toppbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Topic ClosedHvorfor spiser kristne svinekjøtt?

Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Ribozyme View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Online Status: Offline
Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 11:52

Originally posted by maroc72

I islam er det snakk om urenhet som moralsk egenskap ved en organisme, sted, objekt etc. F.eks. et sted som er urent i denne forstand vil forbli urent og ikke egne seg for tilbedelse uansett hvor fysisk rent man gjør det ved å skrubbe og vaske. Det samme gjelder svin i dette tilfellet. 

Ok.. Så det er med andre ord ikkje ugunstig for menneske kroppen å spise "uren" mat, det er ugunstig for din moral.

Blir liksom som å si at man skal ikkje spise Ape-kjøtt eller katt/hund, for det er ikkje moralsk rett (i allefall ikkje her i vesten).

Trudde det låg en mye dypere mening bak..

Back to Top
maroc72 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Chief Whip

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 12:01
Originally posted by Ribozyme

I islam er det snakk om urenhet som moralsk egenskap ved en organisme, sted, objekt etc. F.eks. et sted som er urent i denne forstand vil forbli urent og ikke egne seg for tilbedelse uansett hvor fysisk rent man gjør det ved å skrubbe og vaske. Det samme gjelder svin i dette tilfellet. 

Ok.. Så det er med andre ord ikkje ugunstig for menneske kroppen å spise "uren" mat, det er ugunstig for din moral.

Blir liksom som å si at man skal ikkje spise Ape-kjøtt eller katt/hund, for det er ikkje moralsk rett (i allefall ikkje her i vesten).

Trudde det låg en mye dypere mening bak..

Du misforsto hva jeg mente med "moralsk status". I dette legger jeg at en handling kan enten være riktig eller gal; dette er dens moralske status. Det er ikke nødvendigvis det samme som det vi legger i moral idag.

Edited by maroc72
"maroc72 har jo nettopp sagt at det er slik, og da kan du ikke bare være uenig ..." (visdomsord fra Ninjasoppen)
Back to Top
Mikal View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 12:39

Hvor vanskelig kan dette være å forstå:

1) I GT var det forbudt å spise gris

2) Dette endret Gud i NT til at vi kan spise alle dyr

3) Og Muslimene tror enten at Gud har endret det tilbake til forbud, eller at det er feil at Gud tok bort forbudet i NT

Back to Top
Ribozyme View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 12:56

Du misforsto hva jeg mente med "moralsk status". I dette legger jeg at en handling kan enten var riktig eller gal; dette er dens moralske status. Det er ikke nødvendigvis det samme som det vi legger i moral idag.

Vel.. vi forsåvidt enig, men lure på hvorfor det ikkje er en grunn til at man ikkje skal spise enkelte dyr (gjelder både Islam og Kristendommen). Mer hvorfor det er galt, står det f.eks ikke noen plasser hva som vil komme til å skje om man likevel spiser "uren" mat.

Det er ikkje meningen å være kverrulant, men føle liksom det må ligge et grunnlag bak et "forbud" om å spise "uren" mat, og hvilke kriterier som ligger til grunn for å definere noe til å være "urent".

En annen ting.. ordet "urent" er det en korrekt oversettelse ?

Back to Top
Konsis View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 13:07
Originally posted by miriam

Jeg blir like forvirret som Sonrisa, med tanke på at kristne spiser gris. For det første er det ikke tillatt, for det andre sitter kristne og pakker i seg ribbe på julaften!! Snakker om å følge Guds ord... Astagfirullah..

Enda mer kristenhets... Har dere ikke noe bedre å gjøre? Jeg finner forumet mer og mer usmakelig (ikke ulikt hva dere syns som svinekjøtt) pga. slikt snakk. Dere fremstår som dårlige representanter for islam slik dere driver på.
Back to Top
BiGa View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 13:28

Se på en gris når den slafser i seg sin egen møkk! Si DA at du ikke forstår at den er uren, og si DA at den er søt. Og for all del, sett deg ved middagsbordet og spis møkk med kjøtt rundt..  

Tror ikke at moderne griserøkt er så "grisete" som du vil ha det til . Tror de får skikkelig for . Bingen deres blir rengjort etc. Tror de har renslighetsregler å gå etter . Når jeg var i Bulgaria (tror jeg det var) så møtte jeg på veien en gris i band . Det var en kjælegris , og han så svært så nuffelig ut . Ren og pen . Dere må jo passe dere nå da , slik at ikke folk begynner å skaffe seg kjælegriser bare for å protestere mot hysteriske muslimer som ikke tåler og se en gris . Vi har da annet å holde på med enn å bruke tiden på slikt sprøyt . Se på verden , den trenger all den godvilje den kan få slik at vi kan forenes . Det å være hysterisk mot gris hjeper ikke på integreringen i et moderne samfunn .

Edited by BiGa
Back to Top
chaps View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 13:30
Grisen er faktisk sett på som et ganske så renslig dyr samenlignet med andre dyr vi velger å spise.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 13:40

Dere kan godt åpne en ny tråd om hvor ren og pen og god dere synes grisen er, men det er ikke det denne tråden er ment for og jeg tror heller ikke dette er det riktige forumet for å diskutere grisens skjønnhet forøvrig.

Back to Top
Maria View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 13:54

Hei alle sammen!

Jeg må si jeg meg enig med Konsis nå - dette begynner å minne om mobbing fra enkelte Eksempel:

Jeg skjønner akkurat hva du mener, lafel! Jeg ser forskjellen jeg også. Ansiktet bærer MEST preg av det de har fått i seg [gris]...

En diskusjon om hvor fysisk stygge mennesker (les: kristne) er fordi de spiser gris synes jeg er helt uakseptabelt. Her må det ryddes opp! Det er forskjell på å mene at gris er usunt og det å hetse en hel religiøs gruppe som fysisk stygge på grunn av matvaner. Dette er skikkelig lavmål, for ikke å si uverdig!

Men så over til selve debatten - hvorfor spiser kristne svin?

Jeg blir like forvirret som Sonrisa, med tanke på at kristne spiser gris. For det første er det ikke tillatt, for det andre sitter kristne og pakker i seg ribbe på julaften!! Snakker om å følge Guds ord... Astagfirullah..

Å finne en kristen (eller helst mange) som forholder seg til originalskriften slik det er ment!

Her forutsetter dere at det å ikke spise gris er det riktige i følge kristendommen, og velger så å kritisere oss. Helt greit at vi har ulike syn på dette som kristne og muslimer, men vær så snill å i det minste akseptere at vi leser bibelen på en annen måte enn dere.

Skal vi følge deres standard kan jeg si at ahmadyyia-muslimene leser koranen riktig og forholder seg til "originalskriften slik det er ment" bare fordi jeg er enig med dem på enkelte punkter, mens dere andre muslimer har misforstått absolutt alt ikke skjønner bæret. Dette var et eksempel. Skjønner dere poenget? Ikke belær kristne om vår tro, selv om dere ikke er enige.

Kan du si noe om hvilken gruppering/menighet innen kristendommen man evt tilhører når man følger de rettningslinjer som er lagt for dere i forhold til mat og lignende?

En liten gruppe kristne som kalles syvendedags-adventister følger Loven delvis, for eksempel overholder de lørdagssabbat og spiser ikke gris. Men de kan gjerne gå med klær vevd av ulike typer stoff (f. eks. bomull og polyester) selv om dette også er forbudt i følge Loven.
Kristne har lov å ha ulike meninger på dette området, bibelen sier:

Én har en tro som tillater ham å spise alt, den svake spiser bare grønnsaker.  Den som spiser, skal ikke se ned på den som ikke gjør det. Og den som ikke spiser, skal ikke dømme den som spiser. Gud har jo tatt imot ham.  Hvem er du som dømmer en annens tjener? Om han står eller faller, er hans herres sak. Og han skal bli stående, for Herren har makt til å holde ham oppe.

Én gjør forskjell på dager, en annen holder alle dager for like. La enhver være fullt overbevist om sitt syn.  Den som legger vekt på bestemte dager, gjør det for Herren, og den som spiser, gjør det for Herren, for han takker Gud. Og den som ikke spiser, gjør det for Herren og takker Gud. (Rom 14)

Kristne kan spise svin fordi vi er løst fra Loven ved Jesu død og oppstandelse. Gud har selv vist oss at vi kan spise alt og sagt at vi skal gjøre det (Apg 14, 9-16)

For meg blir dette det samme som uansett hvor mye du halal-slakter en gris så blir den ikke tillatt å spise... Og selv om det står i Koranen, om mat,  at "Tillatt for dere er alle gode ting....." så inkluderer da ikke dette svin.....

Det er fordi du er muslim. Du kan ikke bruke muslimske tolkningsbriller hvis målet er å forstå kristendom. Det handler om å prøve å se ting objektivt og akseptere at slik tror mennesker og de har sine grunner. Så kan vi være enige eller uenige ut i fra våre egne ståsted.

Men det er godt å vite at det finnes en gruppering kristne som følger sin skrift.

Utsagn som dette er unødvendige og provoserende. Skal jeg si om ahmadiyya at det er godt at det finnes en gruppering muslimer som følger sin skrift - i motsetning til shia eller sunni? Ser du hvor forferdelig respektløse og uvitende slike utsagn er?

Maria - litt oppgitt

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 14:11

Vet du Maria, det spiller liten rolle for meg hvor provoserende du synes dette er. Det er min mening og det var i utgangspunktet ikke deg jeg spurte om mer informasjon rundt dette temaet.

Målet mitt er ikke å forstå kristendommen, men å finne en forklaring på hvorfor kristne spiser gris.

Sitat Maria:
"men vær så snill å i det minste akseptere at vi leser bibelen på en annen måte enn dere"

Hvor mange måter er det å lese følgende på: "Dette skal dere ikke spise, og hold det for urent" ? Jeg spør ikke for å være ufin, men fordi jeg lurer på om det faktisk finnes flere måter å lese det på enn det jeg gjør.

Sitat Maria:
"Ikke belær kristne om vår tro, selv om dere ikke er enige"

Det har jeg heller aldri gjort! At jeg stiller spørsmål til noen, og dette provoserer deg, får stå for din egen regning. Dette er forumet islam.no.... ikke kristendommen.no... Og du skal heller ikke ta utgangspunkt i at jeg ikke kjenner kristendommen godt, det vet du veldig lite om.

Jeg spør ikke mine spørsmål for å provosere, men får å kunne fortstå en konkret sak, denne gangen svin, ... og den eneste, så langt som har bidratt til en viss forståelse for min del er Torild med sitt innlegg.

Ingen har enda vist meg noe konkret som opphever Bibelverset hvor  det står at man ikke skal spise svin. Bare ukonkrete setninger og vers som er ufattelige generelle og som man kan tolke dit man ønsker.. og det blir da tydelig for meg at kristne tolker det dit det er mest behagelig...

Edited by Sonrisa
Back to Top
BiGa View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 14:23

Ja , jeg ser her at muslimer bruker det argumentet at det står i Bibelen at det er synd å spise gris , og hvorfor da ikke kristne følger dette .

For det første så er Bibelen så full av motsetninger , at det er umulig å følge den . Man kan ikke snu det andre kinnet til , samtidig som en praktiserer "øye for øye , tann for tann "

Dette bare beviser at det er ikke Gud som har skrevet dette direkte . Det må iallfall være en svært humørsyk gud , som stadig ombestemmer seg for hva som er rett å gjøre . Slik er det vel med Koranen også . Den har vel en del motsetninger i seg den også , og umulig å følge helt ut i et modrne samfunn ?

Jeg tror når det gjelder det å følge skrifta , så er det ingen som følger den helt ut , hverken muslimer , eller kristne . Det er faktisk en umulighet i et moderne samfunn . Så hvis en muslim uheldigvis skulle få i seg noe svinemat , så tror jeg ikke han dør . Det har vel vært slik i historien at akkurat dette forbud mot svin , så har det vært mulig å holde det i hevd . Det har vært mulig å praktisere det , med andre ord .Men jeg tror ikke dette svineforbudet er et noe strengere forbud , enn andre bud i hellige skrifter , som blir brudt til stadig vekk av religiøse personer .

Edited by BiGa
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 14:29

Vi har dette temaet (om vi skulle få i oss svin eller svin er det eneste vi har å spise for eksempel), helt konkret, i Koranen:

"Han har bare forbudt dere det selvdøde, blod og svinekjøtt, og det som en annen enn Gud er påkalt over. Men om noen gjør det, drevet av nød, ikke begjær, og ikke går over grensen, han rammes ikke av skyld. Gud er tilgivende, nåderik"

Enkelt og greit. Klart og tydelig. Sort på hvitt. Amen.

Edited by Sonrisa
Back to Top
Maria View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 14:41

Jeg blir først og fremst provosert av nedlatende holdninger mot ulike grupper mennesker, uansett om de er muslimer eller kristne.

Men når det gjelder deg, Sonrisa, så må jeg be deg være oppmerksom på at det er forskjell å mene noe, og det å overføre din mening til kritikk mot kristne. Jeg mener at koranen ikke er et hellig skrift. Men jeg kritiserer ikke muslimer som tror på koranen, langt i fra! Føl deg fri til å mene hva du vil og spørre og grave, men ikke hev deg over meg og si at jeg ikke forstår min egen religion, jf ditt utsagn:

Men det er godt å vite at det finnes en gruppering kristne som følger sin skrift.

Dette impliserer at jeg som kristen ikke følger min skrift. Jeg følger den ikke slik du som muslim forstår den, det er riktig (og en viktig presisjon du må klargjøre!) Men jeg følger skriften min slik min religion i alle år har forstått den, og det er det som er utgangspunktet for denne debatten.

Dette er en offentlig debatt, og du spurte i utgangspunktet kristne. Jeg er en kristen, så jeg svarer.

Du ønsker ikke å forstå kristendommen, sier du, jeg beklager at jeg formulerte meg feil. Du ønsker å finne en forklaring på (=forstå) hvorfor kristne spiser gris. Her er forklaringen:

Loven i GT oppfylles av Jesus i NT, og dermed blir GT nytolket av NT. I NT står det at gris er tillatt (Apg 10, 9- 16), faktisk er det Gud selv som sier det:

Han så at himmelen hadde åpnet seg, og at noe dalte ned; det så ut som en stor duk som ble firt ned mot jorden etter de fire hjørnene. I den var alle slags firbente dyr og krypdyr som lever på jorden, og alle slags fugler under himmelen. Og en stemme sa til ham: «Stå opp, Peter, slakt og spis!»  Men Peter svarte: «Det kan jeg ikke, Herre! For jeg har aldri spist noe vanhellig og urent.» For andre gang talte stemmen til ham: «Det som Gud har sagt er rent, må ikke du kalle urent.» Dette hendte tre ganger, og så ble duken tatt opp til himmelen igjen.

En sammenliging om forholdet mellom GT og NT kan være forholdet mellom koranen og bibelen for muslimer. Dere følger ikke alt som står i bibelen fordi dere har koranen som tolker.

Derfor gjelder ikke budet om at vi ikke skal spise gris, siden det står i GT og Gud har opphevet det og gitt en ny pakt.

Maria

Edited by Maria
Back to Top
Maria View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 14:50
Originally posted by BiGa

For det første så er Bibelen så full av motsetninger , at det er umulig å følge den . Man kan ikke snu det andre kinnet til , samtidig som en praktiserer "øye for øye , tann for tann "

Dette bare beviser at det er ikke Gud som har skrevet dette direkte . Det må iallfall være en svært humørsyk gud , som stadig ombestemmer seg for hva som er rett å gjøre . Slik er det vel med Koranen også . Den har vel en del motsetninger i seg den også , og umulig å følge helt ut i et modrne samfunn ?

Det er heller ikke meningen at vi skal følge begge deler, BiGa, bare den ene! Jesus sier jo:

Dere har hørt det er sagt: ' Øye for øye og tann for tann.' Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til.

Ellers har ikke Gud ombestemt seg. Overholdelse av Loven var veien til frelse. Men så kom han og oppfylte Loven ved Jesus, og sa at den som tror på Jesus skal bli frelst. Jesus holdt Loven for oss. De bud de kristne skal overholde ("Kristi Lov") gir ikke frelse, men skal holdes av kjærlighet til Gud og vår neste.

Maria

Back to Top
silas View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 14:56

Dette minner meg om en innvandrer jeg jobba med. Sa man i mot han eller var uening så var man rassist eller drev med diskriminering.....altså, det blir litt lignede opplegg når man sier at dette er en muslimsk side, man snakkker om misjonering  om man bruker skriftsteder fra Bibelen, og dette kan bli en slags debatteknikk for å stoppe munnen på noen......blir det for Heavy så er det bare å vise til misjonering eller at dette er en muslimsk side.....det blir for lettvint...som nevnt så er dette en offentlige debattforum og ingen lukket gruppe. Da får dere stenge hele islam.no.....innviterer man til diskusjon så ikke begynn og sleng  med "misjonering/eller muslimsk side" straks noen tar til motmæle med sitater fra Bibelen.....

Edited by silas
Back to Top
BiGa View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 15:10
Det som jeg tror trengst nå , er at Koranen får et "Ny Testamente" , en fornying av troen og skrifta . Unnskyld , man kan ikke sitte og terpe på så gamle skrifter til evig tid . Koranen var sikkert en fornyelse i sin tid . Nå må "nye skrifter" på bordet . Da vil man sikkert forstå , at i moderne tid , så viser ikke Gud seg på samme måte som i gamle dager ! Disse skriftene er historiske skrifter , som forteller om hvordan man praktiserte religion i gamle dager . Da var sikkert svin urent . Dette er en gammel fordom , som man med sikkerhet kan forkaste . Når det er sagt , så er jo kjøtt i det store og hele ikke så veldig sunt , og svært ressurskrevende å produsere....

Edited by BiGa
Back to Top
a'ysha View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 15:14
eudhubillah....
Back to Top
Torild View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 15:14
Originally posted by Sonrisa

Originally posted by Torild

Til Torild: Forstod det sånn på Mikal, at kristne ikke trenger å følge det som står over.. Det kan vel ikke være sånn at man følger noe og forkaster noe av det som står i bibelen? Det høres helt ulogisk ut for meg i hvert fall.. Som du sier, en del kristne spiser ikke svin, men burde ikke forbudet gjelde for alle?

Jeg vet at det er en del kristne som er opptatt av hva som står i Bibelen og da spiser de ikke gris og de andre dyrene som er nevnt som urene.Vi bestemmer sjøl. I Norge har man spist gris i mange år. For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke sjøl at de ikke bryr seg om de er skikkelig bibeltroende. For dette med uren/ren mat, gjelder _ikke_ bare noen mennesker i verden, men alle, selvfølgelig.

Som sagt finnes det en del kristne som ikke spiser gris og mange spiser. Jeg tror på dette med ren og uren mat utfra Bibelen, vi ser jo flere dyrearter som vanligvis ikke mennesker ville ha spist og det er også en grunn for at en skal holde seg borte fra gris like mye som annet urent. Jeg er nøye med hva jeg spiser, selv om jeg ikke er den overkristne typen.Er opptatt av sunnhet og da ikke bare når det gjelder mat. Jeg spiser ikke urene dyr , jeg tror det er en grunn for at vi skal holde oss borte fra det urene, over tid _kan_ man bli syke. Ikke stoler jeg så på kontrollen av mat lenger heller som før.

Flott! Dette er noe av det jeg var ute etter! Å finne en kristen (eller helst mange) som forholder seg til originalskriften slik det er ment! Kan du si noe om hvilken gruppering/menighet innen kristendommen man evt tilhører når man følger de rettningslinjer som er lagt for dere i forhold til mat og lignende?

Logikken er fraværende i spørsmålet hvorfor kristne spiser svin. Når jeg leser det Jesus sa, så leser jeg IKKE at han sier at det er ok å spise det som før har blitt stemplet som urent.

For meg blir dette det samme som uansett hvor mye du halal-slakter en gris så blir den ikke tillatt å spise... Og selv om det står i Koranen, om mat,  at "Tillatt for dere er alle gode ting....." så inkluderer da ikke dette svin.....

VI er tross alt mer like enn mange tror, det er alle menneskene som gjør oss så forskjellige

Heisann..

Det er ikke noen bestemt grupperinger/menigheter som avholder seg fra gris og de andre urene dyr som er nevnt i bibelen. Ikke som jeg vet om, mulig det kan finnes. Det er veldig forskjellig hva kristne mener om gris , noen mener dette gjelder for jøder, ikke for kristne. Hvordan kan en forstå det ? Gud mener vel at alle mennesker skal holde seg så friske som mulig ikke bare jøder. Jeg kan ikke forstå annet enn dette med urene/rene dyr er for hele menneskeheten. Gud tar da ikke mer vare på jøder enn oss andre ? Nei, det gjør han ikke! Når grisen står oppnevnt som urent sammen med mus, rotter og annet ekkelt, så har det en mening. Få mennesker her ville vel spist, katter , rotter og annet som de fleste ikke hadde klart å få i seg. Når en ser på grisen, en voksen og stor purke , som velver seg i skitt om det finnes i nærheten. Grisen spiser _alt mulig_, kan regne den for et åtselsdyr. Den har ingenting imot å spise selvdøende dyr som har gått i foråtnelse heller. den er bonden som må passe på hva den spiser hele tiden. Og vet vi egentlig så godt hva alle bønder forer med, i dag er det om å gjøre å spare penger. Som sagt tidligre, grisen svetter innover og en del urenheter kan dermed feste seg i selve kjøttet, kapsler seg inn. Kjøttet kan se så rent ut i butikken, øyet ser ikke alt . Så nei, til gris. Bønder vil tviholde på at grisen er sunn, de tjener jo penger.

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 15:15

Jeg finner fremdeles ikke noen logikk i det opprinnelige spørsmålet mitt, det eneste jeg finner er kristne som vaser rundt og sprer om seg med tulleting som at vi er rasister, sårer, snakker stygt, ikke respekterer osv.

Jeg har ikke, under noen omstendighet, i denne tråden hatt noe slags ønske om å provosere eller irritere. Men det er klart, den som leter den finner.. og leter man etter noe å bli provosert over så finner man det helt sikkert.

Jeg gjentar:
Det eneste jeg vil vite er hvorfor ikke kristne spiser svin....

Det har jeg ikke fått noe logisk og konkret svar på, men jeg har fått en god del andre svar på spørsmål jeg ikke engang visste jeg hadde.

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 15:17
Takk Torild!
Back to Top
Konsis View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 15:26

Vet du Maria, det spiller liten rolle for meg hvor provoserende du synes dette er. Det er min mening og det var i utgangspunktet ikke deg jeg spurte om mer informasjon rundt dette temaet.

Målet mitt er ikke å forstå kristendommen, men å finne en forklaring på hvorfor kristne spiser gris.

Sitat Maria: "men vær så snill å i det minste akseptere at vi leser bibelen på en annen måte enn dere"

Hvor mange måter er det å lese følgende på: "Dette skal dere ikke spise, og hold det for urent" ? Jeg spør ikke for å være ufin, men fordi jeg lurer på om det faktisk finnes flere måter å lese det på enn det jeg gjør.

Sitat Maria: "Ikke belær kristne om vår tro, selv om dere ikke er enige"

Det har jeg heller aldri gjort! At jeg stiller spørsmål til noen, og dette provoserer deg, får stå for din egen regning. Dette er forumet islam.no.... ikke kristendommen.no... Og du skal heller ikke ta utgangspunkt i at jeg ikke kjenner kristendommen godt, det vet du veldig lite om.

Jeg spør ikke mine spørsmål for å provosere, men får å kunne fortstå en konkret sak, denne gangen svin, ... og den eneste, så langt som har bidratt til en viss forståelse for min del er Torild med sitt innlegg.

Ingen har enda vist meg noe konkret som opphever Bibelverset hvor  det står at man ikke skal spise svin. Bare ukonkrete setninger og vers som er ufattelige generelle og som man kan tolke dit man ønsker.. og det blir da tydelig for meg at kristne tolker det dit det er mest behagelig...

Problemet er i denne tråden blitt ganske åpenbart. Du forstår ikke kristendommen, hvordan kristne forholder seg til bibelen, eller hva Jesus skal ha sagt. Ikke ønsker du å forstå heller. Det er 2-3 stykker her som har forklart det på en forståelig måte. Hvis du ikke forstår skyldes det din egen uvilje. Verken mer eller mindre.
Back to Top
Hypatia View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 15:26

< => Jeg kan ikke dy meg, denne og lignende diskusjoner om den famøse grisen begynner å bli en smule komisk.

Logikk eller mangel på sådan: muslimer og jøder spiser ikke gris fordi dette dyret er forbudt spise i følge deres religion. Kristne, budhister - og ikke troende spiser gris rett og slett fordi det ikke finnes noe religiøst forbud. Hadde det eksistert et slikt forbud, ville kristne ikke spist gris.

Side opp og side ned med mer eller mindre velformulerte innlegg endrer ikke på at vi spiser - eller ikke spiser gris.

Back to Top
kosdo View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 15:27

Jeg gjentar:
Det eneste jeg vil vite er hvorfor ikke kristne spiser svin....

Det har jeg ikke fått noe logisk og konkret svar på, men jeg har fått en god del andre svar på spørsmål jeg ikke engang visste jeg hadde.

Hmm. Jeg synes du har fått et logisk svar, jeg?  En ny hendelse - Jesus - medfører en endret rolle for tekstene hvor slike detaljer om påbudt/forbudt livsførsel står.

mvh kosdo

Back to Top
Konsis View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 15:29

Ref. mitt innlegg over. Du har fått svar. Det du gjør er å kverulere. Ikke-muslimer som kjører samme debatt stil blir kastet ut.
Back to Top
BiGa View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 15:29

Originally posted by a'ysha

eudhubillah....

Ja , dette skjønte jeg mye av , i disse kommunikasjonstider , da vi gjerne skal forstå hverandre over kulturgrensene (sukk)

Edited by BiGa
Back to Top
Torild View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 15:52
Originally posted by Maria

Hei alle sammen!

Jeg må si jeg meg enig med Konsis nå - dette begynner å minne om mobbing fra enkelte Eksempel:

Jeg skjønner akkurat hva du mener, lafel! Jeg ser forskjellen jeg også. Ansiktet bærer MEST preg av det de har fått i seg [gris]...

En diskusjon om hvor fysisk stygge mennesker (les: kristne) er fordi de spiser gris synes jeg er helt uakseptabelt. Her må det ryddes opp! Det er forskjell på å mene at gris er usunt og det å hetse en hel religiøs gruppe som fysisk stygge på grunn av matvaner. Dette er skikkelig lavmål, for ikke å si uverdig!

Men så over til selve debatten - hvorfor spiser kristne svin?

Å finne en kristen (eller helst mange) som forholder seg til originalskriften slik det er ment!

Her forutsetter dere at det å ikke spise gris er det riktige i følge kristendommen, og velger så å kritisere oss. Helt greit at vi har ulike syn på dette som kristne og muslimer, men vær så snill å i det minste akseptere at vi leser bibelen på en annen måte enn dere.

Skal vi følge deres standard kan jeg si at ahmadyyia-muslimene leser koranen riktig og forholder seg til "originalskriften slik det er ment" bare fordi jeg er enig med dem på enkelte punkter, mens dere andre muslimer har misforstått absolutt alt ikke skjønner bæret. Dette var et eksempel. Skjønner dere poenget? Ikke belær kristne om vår tro, selv om dere ikke er enige.

Kan du si noe om hvilken gruppering/menighet innen kristendommen man evt tilhører når man følger de rettningslinjer som er lagt for dere i forhold til mat og lignende?

En liten gruppe kristne som kalles syvendedags-adventister følger Loven delvis, for eksempel overholder de lørdagssabbat og spiser ikke gris. Men de kan gjerne gå med klær vevd av ulike typer stoff (f. eks. bomull og polyester) selv om dette også er forbudt i følge Loven.
Kristne har lov å ha ulike meninger på dette området, bibelen sier:

Én har en tro som tillater ham å spise alt, den svake spiser bare grønnsaker.  Den som spiser, skal ikke se ned på den som ikke gjør det. Og den som ikke spiser, skal ikke dømme den som spiser. Gud har jo tatt imot ham.  Hvem er du som dømmer en annens tjener? Om han står eller faller, er hans herres sak. Og han skal bli stående, for Herren har makt til å holde ham oppe.

Én gjør forskjell på dager, en annen holder alle dager for like. La enhver være fullt overbevist om sitt syn.  Den som legger vekt på bestemte dager, gjør det for Herren, og den som spiser, gjør det for Herren, for han takker Gud. Og den som ikke spiser, gjør det for Herren og takker Gud. (Rom 14)

Kristne kan spise svin fordi vi er løst fra Loven ved Jesu død og oppstandelse. Gud har selv vist oss at vi kan spise alt og sagt at vi skal gjøre det (Apg 14, 9-16)

Det er fordi du er muslim. Du kan ikke bruke muslimske tolkningsbriller hvis målet er å forstå kristendom. Det handler om å prøve å se ting objektivt og akseptere at slik tror mennesker og de har sine grunner. Så kan vi være enige eller uenige ut i fra våre egne ståsted.

Utsagn som dette er unødvendige og provoserende. Skal jeg si om ahmadiyya at det er godt at det finnes en gruppering muslimer som følger sin skrift - i motsetning til shia eller sunni? Ser du hvor forferdelig respektløse og uvitende slike utsagn er?

Maria - litt oppgitt

Hei Maria...

NT apg. 10,19-16

Du vet vel at Peter ble prøvet der han var på taket å ba.Gris blant annet er urent for menneskene. De urene dyrene blir ikke plutselig RENE for kristne.Peter var i villrede og han måtte ta valg. Lurer på om dette synet Gud ga Peter egentlig var symbol på annet enn mat ?

9 Dagen etter, mens de var underveis og nærmet seg Jaffa, gikk Peter opp på taket for å be; det var ved den sjette time. 10 Han ble sulten og ville spise. Mens de holdt på å lage maten, kom han i ekstase. 11 Han så at himmelen hadde åpnet seg, og at noe dalte ned; det så ut som en stor duk som ble firt ned mot jorden etter de fire hjørnene. 12 I den var alle slags firbente dyr og krypdyr som lever på jorden, og alle slags fugler under himmelen. 13 Og en stemme sa til ham: «Stå opp, Peter, slakt og spis!» 14 Men Peter svarte: «Det kan jeg ikke, Herre! For jeg har aldri spist noe vanhellig og urent.» 15 For andre gang talte stemmen til ham: «Det som Gud har sagt er rent, må ikke du kalle urent.» 16 Dette hendte tre ganger, og så ble duken tatt opp til himmelen igjen.
  (( 
17 Mens Peter ennå var i villrede om hva dette synet skulle bety, kom utsendingene fra Kornelius. OSV ))))))

Back to Top
Torild View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 16:08

Til Maria ..

’Matreglene’ i 3Mos 11 er ikke gitt oss til byrde. De er gitt oss pga. Guds store kjærlighet til menneskene. Han har skapt både mennesker og dyr og vet hva som er bra for oss, eller ikke så bra å spise. Svinet er fult av urinsyre, og åtseldyr og bunndyr i havet opptar mye urenheter. Men de vise i denne verden er visst ikke enig. Jeg vil iallfall ta vare på kroppen min som en gave fra Gud, et tempel for Den Hellige Ånd, 1Kor 6:19-20. Og ære Gud som jeg elsker, ved å følge Hans råd -

1Kor 3:16-18

Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere?

Dersom noen ødelegger Guds tempel, da skal Gud ødelegge ham. For Guds tempel er hellig, og det er dere.

La ingen bedra seg selv! Hvis noen av dere regner seg for å være vis i denne verden, la ham da bli en dåre, for at han kan bli vis!

Back to Top
Irene View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 16:41

< => I Aposteelenes gjerninger kap. 10 vers 15 står det at; "... Du skal slutte med å kalle de ting som Gud har renset for besmittet".

Er det da vår oppgave å påstå det motsatte?

Back to Top
BiGa View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 16:57

Ja , dette med grisen må jo være en bagatell . Hvis folk som er religiøs skal fortsette å legge så stor vekt på slike bagateller , så kommer religion i miskredit , og folk blir areligiøs , rett og slett . Folk som tenker rasjonelt klarer jo ikke å se det helt store poenget med gris , eller ikke gris . Grisen er en del av guds skaperverk , og som sådan så har han en fungsjon . Jeg er ikke med på å demonisere grisen , som det ser ut som visse andre her gjør . Men det er jo klart . Hvis en absolutt må demonisere noe , så er det jo bedre med et dyr enn et menneske , f.eks .

Når det gjelder det som Torild sier ;1Kor 3:16-18 "Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere?" , så tolker jeg det mer på et åndelig plan . Ja , f.eks det at guds kraft og ånd bor i oss , at vi må åpne oss opp for denne kraften , den hellige ånd . Jeg oppfatter at dette er noe annet enn hva en spiser og ikke spiser til middag . Selvfølgelig så betyr det mye at en spiser helsemessig sunn mat for kropp og sjel , som det heter . Men jeg tror at denne helsemenyen ser litt annerledes i dag , enn for 1400 år siden . Når det er sagt , som jeg har sagt før , så er det mulig at vi bør spise mindre kjøtt . Men dette gjelder ikke bare grisekjøtt .

Edited by BiGa
Back to Top
Irene View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Direct Link To This Post Posted: 07 Desember 2006 at 17:30

< => Er enig her BiGa . Grisen er bare en bagatell oppi alt det andre som inngår i religion og på verdensbasis. Om enkelte ikke vil spise gris, så blir det opp til dem. Det viktigste er at en ivaretar helsen sin og lever sundt. Kylling kan også være farlig og dødbringende hvis det ikke blir tilberedt på riktig måte, og enkelte fiskearter feks. Med riktig kunnskap går det bra .

Begynner å bli litt mettet av dette med svine-kjøtt. Det er vanskelig å sette to religioner opp mot hverandre. Begge har sikkert rett fra sitt religiøse synspunkt.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.06
Copyright ©2001-2007 Web Wiz

This page was generated in 0,123 seconds.

Copyright © Islam.no
All rights reserved
Alle henvendelser:
post@islam.no
Den Islamske Informasjonsforeningen
Postboks 4637 Sofienberg
0506 Oslo
Hvem er vi?
Om islam.no
Developed by:
Active interface
Design by: