Mandag, 04.12.2023 - 20. Jamad Awwal 1445 h.

Om Islam

SPØRSMÅL OG SVAR

Fysisk vold mot kona

Spørsmål

Salam.. Jeg har en norsk lærebok her om Islam. Under emnet "Mann og kvinne" siterer boken følgende fra Koranen : <> (hentet fra sure 4). Det jeg lurer på er.. hva menes det med "slå dem" på slutten? fysisk vold? Eller tar jeg fullstendig feil? Jeg håper dere kan gi meg en bedre forklaring på dette :-) Takker på forhånd

Svar

Salam og takk for spørsmålet. Dette ordet "Slå dem" er en direkte oversettelse av ordet "wadhribouhunna". Ordet "dharaba" betyr mange ting hvor blant annet "slå" i fysisk betydning er en av dem. Men når vi ser på dette ordet "dharaba" i Koranen finner vi at det forekommer mange steder. De aller fleste stedene betyr det noe annet enn fysisk slag. Betydningen går i retning av "å adskille". Eks.:

  • K. 2:26 Dharaba mathalan: "Slå eksempel" (eller: gi eksempel slik at man skiller mellom rett og galt)
  • K. 20:77 Dharaba tariqan: "Slå vei" (lage vei ved å skille de to sidene fra hverandre.
  • K. 2:273 Dharban fil ardh: "Å slå i jorda" (å reise - fordi man forlater stedet man er i)
  • K. 24:31 Walyadhribna bikhumurihinna: "la dem slå sine slør" (la dem skjule sine bryst med slør ved å sette skille foran dem)
  • K. 43:5 Afanadhribo 3ankum udhikra: "Skal vi slå nyheten fra dere?" (Skal vi flytte Koranen til noen andre?)
Slik ser vi at ordet "dharaba" har noe med å skille lag. Når vi ser på rådene Koranen gir til menn som opplever konflikter hjemmet, finner vi dem slik:
  1. Først skal man snakke med sin kone.
  2. Så, og hvis ord ikke hjelper, skal man unngå å ligge med henne.
  3. Hvis ingen av punktene over hjelper, skal man bruke "wadhribouhunna". (kommer tilbake til)
  4. Hvis dette ikke hjelper heller skal det hentes meklere, en fra hennes og en fra hans side.
  5. Hvis dette ikke hjelper heller skal de skille seg.
I en slik sammenheng kan vi slå fast at ordet dharaba betyr å forlate rommet, eller i hvert fall å ta litt avstand, mer enn bare å snu ryggen. Dette er fordi å slå, i fysisk form, ikke passer i en slik situasjon man blir oppfordret til å sende meklere. I tillegg vet vi at ekteskapet ikke kan fortsette med tvang, fordi kvinner har, i følge islam, rett til å skille seg. På den andre siden er det viktig å understreke her at ingen av de lærde noen gang har sagt at "å slå" er ment som en fysisk avstraffelse eller tortur mot de ulydige kvinnene. Noen har tolket ordet med å slå med en "miswak" (en type tannbørstepinn). De kommenterer dette med å vise kona at man virkelig protesterer mot denne situasjonen og at man er villig til å skille seg hvis man ikke får noen løsning på problemene. Dessverre er det noen som misbruker slike vers i Koranen og torturerer kona i Guds navn. Dette er til tross for at profeten, vårt forbilde, aldri har slått noen, selv om han hadde flere koner. Han (fvmh) protesterte, i flere anledninger, kraftig mot dem som slår kvinner. Flerer hadith sier klart at man ikke skal bruke vold mot sin kone. Måtte Allah sw lede oss alle til den rette veien. Wassalam. Basim Ghozlan

  • Basim Ghozlan
  • 02.10.2005