vei - Sirat Ul-Mustaqeem - Anbefaler alle mine brødre og søstre til å besøke siden!
Back to Top
lebanese View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 28 Januar 2008 at 10:32

salaam

Et tips, ikke mas på at han skal be. Når en er vekk fra bønnene, vet man innerst inne at det man gjør er feil, men det er noe som hindrer.. uten at jeg til idag vet hva det er. Enkelte ganger har man så lyst til å gjøre det, men får det bare ikke til.. eller stater noen dager og slutter. Det mest irriterende da er en person som minner deg på hvor feil du er. Jeg vet at den personen sier sannheten, avslører noe jeg har nektet å avsløre for megselv, og da blir det bare verre.

Heller ta det steg for steg. Nå vet vi ikke mye om din venns miljø, familie, hvor mye han er villig? Er han helt fra eller vil han men gjør det ikke?

Det har mye å si på svarene. Er han helt borte og ikke interresert, så kanskje du bør få han til interessen først, eller i mer riktig miljø. Er han dermed innerst inne interessert, men ting skjer bare ikke.. så er kanskje noen felles moskebesøker, kanskje fortelle om ting innen islam du har lært, få han inn på islam.no? Eller faktisk be han be for deg fordi du har det dårlig i et eller annet, den har funket hos meg i hvertfall

Ikkepraktiserende

Bønnen er en av hoved tingene i islam. Uansett om du har andre "feil" ting du driver med så må du holde på bønnen, de kan hjelpe dge ut og Gud dømmer i helhet. Syns vi mennesker skal passe på hva vi gjør enn hva andre gjør!

Love the moment:Flowers grow out of dark moments, therefore, each moment is vital. It affects the whole. Life is a succession of such moments and to live each is to succeed.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,186 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: